Saab og900 turbo cab ´87

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 107 totalt)
  • Författare

Ja, det har inte så mycket med vilken kedja att göra som med vilken station och vilken personal.

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 13, 2022 kl. 19:18 #494789

Då var Saabfestivalen avklarad.

lsaab9003

Upptäckte dock att jag endera fått ett lagerljud, eller att det är något annat galet på bakbromsarna. Något gnisslar och ”maler”. Om det skulle vara hjullager så är det i sig inte konstigt, bilen är ju ändå till åren och har sått mycket. Men vi får hoppas på det snare att det är bromsrelaterat… Allt är ju dock nytt där, vilket är lite märkligt, men ibland kan ju även nya saker haverera. Skulle det mot all förmodan vara miss i arbetet, så har jag bara mig själv att skylla på, ingen annan.

Hur som, så har det ändå blivit några mil. Har klockat in på en ca 140 mil denna helg. Mer än 50% mot senaste två åren. Bilen går förövrigt bra, men inser ju mer man kör bilen, att den verkligen behöver stötdämpare. Skall försöka dra tag i det i nästa vecka.
        Hade det inte varit för missljudet från bakaxeln hade jag nog tagit en repa runt Kinnekulle Ring också, men man fegar ju ur när allt inte lirar 100%.

Fick även en ny repa i lacken under festivalen, så även en buckla / dörruppslag. Kan här tycka att det är tråkigt när man på ett sådant här evenemang som Saabfestivalen, borde kunna få ha sin bil i fred utan skador. Även läst på vissa andra forum att folk har vandaliserat rattar, stulit centrumkåpor och annan skadegörelse på andras bilar. Det är inte OK någonstans. Men du som bucklade till min cab, hoppas du tyckte det var värt det? Var det avundsjukan eller var det hat eller mår du inte bara bra? Oavsett, hoppas du får tillbaka det 1000-fallt.
        Känns tråkigt att man skall behöva parkera så att man alltid har uppsikt över bilen. Så borde det inte vara.

Lördagskvällen bjöd däremot på en fin försommarkväll och nedcabat läge utmed fina landsvägar i lagom tempo.

lsaab9001

Hemresan gick rätt bra trots missljudet, man fick ta det lite lugnare istället. När jag hade dryga 10 mil kvar hem, så öppnade sig himlen till en redigt spöregn tillsammans med rejäla köer. Så väl hemma så fick det bli en tvätt innan garagering.

lsaab9002
        Bilden visar otvättad smutsig bil.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
        Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

juni 14, 2022 kl. 15:43 #494843

Det är tråkigt när folk orsakar repor och dörruppslag utan att ge sig tillkänna. Vi är nog många som medvetet undviker att parkera alltför nära ingången vid stora köpcenter. På en festival bland likasinnade kunde man ju hoppas att slippa sådant. Suck. Förhoppningsvis var det undantagsfall så att inte flera drabbats men väldigt tråkigt för dig. Mvh Bengt

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Bengt Karlsson.
            juni 15, 2022 kl. 06:00 #494851

Hej Lars!

Var det på museet som du fick skadorna?
            Där tycker jag det borde vara säkert.

Galet att du mäktade med en tvätt av bilen när du kom hem!
            Somnade ovaggad så snart jag lagt huvudet på kudden.

När jag sålde min 99T16 för en herrans massa år sedan så köparen; ”Det är livet före och det är livet efter Festivalen”.

Ligger något i det 😊

Mvh

Mathias

juni 15, 2022 kl. 17:57 #494883

Du måste ha en av Sveriges snyggaste 900 cab. Inte vanligt med den snygga färgen.

Hoppas orsaken till missljudet från bakaxeln är lätt fixat. Vad störigt med dörruppslag/repa – man förväntar ju sig att att folk ska vara lika försiktiga som en själv.

Vad blir det för uppgradering av stötdämpare?

Tack för att du lockade ner mig på festivalen! Årets händelse.

Saab 900i 8v 1988
              Saab 900s 16v 1992

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av smeds.
                juni 16, 2022 kl. 22:14 #494941

@Mathias Det stämmer att jag fick skadorna på museet. Aldrig varit med om det tidigare på sådana evenemang. Känns lite overkill att ha översikt över bilen 110% för att man skall slippa skador. Tyvärr har jag hört fler vittnesmål om skador och till och med rena stöldförsök på festivalen.

@smeds
                Tack, ja färgkombon med 16″ cross-spoke gör sig riktigt bra.
                Missljudet från bakaxeln är troligen lokaliserat, men har inte gjort något mer än att hissa upp bilen och kikat. Stötdämpare behövs verkligen på min bil, det märks kanske mest på landsvägar med stundtals dålig / sliten väg med lagningar. Fram är det värst, så lär väl börja där.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                Audi A6 Avant

juli 14, 2022 kl. 13:49 #495691

Visade sig vara slarv från mekanikern som bytte bakbromsarna, dvs undertecknad själv. Hade tydligen missat att lägga på kopparpasta, så beläggen gick inte helt fritt, och låg således på lite på vänster bak. Någon milimterslitage på innerbelägget är vad jag kunde se när jag mätte. Så beläggen får hänga med ett tag till.

Det hela är nu utrett, och bilen bromsar bra som den skall.
                  Nu skall jag försöka köra bilen lite, och njuta av sommarkvällar nedcabbat.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

maj 27, 2023 kl. 23:51 #503327

hej på dig 20230527
                    jag såg att du hade fått tag i bakljus till saaben 900 vart köpte du dom jag har en saab 900 87år behöver få tag i rätt så färska
                    hör av dig om du har kvar adressen till dom där bakljusen här ser du bilden som på min bakljus sådan är det hoppas på respons
                    e-post svag710599@gmail.com

maj 29, 2023 kl. 14:25 #503353

Finns nya på tradera passa på mvh

juni 16, 2023 kl. 12:00 #503824

Dags att köra en kort uppdatering, då det var ett tag sedan sist.

Det har blivit några turer med bilen hittils i år. Står inför lite små uppdateringar som jag hade tänkt uföra under vintern, men som inte blev av pga massa annat som kommit i vägen, förkylningar, corona, och en massa andra bestyr.
                        Fick däremot ett lite ryck härom kvällen. Har haft ett väldigt sliten mittkosoll, den över växelspak och tändningslåset. Verkar som om något gjort att plasten smält, vilket gjort att materialt man försökt laga det med, kännts klibbigt och ganska fult. Texten vid tändningslåset har också varit sliten. Detta är något som jag irriterat mig på, så kanske dags för att åtgärda det.

konsoll1

konsoll2

konsoll3

Köpte för ett tag sedan, långt över ett år, en ganska fräsh mittkonsoll, men behövde ju bara den del som täcker växelspaken och tändningslåset. Noterar dock att nyckelhålet inte är centrerat. Kanske går att skjuta p själva konsollen, eller är det någon som annan giv på varför det ser ut som det gör?

konstoll4

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

juni 17, 2023 kl. 07:21 #503874

Hej Lars!

Lite polering livar alltid upp.
                          Fina bilder på bilen, det uppskattas 👍.

Mvh

Mathias

juni 17, 2023 kl. 08:30 #503879

Angående centreringen. Det kan ju vara så att spakstället sitter lite feljusterat…?

maj 30, 2024 kl. 10:24 #515527

Våren kom fort snabbt och lägligt för att ta 900:an och åka taklöst.

Har under den långa vintern vi haft inte hänt så mycket. Men fick ett infall och bytte stötdämpare fram. För att uttrycka sig milt, det var inte en dag för tidigt. Det är nog original från när bilen var ny. När jag tryckte ihop en av de gamla dämparna så sprang den läck. Välbehövligt med andra ord.

Bilen känns också mer trygg i uppförandet, inte lika gungig utan mer satt så att säga. Givetvis blev det gasdämpare, som sig bör.

dampare1
                              dampare2
                              dampare3

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                              dea
                                juni 16, 2024 kl. 09:22 #515963

Kul att följa, men vilken skum besiktning jag hade blivit rejält sur om de gått på med hammaren på mina bilar. Besiktade cabben i fredags på Carspect, killen som besiktade var bra påläst och saab-entuiast i ngn form. Ingen hammare så långt ögat nådde. 🙂

februari 2, 2025 kl. 14:01 #519721

Det har gått en tid sedan sist.

Egentligen har det väl inte hänt nämnvärt mycket. Bilen har fått ställa upp som primär bruksbil några veckor, då alla brukskärror såldes av, och man stod mer eller mindre utan något annat åkdon. Den går ju fantastiskt fint i motorn, men utväxlingen gör det lite jobbigt, 5:ans primär skall inte sitta i en turbo-bil, så är det bara.

Råkade även ut för ett missöde, höger bakre sidofönster small bara till en dag då jag skulle hissa rutorna med taket i uppfällt läge, har aldrig hänt förut, men nu är rutan lite ledlös i vågrät vinkel. Om man cabar ned och inte rör rutan så sitter den som den skall men så fort man börjar sänka den så börjar den röra sig bakåt. Troligen har skenan invändigt gått sönder, och efter detta missöde så föll orken ur mig. Bilen ställdes utan, och tvåtaktaren togs i bruk i stället. Tanken har väl varit att försöka ta tag i det där, men har helt enkelt inte haft tiden, så mycket annat som kommit i mellan.

Bilen hämtades dock hem innan vintern, garagerades och man märkte att förvaringsstället är ekvivalent med damminvasion. Bilen var väl inte ren från första början, men vintern kom fort och hann inte riktigt göra något åt det.

Vi spolar fram till strax innan jul, nu fanns äntligen lite tid. Så bilen kördes ut ur garaget, och fick sig en rejält och grundlig tvätt. Det var minst sagt behövligt, och en lite gnista tändes i samband med detta, eller kanske orken och lusten.

thumbnail_IMG_8038
                                  thumbnail_IMG_8039

Efter detta så kördes bilen in, torkades av och öppnade alla dörrar luckor och dylikt för att få den att torka och droppa ur sig en gång för alla.

Andan föll på någon dag senare igen, då jag fick någon timme över och passade på att lägga på ett glasvax på vindrutan och även polera och vaxa motorhuven. Kan inte nog adressera hur bra glasvax är, smutsen fastnar inte lika lätt, det är lättare att få bort flugor som vi ta Kamikaze-döden mot vindrutan och framförallt så är det extremt skönt vid körning i regn, då man knappt behöver använda torkarna.

thumbnail_IMG_8125

thumbnail_IMG_8124

Nu skall jag bara ta mig an den där sidorutan så är bilen redo för våren och förhoppningsvis även sitt efterlängtade växellådsbyte.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 107 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.