Saab SoneTT -67 (#190)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 6, 2010 at 20:57 #152728

      Fixade lite med elen idag.

      Bakljus allt funkar.
      Tankmätare.
      Sen är det lite mer oklart.

      Ok tutan funkar med fråga Emul som höll för öronen 🙂

      Anledningen till inlägget

      Jag behöver SNYGGA dörrhandtag helst med gängan gissar att det är Sonett speciall, det går även utan HÖGER + VÄNSTER

      Gärna PM från den som har till salu

        februari 7, 2010 at 12:44 #152764

        Men du har fortfarande lite väl kallt i garaget! 😉

          februari 9, 2010 at 08:38 #152881

          Va snyggt det blir! :thumbup:

          Saab 93B -59 (Blå)
          Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
          Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

            mars 6, 2010 at 20:17 #154252

            Sen har Jonas nåt i sin mail också…….

              mars 13, 2010 at 09:22 #154667

              Så nu skall jag ut och ställa rätt gradtal och byta kablar med mera

              Hoppas att den går bättre än förra helgen

              http://www.youtube.com/watch?v=ubpoM4r6t3A

              Fånig eller salig, ja skillnaden är väll egentligen hårfin 🙂

                mars 13, 2010 at 18:12 #154698

                Dagens aktiviteter gick i dur och moll.

                Efter att ha ställt in tändningen på 10grader (+-2) byt kablarna skruvat i iridium tändstift så var det start dags, efter viss tvekan så puttrade motorn igång. Den fick snurra på ca 30 sekunder. Svarade fin fint på gas pådrag men tog det extremt lugnt. Därefter stopp och i med glykol, vatten och på med remmen. Så långt dur.

                Startade efter ca 5 sek men kunde inte hålla tomgång öppnade spjället tvärdog! Åter upprepade samma procedur 3 gånger, kollade bensin allt ok. Tog väck ett tändstift (2an) helt ok dock lite oljigt, tog väck 1an –> ridå glykol pärlor på stiftet likadant med 3an.

                River av toppen, packningen helt paj :banghead: Finns i princip ingen packning mellan vattenkanal och ettan (sträcka på 10mm) samma på trean. Packningen var ny och inköpt på klubben 2008 den verkar ha lösts upp av bensin! Ångrar djupt att jag inte köpte den hög komp kopparpackning jag tänkte köpa när motorn skruvades ihop sommaren 2008.

                Har hällt i olja i samtliga cylindrar och sprutat på 5-56.

                Vad att göra nu??? måste jag plocka ur motorn och öppna upp bottendelen eller räcker det att får på en ny packning och köra in motorn på tomgång i en timme för att värma ut eventuellt kylarvatten. Tack och lov så snålade jag inte blandade 50% glykol och 50 vatten.

                Ni som vet, vad att göra?

                  mars 13, 2010 at 18:24 #154699

                  Den borde klara sig, vet flera motorer som packningen gått på och de går än, bla en på int träffen i Ljungbyhed, de skulle ut och släcka branden tom, men det var bara en blockpackning som gått:-)

                  Är ju inte samma lager som i en fyrtaktare, de tål ju inte glykolen, rullagren borde klara sig som sagt.

                  Hoppas det ordnar sig.

                    mars 13, 2010 at 20:01 #154708
                    Mellow Yellow wrote:
                    Därefter stopp och i med glykol, vatten och på med remmen.

                    Maskinen har ju inte stått längre stunder i vatten så borde va ok, men visst,
                    det skadar inte att motorn blir varm så det dunstar.

                    Vilket fall, må all lycka va med dig!

                      mars 20, 2010 at 23:53 #155178

                      Dags för ny update, denna gång med stabilare resultat 🙂

                      Ny packning anlände under veckan från XP.

                      Men först fanns det lite att göra rent, inte bara topplocket utan även arbetsytan.

                      Efter rengöring så monterades packningen.

                      När ändå toppen var av så mätte jag upp 0 läge och -10 och stansade in

                      Allt återmonterades och det var hopp om start Men icke, gnista fanns men det tände inte.
                      Surnade till och rev ner fördelare och rev ur Pentronix tändningen och satte tillbaks original spets + kondensator. Fick en del hjälp av en kompis så att surheten försvann. Gissar att den roterande magneten i Pentronixen är till en 6 cylindrig maskin !!!

                      Därefter nytt start försök, gick direkt! Syns knapp att den går.

                      http://www.youtube.com/watch?v=PmBo7RjwlZ0

                      Syns ju mer om man tittar där bak 😉

                      http://www.youtube.com/watch?v=fVrwm80ES8k

                      Slabbigt blev det pga läckande packning 🙁 Men nu går den ju 🙂

                      Så nu skall det väll snart bli rulla av…

                      Om inte annat så i nya projekt… Tänkte att hustrun skulle få lite rappare hästar under bulan 😉

                        mars 21, 2010 at 14:54 #155191

                        Ser ut att bli mycket fint! Hoppas själv på att få äga en SoneTT någon gång i framtiden! 🙂

                          mars 21, 2010 at 15:36 #155194

                          Vad det dem som var på Ebay för ett tag sen?

                          Mvh

                          CCH

                            mars 21, 2010 at 20:12 #155205

                            Japp ett äkta MSS insug + Weber 40 DFI (obs lite ironi angående äktheten men fräsjobben är högklassiga)

                              mars 22, 2010 at 19:56 #155255

                              Jag tror fuggen är en IDF, inte en DFI.
                              Rätta mig om jag har fel.

                                mars 22, 2010 at 21:44 #155263

                                Stämmer nog bra men är man dyslektiker så är man 🙂

                                  mars 23, 2010 at 08:23 #155275

                                  Dyslexi, just orda att stava till.(jag kan inte)

                                  IDF e DFI var ingen ordmärking utan det är 2st helt skilda fuggar.
                                  Hmm iof stånde begge 2

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 95 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.