Saab og900 turbo cab ´87

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 107 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 22, 2020 kl. 10:18 #472599

      Blev en kort sväng i garaget häromkvällen.

      Smorde in lädret vilket verkligen behövdes. Efter rengöring fick den tre lager lädercreme. Klädseln sög i sig som en svamp. Blev riktigt bra, men visade även på hur sliten förarstolen faktiskt är. Tur då att man har två tokfina stolar liggandes i samma kulör. Väntar dock med att sätta i dem tills allt annat blir förbättrat eller klart med bilen.

      skinn

      skinn2

      skinn3

      Har ju även haft läderknopp och damask liggandes till bilen. Plastknoppen och gummi-damasken byttes ut mot en knopp i läder och en damask i skinn/mocka. Helt annan känsla att köra med dessa.

      knoppdamask

      Har även hunnit påbörja bromsbyte bak. Men det får blir en egen uppdatering känner jag.

      Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
      Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 900i ´88 "Prins Charles"
      Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

      Skämsbil:
      Renault Zoe ´22

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        augusti 27, 2020 kl. 13:24 #474118

        I början av sommaren påbörjades några kvällars projekt att byta bromsar bak, tanken vara att lägga max 45-60 minuter per kväll. Visade sig bli långdraget då jag stötte på patrull mer eller mindre direkt.

        Vänstersidan gick enligt plan, nog för att grejerna satt fast och att rostlösare behövde användas. Skivorna var det väl egentligen inget fel på till en början, Saab Original dessutom, men innersidan av skivan var rejält dålig. Hade även nya bromsslangar med skippade bytet då de inte var några synliga sprickor i dem.

        brake1

        Det var på högersidan som jag stötte på patrull, att få lös ok och hållare var i sig inga problem, problemet var att skruven som skruvar in bromskolven med hade gått av inne i oket. Fans inte så mycket att göra, var bara att beställa nya ok. Blev till att byta på oken på bägge sidor bak.

        brake4

        I väntan på att oken anlände, så monterades oken bort.och systemet tappades på bromsvätska, nu passade jag även på att byta bägge bromsslangar. Hade turen att sakerna inte satt fast så himla hårt, hade dock låtit nipplarna få bada i rostlösare några dagar. Så blir även helt nytt i bromsväg på bakvagnen.

        brake3

        Fick tyvärr inga efterbilder på vänstersidan, men väl på högersidan.

        Här återstår bara luftning och sedan återmontering av ut och börja motionera bromsarna.

        Brake91

        När jag väl höll på med bromsarna så noterades även att bussningarna i bakvagnen mådde allt annat än bra.
        brake5
        Dessa tänkte jag byta under vinter, så det får bli cabens vinterprojekt då jag även ämnar byta stötdämpare och byta tillbaka till originalfjädrar.

        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

        Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Lsoderlund.
        • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Lsoderlund.
          september 7, 2020 kl. 17:27 #474817

          Titta vad som återkom efter en lång tid renovering.

          rattaren1

          Blev över förväntan, och verkligen en skillnad i körkänsla.

          rattaren2

          Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
          Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 900i ´88 "Prins Charles"
          Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

          Skämsbil:
          Renault Zoe ´22

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            september 7, 2020 kl. 18:35 #474826

            Hej!

            Trevlig uppgraderingar!
            Vem gjorde jobbet?

            Mvh

            Mathias

              september 8, 2020 kl. 07:31 #474838

              Den ser ju ny ut!!
              Undrar var min sådan gamla ratt är…. ?

                september 8, 2020 kl. 16:10 #474846

                De börjar bli ovanliga, och om ni tittar på min ratt så ser ni att den är lite extra ovanlig. Enbart SAAB instansat samt att det nedre inlägget är i mocka istället för skinn. Bara sett en sådan ratt en gång tidigare.

                Har även en likadan ratt som denna, om än något sliten men passande till en oxblodsinredning. Om någon är sugen så kan jag kanske släppa den.

                Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                Skämsbil:
                Renault Zoe ´22

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  Anonym
                  september 8, 2020 kl. 16:33 #474848

                  Lite i stil med den som var med i det gamla MCY project ”Miss English

                  OG 900 Mcy "Miss English"

                  Sidan 25 scrolla ner en liten bit bara ?

                    september 9, 2020 kl. 09:30 #474906

                    Se där ja, men den hade det lilla emblemet på rattkudden, det har inte min. Hur som helst, rätt goa rattar är det, Blev ju en rejäl förbättring med lite tjockare greppyta.

                    Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                    Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                    Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                    Skämsbil:
                    Renault Zoe ´22

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      september 9, 2020 kl. 14:59 #474916

                      Dom är snygga dom rattarna.

                      själv mår jag bäst i og900 med ratten längre bak och lite mindre. minns inte riktigt vad min ratt är men tror den är runt 80mm längre bak än org. då passar det min ben/armlängd (och bentjocklek) bra. standard rattarna är lite för stora för mig så när jag sitter bra så har jag väldigt lite utrymme att röra benet innan låret tar i ratten.

                        september 10, 2020 kl. 14:48 #474985

                        Händer lite mer med og900:an.
                        Igår var jag och hämtade en växellåda till caben. Givetvis fick NG9-3 ställa upp som transportör. Måste säga att det verkligen är en trevlig bil att köra, en riktig körmaskin.
                        ng9320200909

                        Vad ska jag då med en växellåda till? Ni som läst tråden från dess start, känner säkert till att styrservot läcker, och då pratar vi läcker inte markerar lite revir. Lådan läcker också, troligen har någon dragit oljepluggen på tok för hårt så den har spruckit i godset samt att den läcker från påfyllningslock och även bakre lock. Markerar lite väl mycket revir för att kännas bra. Den är även väldigt ”metallisk” när den är varm, och låter lite på synkningarna. Skulle kanske må gått av ett oljebyte, men eftersom jag vill ha ur motorn för bytet av styrservo, så ämnar jag passa på att byta växellåda då också med tillhörande delplanspackning.

                        Denna låda jag hämtat, kommer att lämnas in på total genomgång och renovering. Den kommer även bestyckas med 7:ans primär. Så inom kort kommer en 6:ans primär vara tillgänglig om någon vill köpa för en billig peng.

                        Blev en väldigt sen kväll under gårdagen. Idag passade jag på att tvätta av den, snacka om skitig, men den blev rätt bra när efter några liter avfettning, asfaltslösare, oljesanering och flygrostlösare. Högtryck med roterande munstycke är också att rekommendera om man vill ge sig på denna operation. Engångs regnponcho rekommenderas också, för det stänker en hel del.

                        Blev bara en efterbild, var för ivrig för att ta en före-bild.

                        gearbox1

                        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                        Skämsbil:
                        Renault Zoe ´22

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          september 10, 2020 kl. 19:46 #475008

                          Härligt härligt.
                          Om du kan tänkas behöva mindre vanliga delar till växellådsrenoveringen kanske ”växellådsjörgen” har det du behöver.

                            september 11, 2020 kl. 09:38 #475030

                            Tack för tipset.
                            Ska ha det i åtanke. Nu är det förvisso inte jag som kommer renovera lådan, utan den lämnas till en person som är erkänt duktig och som jag har positiva erfarenheter av, då samme person renoverade växellådan till min 99:a.

                            Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                            Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                            Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                            Skämsbil:
                            Renault Zoe ´22

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              september 11, 2020 kl. 13:44 #475039

                              Vilken person är det?

                              och vad är den nya och gamla lådorna för lådor? (numret som är kul att veta)

                              tänk på att inte slänga den gamla, kolla först om nån lådbyggare vill ha den för delar.

                                september 15, 2020 kl. 09:52 #475339

                                Gamla lådan kommer behållas, och troligen även den skickas på renovering så att man har en liggandes utifall något skulle hända. Gör i så fall i ordning den på samma sätt som den som renoveras nu.
                                Tänkte passa på att fråga expertisen gällande bussningar i bakvagnen till 900:an, original eller skall man direkt skaffa dessa i polyuretan som är hårdare. Är ju inte så att bilen kommer att gå bana direkt, utan enbart landsväg under sommarmånaderna. Är ju en rätt så stor prisskillnad om man skall gå på polyuretan-bussningarna.

                                Kapar min egna tråd lite till förmån för en annan kärra, men det råkade bli lite av vad man skulle kunna kalla ett impulsköp för någon vecka sedan. Blir kanske en egen tråd om den längre fram.
                                Nu börjar det blir lite fullt hemmavid, men har löst förvaringen av denna för vintern i alla fall.

                                saab961

                                Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                                Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                                Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                                Skämsbil:
                                Renault Zoe ´22

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Attachments:
                                  september 15, 2020 kl. 11:43 #475361

                                  Vi ser fram emot en egen tråd för Pruttingvar! ?
                                  Fördelen med polyuretan är väl att det är lättare att få dit om man inte bryr sig om styvheten…?

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 107 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.