Saab og900 turbo cab ´87

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab og900 turbo cab ´87

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443189
    Lsoderlund
    Deltagare

    Då har det hänt! Den där drömmen man hade när man var 7 år har slagit in, drömmen om en cabriolet av första generationens Saab 900.

    Tanken med denna projekttråd är att skapa en dagbok för bilen, och de förbättringar, renoveringar och reparationer som jag kommer göra, och kanske en liten återblick från vad bilens tidigare ägare gjort.
    Vi börjar väl men någon bild, så försöker jag fylla på med mer information och bilder vart eftersom.

    IMG_5865

    IMG_5862

    IMG_5872

    IMG_5877

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #443200
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Trevligt! Svensksåld el import? Ser välomhändertagen ut iaf vid snabb titt på bilderna.

    #443202
    saabaero
    Deltagare

    Trevligt med en cabtråd.
    Tror jag startar en jag också 🙂

    #443333
    Lsoderlund
    Deltagare

    Här kommer lite ytterligare info om bilen.
    Såld ny i Kalifornien USA. Registrerades första gången i Sverige under 2003. Bilen var original automat, men är konverterad till manuell, troligen i samband med att den registrerades i Sverige. Tyvärr får man väl säga, så sitter en 5:ans primär i bilen, vilket gör att den varvar på rätt duktigt i motorvägsfart. Detta är något jag skall se över, troligtvis blir den 7:ans primär som monteras i bilen lite längre fram.

    Bilen har tämligen nybytt cabtak (ca två år gammalt), ny bakruta (gjort under 2018, kvitto på 8000kr), tämligen ny vindruta som inte har några stenskott eller småblemmor alls. Hyfsat fräsch inredning (bortsett från dörrsidorna, sprickfri instrumentpanelen och som sagt helt rostfri. Lägg där till 16″ Crosspoke, det hårda cabskyddet, bra bromsar och en solid helhet så var det faktiskt inte så svårt att beslutas sig. Den har uppdaterats med 89:ans bromsar så handbromsen tar bak.

    Givetvis finns det lite saker att ta uti, tex att den markerar revir från både styrväxel och motor, inget allvarligt, men givetvis något som man måste ta uti. Hela motorrummet måste putsat upp. Cabmotorn fungerar inte heller, så man får fälla själv. Blir till att felsöka längre fram, då jag prioriterar läckagen före cabmotorn. Vidare så har strålkastarna en lite tokig ljusbild, återstår att se om det går att justera eller om det behövs införskaffas nya.

    IMG_5872-1

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #443639
    Lsoderlund
    Deltagare

    Vi kör en liten uppdatering
    Upptäckte att bilen även fått en ny eldriven radioantenn monterad av tidigare ägare, kul när det även är Saab original (dyra att köpa).

    Har haft bilen i ca i snart tre veckor och har väl mest hunnit med att göra rent lite saker, felsöka, beställa delar och annat småfix. Helt klart en kul bil att köra!
    En redig tvätt har det även blivit, även hunnit med att få bilen MHRF-försäkrad, en försäkring jag verkligen kan rekommendera.

    Blev i alla fall nytt luftfilter, tändstift, montering av batterifrånskiljare och brandsläckare. Passade även på att fräscha upp lite plastdetaljer, göra en rejäl rengöring av interiör och bagagerum. Återstår däremot att göra rent motorrum.

    IMG_6014

    IMG_5976

    IMG_1921

    IMG_1922

    IMG_1924

    IMG_1939

    Det som tillkommit på ”att göra” listan är följande:
    * Byta lampor i instrumentpanelen (i mätarhuset lyser det dock).
    * Rätt införskaffa rätt hastighetsmätare (240km/h), någon som har till salu?
    * Byta däck, beställning är lagd det blir en uppsättning Good Year 195/55r16
    * Polering
    * Fixa något skrammel som ibland visar sig vid körning.
    * Bilen håller inte heller vakuumet, endera är behållaren trasig eller så är det någon slang som inte håller tätt.
    * Spolarvätske-behållaren läcker lite vid full tank. Får jaga rätt i en bättre begagnad. Inget akut dock

    Det var väl allt för den här gången.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    Bilagor:
    #443660

    Fantastiskt fint det gör sig med 16Xeker till den chassisättningen å silverlackad bil!
    Det ska inte vara svårt att hitta dom grejerna lite närmre dig än vad mitt lager är….

    #443665
    saabaero
    Deltagare

    Det är vanligt med läckage kring vacuumbehållaren och dess backventil. Ganska vanligt att bilarna drar lite tjuvluft den vägen.
    Jag har på ett antal turbobilar limmat igen backventilen på behållaren och monterat en backventil från spolarsystemet på slangen istället.

    #444342
    Lsoderlund
    Deltagare

    Ska nog se över samtliga vakuumslangar. Någon som vet vart man kan hitta sådana för en vettig peng.

    Behöver även snorkeln för luftfiltret som jag har märkt saknas. Idag fick bilen dock något som verkligen behövdes. Nya Däck! De gamla däcken hade förvisso ett bra mönster, men var från 1999/2000 enligt datumstämplar. Hårda som ishockeypuckar. Vilken skillnad det blev med nya däck.

    IMG_6206

    IMG_6207

    Fick även i samband med detta möjlighet att noggrant inspektera hjulhusen. Rostfritt så det står härliga till. Men själva rostskyddsmedlet är torrt och på sina ställen flagnat. Stötdämparna var ok, kul att blå färgen fortfarande lyser igenom. Dock skulle det behövas en uppdatering, men det får bli längre fram.

    IMG_6209

    IMG_6211

    Fram såg dock bromsoken rätt sorgliga ut, fulla med ytrost och trista. Kanske får bli en lättare uppfräschning av dessa längre fram.

    IMG_6208

    IMG_6210

    Sådär, nu börjar det likna något.

    IMG_6212

    Klart. Det blev en uppsättning Good Year Efficient Grip 195/55r16

    Blir nog en uppdatering under morgondagen med, skall hämta lite paket som kommit.

    IMG_62132132

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    Bilagor:
    #444354
    Janne Hagnell
    Moderator

    Förutom att de blir stenhårda får de ofta sprickor och däckexplosion är INTE kul! Har bara haft det på en husvagn men det räckte…😬
    De enda jag hittat som tillverkat däck som verkar hålla i evighet är indierna (!). Jag och flera andra som kör Bajajscootrar har fortfarande originaldäcken, som yngst från 1998! Inte minsta spricka och hårda, tja, det var de från början!😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #444378
    Lsoderlund
    Deltagare

    Också råkat ut för problem med gamla däck, och har haft turen att samtliga ggr gått bra. Bra däck är en billig livförsäkring.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #444855
    Lsoderlund
    Deltagare

    Blev en markant skillnad med nya däck. Går lite mjukare över ojämnheter och känns faktiskt som att den blivit mindre stötig.

    I veckan tänkte jag gå igenom samtliga vakuumslangar. Har inhandlat en så 6-7 meter slang…

    Dessa levererades under förra veckan. NOS bakljus. Kommer bli riktigt bra och snyggt.

    IMG_6218

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    Bilagor:
    #445096
    Lsoderlund
    Deltagare

    Efter att ha bytt ut ca 8 meter vakuumslang i motorrummet så ligger nu tomgången stabilt på rätt varv (typ 850-900) och håller sig där. Vilken av slangarna som var kass kan jag inte svara på, men vissa var rätt hårda.

    Det har blivit en den mil nu i senaste veckorna det verkligen underbara vädret. Måste säga att bilen verkligen växt på mig, riktigt härlig sommarbil faktiskt, och oj vad snygg den är med rutorna nere…
    IMG_6478
    Bilden tagen vid Fjällgatan i Stockholm, fantastisk utsikt som verkligen rekommenderas om man har vägarna förbi.

    Sålde även en Sport & Rally-ratt nyligen, eftersom köparen bodde i närområdet så lämnades ratten över istället för att skickas. Som tack så fick jag dessa. En av dem är väl självskriven till caben.

    IMG_0467

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #446137
    Lsoderlund
    Deltagare

    Skyndar långsamt som man brukar säga.
    Igår blev det en lättare genomgång av lacken, med cleaner, väldigt mild rubbing och slutligen vax.

    Lack i sig är sliten, det är väl klarlacken som gjort sitt egentligen, så det får väl bli en omlack i framtiden. Bilen är även lite dörruppslag och små blemmor. Gårdagens jobb gjorde dock susen, och lyckades få till en rätt bra lyster tycker jag själv.

    Jakten har även börjat på lite delar för att få den mer körbar. 7-ans primär är inköpt, och kommer monteras i höst/vinter. Sportigare ratt kommer nog att hitta in i bilen inom kort.

    IMG_6857-1

    IMG_6858

    IMG_6860

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #446153
    saabaero
    Deltagare

    Kör du 6:ans primär nu ?
    Funderar själv på att köra 6:a istället för 7:an i cabben. Det är ju ingen fortåkarbil och jag tycker 900:an känns betydligt piggare och rappare med en lite lägre primär.
    Å andra sidan att ligga och mysa på lågt varvtal är ju inte heller fel

    #446333
    Lsoderlund
    Deltagare

    Det sitter 5:ans primär i nu, varvar rätt duktigt just nu, är väl som du säger kanske inte den bilen man väljer om man skall åka fort, men gillar när varven är låga, och i kombination med turbo så har du ju bottenvridet där den väl börjar vissla.
    Har 7:ans primär i min 99:a och tycker passar perfekt där i en 100 hästars förgasarmaskin, visst inte så snabb, men det är den inte oavsett utväxling.

    Skall även försöka jaga rätt på en juste låda med att lämna in på renovering. Tror att synkningarna i just denna lådan börjar blir lite slitna, så det kan vara bra att ha en fräsch liggandes.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.