Saab 99 King Size

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 251 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #124749
    Martin
    Deltagare

    Fortsatt svetsning. Vid en hastigt titt var det bara vänster nedre rutinfästning som behövde lite upprustning/avrostning.

    Men… man skall inte ropa hej förrän man hoppat över svetsen, eller hur det nu var… Höger sida visade sig vara värre när jag drog bort vadderingen ovanpå instrumentpanelen. 🙁

    Inga stora uppdateringar denna gång, men det tar tid. Dags att börja ägna mig åt golvet i kupén. Därefter skall bakaxeln på plats igen.



    #108349
    solveslamsug
    Deltagare

    Jag blir otroligt nyfiken på historiken, brukades inte bilen efter USA resan? Den är ju så otroligt dålig att man lätt föreställer sig ett stillestånd utomhus i 30 år?

    #123066
    Martin
    Deltagare

    Den har ”enligt uppgift” använts av Kungahuset en period efter USA-besöket.
    Sedan gick den som direktionsbil på Saab. Därefter limousin och sedan taxi i bland annat Östergötland. När förfallet på allvar började vet jag inte, men det finns lite att gräva i. :read

    Jag har förstås plockat ut ägarhistoriken, men jag har inte systematiskt kontaktat ägarna.
    Däremot en del sporadiska kontakter. En klubbmedlem körde den som taxi. Den har även gått som inofficell redaktionsbil på tidningen i Tranemo. Den var i trafik på 90-talet.

    Men jag återkommer om detta! 🙂

    #60433
    saab putte
    Deltagare

    Rosten blir mindre å mindre, kul att se 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #74562
    saab v4-ever
    Deltagare

    Kul å se och läsa om ditt fantastiska arbete Martin, verkligen heroisk insats. Länge leve konungen, och hans bil! :race
    //Harald

    #72688
    Martin
    Deltagare

    Tack Harald 🙂

    Tyvärr inga bilder, men tjocka ljuddämpningsplattor har börjat komma på plats på golvet och motorrummet håller på att fixas till inför lackering.
    Dörrgångjärnen byts ut mot helt nya. :wrench

    All ytrost slipas bort i motorutrymmet och ett par lager zinkepoxi skall sedan läggas på. Innan framskärmen skall på plats skall bilen stå på egna hjul.
    Det betyder att övre och undre länkarmar skall på plats. Som ni vet är de övre främre länkarmarna fästa i motorutrymmet. Därför planerar jag att lackera motorutrymmet med topplacken plus klarlack. Vill inte montera dem och därefter maskera. Det skall finnas topplack under länkarmsinfästningarna.
    Länkarmarna är redan renoverade och klara att monteras. :wrench

    Baktill skall bakaxeln på plats. När jag rev bilen satt det en förstärkningssats för bakfjädringen på plats. Jag hittade en ny sådan, men det visade sig att de förstärkta länkarmarna bak har ett mindre hål än standard för 99/900. Det blir till att modifiera förstärkningssatsen lite. :wrench

    :race

    #75418
    Martin
    Deltagare

    Det är inte många ställen på bilen där rosten INTE har härjat..
    Instrumentklustret har plockats bort och vad hittar vi där… 😉

    #75417

    Men hallå!!!
    Detta måste väl bero på läckande vindrutelist eller att bilen stått länge å lutat i sidled. När 99or lutar har jag märkt att vatten kan komma in via den inre (bullerlist?) i dörröppningen, det liksom fattas en bit där den ska möta den nedre listen. Men Det är ju sällan jag sett en så rostig panelkonsol…
    Kämpa på! Det är alltid kul spännande när det kommer uppdateringar här!

    #71295
    Martin
    Deltagare

    Hej Andreas!
    Ja, som du såg en bit upp var vindruteramen ordentligt utsatt för rosten, även om jag sett värre.
    Som du skriver finns det säkert ett samband, Prövar att fräta bort detta elände. :duel:

    #173260
    Martin
    Deltagare

    Lite pill med bakvagnen idag. Inväntar en låda fästelement från förzinkaren i Märsta, men kan inte låta bli att provmontera lite detaljer..

    Den extra tyngden och lastförmågan kräver en förstärkt bakre fjädring. På bilden syns förstärkningssatsen för bakvagnen. (Den blå fjädern)
    Anspänningen justeras med en skruv åtkomlig under bärarmen. Skruvhuvudet kan ses under bärarmen.
    Ser på bilden att jag inte lagt på ett andra lager av 2K-lack i hjulhuset ännu.. Suck…. Skall åtgärdas direkt..

    Funderar på vilka dämpare som skall användas?? Lite avsteg från original.
    De Bilstein jag hade hamnade på min 99T-80. Ställbara Koni gas eller Koni oljedämpare? Konis oljedämpare är riktigt bra, men ställbara Koni vore inte fel..
    Några inputs från Saabklubbens forumbesökare???

    #62003
    -konrad-
    Deltagare

    Klart du ska köra på ställbara Koni 🙂
    förvrigt supergrymt projekt! :AP

    #56882
    Lsoderlund
    Deltagare

    Beror ju på, ställbara Koni kan ju ha sina fördelar. Det är ju ändå en 99:a som väger något mer, men ställbart är väl egentligen lämpligast som du skall köra på bana och styva upp chassisättningen. Jag hade nog kört på Koni oljedämpare, bättre allround.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #173348
    rally
    Deltagare

    Ställbara så du kan justera dem exakt efter dina behov

    /Fredrik

    #173358
    Lustgasen
    Moderator

    Känns ganska overkill med gas..? Hur många olika behov kan det finnas på en lyxig limousine, det är ju endast glida vi snackar, inte bana… eller…? Höjden sitter ju i fjädradrna.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #173377
    Martin
    Deltagare

    Tack för inputs. 🙂
    Bilen är ju lite tyngre, totalvikten ligger på strax under 2000kg jämfört med en vanlig 99 på drygt 1600kg.
    Därför har den förstärkta länkarmar och förstärkt, justerbar fjädring.

    En GLE EMS eller Turbo har gasdämpare som standard.

    Jag lutar åt ställbara för att lättare hitta rätt komfortnivå som passar oavsett om det är en person eller sju personer i bilen.
    Då har jag två parametrar att skruva på. Dels hur mycket hjälpfjädrarna skall stötta, dels hårdheten på stötarna.
    Kanske Fuling eller några andra har fler inputs?

    Tack 🙂

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 251 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.