Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 265 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 12, 2014 at 21:45 #124749

      Fortsatt svetsning. Vid en hastigt titt var det bara vänster nedre rutinfästning som behövde lite upprustning/avrostning.

      Men… man skall inte ropa hej förrän man hoppat över svetsen, eller hur det nu var… Höger sida visade sig vara värre när jag drog bort vadderingen ovanpå instrumentpanelen. 🙁

      Inga stora uppdateringar denna gång, men det tar tid. Dags att börja ägna mig åt golvet i kupén. Därefter skall bakaxeln på plats igen.



        januari 12, 2014 at 21:51 #108349

        Jag blir otroligt nyfiken på historiken, brukades inte bilen efter USA resan? Den är ju så otroligt dålig att man lätt föreställer sig ett stillestånd utomhus i 30 år?

          januari 12, 2014 at 22:03 #123066

          Den har “enligt uppgift” använts av Kungahuset en period efter USA-besöket.
          Sedan gick den som direktionsbil på Saab. Därefter limousin och sedan taxi i bland annat Östergötland. När förfallet på allvar började vet jag inte, men det finns lite att gräva i. :read

          Jag har förstås plockat ut ägarhistoriken, men jag har inte systematiskt kontaktat ägarna.
          Däremot en del sporadiska kontakter. En klubbmedlem körde den som taxi. Den har även gått som inofficell redaktionsbil på tidningen i Tranemo. Den var i trafik på 90-talet.

          Men jag återkommer om detta! 🙂

            januari 12, 2014 at 22:42 #60433

            Rosten blir mindre å mindre, kul att se 🙂

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              februari 3, 2014 at 15:46 #74562

              Kul å se och läsa om ditt fantastiska arbete Martin, verkligen heroisk insats. Länge leve konungen, och hans bil! :race
              //Harald

                februari 9, 2014 at 18:04 #72688

                Tack Harald 🙂

                Tyvärr inga bilder, men tjocka ljuddämpningsplattor har börjat komma på plats på golvet och motorrummet håller på att fixas till inför lackering.
                Dörrgångjärnen byts ut mot helt nya. :wrench

                All ytrost slipas bort i motorutrymmet och ett par lager zinkepoxi skall sedan läggas på. Innan framskärmen skall på plats skall bilen stå på egna hjul.
                Det betyder att övre och undre länkarmar skall på plats. Som ni vet är de övre främre länkarmarna fästa i motorutrymmet. Därför planerar jag att lackera motorutrymmet med topplacken plus klarlack. Vill inte montera dem och därefter maskera. Det skall finnas topplack under länkarmsinfästningarna.
                Länkarmarna är redan renoverade och klara att monteras. :wrench

                Baktill skall bakaxeln på plats. När jag rev bilen satt det en förstärkningssats för bakfjädringen på plats. Jag hittade en ny sådan, men det visade sig att de förstärkta länkarmarna bak har ett mindre hål än standard för 99/900. Det blir till att modifiera förstärkningssatsen lite. :wrench

                :race

                  februari 10, 2014 at 23:20 #75418

                  Det är inte många ställen på bilen där rosten INTE har härjat..
                  Instrumentklustret har plockats bort och vad hittar vi där… 😉

                    februari 11, 2014 at 05:36 #75417

                    Men hallå!!!
                    Detta måste väl bero på läckande vindrutelist eller att bilen stått länge å lutat i sidled. När 99or lutar har jag märkt att vatten kan komma in via den inre (bullerlist?) i dörröppningen, det liksom fattas en bit där den ska möta den nedre listen. Men Det är ju sällan jag sett en så rostig panelkonsol…
                    Kämpa på! Det är alltid kul spännande när det kommer uppdateringar här!

                      februari 11, 2014 at 18:36 #71295

                      Hej Andreas!
                      Ja, som du såg en bit upp var vindruteramen ordentligt utsatt för rosten, även om jag sett värre.
                      Som du skriver finns det säkert ett samband, Prövar att fräta bort detta elände. :duel:

                        februari 16, 2014 at 19:38 #173260

                        Lite pill med bakvagnen idag. Inväntar en låda fästelement från förzinkaren i Märsta, men kan inte låta bli att provmontera lite detaljer..

                        Den extra tyngden och lastförmågan kräver en förstärkt bakre fjädring. På bilden syns förstärkningssatsen för bakvagnen. (Den blå fjädern)
                        Anspänningen justeras med en skruv åtkomlig under bärarmen. Skruvhuvudet kan ses under bärarmen.
                        Ser på bilden att jag inte lagt på ett andra lager av 2K-lack i hjulhuset ännu.. Suck…. Skall åtgärdas direkt..

                        Funderar på vilka dämpare som skall användas?? Lite avsteg från original.
                        De Bilstein jag hade hamnade på min 99T-80. Ställbara Koni gas eller Koni oljedämpare? Konis oljedämpare är riktigt bra, men ställbara Koni vore inte fel..
                        Några inputs från Saabklubbens forumbesökare???

                          februari 19, 2014 at 16:34 #62003

                          Klart du ska köra på ställbara Koni 🙂
                          förvrigt supergrymt projekt! :AP

                            februari 19, 2014 at 17:37 #56882

                            Beror ju på, ställbara Koni kan ju ha sina fördelar. Det är ju ändå en 99:a som väger något mer, men ställbart är väl egentligen lämpligast som du skall köra på bana och styva upp chassisättningen. Jag hade nog kört på Koni oljedämpare, bättre allround.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              februari 19, 2014 at 19:18 #173348

                              Ställbara så du kan justera dem exakt efter dina behov

                              /Fredrik

                                februari 19, 2014 at 22:01 #173358

                                Känns ganska overkill med gas..? Hur många olika behov kan det finnas på en lyxig limousine, det är ju endast glida vi snackar, inte bana… eller…? Höjden sitter ju i fjädradrna.

                                Saab 93B -59 (Blå)
                                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                  februari 20, 2014 at 14:04 #173377

                                  Tack för inputs. 🙂
                                  Bilen är ju lite tyngre, totalvikten ligger på strax under 2000kg jämfört med en vanlig 99 på drygt 1600kg.
                                  Därför har den förstärkta länkarmar och förstärkt, justerbar fjädring.

                                  En GLE EMS eller Turbo har gasdämpare som standard.

                                  Jag lutar åt ställbara för att lättare hitta rätt komfortnivå som passar oavsett om det är en person eller sju personer i bilen.
                                  Då har jag två parametrar att skruva på. Dels hur mycket hjälpfjädrarna skall stötta, dels hårdheten på stötarna.
                                  Kanske Fuling eller några andra har fler inputs?

                                  Tack 🙂

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 265 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.