Saab og900 turbo cab ´87

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og900 turbo cab ´87

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 106 totalt)
  • Författare

Det kanske inte kommer som någon nyhet vad som är på gång. Det är ett bromsbyte som skall ske.
      Stötte dock på patrull med en gång, bilen har låsbultar monterade, börjar mer och mer känna att detta är satans otyg, som bara bidrar med problem. Vill tjuven stjäla fälg och däck, så gör dem det. Hur som haver, så satt ena hjullåsbulten så pass hårt att den inte ens gick att få bort med en mutterknack modell större, än mindre mitt långa spärrskaft med krafthylsa. Det enda detta resulterade i var att lås-mönstret blev förstört.
      Fanns inte mycket annat att göra än att slå på en hylsa som var något för liten för låsbulten. Efter några minuters hamrande så satt hylsan över hela bulten, och låsbulten gick att dra av. Hylsan är dock förbrukad, går inte att få bort den från bulten.

bult1

Efter det så fortgick arbetet i en tämligen maklig takt. Skivorna gick av hyfsat lätt, så även okhållarna. Eftersom bilen har konverterats till det nya bromssystemet så har man troligen plockat ok och hållare från en bil som sett mycket vinterväg. Okhållarna ser inte så kul ut, men gick att putsa till lite grann. Om någon har nya eller bättre liggandes, hojta gärna till. Skivorna visade sig vara Biltema, så även beläggen. Skivorna var i ett helt ok skick, och kan säkerligen återanvändas på en annan bil. Beläggen däremot skickar jag i sopkorgen. Nya skivorna monterades och fixade även till befintliga okhållare med nytt fett och nya packningar.

skiva1

skiva2

Fokuset flyttas nu till att ordna med oken, det får bli en egen trådpost.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
      Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

april 28, 2020 kl. 21:49 #469609

Med oken av och lagda på en provisorisk arbetsbänk så blir det ganska tydligt att jag nog gör rätt i att byta oken och inte renovera dem. Vi pratar gravrost som jag faktiskt inte sett på ok tidigare. Flera lager som man lätt kan slå bort, och packningar med tillhörande kolv som verkligen sett sina bättre dagar.

old1

old2

old3

old5

old6

Märkligt nog så släppte även bromsrören från oket, dock efter lite rostlösare och tekniken att slå på ringnyckel med en hammare istället för att dra. Varför ta bort de gamla rören på ok som skall kasseras? Har även under dagen tillverkat nya bromsrör, och ville ha de gamla som mall för hur de nya skall böjas till.

egnaror

Lyckades även få bort bromsrörshållarna och monterade dessa på de nya oken, Struntar i att måla dem eller något sådant, de är i ett så pass dåligt skick att färgen inte skulle få fäste. Blir till att leta upp nya eller bättre beg istället.

rorhallare1

Det börjar arta sig, snart dags för att montera och lufta systemet. Skall även se över bakre bromsarna som om någon behöver justeras, men som på sikt kommer att bytas mot nya delar. Ämnar även byta oken, så jakten på bra renoverade eller nya ok bak börjar nu.

snartfardigt

Tror vi slutar där för ikväll, imorgon kommer förhoppningsvis fortsättningen.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
        Audi A6 Avant

april 29, 2020 kl. 06:15 #469620

Hej!

Vilket lyft!
          Jag blir sugen på att slänga in slanggållaren i blästern och se vad som blir kvar ?.

Var är oken köpta?
          Finns nya slanggållare att köpa nya?

Mvh

Mathias

april 29, 2020 kl. 09:14 #469625

En bläster hade varit kul att ha, nu har jag förvisso både kompressor och blästerpistol, men har inte möjlighet att blästra då det kommer yra sand överallt och det är tyvärr inte ett alternativ. Hade säkert blivit bra med en bläster och ny färg, men nu får de se ut som de gör.

Nya slanghållare har jag inte sett, men dessa följer inte med nya ok, utan måste flyttas över, och oftast är de i skicket som mina, vilket är rätt kassa. Kanske borde nytillverkas, eller i alla fall tillhandahållas av klubben. Någon som har artnummret på hållarna?

Dessa ok köpte jag för länge sedan. De är proffsrenoverade original-ok och det står SAAB instansat i oken. Biltema säljer även ok till og900, men dessa är av horribel kvalitet, och man får vara glad om de håller ett år innan de börjar kärva ihop. Just bromsok lönar det sig sällan att köpa billigast möjliga. NOS original är troligen nästan omöjligt att hitta.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
            Audi A6 Avant

Anonym
              april 29, 2020 kl. 09:23 #469641

En bläster hade varit kul att ha, nu har jag förvisso både kompressor och blästerpistol, men har inte möjlighet att blästra då det kommer yra sand överallt och det är tyvärr inte ett alternativ. Hade säkert blivit bra med en bläster och ny färg, men nu får de se ut som de gör.
              Nya slanghållare har jag inte sett, men dessa följer inte med nya ok, utan måste flyttas över, och oftast är de i skicket som mina, vilket är rätt kassa. Kanske borde nytillverkas, eller i alla fall tillhandahållas av klubben. Någon som har artnummret på hållarna?
              Dessa ok köpte jag för länge sedan. De är proffsrenoverade original-ok och det står SAAB instansat i oken. Biltema säljer även ok till og900, men dessa är av horribel kvalitet, och man får vara glad om de håller ett år innan de börjar kärva ihop. Just bromsok lönar det sig sällan att köpa billigast möjliga. NOS original är troligen nästan omöjligt att hitta.

Vänster sida: 91 02 856
              Höger sida : 91 02 864

Tyvärr även med notat NLS

april 29, 2020 kl. 09:28 #469642

Det går ganska lätt att bygga ett blästerskäp av en hink/balja som har lock, ju mer tätslutande desto bättre. Men det finns silvertejp.

Tror att en matförvaringslåda i nån lite tåligare plast funkar fint med förstärning innuti o frm av tex plexiglas.

låda

en blästerpistol på det och lite rör så är man hemma 🙂 har man en grovdamsugare ståendes så kan man få det riktigt bra.
                Lådan kommar slitas ut med tiden, men kostar den under 100 lappen så kan man köpa 2 lådor och några lock och ställa dom i varandra direkt. så ser man läckage om inte annat. skyddsflm för blästerskåp finns att köpa löst

visst, ett vettigt blästerskåp är bättre men med lite fantasi går det mesta att lösa 🙂

Ska fundera på denna lösningen om jag har stora saker att blästra med sand. Mitt blästerskåp är av bänkmodell och rätt litet. Sen kör jag glas i det. byta medel är drygt.

Attachments:
                  maj 4, 2020 kl. 13:04 #470052

Då var bromsarna fram bytta i sin helhet.
                  Blev dessa belägg som åkte på.

belagg

Sedan var det bara att återmontera oken på hållarna, för att sedan lufta. Luftningen gick faktiskt väldigt fort och utan minsta problematik.

okok

Eftersom bilen knappt varit ute och så kollades oljor och övriga vätskor över. Allt såg helt ok.

test

En kort provtur visade på att bromsjobbet verkligen gjort susen. Väldigt mycket trevligare pedalkänsla (fast och jämn). Bilen bromsar även helt rakt vilket man såklart kan förvänta sig. Nu har jag inte provbromsat hårt, man skall ju undvika det när man nyligen bytt skivor för att undvika att skivorna skall slå sig.
                  testdrive

Tror jag se över bromsarna bak också. Kanske inte byter oken, men väl skivor och klossar. En T16 på attack är ju en rätt snabb bil som behöver kunna bromsa bra. Nu får man bara hoppas på att sommaren bjuder upp till cabåkande trots Corona.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

• Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
                  • Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
                    Anonym
                    maj 4, 2020 kl. 19:34 #470106

Snyggt jobbat ?

Personligen tycker jeg det vara lite synd –
                    du inte också fick ”hållaren” målat samma färg som bromsok, men det e jag det ?

Fast om du ändå kör med ”cross spoke” –
                    ja så lär (väl) inte mycket synas igenom ändå…. ?
                    Dessa bromsarna är ganska så ”säkra” att jobba med –
                    sköter man bara om dom, ja så tar dom hand om dig också ? ?

Anonym
                      maj 4, 2020 kl. 19:39 #470107

Får för övrigt säga, att den e djurisk likt en annan 1987’a –
                      jag hjälpte till med att 4×108 ”konvertera” runt 2012 som jag minns det ?

Dock med oxblodröd inredning ?

Bilderna här är från ett mindre ”återbesök” för ett par år sedan –
                      ett som resulterade i att den tösen tog resan vidare över bron:

Och i dag är bosatt i det ”Danska” ?

maj 4, 2020 kl. 20:38 #470133

Snyggt jobbat ?
                        Personligen tycker jeg det vara lite synd – du inte också fick ”hållaren” målat samma färg som bromsok, men det e jag det ?
                        Fast om du ändå kör med ”cross spoke” – ja så lär (väl) inte mycket synas igenom ändå…. ? Dessa bromsarna är ganska så ”säkra” att jobba med – sköter man bara om dom, ja så tar dom hand om dig också ? ?

Absolut, tanken slog mig med. Men med tanke på skicket på dem så tänker jag leta reda på lite finare och ordna till dem. Man har troligen använt en rejäl långmilare som gått på salta vägar länge när man en gång konverterade bilen, för okhållarna är lika rostiga som oken som jag bytte. Fettade väl in dem däremot.

Börjar även fundera på om jag skall byta ändröret. Är lite sugen på en hagelbössa baktil, men är lite orolig för att ljudbilden ändras till det sämre.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

Anonym
                          maj 4, 2020 kl. 20:46 #470139

Snyggt jobbat ? Personligen tycker jeg det vara lite synd – du inte också fick ”hållaren” målat samma färg som bromsok, men det e jag det ? Fast om du ändå kör med ”cross spoke” – ja så lär (väl) inte mycket synas igenom ändå…. ? Dessa bromsarna är ganska så ”säkra” att jobba med – sköter man bara om dom, ja så tar dom hand om dig också ? ?

Absolut, tanken slog mig med. Men med tanke på skicket på dem så tänker jag leta reda på lite finare och ordna till dem. Man har troligen använt en rejäl långmilare som gått på salta vägar länge när man en gång konverterade bilen, för okhållarna är lika rostiga som oken som jag bytte. Fettade väl in dem däremot.

Jobb well done, något av det viktigaste att göra ?

Börjar även fundera på om jag skall byta ändröret. Är lite sugen på en hagelbössa baktil –
                          men är lite orolig för att ljudbilden ändras till det sämre.

Det går jag i god för till 110% –
                          att du inte behöver oroar dig det minsta lilla för ?
                          Bästa ljudet från hagelbössan på en T16 ”cabbe” det njuter man av i vänster sida av baksäte ? ?

maj 5, 2020 kl. 09:17 #470170

Låter som om jag skall försöka leta efter en hagelbössa då. Vore ju trevligt med en polerad pipa istället för en i rent stål.

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

Anonym
                              maj 5, 2020 kl. 13:40 #470179

Låter som om jag skall försöka leta efter en hagelbössa då. Vore ju trevligt med en polerad pipa istället för en i rent stål.

Org ändrör var från första början i svart, något jag mycket snabbt fixade på –
                              gamla ”Kvartz” innan det blev tal om ”hagelbössa” ?

maj 7, 2020 kl. 22:29 #470306

Om ljudet blir för högt är ju mkt en smaksak såklart. Din bil har ju långa främre dämparen, som skapar ett härligt gurgel ihop med hagelbrakaren och Simons bakre dämpare. Blir kanske vid fullt pådrag/högre hastigheter lite högljutt i en cab men frågan är ju hur ofta man kör så. Om du mest smyger omkring och lyssnar på fåglarna i cabben så kanske man också skall tänka sig för innan man byter, bakgrunds-gurglet blir ju en anings högre hela tiden. Ibland är jag också sugen på en Hagelbössa men jag fortsätter på Original-stuket. Det gurglet räcker för mig. Möjligen har min börjat låta mer också med ålderns rätt på grejorna (jag tror bakre burken är original 1991!) . Grannen säger att han hör att det är jag långt ner i backen, och då kör jag lugnt….

Svårt beslut kanske – eg skulle du försöka köra nån cab som har just detta innan du själv satsar tid och pengar på byte? Vissa får inte nog av T16 ljudet, andra kanske mår bäst av ”lagom”, som jag. 🙂 Svårt veta innan man testat! Sen är ju som sagt ditt nuvarande systems status också en osäkerhetsfaktor i hur mkt ljudet faktiskt ökar. Sköna problem detta.

/Martin.

juli 6, 2020 kl. 10:46 #472259

Tror jag behåller original än så länge. Skall bara montera ned slutröret och måla upp det. Idag hänger det lite snett och ser inte så kul ut.

Gör det i samband med bakre bromsjobb som jag väntar delar till. Får se om det hinner klämmas in mellan semester och alla andra projekt.
                                  Impulsköpte även en NG9-3 SC Biopower med helt ok mil på mätaren. Den får bli efterträdare till den og9-3 som jag sålde vidare till en familjemedlem tidigare i våras. Den var prisvärd som det heter duga, men med lite småsaker som behöver fixas, inget allvarligt. Byte av packningar på servot, lite dörruppslag och en minimal antydan till lacksläpp i bakre skärmkanter. Förarstolen har även den klassiska revan i galonet på insteget. Småfix helt enkelt. Rätt trevliga vagnar detta…

ng93

Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

• Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av Lsoderlund.
                                  Attachments:
                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 106 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.