Saab SoneTT -67 (#190)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab SoneTT -67 (#190)
- Detta ämne har 94 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-30 22:07 av
mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
december 14, 2008 kl. 07:58 #131831
Igår blev det först spackling av samtliga skarvar, tog mkt längre tid än man kan tro, att göra det riktigt är viktigt!
Därefter var det målning av chassi på agendan
Men först grundlig rengörning med sprit. Sedan start målning med grundfärg
Sedan Sonett grå, vilken känsla när det var klart!
Men vi kunde ju inte sluta kvällen så! Under tiden färgen torkade förberedes bakaxeln för montage och 23:00 så fick dagen en värdig avslutning (start skedde 7:30).
Tydligen tog jag ingen slutbild för dagen men bakaxeln är monterad!
Fortsättning följer 🙂
december 14, 2008 kl. 10:51 #131845Det ser ju ut som dom gjort ett mycket bra jobb med plåten. Kul att det tråkiga arbetet är över för dig, nu börjar ju den roliga delen 🙂 .
Liten fundering bara om dom hål som du måste borra. Jag förstår att du ville borra upp det mesta innan lackeringen av chassit men vissa hål kan vara svåra att mäta ut exakt på ett så här tidigt stadium. Hela Sonetten är ju lite av ”hemslöjd”, det som ex. stämmer på vänster sida av bilen behöver inte stämma på den högra 🙁 . Hade samma problem med min bil och ändå hade jag en referensbil att mäta på. I det läget så kan det vara bättre att borra vissa av hålen vartefter.
Man blir riktigt sugen på att starta arbetet med #123 nu när man ser din bil.
Lycka till det fortsatta jobbet :thumbup:
december 15, 2008 kl. 09:34 #131912Av rapportering av gårdagens aktiviteter men först tack för allt positivt bifall.
B-400: Kanske att den dyker upp i Färjestaden men varför kommer du inte förbi garaget istället, mer att titta på och roligare. Jag är inte så där jätte förtjust i ”parkera bilen och stå och glänsa vid sidan av grejen” om du förstår vad jag menar. Bilar skall köras och mekas med! du är välkommen till Vickleby.
Thomas: håller med angående hålen, jag har tagit upp det nödvändigaste och tar resten under resans gång.
Nåväl i går var det montage på schemat.
23:00 såg det ut så här:
Ytterliggare lite senare, lugnet har in funnit sig och kaross och chassi är närmare varandra än på mycket länge.
Den här högen av detaljer vill nog chassiet helst glömma.
Under dagen kom det även fint besök för att studera och även leverera ovärderliga NOS detaljer, trevligt med avbrott och SAAB diskussion.
Och som vanligt gjorde Louis en stark insats och fixade till dörrarna, merci Louis!
Det var väll allt, nu blir det några dagars fin montage, på fredag monterar vi karossen och på lördag målas den.
Hej,
Hoppas det går bra där nere,
Jodå nog kommer vi förbi i framåt sommaren, brukar bli lite Ölands besök.
Fråga:
Är det rätt övre länkarminfästningar? Utan o veta tror jag att dem försvann 62 på 96:an?!
Man kanske forsatte med dessa på Sonneterna?
Inte för det spelar någon roll mest nyfiken 😉januari 2, 2009 kl. 16:45 #132824Det är ett grymt tempo på renoveringen måste jag säga. Frågan är om det stått helt stilla under Jul och Nyårshelgen….väntar på fler bilder.
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car Museumjanuari 2, 2009 kl. 19:56 #132829Färgen vi beställt Chamonix White kom aldrig fram så vi målade grönt istället.
Blev inte helt 100% tappade sugen där efter…
januari 5, 2009 kl. 12:19 #132990Salut Jeff et meilleur veux !
Non, je suis en Suède c’est beaucoup à faire avec la registration et douane en Suède.
#190 est bien garage avec deux autres amies :console:
Je vais faire un GRAND update ce soirée et aussi explique la mystère avec la colleur vert 😀
Ja fattar ni detta så kommer ni en bit på vägen annars får ni vänta tills i kväll. Så Emil plugga på nu medans tid är :lecture:
januari 5, 2009 kl. 22:57 #133024Drog på mig en rejäl förkylning efter allt springande ut och in under flytten från FR och nu när stressen kring #190 släppt så blommade den ut 🙁
Update kommer i morgon.
När det gäller färgen så är det OK den är Chamonix White NU men den har varit grön!
:duck:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.