Saab og900 turbo cab ´87
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87
- Detta ämne har 106 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-03-20 08:35 av
Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
april 26, 2019 kl. 15:41 #458482
Det är ju så det är., men det är ju en rätt trevlig känsla att montera på helt nya delar. Har även ett par NOS baklampor, men de väntar jag lite med, kan komma att lacka om bilen och dess stötfångare innan de åker på.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 29, 2019 kl. 14:11 #459421Det börjar dra ihop sig för Saabfestivalen. Har väl inte riktigt hunnit med det jag initialt hade tänkt mig. Men har nu en helg på mig att skruva för glatta livet.
Måste säga att strålkastarbytet tillsammans med nya blinkers och sidoblinkers verkligen gjorde susen.Befintlig spolarvätskebehållare ville inte behålla sitt innehåll, som tur är så hade en Saab-profil en nästa nya övers. Satt som smäck och håller tätt.
Nu gäller det bara att sortera ut lite småsaker, justera ljusbilden, och hoppas på det bästa inför nästa veckas besiktning. Mer om det under helgen.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
Lsoderlund.
juni 3, 2019 kl. 12:35 #459537Verkligen, nu ska de bara ställas in. Ska försöka hitta något mörkt garage och grovjustera dem, i hopp om att bilprovningen låter en finjustera. Får ordna det under kvällen ikväll.
Har under långhelgen ägnat mig att åt byta hastighetsmätare och retostat (i hopp om att panelbelysningen skall vakna till liv). Hade ju en mätare från en 900i som enbart går till 200km/h, men har jagat rätt på inte mindre än tre ”turbomätare” som går till 240km/h. Så efter att korrekt miltal ställts in, så monterades den som kändes bäst.
Första gången jag ger mig på detta på en og900:a, lite mer komplicerad än 99:orna jag är van vid. Värst var kontakterna för foliefilmen. Vilket även fått mig att fundera lite gällande folien och varför min panelbelysning kanske inte riktigt fungerar trots byte av retostat.
Dagen därpå bjöds det på utomhusmek med bättre ljust än vad garaget kunde erbjuda (fast jag har riktigt bra led-armaturer).
I Samband med detta så gjordes även en provtur för att säkerställa funktionen. Allt verkar lira, så bara att montera ihop allt igen.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 3, 2019 kl. 16:10 #459562Cab och utomhus måste vara en bra kombo ljusmässigt. Konstigt att all belysning blir svagare ju äldre man blir…?
96 V4 1975 ”Bollen”
juni 4, 2019 kl. 13:37 #459599Dagen D, eller B som i besiktning.
Sedan vi blev med hus, så har mesta tiden som kunnat läggas på Saabarna hamnat på husrenovering istället. Vi är väl inte riktigt i mål än med huset i fråga, men nu inför Saabfestivalen så har fokuset varit att få caben på gatan igen. Den fick tyvärr körförbud pga utebliven kontrollbesiktning sent i höstas förra året, men det ska det bli ändring på.
Förra veckan så bokade jag en besiktningstid och igår kväll, så blev det lite små-panik-mekande, där jag fick ta ned stålkastarna då insatserna lossnat från två justerfästen, detta upptäcktes när jag skulle grovjustera ljusbilden. Att det kan vara så på helt nya strålkastare är mycket märkligt, men gick ju att lösa i alla fall.
Eftersom det är första gången som jag besiktigar denna bil, så blir man ju lite orolig, är ju mycket som kan spöka, då man inte riktigt gått igenom den på det sättet.
Hur som helst, anländer på bilprovningen, står många andra cabrioleter där, dock andra märken, allt från MB SL500, via Corvette C5 till en Porsche 356 cab. Fick beröm gällande bilens skick, framförallt undertill, vilket är glädjande. Trodde dock att jag skulle åka på någon tvåa, avgasvärden är lite läskigt, så även bromsar. Min grovjustering av strålkastarna visade sig var för hög, men besiktningsmannen lät mig justera dessa på plats, vilket var väldigt snällt. Protokollet, ja, det blev med blankt papper vilket var mycket glädjande. Ett bevis på att man gjort något rätt.
Kolla de fina avgasvärdena
Så skönt att den gick igenom, nu kan man njuta i två år till innan det är dags igen. Vi ses på festivalen.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av
Lsoderlund.
juni 5, 2019 kl. 10:29 #459616Kan tala om för dig att nightbreaker är som ”värmeljus” – jämfört mot deras ”andra/egna” ”Racingversion”
Har dessa i Amy – och morsan höll på trilla av pinnen då hon fick se skillnaden ?Du måste haft riktigt dåliga glödlampor innan. 😉 Man har testat dessa lampor och ett gäng andra och det var inga som höll vad de lovade. Nu är testet förvisso en H7 lampa och inte H4. Nu kanske skillnaden mellan versioner av lampor är större på H4, men testet kan ju iaf ge en indikation. Men varken Osram eller Philips ”state of art” glödlampor höll vad de lovade eller var bättre än en standardlampa i testet. Vinnaren var en GE standard glödlampa, jämfört med referenslampan. Kan ju vara värt att tänka på. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
juni 5, 2019 kl. 11:47 #459623Mycket intressant det där med lamporna, ger ju en indikation på vad man bör titta efter. Få kanske bli standardlampor ändå nästa gång byte skall ske.
Igår kände jag dock var en riktigt bra dag. Dels cabåkande med en nybesiktigad og900, fick även ett positivt samtal rent privat, och kvällen avrundades med att en nära vän behöver lite bilexpertis-hjälp för ett eventuellt köp.
Silverfärgat, men med v8:a på 326 häst, nästan lika yuppie som en og-cab. Med tanke på priset han fick betala så hade jag nog köpt den om inte han hade gjort det. Helt original inte modifierad, allt fungerar och enbart hanterad en mb-verkstad, samt humana mil på mätaren.
Hoppas det är ok att jag postar en bild på den, fast det inte är en Saab.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
juni 11, 2019 kl. 10:41 #459773SAABFESTIVALEN 2019, check.
I fredags morse så gick avfärden mot Trolllhättan, och egentligen första riktigt långa turen för caben. Har tidigare nästan uteslutande snurrat runt kring hemorten, varpå detta blev lite av ett test för att säkerställa funktion samtidigt som den kändes helt rätt att ta med ned till Trollhättan.Hur som haver. Tur och retur, samt ca 30 mil kring Trollhättan/Götet så har bilen avverkat ca 120 mil på två dagar, varav ca hälften varit nedcabbat. Resan har givit en liten To-Do-list, jag har insett att bilen verkligen behöver en 7:ans primär, samt att den verkligen går fint på V-power tillsammans med sval fuktig kvällsluft.
Jag behöver även se över stötdämpare runt om, då tidigare ägare enbart slängt på en sänksats, men inte bytt stötdämpare (trodde det mer eller mindre var standard att göra vid byte av fjädrar), original-dämparna hänger tyvärr inte riktigt med i högre hastigheter på landsvägar med inte helt plan väg och man hör hur de låter vid körning över hinder och dylikt.Här kommer några skott från festivalen:
På övernattningen. Ca 10 Saabar på bilden.
Med risk för att var en dubblett, men lite mörkerkörningSaab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av
Lsoderlund.
Attachments:
april 10, 2020 kl. 13:15 #468847Vi kör väl en uppdatering på denna också.
Strax innan garagering inför vintersäsongen 19/20 så började höger främre ok trilskas. Det började ligga an, för att endast släppa efter någon timmes stillastående. Oket är i ett sådant skick att jag inte bedömer det vara värt att renovera med ny kolv och packningar. Framförallt inte när man jag lyckades få tag i original-ok fram för bägge sidor. Beställde även främre bromssatsen från klubben, vilken inkluderar skivor, klossar och monteringssats. Tror även jag ska byta bromsslangarna när jag ändå är igång. Alltid lättare att jobba med nya fräscha delar än att försöka para ihop gammalt och nytt. Problemet är väl mer att man nu även vill uppdatera bakre bromsarna med samma operation, nya slangar, ok, skivor och klossar.Någon som gått över till stålomspunnet och kan svara på om det är värt merkostnaden mot vanliga i gummi? Kommer ju inte lappa bilen runt några motorbanor, utan vi pratar alldaglig sommarkörning.
Fick även hem detta lite roliga tillbehör, om man nu kan kalla det det. En Saab Pilot-jacka, givetvis NOS. Har sedan tidigare en NOS S&R-jacka, men den passar sig nog bättre i 99:an. Denna får hänga med i caben istället.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 5 år sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 5 år sedan av
Lsoderlund.
Attachments:
april 12, 2020 kl. 12:41 #468925Hej!
Den är bra fin med sina X-spoke! ?.
Jackan ser grym ut, var är Top Gun Solglasögonen? ?
Mvh
MathiasJacka är rätt grym faktiskt. Ligger sedan länge ett par Piloter från RayBan i bilen.
Cross-spoke är snyggt att se på, en jobbig att hålla rent!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 26, 2020 kl. 22:25 #469475En liten teaser för kommande uppdatering
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.