Saab SoneTT -67 (#190)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)
- Detta ämne har 94 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-30 22:07 av
mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
maj 29, 2010 kl. 22:00 #158659
Update efter lång tid av stillestånd och dåligt samvete!
Dåligt samvete för att jag bara sköt in den långt in i garaget med vatten i minst 1 cylinder.
Vara ganska knäckt på amfibiebilen efter att ha rivit toppen två gånger utan att få den tätt.
Nåväl idag var det nya tag, på med favorit CDn och så lugnt och metodiskt mekeri. Lång tid till att rengöra och torkning, därefter mycket packningstätnings gegga och sedan 8kg i vajer bult.
Sedan vänta minst 2h (tätningsmassan skall stelna) och sen ett nervöst start försök. Först hände inget och sen ännu mindre och sen ett ring a ding värdigt Grodan Boll!
Koll över allt inga läckage? Jovisst hade man glömt en slangklämma! Torka upp och starta första 15minuter på 1200RPM.
NÖJD
Hade det inte funkat nu så hade den åkt in i garaget förresten av sommaren och så hade jag åkt V4a!
TTn är mer som ett väsen, V4an en trygg maskin.
Ena stunden går den helt rent för att kort därefter börja spotta och tvär dö. Stabil grundtomgång hittades senare på ca 1000 RPM.
http://www.youtube.com/watch?v=G9U_4GSRHzQ
Därefter 15minuter på 1250 / 1750 /2500RPM
Och efter som det fungerade bra så blev det åka av ut på vägen 500m vända och sen hem, i och med att jag inte hade goggles’ på så gick det inte längre! Hade justerat växlarna lite knepigt så det fanns back 1 + 2 a men inte mer.
Nöjd igen
Hem till garaget och väcka liv i torkarmotorn som också sovit i nära 30 år förhoppningsvis är den igång imorgon och då funkar faktiskt allt.
november 21, 2010 kl. 18:56 #164902Ny update
Senaste som hände vara att motorn tvär dog under inkörning någon gång i mitten av juni.
Därefter har jag letat inredningsdetaljer, tak-tyg m.m. samt försökt fixa till det ständiga bensin läckaget från flottörkammaren vilket alltid slutat i en massa bensin på motorrumsgolvet, inte kul alls.
För att komma vidare, har jag flyttat fram flottörkammaren till höger om kylaren, läcker den nu så hamnar bensin på ”en lägre nivå” och rinner ut under bilen. Samtidigt så är det enklare att komma åt och inspektera, känns det mycket säkrare.
Monterade och kollade igenom hela pumpsystemet, många slangar blir det. Därefter provstart, hände inget, kollade stiften (NGK Iridium (mycket spetsiga och smala vilket skall förhindra igensättning)). Fick gnista med urskruvat stift som placeras ca 4-5mm från gods, då får man en slags dubbelgnista en i gnistgapet samt en mellan tändstiftet och gods. Håller jag stiftet med kontakt mot gods så får jag ingen gnista. Konstigt! har dock för mig att jag läst någonstans angående liknande fenomen. Eftersom jag inte fick gnista och kör med tändstifts adapters letades ”nya” billiga NGK 5BPES fram och den startade direkt!
Tyvärr kan det fortfarande var så att jag har läckage på toppen då mitt stiftet (5BPES) är fint vit/choklad brunt medans ytter stiften (iridium) är sot svarta. Svårt att säga om den suger vatten det kommer fortfarande ut en del vätska ut avgassystemet men det verkar mer som olje blandat vatten (men det kan ju vara sen tidigare läckage)(kylare nivån är konstant). Jag kör med XP koppar packning efter tidigare problem med att klubbens packning ”sköts” sönder mellan kolv och vatten kanal.
Vilka stift använder ni?
Tror ni att det lönar sig att plana toppen?
När det gäller inredningen så funderar jag på att sätta super tunn aluminiumplåt, känns som ett sätt att slippa tråkjobb till att börja med samt kul att kunna hålla ner vikten.
Tog en kort runda på 1an och 2an med goggles på sittandes i stol från 3an, kändes mycket rapp jämfört med 2-V4.
Mål vårvinter registrering och besiktning!
Vill minnas att Xp packningar är av Mässing o inte koppar, vilket kan ställa till bekymmer om inte topp/block är 100 rakt,då mässing inte komprimeras som koppar,
Det gör inget/nästan lag på att ha ex permatex på bägge sidor om packning, men det kanske du har lagt på från början.Om stiften är svarta måste den ju feta på yttercylindrarna, om du nu kört lite o inte bara ”torrgasat”
Det kan bli rätt blött med olje/bensin klabb när det blir mycket torrköra/tomgång etc
som mer än gärna läcket ut i motorrummet 😡ang igensättning så kör ja min trimmade maskin med vanliga org-stift.
Och nu efter 2:år med denna motor har ja hittils ej satt igen eller på något vis haft strul med tändstiften -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.