Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 672 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

Hej och välkommen,

den stora färddatorn med digitalklocka var tillbehör. Min 90:a hade vanlig klocka, men har nu utrustats med digital och större datorn.

Vad gäller emblem, på min står ”SAAB 9000 Turbo” i överkant på bakluckan, sedan har jag ett litet ”SAAB Airflow” märke längst ner till höger på bakluckan. Om det var lika på alla vet jag inte, svårt att säga vad som var standard, eftersom det ändrades en del från individ till individ…

norman
    Deltagare

Idag har Tallan fått sin Aero-kompis 🙂

Det blev den uppe i Mora som jag hämtade ”dan före dan …för framtidens segrar” :applause:
    Det finns som sagt lite fix på den, fast plåten tex bakre hjulhus o kanter är en dröm jfr med Tallans innan åtgärd.
    Enligt http://www.klassiker.nu/projektbilar/9000-tio-i-topp-106 är ju Talladega och CC Aero-91 outstanding så det känns bra att ha en av varje :thumbup:
    Som framgår på bild står de nu tillsammans bland snödrivorna och väntar på våren då jag ska putsa upp dem så de kan ut och jaga någon söt Guiletta på vägarna 🙂

Risken finns dock att det dröjer till sensommaren innan båda är i topptrim, för tid finns ju inte i överflöd :jobbar: :confused:

norman
    Deltagare

Hej Alex!
    Kul att du också har en Talla 🙂 Frågan är om det finns fler än du som är yngre än bilen :confused:
    Den ser ok ut på bilderna men var är strålkastare, grill mm?
    Har den någon speciell utrustning (tex syns det ej på bild ifall den har lucka). När tror du den kommer ut på vägarna?

Synd att nästan alla drivna ägare av Talladega (och Aero91) bor i södra Sverige, för trots att bilarna går fort kan man inte bara ta en kvällsvända för att hälsa på en själsfrände och kolla in deras skönheter live 🙁

900 classic cab
    Deltagare
    norman wrote:
    Synd att nästan alla drivna ägare av Talladega (och Aero91) bor i södra Sverige, för trots att bilarna går fort kan man inte bara ta en kvällsvända för att hälsa på en själsfrände och kolla in deras skönheter live 🙁

Du bor väl i Borlänge?
    Då har du ju bara ca 8 mil till den person som har den finaste samlingen av Talladega & Aero91.
    Det är bara att åka till Cabmange och insupa atmosfären i nästan nya Aero91 samt Talladega.
    Gillar du även og900 cabbar samt Viggen med både tak och utan tak samt Lotus Esprit, så har ni nog något att prata om ett par dagar eller tre….
    – Lycka till! :wiiiiiieeeehhhhaaww:

norman
    Deltagare

Tack för tipset 🙂
    Jag :doooooohh: har missat att cabmange bor i V-ås.
    Får kontakta honom till sommaren och höra om man kan komma förbi och beskåda den fina samlingen :worshippy:

cabtt
    Deltagare
    norman wrote:
    Idag har Tallan fått sin Aero-kompis 🙂

Det blev den uppe i Mora som jag hämtade ”dan före dan …för framtidens segrar” :applause:
    Det finns som sagt lite fix på den, fast plåten tex bakre hjulhus o kanter är en dröm jfr med Tallans innan åtgärd.
    Enligt http://www.klassiker.nu/projektbilar/9000-tio-i-topp-106 är ju Talladega och CC Aero-91 outstanding så det känns bra att ha en av varje :thumbup:
    Som framgår på bild står de nu tillsammans bland snödrivorna och väntar på våren då jag ska putsa upp dem så de kan ut och jaga någon söt Guiletta på vägarna 🙂

Risken finns dock att det dröjer till sensommaren innan båda är i topptrim, för tid finns ju inte i överflöd :jobbar: :confused:

Skönt Aeron kom i goda händer, den låg ju ute i flera omgångar på blocket och verkade vara omöjlig att få såld.
    Var själv spekulant på den men när transportbolaget skulle ha lika
    mkt betalt för transport som hela bilen kostade backade jag, inte för att den
    inte var värd det utan mest för att avståndet gjorde att jag inte kunde titta på den
    och då blir det lite som grisen i säcken affär, vilket jag har gjort en gång för mkt.
    hade varit intressant att veta varför den inte har moccainlägg samt varför
    den har vanlig turbovinge

/Lycka till…..

norman
    Deltagare

Jag var också fundersam över saknad mocca i de eldrivna stolarna samt vingen.
    Men allt annat inklusive …Aero… i regbeviset övertygande mig om att det är en ”äkta” :wiiiiiieeeehhhhaaww:

Jag tänkte låta detta bli ett sommarprojekt men ändå körde jag ut cab;en i kyla och snöglopp för att få in Aeron och kunna dona, så nu har jag väckt grannar med plåthammaren, och frun fått hämta mig i garaget, efter midnatt tre kvällar i rad :doooooohh:
    Att laga sprucken kofångare och spoiler var ingen lek :confused: :jobbar:

Per-Erik
    Deltagare

– starta en projekt tråd vetja, och ut med bilder… 😉

filbrun2
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    – starta en projekt tråd vetja, och ut med bilder… 😉

Instämmer! Sneglade på den Aero annonsen och hade den sparad som favorit.. 🙂 Vore kul att se framstegen framöver.

MVH Filip

norman
    Deltagare

En dum fråga: Hur startar jag en tråd?

Martin
    Deltagare

Lite snabb offtopic

norman wrote:
    En dum fråga: Hur startar jag en tråd?

Gå till det forum där du vill starta en tråd.
    Saabklubbens forum 9000

Långt upp på sidan och till vänster väljer du ”Nytt Ämne”

Fyll i rubrik och din text och posta

krister k
    Deltagare

Mötte ngt svart och Talladega-likt i Falun idag på förmiddagen, missade regnumret dock…

norman
    Deltagare
    Martin wrote:
    Långt upp på sidan och till vänster väljer du ”Nytt Ämne”
    Fyll i rubrik och din text och posta

Tack för instruktionen 🙂
    Nu har jag startat en tråd ”Aero CC -91 Projekt” :wiiiiiieeeehhhhaaww:
    Gå gärna dit och kolla vad jag har för mig i garaget. :hammer:
    Även tacksam för tips och synpunkter för jag är inte på långa vägar så rutinerad som många av er andra på att fixa upp gamla 9000.

Mvh Norman

rodder76
    Deltagare

Jippie….
    Aero eller Talladega…. jag bryr mig inte mer än att jag blir överlycklig över en projekttråd 😉
    Öva på Aero’n så du kan göra ett ännu bättre och finare jobb på Talladegan sedan *s*

//David

norman
    Deltagare
    Krister K wrote:
    Mötte ngt svart och Talladega-likt i Falun idag på förmiddagen, missade regnumret dock…

Kanske samma jag såg på en parkering i Borlänge för en månad sedan :confused: (se sid 29)
    Ägaren verkar finnas här i närheten så det vore skoj att få kontakt :skåååååål:
    Jag ser att du har många fina SAAB;ar Krister :thumbup: även fast 9000 saknas ännu?

Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 672 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng