Saab V4 Super -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 Super -78

  • Detta ämne har 211 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-14 18:16 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 212 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137181
    matsl
    Deltagare

    Så vitt jag förstått är bölandet ett bekant fenomen på V4-orna. På vissa mer, på andra mindre. Beror tydligen på vibrationer och resonans i avgassystemet. En del har gjort ändringar i upphängningen av avgasröret för att dämpa ner detta. Kanske någon vet hur detta gjorts?

    #137184
    fredrik.a.
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Tror att du menar Km/h och inte hk

    Ja naturligt vis menar jag det, vet inte varför jag skrev så! :blush:

    #137185
    fredrik.a.
    Deltagare
    MatsL wrote:
    Så vitt jag förstått är bölandet ett bekant fenomen på V4-orna. På vissa mer, på andra mindre. Beror tydligen på vibrationer och resonans i avgassystemet. En del har gjort ändringar i upphängningen av avgasröret för att dämpa ner detta. Kanske någon vet hur detta gjorts?

    Jasså, det är där ifrån bölandet kommer. Kanske 2″ system skulle hjälpa? Fasst då går den ju högre förståss.

    #137333
    William
    Deltagare

    Jag slopade mittre fästet för avgasröret på mitt 2″-system, det gjorde en jäkla skillnad i ljudnivån eftersom resonanserna försvann. Gäller att ha fräscha gummin i bakre fästet, i övrigt har jag inte stött på några problem.

    #137371
    fredrik.a.
    Deltagare

    Får prova det då, tack för tippset!

    #139124
    fredrik.a.
    Deltagare

    Nu var jag ute och körde en längre sväng med problem som följd! Stannade vid en mack och upptäckte att det rök om motorn och att en jävla massa vatten runnit ner på marken. Kollade under huven och såg att det kokade över trots att tempmätaren låg på normal. Hällde i vatten och körde en bit till då det blev ännu värre och stänkte upp på motorhuven under körning. Såg sedan att fradga kom ur kylarlocket. Upptäckte att det bubblade i expantionskärlet när man gasar. Pratade men en som misstänkte att en topplockspackning kan vara slut då komprisionen går ut i vattnet som han sa. Slutade i alla fall med att vi bogserade hem den sista biten för att inte riskera att den skulle skära. Men till problemet, kan det vara en packning som gått eller vad kan det vara? Kanske lika bra att köpa en packningssatts?

    Tacksam för svar

    #139143
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ingen som har någon uppfattning?

    Mycket tacksam för svar /Fredrik

    #139145
    William
    Deltagare

    Hej! Jag hade samma problem med bubbel ur kylsystemet på min och bytte toppackningarna en gång. Det blev bara minimalt bättre så jag fick lyfta topparna igen och andra gången upptäckte jag en spricka mellan avgas och insugsventilen i en av topparnas förbränningsrum (som gick in i en vattenkanal).

    Ditt verkar dock ha uppstått både plötsligare och med häftigare omfattning än mitt, vilket jag skulle kunna tro beror på brusten toppackning. Men för säkerhets skull kolla efter sprickor, de syns tydligt bara man letar efter dem….

    Stefan eller Biltema har packningarna du behöver + lite packningspapp att klippa till för förgasarfoten för det ingick iaf inte i Biltemas.

    #139154
    masen
    Deltagare

    När motorn vart varm måste du plana toppen om den skulle ha slagit sig. Kolla även som sagt efter sprickor i toppen

    #139155
    fredrik.a.
    Deltagare

    Så topparna kann slå sig så lätt alltså? Kanske det går att kolla på ett planbord? Tack så mycket för hjälpen. Då får jag beställa packningar till att börja med och kolla effter sprickor då!

    Och så tänkte jag på en annan grej, bytte ju insug och förgasare. Kan den insugspackningen påverka på samma sätt kanske?

    #139173
    fredrik.a.
    Deltagare

    Någon som vet om insugspackningen kann bidra till detta?

    #139983
    fredrik.a.
    Deltagare

    Håller nu på och byter packningarna, effter att jag dragit topparna så läste jag i reperationshandboken att det skall vara tätningsmedel på packningarna. Har packningsklisster till motorer, bensin m m. Kan den funka? Eller måsste det vara något annat? Eller kan man rent av skita i det?

    Och så hittar jag inte åtdragningsmomentet till insugsröret. Står att man skall dra med rekomenderat moment, men det står ju inte! Om någon kunde säga det så vore jag väldigt tacksam!

    #140003
    svarvaren
    Deltagare

    Hej Fredrik!

    Enligt VHB ska insugningsröret dras i 2 steg.
    ”steg 1 3,9-7,9nm steg 2 21-25 nm”

    /Owe

    #140032
    janneh
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Håller nu på och byter packningarna, effter att jag dragit topparna så läste jag i reperationshandboken att det skall vara tätningsmedel på packningarna. Har packningsklisster till motorer, bensin m m. Kan den funka? Eller måsste det vara något annat? Eller kan man rent av skita i det?

    Och så hittar jag inte åtdragningsmomentet till insugsröret. Står att man skall dra med rekomenderat moment, men det står ju inte! Om någon kunde säga det så vore jag väldigt tacksam!

    Vet inte om det är någon special på V4:orna men står det så brukar det vara klister som avses. Det användes ju ganska allmänt på den sortens packningar förr.

    #140034
    stefan
    Deltagare

    moderna topplockspackningar ska inte behöva nåt extra tätningsmedel. Det borde höra 60talet till på sin höjd. Däremot kan man på insugningspackningen applicera lite silicon i vinklar och dyligt då det annars kan vara svårt att få helt tätt.

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 212 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng