Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 601 till 615 (av 672 totalt)
  • Författare
    stoffe
    Deltagare

Hej på er alla har själv ägt 2 svarta talladegor en oxx625 och en otp 821 saab 9000 t 16 cd 55 I-Ta-s båda svarta 90 or har även en röd 9000 talladega OYD 634 äkta har ägt den sen 2004 04 saab 9000 t16 cd 55 I-ta-S
    För att göra det roligare CD 55l7l1005432 konstigt nummer va
    färg 219 syskon bil med en annan röd talladega här på forumet original glaslucka även tcs anti spinn uttagen 89 11 29 motor ändrad t 31 endast din effekt anges en av enligt saab väldigt tidig provbil har original aluminium galler mellan dimljusen fram kan va roligt för er att veta kommer med mer info framöver har fått en del fakta om bilen av saab museet

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Det stämmer att jag är ” Illen ” på garaget.

det är crill 3 ’s gamla bil jag köpt.

saabaero
    Deltagare
    norman wrote:
    Hur många Aero -91 CD resp CC finns kvar? Finns många praktexemplar typ din?

Mvh Norman

CD Aero är utan tvekan den mest udda av dessa bilar men samtidigt är den så annonym att jag inte tror den blir någon eftertraktad samlarbil. CD Aero har inget kjolpaket, ingen fet frontspoiler och jag tror inte heller den har det sänkta sportchassit. Däremot har den moccastolar och Audiosystemet.

Tror inte min CC Aero räknas till praktexemplaren, den är nog snarare en hyffsat välhållen bruksbil som används. Under tiden fylls förråden med div bra å ha delar till den dag den behöver renoveras.
    Min kärra hör inte heller till skaran originalbilar då den ”aldrig” varit någon originalbil då den liksom många andra bilar i denna tråd har ett förflutet internt på Saab där den bla fått Trionic.
    Även min bil har gummivingen och det har den haft sedan den lämnade linan vilket framgår av denna etikett

rodder76
    Deltagare
    norman wrote:
    Har du koll på 89/90?-Tallan F….3 jag dök på i Borlänge Rodder? (se bilder sid 29)

Hej och ursäkta det sena svaret.
    Nä, jag har ingen vidare koll på den bilen. När jag började jakten på Talladega så visste jag att det skulle finnas en bil i Falu-regionen. Jag fick dock aldrig någon känning mer på den, och i samarbete andra så började vi ana att den kunde varit skrotad.
    Nu har jag inte all Talladegainformation, och bilder framför mig. Men den bilen jag syftade till, stämmer inte till 100 med utseendet på denna, men det kan förvisso ha ändrats under åren.

Så nä… den där bilen har jag ingen vidare koll på.
    Så jag tackar och bockar, för att jag därmed fick in lite mer bilder på en i ölvrigt relativt okänd vagn.

//David

Per-Erik
    Deltagare

klickade tillbaka till sid 29… och namnet Tommy Banana dök upp… vart blev det av honom och all ”inside information” som han hade tillgång till?

rodder76
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    klickade tillbaka till sid 29… och namnet Tommy Banana dök upp… vart blev det av honom och all ”inside information” som han hade tillgång till?

Verkar som han (tillfälligt?) checkat ut.

Att mycket av den information han hade, aldrig lyftes till solen igen, kan kanske delvis skyllas på att jag aldrig åkte upp till honom och ägnade en dag åt att betrakta vad han hade. En del av problematiken med att göra det offentligt, var att han inte visste om det var tillåtet att göra handlingarna offentliga.
    Det ”enda” jag fick, var en något knepig lista med vilka delar (med artikelnummer) som skulle sitta på en Talladega. Det kluriga är att det finns en rad frågetecken även i den listan. Inte heller den har lagts ut offentligt, dels eftersom den knappt ger oss någon ny information, men även för att vi helt enkelt inte har något godkännande att lägga ut den.

Bollen tillbaka till dig Per-Erik.
    Hur gick det med besök och interjuver hos det företag, och nykelpersoner, som satte samman din Talladega (för de som inte kommer ihåg så byggdes inte Per-Eriks Talladega i Nyköping)

Per-Erik
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Bollen tillbaka till dig Per-Erik.
    Hur gick det med besök och interjuver hos det företag, och nykelpersoner, som satte samman din Talladega (för de som inte kommer ihåg så byggdes inte Per-Eriks Talladega i Nyköping)

Min boll då – jodå, jag pratade med den ansvarige verkstads/produktionschefen vid tiden för min Talladegas tillblivelse ett par gånger på telefon. Han trodde i ett tidigt skede att han kunde få fram uppgifter, som det senare visade sig vara svårare att ordna fram än vad han trott… Det senaste samtalet slutade med att han skulle fortsätta leta, och höra av sig, och det har han inte gjort, hyser inga stora förhoppningar om att han ska göra det, tyvärr. Det enda jag fick med mig var ju en ungefärlig uppgift (på sidan 33 av denna tråd) på ca 30 bilar byggda där…

”Jag har talat med den gamle verkmästaren Kjell, som numera inte jobbar på Wallhamn, men har goda kontakter med dem, och han ska se om han inte kan ordna fram en chassienummer lista åt mig under veckan, eller så, men han sa att det var ett större antal bilar, och indikationer från andra på firman var att det kan röra sig om ett tettiotal eller så.”

Så, om jag får mod tillräckligt så kanske jag ringer upp Kjell igen och ser om han har hittat någon chassienummer lista på Wallhamn byggda Talladegor…

rodder76
    Deltagare

P-E
    Kanske dags att vi gör slag i saken igen.

Om du jagar Kjell så kan jag se om jag kan få mailkontakt med Tommy igen.

Per-Erik
    Deltagare

ok 🙂

alex91
    Deltagare

Jag fick mig en Talladega -90 i 18 års present för ett år sedan ung 🙂 står avstäld för stunden i väntan på renovering.

Per-Erik
    Deltagare
    Alex91 wrote:
    Jag fick mig en Talladega -90 i 18 års present för ett år sedan ung med regnr odz-963 🙂 står avstäld för stunden i väntan på renovering.

Åh, så trevligt, grattis! – har du bilder på skönheten? 😉

alex91
    Deltagare

Ja den är kul 🙂 har ett par bilder iaf på den ifrån när vi hämtade den.

cabtt
    Deltagare

Den ser ju fin fin ut…
    Ser ut till att vara ett bra ”objekt”

rodder76
    Deltagare

Hej och välkommen Alex.
    Ser ut att vara ett riktigt fint objekt.

Hoppas att vi får se en projekttråd om renoveringen, så ska vi stötta dig och komma med glada hejjarop under arbetets gång.

Tveka aldrig att ställa frågor, om du har någon.

johnny l
    Deltagare

Hej på er.

Jag köpte en Talladega -88 igår och är lite nyfiken på lite detaljer.

Vilket år kom färddatorn i 9000? Min har den vanliga klockan.
    Vilka emblem ska det vara på bakluckan?

Det börjar bli många sidor i den här tråden så svaret kanske redan har avhandlats
    utan att jag noterat dem

Kul tråd för övrigt.

Ha det gott

/Johnny

Visar 15 inlägg - 601 till 615 (av 672 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng