Saab og900 turbo cab ´87

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 15, 2020 at 11:47 #475362

      Vi ser fram emot en egen tråd för Pruttingvar! ? Fördelen med polyuretan är väl att det är lättare att få dit om man inte bryr sig om styvheten…?

      Ja, det är barnen som fått döpa bilen. Pruttingvar blev det.

      Taget, går nog på originalbussningar då, får knåpa ihop något egengjort pressverktyg för att få dit bussningarna.

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        september 16, 2020 at 22:52 #475531

        Skruvstäd o smörj funkar rätt bra för det mesta.

        ananrs en lång mutter och ett par brickor så.

          september 28, 2020 at 14:33 #476367

          Ja, det är väl det som gäller.Är ju inte några extremt krafter så lär ju gå ganska bra med lite diskmedel och lite tryck.

          Det börjar ju dra ihop sig för att ställa undan bilen för vintern, den ska få en redig tvätt och impregnering av suffletten, även en lättare polering och vaxning innan dess.

          Bjuder på en bild från sensommaren.

          saab123455gsdf

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          Attachments:
            september 28, 2020 at 19:47 #476380

            Hej!

            Tjusigt!

            Mvh

            Mathias

              september 29, 2020 at 19:59 #476487

              Det är en väldigt snygg färg/fälgkombo.

                september 8, 2021 at 18:10 #488303

                Det har inte blivit mycket Saabåkande alls för mig denna säsong, är först nu på hösten som andan, lusten och framförallt TIDEN funnits. Mesta fokuset har legat på Pruttingvar och fått den bilen att lira hjälpligt, men ett rätt så snopet slut säsongen för den delen.

                Blivit några få mil denna säsong, inte särskilt många sedan senaste besiktningen heller, utan enbart ca 150 mil, nu är det även dags för besiktning igen snart.
                Det som hänt på sistone är väl att jag rengjort och impregnerat suffletten, vilket var välbehövligt om något. Har även beställt hem lite chassi-prylar för att uppdatera den biten under vintern. Lär väl bli lite bussningar och sådant som byts då med. De är ju som tidigare nämnt inte alla så bra.

                Bjuder på senaste bilden på två av bilarna.

                96900

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                Attachments:
                  september 25, 2021 at 13:08 #488924

                  Då har det hänt lite småsaker.
                  Under gårdagen, så styrde kosan mot norr, för att hämta den efterlängtade växellådan till caben.
                  Blev en ganska dyr historia, mycket beroende på att lagren blivit dyrare sedan sist, och även kanske för att lådan nu är förstärkt, och totalt genomgången.

                  Nu ligger den i garaget och väntar på att monteras i.

                  thumbnail_IMG_1795

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    september 25, 2021 at 21:31 #488940

                    Hej!

                    Trevligt att följa cabbens bedrifter, tack!

                    Mvh

                    Mathias

                      november 14, 2021 at 14:15 #490037

                      Det har inte hänt speciellt mycket sedan den renoverade växellådan hittade hem. Den skall väl monteras i under våren är tanken. Däremot så införskaffades det två skinnstolar i rätt kulör, priset var så pass bra att jag inte riktigt kunde motstå, vad jag skall med dem till återstår att se. Kanske kompletterar min slitna förarstol med någon av dem, annars så gör jag en kontorsstol av den. Gäller ju att sitta bra även på kontoret eller när man jobbar.

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        maj 3, 2022 at 19:31 #493689

                        Stolarna ställer lite till det i garaget. De tar ju en del plats, och när garaget utöver caben dess extra 4 stolar man samlat på sig, även huserar min 99:a och en komplett inredning till den börjar de bli riktigt trångt.

                        Däremot så hittade en servicelyft in i garaget under tidiga våren. Den anlände lägligt nog samma dag som min hand opererades. Blev att med hjälp av vänner putta in den och låta den stå tills handen blev hyfsat funktionsduglig igen. Det tog väl en 2 månader, och nu är väl handen helt och dess opererade finger hyfsat ok om än med lite nerver som fortfarande finns där och är högkänsliga.

                        Nu är även lyfte monterad i garaget, och så bra det blev. Service, bromsbyte eller andra jobb där man behöver lyfta bilen blir så mycket lättare. När man har fler bilar så är det ju lättare att sköta underhåll. Servicelyften lyfter 3ton och klarar således de flesta vanliga personbilar. Nu är det väl takhöjden som spökar för mig, men en vanlig kombi lyfter man lätt och tillräckligt högt.

                        thumbnail_IMG_2584

                        Det som skett nu under våren, är väl service inför sommarens eskapader, men även justering av handbromsen, har bytt alla bromsar runt om, alltså slangar, ok, skivor och klossar. Hade ett jäkla pyssel med höger bakre ok, som verkligen inte vill justera sig. Försökt justera efter verkstadshandbokens instruktioner men ändå fick jag inte till det. Endera var kabeln för kort, eller så har den inte tagit när man drar i spaken, som även tagit högt upp. Efter 3 kvällar, beslutade jag mig för att kolla kablarna, och där fanns problemet.
                        Visade sig att de var olika långa i justeringen vid spaken, ena höll på att lossna, och efter att ha skruvat in justeringen på spaken tills det började ta emot, gick även justeringen vid oken superlätt. Nu tar handbromsen efter 3-4 kick, och förhoppningsvis tar den även rakt. Det återstår att se, bilen skall ju besiktigas.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          maj 23, 2022 at 18:58 #494210

                          Sedan senaste inlägget har det hänt en del grejer med caben.
                          Det har besiktigas, och det i sig var ju ett intressant kapitel, man blir ju lite förvånad ibland. Denna gång tog det två besiktningskillar 1h och 20 minuter att göra besiktningen.
                          Börjar med att de inte kan starta bilen, de hittar inte nyckelhålet. Instruerar vart det är och hur man sänker ned sidorutorna.
                          De tar sig en kort tur. Själv fick jag inte följa med.
                          -Vart har du tutan? frågar de när de kommer tillbaka.
                          – I mitten, och på instansningen i ratten (har en taladegaratt i bilen).

                          Bilen körs in i hallen, de kollar bromsar och avgaser, allt lugnt där, visar sig att jag gjort ett godkänt jobb med bromsarna. Avgasmätaren var ur funktion.

                          Huven skall öppnas, bägge kliar sig i huvudet. Frågar om jag kan öppna huven, vilket jag gör.
                          De börjar leta chassinummer, de håller på i 10 minuter, och jag säger till dem hela tiden att chassinumret sitter i bagaget. Men nej, jag har fel, de har besiktigat bilar i 6 år var och de vet minsann vart det sitter. Till slut ger de upp och jag får visa numret i bagaget.

                          Bilen lyfts upp, de känner och klämmer på allt. Hammaren åker fram, jag meddelar då bestämt att de inte behöver slå, bilen är solid och rostfri, vilket tydligt syns under bilen. De hamrar ändå, varpå jag blir lite förbannad och meddelar att om hamrar en gång till kommer jag kräva ersättning. Hammaren försvinner efter det. (Nästa gång, om jag mot förmodan skulle använda samma ställe vilket inte är troligt, åker en egen hammare med och uttalar att om de hamrar så hamrar jag med…)

                          Nu skall bilen lyftas med bläcket för övre länkarmarna. Det är här tiden börjar springa iväg. De funderar och funderar, men ingen har någon aning, det ringt kollegor på andra besiktningsstationer, chefen i Stockholm rings upp via videosamtal och ingen verkar veta vad de skall göra. Här kliver jag in, och meddelar att de inte behöver lyfta med blecken, då det knappt ger något. Men om de absolut måste, så kan jag meddela vart.

                          Nu klämmer rackarna ur sig att de aldrig besiktigat en Saab 900 förut. De har alltså ingen aning om vad fasiken de sysslar med. Jag inser att de här två noviserna troligen kommer ha sönder hela framvagnen om de får laborera med min bil, så jag har blecken, lägger dem rätt och meddelar att de nu kan lyfta.
                          Detta uppskattas ej, då de nu verkligen försöker hitta något fel. De inser att mitt dimbakljus inte fungerar, men det lyser inte heller i knappen, och inte heller i panelen. Nu vill de försöka underkänna bilen på dimbakljuset.
                          Efter diskussion så ringer de helt enkelt till transportstyrelsen, och rådfrågar. Transportstyrelsen meddelar att om inte lampan i instrumentpanelen lyser, inte knappen och inte dimbakljusen så är det bara att släppa det.

                          Får papperet i näven. Blankt papper, går nu 2 år till. Aldrig mera Besiktiga i Stuvsta.

                          bes

                          Aldrig varit med om liknande faktiskt, nog att de tror sig kunna precis allt, men visa lite ödmjukhet om du inte har en aning vad du sysslar med, än mindre hanterar annans egendom.
                          Blanka papperet, och för att försöka lugna irritationen så firar vi med ute-lunch på ett hak i närheten av där jag bor.

                          thumbnail_IMG_2842

                          Caben är nu redo för Saabfestivalen. Ses där!

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Lsoderlund.
                          • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Lsoderlund.
                            maj 23, 2022 at 20:38 #494216

                            Hej!

                            Vilken story 😱!

                            Grattis till blanka papper iaf.

                            Ses i insläppet till festivalen 😊

                            Mvh

                            Mathias

                              maj 24, 2022 at 12:50 #494229

                              Blir helt svettig av ditt inlägg om besiktning! Måste de hålla på hamra?

                              Kommer nog aldrig använda en privat aktör. Tänker att de bara vill tjäna pengar på efterkontroll.

                              Tänker nu att man kanske borde ringa och fråga innan så man vet att man får besiktningsperson som kan 900…

                              Saab 900i 8v 1988
                              Saab 900s 16v 1992

                              • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av smeds.
                                maj 25, 2022 at 10:15 #494240

                                Blir helt svettig av ditt inlägg om besiktning! Måste de hålla på hamra?
                                Kommer nog aldrig använda en privat aktör. Tänker att de bara vill tjäna pengar på efterkontroll.
                                Tänker nu att man kanske borde ringa och fråga innan så man vet att man får besiktningsperson som kan 900…

                                De måste inte, med de här killarna tyckte det behövdes, vem vet, det kanske inte gillade Saabar generellt. Sådant har man ju varit med om tidigare också. När det gäller rost, så ser man tydligt om de det är rost eller ej, är det inte antydan till rost, så finns ingen rost. Jag har inte varit med om att de hammrat tidigare på tidigare bilar, inte ens med viss antydan till rost. Erfarna besiktningsmän ser om det plåten är solid eller dåliig, det gör man även själv. Räcker med att känna med handen om man är osäker. Men det finns idioter till precis allt, så man blir inte förvånad.

                                Finns olika stationer, som är olika vettiga. Jag blev rekommenderad av Saab-profiler just denna station. Aldrig mer. Vill du ha tips om besiktningsstation jag har bra erfarenhet av, så hör av dig, samtliga i söderförort till Stockholm.

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
                                  maj 26, 2022 at 10:56 #494265

                                  USCH vad hemskt! tur att det gick bra..

                                  jag har tur att vi har en liten carspect nära där jag bor (får köra ordentlig omväg för att hinna varmköra). det är 4 personer som jobbar där, alltid minst 2.

                                  vi har 4 saabar i familjen som jag alltid besitkigar och alltid där så jag har blivit “killen med saabarna”. kan dom inget så frågar dom. senast kom killen mitt i bes och va lyrisk över hur kul det var att sitta i en fin 900a (farsans 900s @ 32k mil) och ville bara säga det.

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.