Saab SoneTT -67 (#190)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2009 at 12:54 #133056

      OK här kommer updaten med lite retroperspektivt stuk.

      Senaste riktiga updaten slutade med ett par målade dörrrar, vi tar vid där.

      2008-12-19

      Test av kaross på chassiet innan målning. Karossen var ju redan grön målad i samband med slipning och grundmålning, så var det med det mysteriet!

      Vi hade av och på karossen 11 gånger innan allt passade, egentligen ett ganska bra resultat med tanke på att 70-80% av all plåt var utbyt av M. GALLOIS. Även om jag svurit mycket över honom innan så skall han ha sitt beröm. Han har aldrig sett biltypen innan och han får in ett sönderrostat chassi , mjukt till på köpet, och med sitt team lyckas han plocka ihop skrotet till ett chassi i original skick + en viktig förstärkning.

      Det enda som återstår från originalet är torpedplåtsväggen, fågelbadet, den horisontella plåten under instrumentbrädan samt osthålsplåten som täcker tanken. Plåt har till 80% nytillverkats men höger fram och höger bak kommer från Sonett 2-v4 #339.

      Jag tror mig kunna påstå att detta chassi i nuläget är 100% rostfritt MEN förstörelse processen är härmed inledd och det kommer inte vara rostfritt om 10år! Alla Sonetters konstruktion, förutom typ1, är egentligen ganska undermålig. Det märks i allt från konstruktion till svetskvalitet. Det finns ett antal ställen där tre plåtar sammanfogas i samma punkt = garanterad rost efter ett tag, svetskvaliteten är låg, ASJ var väl vana att tillverka tågvagnar och inte sportbilar, det finns många slutna utrymmen som aldrig rostskyddades (trösklar, bakaxelupphängning, partiet bakom dörrarnas infästning m.m.).

      Det skall väl i ärlighetens namn också sägas att konstruktionen har många fördelar fram för allt är den lätt och styv. M. GALLOIS var imponerad över styvheten mellan axlarna men lade till en viktig förstärkning för vridstyvheten. De lade in en veckad plåt innanför hjulhusplåten endast synlig ini från och punktad i tornen, torpedplåten och trösklarna = rejält ökad vridstyvhet.


      Den veckad plåten syns


      Tillslut syns bara punktsvetsarna

      Väl underrättade Sonett källor verifierar även att denna typ av förstärkning gjorts på Sonetter som andvändts för bankörning, så det kan nog anses som historiskt korrekt.


      Av och på av och på det blev ett antal gånger


      Visst har även en Sonett ett snyggt linje spel, trots att det är en kit-car

      Fler updates kommer…

        januari 6, 2009 at 13:55 #133060

        Jag hoppas att ni inte glömmer motorn Cremieu :crazy: 🙂

          januari 6, 2009 at 15:32 #133066

          2008-12-20

          Helgen gick vidare och det blev lördag, som ni vet så tenderar allt att flyta ihop!

          Målet med lördagen var lackad bil.

          Vi lackade allt i delar då måleriet bara var 50m bort från ”garaget”. Nackdelen är ju att allt skall monteras efteråt och risken är att man får skador då. Erfarenheten är att det är viktigt att provmontera många gånger innan, gör man det så funkar det.


          Louis in action, först insidan  det blir nog fint här en regning dag!


          Sedan utsidan


          Även coupe lackad


          Skillnaden mellan en europé och en amerikan syns tydligt i denna bild!

          Europé = ingen maskerings tejp och helt demonterat
          Amerikan = bara maskerings tejp och allt kvar på bilen samt att man tar en sväng till ICA när färgen knappt har torkat, var jag för hård nu ?

          Vad gjorde jag denna dag då? Bevisligen var Louis fullt sysselsatt! Mitt jobb var att slutföra montaget så mycket som möjligt och där det inte var möjligt att packa ner i kartonger.


          Denna hade väl varit lite jobbig att packa i kartong så den åkte in. Förgasarna är maffiga!

          Fortsättning följer…

            januari 6, 2009 at 15:50 #133070

            2008-12-21

            Kaross montage närmar sig men först måste ju allt vara på plats!


            Jeff je suis désole nous ne oublie pas la moteur en Cremieu!


            Louis slutmonterar, kolla in rygg vinkeln inget för arbetsmarknadsinspektören eller vad heter det på svenska (inspecteur de travail à Français)


            Många timmar senare allt på plats med frigång kring samtliga detaljer


            Close up på de förrymda internerna innan männen i vita rockar hämtade dem


            Sen var det bara att städa och samla skrot, 3 pallar med plåt blev det. Alla skrot plåt på företaget samlas in och säljs till skrotarn, pengarna går till en jul middag för samtliga på bolaget. 2009 kan det nog bli några flaskor champagne fler än normallt…

            Fortsättning följer…

              januari 6, 2009 at 16:22 #133073

              Supersnyggt!! :worshippy:
              Jag ser fram emot att se den i verkligheten någon dag. Tunafälgarna matchar bilen fint.
              Är det ordet skyddsombud du letar efter?

                januari 12, 2009 at 22:03 #133535

                Om Louis inte visste innan Saab Sonett, idag har det blivit en specialist Jonas tack till er. ( I hope that Google Translation works fine ? )

                  april 15, 2009 at 05:20 #138683

                  Dags för update…

                  Gått lite tid sen senast mycket fokus på nytt jobb och familj.

                  De första veckorna efter nyår gick till urlastning och sortering därefter gick några veckor på demontering. Demontering pga att monteringen på slutet i FR mest inriktades på att få bilen transportabel och att undvika skador.

                  Så av med huven ur med motorn, plocka väck alla smådetaljer och börja om från början.

                  Först fixa el och få kablage på plats och vips så har det blivit mitten av mars. Därefter börja pula med bromsrör och åka och köpa nipplar, (minst tre ggr måste man handla innan det blir rätt 🙂

                  I med instrumentbräda och ånyo koppla kabel senare skall det ju provas med.

                  I helgen passerades i alla fall en milstolpe i form av att bakaxeln åkte av och kompletterades med bromsrör samt handbromsvajrar. Kändes mkt tillfredställande att få se den på plats igen med broms funktion.

                  Sen måste ju 69an få sitt, det har blivit nya gummilister så slipper man huvudvärken av insugna avgaser, nya torkblad tagna från en NOS 99-69 förpackning, kylaren har blivit omlödd i en anslutning och sen så måste ju bruksisen köras då och då.

                  Under påskhelgen skulle 69an förevisas för släkt och vänner men den gick som en kratta, fattade inget, efter diverse turer öppnades motor huven var efter någon klurigt frågade är den här också tre cylindrig? Nej säger jag detta är en V4a… Nja säger släktingen nu är den nog ändå tre cylindrig eftersom bara tre tändkablar är anslutna! Ridå… kom då på att jag tänkt mäta kompressionen och tagit väck tändkabeln för att sedan bli distraherad av TTn glömt bort kabeln och senare dragit igen huven utan att få kabeln på plats 🙁 🙂

                    april 15, 2009 at 06:19 #138686

                    Fantastiskt jobb!

                    Visst är det skönt när det visar sig vara ett enkelt fel som en glömd tändkabel istället för något alvarligt!

                    Vore kul att se den någon gång.

                    /Martin

                      juli 24, 2009 at 13:33 #143193

                      Så äntligen så har det blivit lite mektid.

                      Under de senaste månaden har handbromssystemet installerats, stort tack för spaken Matthias!

                      Och i förgår var det ordinarie bromssystems tur, sagt o gjort nu är det i men det återstår luftning. Just nu är det svampigt krävs minst 3 tramp för att få upp trycket.

                      Någon som har nån specialare för lyckad luftning?

                      Har varit runt och luftat två gånger om 🙁

                      Alltid en viss känsla när beläggen fram hungrigt griper tag i skivorna!

                      Ger en försmak om att i framtiden skall det bli åka av!

                        juli 24, 2009 at 18:15 #143199

                        Jag har tagit ett lock till bromsvätskebehållaren som jag borrat ett hål genom och stoppat i en däckventil (den stora modellen) bakifrån och upp. Då tätar den fint mot behållaren och sen en slang till en av däcken, men det går lika bra med tryckluft direkt i ventilen. Använder mig dock inte av så höga tryck, max 2 kg. Sen när det är trycksatt så är det bara att krypa under bilen och öppna nipplarna tills luften är borta. Det gäller att inte glömma att fylla mer bromsvätska innan den tagit slut i behållaren bara.

                        Finns säket 10 olika andra sätt att göra men så gör jag och det funkar fint.

                          juli 25, 2009 at 06:15 #143210

                          Har du justerat upp bakbromsarna ordentligt??? Annars så kan det kännas svampigt.

                          /Fredrik

                            augusti 19, 2009 at 16:21 #144198

                            Bromsarna till fixade!

                            Trumbromsarna bak justerade samt luftade.

                            Med 2 bars tryck så trycktes luftfickorna enkelt bort, tack för tipset Johan!

                            När väl bromsarna kan anses som ok så snyggades den sista elen till och därefter var det klart för att lyfta i motorn.

                            Funderade ett tag på tröskellådor i Ölandssten för då skulle ju bilen överlevt till nästa istid, nu får man vara glad om den håller sig rostfri i 10år.

                            Och så var motorn i och det blev mycket mer plats i garaget!

                              augusti 19, 2009 at 20:34 #144217

                              Nu leder du igen.. 😉 SNYGGT!

                              Ses på Skördefesten kanske?

                                augusti 19, 2009 at 20:38 #144219

                                Jösses vad jag är avundsjuk Jonas!
                                En sån “spis” hade jag velat ha under huven på Kermit.
                                Lycka till fortsättningsvis!

                                  februari 1, 2010 at 21:38 #152412

                                  Update

                                  Dags att börja plocka lite med inredningen eller det som är kvar av den 🙁

                                  Har plockat i ordning lite detaljer där bak

                                  Att få bakre ljuddämparen riktigt på plats tog lång tid

                                  Ännu längre tid tog det att få till en bra anslutning av bensintanken

                                  Så småningom så skall det på däck och fälg och så skall den ner på backen för kortare provturer men då får det bli lite varmare.

                                  Det frestar på att meka med bara händer i o uppvärmt garage med minus 10 både inne och ute 🙂

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 95 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.