Saab SoneTT -67 (#190)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)
- Detta ämne har 94 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-30 22:07 av
mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 19, 2008 kl. 22:43 #129096
I’m very impressed .The car must be finished in December ? For what reason ?
Anyway , maybe we could do the road together until Doesburg next year ? Let’s keep in touch and I cross my fingers for your project !oktober 21, 2008 kl. 21:39 #129212Ny update
Allt löper på, dock mycket att göra före avfärd från FR, planerat till den 20 december.
Först några foton från chassi gubbarnas framfart.
Chassiet är nu åter monterat efter rivningen förr förra veckan. Allt framför tornen är nytillverkat. Torn förare sida är också nytillverkat, torn passagerare är utbytt mot det torn jag kapat ur en Sonett-2-68 (Tack Mike), torped vägen är också utbytt med plåt från samma fordon.
Vad är då kvar undrar väl vän av ordning: motorrumsgolvet samt ”fågelbadet”.
Att sonetter rostar står väl helt klart men i denna omfattning…!!! Tyvärr har tidigare amatör lagningar (plåt på plåt på plåt) inte direkt hjälpt till. Det finns ställen där vi hitta 5-lager plåt!
Arbetet fortsätter nu i golv regionen där ett helt nytt golv är på väg in, det går betydligt snabbare att byta hela på en gång än att ta plåt för plåt.
Annars är det mest ett evigt slipande på karossen för att få den riktigt jämn. Våran målarmäster inspekterar varje morgon mina slipmödor och inte sällan får jag backjobb 😉 (Louis är en mkt bestämd och noggrann man och det är jag tacksam för). Minst 100h är lagt bara på coupe och baklucka. Någon hade lagt ett par bromsbelägg precis nedanför framrutan i plastbaljan där, sedan hade de legat och skramlat där från Usa 🙁 var säkert ett hundratal små märken som alla måste spacklas och slipas. Tillsaken hör ju också att karossen varit omålad 2gånger, första gången med hög kvalité andra gången var det ett haffs jobb, mycket slipa blir det…
Men nu i kväll blev coupe och baklucka klar, skall sedan slutslipas med 1000 papper med det är jag inte betrodd till utan det gör Louis själv.
Sen är det bara att börja om med huv, dörrar och elefantöron.
oktober 22, 2008 kl. 15:57 #129240Färgen kommer hem nästa vecka, så långt är allt klart…
Dock diskuteras det vad man gör med färgsprickor, slutlösningen blir nog att slipa ner färgen till glasfibern, lite jobb alltså.Målning vecka 45 eller 46 känns realistiskt.
I morgon blir det nytt besök hos chassi gubbarna hoppas att golvet är på plats!
OBS så att alla förstår det hela rätt JAG svetsar inte, det kan jag inte (även om jag gärna skulle vilja). Utan att ta för stora ord i mun så tror jag också att detta projekt kräver yrkesfolk då det var lappat och lagat redan på tidigt 80tal och därefter har ju rosten bara fortsatt.
oktober 23, 2008 kl. 12:04 #129283Lunch i FR
Återbesök hos chassigubbarna i morse.
Inget golv i men det är inte hela världen därför att de redan börjat med bakaxeltunlen och vill göra allt i ett svep. Den första goda nyheten för dagen var att bakaxelfästet (det i mitten) är ok, har varit minst sagt orolig för det, för utifrån så är det bara plåtkex. Den andra goda nyheten var att de kanske blir klara tidigare än beräknat 🙂
I eftermiddag/kväll skall golvet på plats klart man är nyfiken men har inte möjlighet att komma dit för än nästa fredag… lång väntan
Samtidigt växer högen med urkapade detaljer
Tänkte lägga ut all till slut på samma sätt som Sonett74 och voila då har vi nog en bil till.
I-gårkväll var belöningen för allt slippande att få plocka ihop förgasare. Allt genomgånget men väntar på ny bestyckning från XP.
Motorcykel killarna på firman är mkt imponerade av detta lilla kraftpaket
november 2, 2008 kl. 12:46 #129718Projektet löper på… att säga att jag börjar tycka att det är trist att slipa är en stor underdrift men jag vet förarbetet är allt!
Kan detta vara något? Eller snarare bli något …
Vi har nu slipat om karossen ca 5 gånger och det blir färre och färre backjobb.
Louis in action, se vilken fart han har på pappret
Coupén målas för sista granskning innan ”riktig” färg, han är stenhård allt skall vara tipp topp!
Det är sådana här dagar man börjar uppskatta att ha måleriet på andra sidan väggen
I morgon blir det besök hos chassigubbarna hoppas på ett nästan klart chassi!
december 11, 2008 kl. 21:26 #131749Chassiet är hemma äntligen……….
Ser bra ut vid första anblick.
Saknas en del hål, blir kvällens jobb att märka ut och borra :jobbar:
Plannerat att måla imorgon, måste bara kitta först.
Bilder kommer senare under kvällen. Var tvungen att gå ut med en kund på lokala resturangen, trevligt men man har faktiskt viktigare saker att göra :duck:
december 12, 2008 kl. 22:48 #131800Plåtslöjden är nu avslutad hos M GALLOIS. De har bytt ut ca 60-80% av all plåt som fanns i chassiet. Det ser väldigt bra ut och de har gjort ett mkt professionelt jobb, man skall inte glömma bort att chassiet var näst intill bortom all räddning, kanske inte såg ut så på fotona men när man ser skrotplåten som blev över så börjar man inse att det inte var helt lätt. När jag hämtade chassiet så fick jag även två fulla pallar, ca 50kg, av bort kapade plåtar.
Gårdagens jobb var att kolla igenom all skrot plåt och kolla att all håll var med samt märka ut missade.
Dagens jobb var att borra håll stora som små, stora tar tid för tyvärr var plunch verktyget trasigt. Därefter slipning och tvättning. Sen tyckte vi att varför inte skicka i motorn bara för att kolla om allt passar. I efter hand var det nog ett mkt bra beslut. Motorn var i och ur ett tiotal gånger under kvällen. Inte undra på att man blev lite trött.
Till slut så gick den i utan att ta i 🙂
Fortsättning följer imorgon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.