Saab og900 turbo cab ´87
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87
- Detta ämne har 106 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-03-20 08:35 av
Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
september 4, 2018 kl. 12:31 #448423
Sommaren har passerat, det har väl blivit en del mil med taket nedfällt. Det har ju verkligen varit en cab-sommar, eller hur?
Nu börjar vi röra oss mot höst, och jag har en 7:ans primär liggandes som skall transplanteras in i lådan, en bättre begagnad styrväxel som skall vara i bra skick, har även lyckas jaga rätt på en korrekt hastighetsmätare som går till 240km/h och som även har farthållarsignal.
Passade på att besöka marknaden i Gistad i helgen som var, får nog säga att jag även där fyndade lite, bland annat denna, som kommer få bo i caben till våren.
Ratten i fråga är just nu inne på en uppfräschning i form av ny slitageyta och infärgning.
Dessa är inte jättevanliga, då de har löst mockainlägg, samt med SAAB intryckt i lädret.Känns som att allt händer samtidigt just nu…, och så har man troligen blivit med ännu en og900…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
januari 24, 2019 kl. 10:36 #454713Kort update.
Har under hösten blivit husägare, och låtit genomföra en omfattande renovering av huset i fråga. I princip allt är bytt och nytt, fanns inte mycket som var värt att spara. Den andra og900:an som jag skrev om tidigare förtjänar kanske en egen tråd i sig, men bjuder på en bil från renoveringsbestyren. Säga vad man vill, men en og900cc lastar sjukt mycket.Har även lyckats hitta en NOS växellåda till 99/900. Tanken är att denna skall hamna i caben under våren. Dock saknas nummer-blecken på lådan, så oklart vad det är för primär i. Men eftersom jag har en 7:ans liggande så torde det inte vara något problem.
Är det något man bör tänka på innan man skickar i en NOS låda? Den verkar har legat sedan tidigt 80-tal. Packningar och packboxar kanske? Vill helst inte byta låda för att om några mil behöva lyfta ur den igen pga läckage och dylikt. Skall man kanske lämna in den på renovering ändå?Tänkte även försöka fixa till motorrummet lite om man ändå lyfter motor och låda. Finns det något jag behöver tänka på i samband med det?
Vore tacksam för reflektioner.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Lsoderlund.
Attachments:
det som kan vara farligt med NOS är om den stått utan olja och fukt kommit in.
annars är det ju packningar och packboxar som inte alltid åldras väl.
har den legat sen tidigt -80 tal så borde det dessutom vara dom gamla medbringarna på den.
-
M.Broberg.
Tidiga lådor saknar plåtbrickan. Där brukar numren vara instansade istället.
En sån låda kan ju vara allt från toppskick till rena rosthögen men jag skulle nog börjar med att öppna luckorna och titta in.
Är det rostigt och eländigt syns det… Verkar allt fint är det väl bara å köra å hoppas det är ok.
Lager mår ju inte bra av att stå still på samma ställe så en viss risk finns även om den inte rostat men jag skulle ändå tro att den kommer leva ganska länge trots ev ”ståskador”.P-boxar tror jag inte är något större problem, dom brukar klara sig bra. Ska du kolla någon tätning så lossa ett lagerhus med drivklocka och känn på p-box och o-ring. Dessa byter man enkelt och kostar inte många kronor.
januari 24, 2019 kl. 14:39 #454747Växellådan i fråga har ju stått torrt, men mig veterligen inte med olja. Gamla medbringare? Bra eller dåligt? Skall man kanske snarare se sig om efter en nyare låda?
Anonymjanuari 24, 2019 kl. 15:14 #454748Tänkte även försöka fixa till motorrummet lite om man ändå lyfter motor och låda. Finns det något jag behöver tänka på i samband med det?
Vore tacksam för reflektioner.Finns verkligen på senaste tiden, många OG 900 projekttrådar här på SSK –
ta dig tid en kväll med kaffe samt fika, bläddra igenom dom, hämta lite inspiration ?januari 24, 2019 kl. 19:30 #454765Det finns verkligen ett antal og900 projekttrådar som lever och har sig. Lyfter man ur maskin, tvätt gör i ordning så mkt som möjligt. Kolla över skick på bussningar mm. Kolla skick på kylaren, de är lättare att byta med maskin ur bilen.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetjanuari 25, 2019 kl. 15:50 #454797Kylaren hade jag faktiskt tänkt byta. Men har inte införskaffat den än. Återstår att se om det blir en från biltema eller från klubben.
Ang lådan så gäller det att hålla koll på om du har dom stora eller dom små medbringarna.
En T16 -87 manuell har de stora medbringarna och är lådan från tidigt 80-tal har den sannolikt de små och då passar det inte utan att byta saker. Antingen byter du tripoderna på drivaxlarna eller drivklockorna.Är lådan 4 vxl eller 5vxl ?
De tidiga 5vxl är klart sämre än senare (låsring istället för mutter på pinjongaxeln) men med körningen som blir på en cab kanske nos överväger den lilla nackdelen ?Att öppna luckorna och kika hur det ser ut är inga konstigheter men förbered gärna med nya packningar innan.
Har klubben verkligen kylare till turbo ?
Jag beställde en kylare från bildelar24 och fick en helmetallkylare, dvs inga plastgavlar på den 🙂På motorn jag sätter in i cabben har jag gjort en ”fuskrenovering” enbart i syfte att bättra på driftsäkerheten för vem vill stå vid glasskiosken med en sprucken kylarslang ?
Byter därför alla vattenslangar, vacumslangar, remmar, o-ringar, vattenpump. Flera o-ringar var verkligen stenhårda och kantiga. P-boxen bakom remskivan var lös och följde med remskivan ut.
Ska ändå lådan bytas, passa på att byta o-ring till oljepickupen. O-ringen till oljepumpslocket är också bra å byta då den ofta orsakar läckage.
Med motorn ur kan man även passa på att byta o-ringar till styrservon. Även dom var riktigt dåliga på min bil.
Bränslereturslangen är också ide att checka. Min var så hård att den gick att bryta av i småbitar.Funderar man på att byta bussningar i framvagn ska man passa på med motorn ur men förbered det med att plocka fjädrarna innan du lyfter ur motorn
april 8, 2019 kl. 10:07 #457850Helt klart låter det som att man bör samla på sig lite ytterligare delar. Byta vattenslangar är något jag gått i tankarna med. Dock måste man nog påstå att originalslangarna håller en väldigt bra kvalitet. Då börjar nog jakten på bra att ha delar. Tidskrävande men spännande.
Har haft ett par två par nya strålkastare liggandes på hyllan, så varför inte montera nya strålkastare på caben?
Monterat, pastfolie över än så länge.
Gamla VS Nya, det var egentligen inget fel på de äldre, men nytt är alltid nytt.Noterade att högersidan var mycket lättare än vänstersida att arbeta på. Vänstersidan krävde lite mer demontering för att komma åt med labbarna. Noterade snabbt att Intercoolern var rätt skitig. Kanske läge att demontera den när man ändå är igång, och göra rent den. Antar att det är stark avfettning och varmt vatten som gäller.
Blir nya glödlampor när man ändå är igång. De gamla såg minst sagt trötta ut, och av högst tvivelaktig kvalitet. Blir Philips Nightbreaker istället, haft dem tidigare och tycker de ger ett bra ljus för att vara 55w.
-
Det här svaret redigerades för 6 år sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 6 år sedan av
Lsoderlund.
Anonymapril 8, 2019 kl. 18:59 #457897Kan tala om för dig att nightbreaker är som ”värmeljus” –
jämfört mot deras ”andra/egna” ”Racingversion”
Har dessa i Amy –
och morsan höll på trilla av pinnen då hon fick se skillnaden ?
april 9, 2019 kl. 11:05 #457929Aha, tack för tipset. Får testa de där på 99:an min.
april 26, 2019 kl. 11:04 #458477Premiärturen för säsongen avklarad. Blev en kortare runda för att få upp temperaturen i vätskorna, och motionera bromsar och leder. Därefter in till närmaste GDS-hall för ett oljebyte. Ett oljebyte som verkligen behövdes, oljan var rätt svart. Blev Shell Helix helsyntet 10w40 (vet att det är fel olja) och ett härligt blått filter. Tanken är väl att vaska motorn lite med denna olja, att köra max 100 mil för att sedan gör ett ytterligare oljebyte och oljefilterbyte med rätt olja. Hur skall man resonera kring motoroljan egentligen? Vad kör ni andra på? Är det GM Dexos2 som gäller?
Efter bytet till nya strålkastare, så ser ju blinkersen inte så kul ut på någon sida. De är lite matta av tidens tand, och fått lite mikrosprickor här och där. Har försökt att polera upp dem lite, men resultatet blir inte helt 100. De fungerar absolut på en bruksbil, där det troligen skulle se väldigt fräscha ut, men när nästa hela fronten visar fin finish så vill jag byta till nya.
Av en ren slump så har jag två uppsättningar liggandes på hyllan. Tanken är att montera dessa inom kort.Har även sprungit på ny skinnknopp och ny skinndamask till bilen. Idag sitter det gummidamask och en plastknopp. Kommer nog göra mycket för känslan. Bilder kommer på det i samband med montering.
april 26, 2019 kl. 13:16 #458479Faran med att byta prylar – plötsligt ser allt annat väldigt slitet ut.? Om man inte byter till annat beg eller gör som råttbastarderna och sunkar till det direkt.?
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.