Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87
Blev en kort sväng i garaget häromkvällen.
Smorde in lädret vilket verkligen behövdes. Efter rengöring fick den tre lager lädercreme. Klädseln sög i sig som en svamp. Blev riktigt bra, men visade även på hur sliten förarstolen faktiskt är. Tur då att man har två tokfina stolar liggandes i samma kulör. Väntar dock med att sätta i dem tills allt annat blir förbättrat eller klart med bilen.
Har ju även haft läderknopp och damask liggandes till bilen. Plastknoppen och gummi-damasken byttes ut mot en knopp i läder och en damask i skinn/mocka. Helt annan känsla att köra med dessa.
Har även hunnit påbörja bromsbyte bak. Men det får blir en egen uppdatering känner jag.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09
Skämsbil:
Renault Zoe ´22
Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
I början av sommaren påbörjades några kvällars projekt att byta bromsar bak, tanken vara att lägga max 45-60 minuter per kväll. Visade sig bli långdraget då jag stötte på patrull mer eller mindre direkt.
Vänstersidan gick enligt plan, nog för att grejerna satt fast och att rostlösare behövde användas. Skivorna var det väl egentligen inget fel på till en början, Saab Original dessutom, men innersidan av skivan var rejält dålig. Hade även nya bromsslangar med skippade bytet då de inte var några synliga sprickor i dem.
Det var på högersidan som jag stötte på patrull, att få lös ok och hållare var i sig inga problem, problemet var att skruven som skruvar in bromskolven med hade gått av inne i oket. Fans inte så mycket att göra, var bara att beställa nya ok. Blev till att byta på oken på bägge sidor bak.
I väntan på att oken anlände, så monterades oken bort.och systemet tappades på bromsvätska, nu passade jag även på att byta bägge bromsslangar. Hade turen att sakerna inte satt fast så himla hårt, hade dock låtit nipplarna få bada i rostlösare några dagar. Så blir även helt nytt i bromsväg på bakvagnen.
Fick tyvärr inga efterbilder på vänstersidan, men väl på högersidan.
Här återstår bara luftning och sedan återmontering av ut och börja motionera bromsarna.
När jag väl höll på med bromsarna så noterades även att bussningarna i bakvagnen mådde allt annat än bra.
Dessa tänkte jag byta under vinter, så det får bli cabens vinterprojekt då jag även ämnar byta stötdämpare och byta tillbaka till originalfjädrar.
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09
Skämsbil:
Renault Zoe ´22
Titta vad som återkom efter en lång tid renovering.
Blev över förväntan, och verkligen en skillnad i körkänsla.
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09
Skämsbil:
Renault Zoe ´22
De börjar bli ovanliga, och om ni tittar på min ratt så ser ni att den är lite extra ovanlig. Enbart SAAB instansat samt att det nedre inlägget är i mocka istället för skinn. Bara sett en sådan ratt en gång tidigare.
Har även en likadan ratt som denna, om än något sliten men passande till en oxblodsinredning. Om någon är sugen så kan jag kanske släppa den.
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09
Skämsbil:
Renault Zoe ´22