Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab V4 Super -78
- Detta ämne har 211 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-14 18:16 av .
- FörfattareInlägg
- 12 mars, 2009 kl. 20:03 #137181
matsl
DeltagareSå vitt jag förstått är bölandet ett bekant fenomen på V4-orna. På vissa mer, på andra mindre. Beror tydligen på vibrationer och resonans i avgassystemet. En del har gjort ändringar i upphängningen av avgasröret för att dämpa ner detta. Kanske någon vet hur detta gjorts?
12 mars, 2009 kl. 20:12 #137184fredrik.a.
DeltagareLars Söderlund wrote:Tror att du menar Km/h och inte hkJa naturligt vis menar jag det, vet inte varför jag skrev så! :blush:
12 mars, 2009 kl. 20:15 #137185fredrik.a.
DeltagareMatsL wrote:Så vitt jag förstått är bölandet ett bekant fenomen på V4-orna. På vissa mer, på andra mindre. Beror tydligen på vibrationer och resonans i avgassystemet. En del har gjort ändringar i upphängningen av avgasröret för att dämpa ner detta. Kanske någon vet hur detta gjorts?Jasså, det är där ifrån bölandet kommer. Kanske 2″ system skulle hjälpa? Fasst då går den ju högre förståss.
15 mars, 2009 kl. 22:06 #137333William
DeltagareJag slopade mittre fästet för avgasröret på mitt 2″-system, det gjorde en jäkla skillnad i ljudnivån eftersom resonanserna försvann. Gäller att ha fräscha gummin i bakre fästet, i övrigt har jag inte stött på några problem.
16 mars, 2009 kl. 17:53 #137371fredrik.a.
DeltagareFår prova det då, tack för tippset!
25 april, 2009 kl. 20:45 #139124fredrik.a.
DeltagareNu var jag ute och körde en längre sväng med problem som följd! Stannade vid en mack och upptäckte att det rök om motorn och att en jävla massa vatten runnit ner på marken. Kollade under huven och såg att det kokade över trots att tempmätaren låg på normal. Hällde i vatten och körde en bit till då det blev ännu värre och stänkte upp på motorhuven under körning. Såg sedan att fradga kom ur kylarlocket. Upptäckte att det bubblade i expantionskärlet när man gasar. Pratade men en som misstänkte att en topplockspackning kan vara slut då komprisionen går ut i vattnet som han sa. Slutade i alla fall med att vi bogserade hem den sista biten för att inte riskera att den skulle skära. Men till problemet, kan det vara en packning som gått eller vad kan det vara? Kanske lika bra att köpa en packningssatts?
Tacksam för svar
26 april, 2009 kl. 09:22 #139143fredrik.a.
DeltagareIngen som har någon uppfattning?
Mycket tacksam för svar /Fredrik
26 april, 2009 kl. 10:09 #139145William
DeltagareHej! Jag hade samma problem med bubbel ur kylsystemet på min och bytte toppackningarna en gång. Det blev bara minimalt bättre så jag fick lyfta topparna igen och andra gången upptäckte jag en spricka mellan avgas och insugsventilen i en av topparnas förbränningsrum (som gick in i en vattenkanal).
Ditt verkar dock ha uppstått både plötsligare och med häftigare omfattning än mitt, vilket jag skulle kunna tro beror på brusten toppackning. Men för säkerhets skull kolla efter sprickor, de syns tydligt bara man letar efter dem….
Stefan eller Biltema har packningarna du behöver + lite packningspapp att klippa till för förgasarfoten för det ingick iaf inte i Biltemas.
26 april, 2009 kl. 12:48 #139154masen
DeltagareNär motorn vart varm måste du plana toppen om den skulle ha slagit sig. Kolla även som sagt efter sprickor i toppen
26 april, 2009 kl. 13:14 #139155fredrik.a.
DeltagareSå topparna kann slå sig så lätt alltså? Kanske det går att kolla på ett planbord? Tack så mycket för hjälpen. Då får jag beställa packningar till att börja med och kolla effter sprickor då!
Och så tänkte jag på en annan grej, bytte ju insug och förgasare. Kan den insugspackningen påverka på samma sätt kanske?
26 april, 2009 kl. 17:22 #139173fredrik.a.
DeltagareNågon som vet om insugspackningen kann bidra till detta?
13 maj, 2009 kl. 19:19 #139983fredrik.a.
DeltagareHåller nu på och byter packningarna, effter att jag dragit topparna så läste jag i reperationshandboken att det skall vara tätningsmedel på packningarna. Har packningsklisster till motorer, bensin m m. Kan den funka? Eller måsste det vara något annat? Eller kan man rent av skita i det?
Och så hittar jag inte åtdragningsmomentet till insugsröret. Står att man skall dra med rekomenderat moment, men det står ju inte! Om någon kunde säga det så vore jag väldigt tacksam!
13 maj, 2009 kl. 21:17 #140003svarvaren
DeltagareHej Fredrik!
Enligt VHB ska insugningsröret dras i 2 steg.
”steg 1 3,9-7,9nm steg 2 21-25 nm”/Owe
14 maj, 2009 kl. 10:05 #140032janneh
DeltagareFredrik.A. wrote:Håller nu på och byter packningarna, effter att jag dragit topparna så läste jag i reperationshandboken att det skall vara tätningsmedel på packningarna. Har packningsklisster till motorer, bensin m m. Kan den funka? Eller måsste det vara något annat? Eller kan man rent av skita i det?Och så hittar jag inte åtdragningsmomentet till insugsröret. Står att man skall dra med rekomenderat moment, men det står ju inte! Om någon kunde säga det så vore jag väldigt tacksam!
Vet inte om det är någon special på V4:orna men står det så brukar det vara klister som avses. Det användes ju ganska allmänt på den sortens packningar förr.
14 maj, 2009 kl. 10:14 #140034stefan
Deltagaremoderna topplockspackningar ska inte behöva nåt extra tätningsmedel. Det borde höra 60talet till på sin höjd. Däremot kan man på insugningspackningen applicera lite silicon i vinklar och dyligt då det annars kan vara svårt att få helt tätt.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.