Saab SoneTT -67 (#190)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)
- Detta ämne har 94 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-30 22:07 av
mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
februari 15, 2008 at 23:08 #17487
Så äntligen är det dags!
Projekt 190 har startat
Efter 270 mail! och fem månaders väntan! så var det upphämtning på dagordningen
Där stog den och väntade i ett hörn på det enorma lagret(5minuters gångtur från ytterdörr till mittpunkt) och allt såg bra ut 🙂
Lastning på släp (130€ för en halvdag som hittat) och i väg till Franska tullen, snabbt tillbaka till lagret hade inte fått alla papper, till Tullen igen, snabbt tillbaka till lagret saknas fortfarande papper (ber nu vänligen lagerkillen ringa till tullen och javist där plusades det på ytterliggare papper. Till tullen alla papper ok men tullaren vill inte släppa oss för snabbt, han vill snacka Saab och Monte Carlo rally, hans pappa deltog 68 och 69 (Alpine Renault). Äntligen allt klart till jobbet och avlastning!
Ryktet går direkt -nu har svensken nått nytt på gång! avlastningen bevittnas av 25 personer och damerna tycker att den är gullig :/ en kollega tycker att den liknar en 911 :confused: Dags att jobba lite, kl 18 åker overallen på :jobbar:Första koll bekräftar bilden sedan tidigare:
-OK i det stora hela
-Förgasarna är med :worshippy:
-Inredingen är hel kass
-Instrumentbräda är i bra skick
-Bagage baljan hänger på trekvart under bilen (var förberedd 😉 , Lennart hade inspekterat bilen för 19 årsedan och det var kexigt redan då
-Lite rost i framhjuls infästningar
-Karossen är ok men lite plast jobb finns
-Motorn sitter INTE fast utan går runt hyfsat lätt
Bilen har stått garagerad i ca 20 årSlutsats
Total renovering, lyfta kaross, blästra chassi, lacka kaross, ny inredning, grundlig genomgång motor och växellåda, byta bromsarKl 18 drar det roliga igång
Av med huven, går alldeles utmärkt själv med en bra telfer 😉
Av med dörrarna
Börja förbereda för lyft av kaross
Imorgon är det skidåkning på programmet men på söndag åker toppen av och då kommer sanningens minut hoppas på en i övrigt rostfri upplevese och inte :doh:
februari 17, 2008 at 20:21 #118417Lördagen tillbringades i skidbacken, snö tillgången är OK men inte alls lika bra som vid årskiftet.
Sol sidorna saknar snö under 1500m, lössnö och off-pist var det länge sedan vi fick smaka 😥 men varför klaga det var -5C, sol hela dagen, vind stilla samt bra kvalitet på snön.
Nåväl update, idag söndag så skulle det ju cabbas :sick: toppen av och som vanligt utan medhjälpare endast min vän telfern var med.
Innan toppen åkte av så plockades glasen ur, Emils tips funkade bra men visst bär det emot att skära sönder lister men det är nog säkraste lösningen.
Vipps så var glasen ur
Och snart även packade så det inte händer något tråkigt
Instrument brädan plockades ur
Märka upp alla anslutningar, inte slarva och strunta i det samt foton
Dags för Monsieur Telfer att jobba, funkar utmärkt, går att ta millimeter för millimeter samt gå runt och hjälpa till så att det inte hakar fast och spänner
Och så lyfter vi, cabbat vad det här 😎
Dags att plocka undan, ställa på pall, paketera och ställa i pallstället. Gubbarna i plåtverkstaden blir nog lite förvånnade imorgon, tur man är på tjänsteresa
Detaljerad plåtskaderapport, toppen har varit av innan! Rost är lagat på ovanliga ställen och högt över trösklarna! Golvplåtarna i kupen är i bra skick men det finns en del ”yxa” lagningar, bagegolvet är hel slut kexigt + plasting padding
Dags att hänga upp toppen för de närmaste veckorna
Nu händer inget för än fredag kväll
Första målet är att plocka rent chassit och skicka det på bläster
Ska man ändå byta lister så känns det som ett säkert kort för att med säkerhet undvika sprucket glas med! Du kämpar på ser jag, inte illa alls.. Ska uppdatera Grodans tråd i veckan också, blästern närmar sig med stormsteg..
Hittade du fler risiga lagningar än den på kortet? Är glasfibern också lagad? Hett tips angående bagagegolvet är klubbens reservdelslager…..
Orättvist lite el du har i din bil, jag har spenderat många minuter noterande och fotande på kablar idag..
februari 24, 2008 at 20:19 #118673OK då blir det update
Time for update, for my American friends from now on with translationMen först så startar vi med lite Franska godingar, I alla fall för pillnissarna
But first let’s start with some French girls, if you like serious wrenchingKolla in motor utrymmet… fast det är klart med en Maserati V6 så blir det trångt men huvudorsaken är nog Citroens hydraulfjädring, kolla in hydraulpumpen Emuls AC ligger i lä
Check the engine compartment… with a Maserati V6 it gets tight but the main reason is probably the Citroen suspension, check the hydraulic pumpHuvudorsaken till visiten var inte Citroen utan Alpine Renault, tyvärr av fel modell, det skall vara Albirnettan Denna liknar väl mer än DS padda med SM en är fin, stor och dyr
The main reason to the visit was not the Citroen it was an Alpine Renault, unfortunately of wrong model, it should be the Albirnette This one looks more like like a DS but the SM is nice, big and expensiveSlut med det Franska motor-köket börjar med att jämföra motor utrymme med en tvåtaktare
End with the French cousine-moteur lets start with an engine bay comparison with a two-strokeArbetet fortsatte med demontage av elsystem och dokumetation
The work continued with de-assembly of electrical system and documentationFörsta riktiga rysaren upptäcktes i fläkt / värmeväxlarn ett stort geting bo… mycket jobb att göra rent
The first real thriller was found in the fan / heat exchanger a big wasp nest… lots of work to cleanOk, låt oss få ur motorn, var inte så farligt koppling vajern krånglade lite och motor fästet där bak
Ok, lets get the engine out, wasnt that hard, the wire for the clutches made some noise and the rear motor attachmentNätt och ellegagnt på pall
Nice and easy on the palletVad är proffsens ord, den går runt med kompression, kan man dra några slutsatser av fotot?
What’s the word of the Pros, it turns with compression, is it possible to make any conclusions by the photo?Motornummer / engine number: 131 265
Växellåda / gearbox: D272 2662Tomt var det här inga fula lagningar i motor utrymmet
Empty! No ugly repairs in the motor compartmentDen har inte gått långt men mycket rost
Not many miles but lots of rustHär skall det brännas ur senare, acetylen finns det gott om
To be burned out later, we have a lot of acetylene gasBromspaket byts nog ut mot nytt ala 70 tal, känns säkrare så
The brake pack will exchanged to a 70 style, feels safer like thatMånga påsar blir det… men det lönar sig nog vid montage
Lots of bags… it will probably pay of at assemblyDet var allt, hoppas kunna skicka till blästern inom 2 veckor
That all folks, target to send the chassi to the blaster within 2 weeksmars 13, 2008 at 21:51 #119349Mini update efter långtid sjukdom i influensa.
Mini update after long time sickness in the flue.Först börjar vi med ett mysterium!
Vad användes detta lilla gångjärn till? Sitter bakom föraren i torpeden som täcker tanken, vad jag kan se så har aldrig något varit monterat, måste klappra rätt bra på dålig vägFirst we will start with a mystery!
What was the purpose of this little hinge? Located behind the driver under the torpedo plate what covers the tank, what I can see there ahs never been anything connected to it, I guess it will create a rattle on bad roadsDagens jobb bestod i att påbörja demontage av bakaxel, så in med 4 EU pallar inunder och vips så var hjulen i luften samt avmonterade. JP fälgarna är i bra skick långt ifrån rena men dom lär bli fina efter glasbläster. JP fälgarna fans väl som tillbehör först från 70 eller 71 med 3an men jag tycker de är extra snygga så givetvis behåller jag dem.
The task of the day was to start the disassembly of the rear shaft, I took 4 pallets and placed under the mid body and the wheels were in the air and disassembled as well. The JP rims I guess were an option starting on the type 3 from 1970 or 1971 but I really like the so I will keep them.
Med hjulen av så var det lättare att inspektera, första upptäckten var känd det saknas ett broms ok på höger fram andra upptäckten var väl halv känd. Höger bakre hjulhus och chassi ser inte alls bra ut medans vänstra ser nästan nytt ut! Hur kan det komma sig? Kan det vara vatten som runnit in via tanklocket?
With the wheels of it was easier to inspect the car, the first thing spotted was known the right front brake was missing and the second half-known. Rear right wheel compartment does not look good very strange because if you compare with the left one it looks new, how come? Could it be water coming from the fuelling point?
Höger / right / Passagerare / Passenger
Vänster/ left / Förare / Driver
Det var väl allt för idag, har eventuellt en ide om hur man skulle kunna fixa till höger sidan vi får se ideen är lite galen. Jag kommer med all säkerhet lämna bort rostlagningen för den blir omfattande och jag har inte obegränsat med tid. Bilen måste vara ute ur frankrike innan mitten av oktober för att inte dra på sig en massa extra tull skatter.
Thats all for today, I have maybe an idée what to do with the right side we will see its close to crazy. I will subcontract the rust repairs as it will be a lot of work and I do not have unlimited time. The car has to be out of France before mid October in order to avoid extra custom taxes.
mars 13, 2008 at 22:14 #119351Alltså, du har ju svarat på gångjärnsfrågan själv. Hjulhuset är ju utbytt. Det där gångjärnet hittar du väl på någon modell av 96V4? Eller på lösa snedväggar.
mars 13, 2008 at 22:20 #119352Det fattade jag faktiskt inte men då kanske inte min idee var så fel en då…
Hur mycket skiljer mellan 97 och 96 går det att skära av en 1/4 96a och skarva in i 97an?
Men åter till gängjärnet vad är syftet med det (bilden skall vridas 90 grader mot sols för att åter ge läget rätt)
mars 13, 2008 at 22:27 #119353Men vänta nu. Var det inte chnr 190? Var det inte den som han bilhandlarn Wolf, Bob Wolf, hade till salu runt 1990 för 5500 dollar? Han höll till i Ohio. Jag har lite bilder på den här framför mig. Reg numret var 834-HER Och ja. Lite svetsning går nog åt. Fönsterveven på vänsterdörren tycks var fel. Ser ut att vara breddade plåtfälgar också. Men den här bilen är ju mer eller mindre komplett. Måste vara ett kanonobjekt. Grattis får man nog säga.
mars 14, 2008 at 21:50 #119376Svar ja. Man kan använda en snedvägg från 96 fram till, ja när var det man flyttade baksätet? 76? Hjulhus går också att använda från 96. Det var så man gjorde på ASJ. Och får du tag i ett Sonett III-hjulhus så passar det med. De enda du i princip behöver gör är att korta det ca 10 cm i bakkant. Det vänstra på min 67:a var ett sådant. Eller är ett sådant. Jag utgår ifrån att fransosen inte har bytt det.
april 2, 2008 at 11:45 #119941Tack för svaren Mats, jag har vidare befordrat dem till den tilltänkte räddaren av chassiet.
Svetsa kan jag inte 🙁 och vissa lagningar kommer verkligen att kräva sin manIdag blir det ingen vanlig update. Tänkte försöka lägga in min specifikation till svetsarna som skall plocka upp mitt Sonett chassi från dödsriket till rallyklass 😉
Chassiet är nu helt demonterat så när som på fästen för säkerhetsbälten och nedre triangelstagens inre infästningar (tum gängor 🙁 )
Som ni förhoppningsvis kan se i bifogat dokument så kan det rosta i en Sonett på det mest skilda ställen.
Snart börjar det roliga att bygga upp 🙂 istället för att riva ner 🙁
Today there is no ordinary update, instead I will try attach the welder specification for the guy that will save my chassis from the valley of the death and bring it to rally heaven.
As you will see there is no place on a Sonett where you can not find rust.
But after rain there is sun, it soon time to start the assembly work 🙂
Ledsen men det funkar inte med filen / Sorry but I does not work with the file
april 3, 2008 at 19:16 #119994Se där man lär sig :sick:
Vad jag kommer ihåg så var det instansat och inte i gjutformen.
Betyder det att alla är gjutna alternativt kvalitetskollade samma datum?
Verkar lite märkligt varför stansa för hand när man kunde modifierat gjutformen :confused:
Någon som vet mer
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.