Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 672 totalt)
  • Författare

Man kan inte dra för snabba slutsatser utifrån vilken vinge det sitter bak.

Min CC Aero lämnade linan med den vanliga svarta gummispoilern trots att det aldrig varit något alternativ på CC Aero … Tror det finns fler som har bara gummivingen 🙂

Vi spanar vidare så lär mysteriet lösa sig 😉

april 11, 2009 kl. 13:51 #138550
        SaabAero wrote:
        Larsola wrote:
        Hallo!

Jag såg en vit med kjolsats.. hörom dagen i rondellen Krondikesvägen/Fagerbacken, men jag såg den på håll och den såg ut att ha den vanliga turbo vingen bak…

Mvh Lars-O.

Tänkte du på om det var en trubbnos eller nya fronten ?
        Det finns ju några vita CC Aero (2,3turboS om den är importerad)så den kan ju vara en sån också.

Finns ju inga vita aerosar i de trakterna, finns en i Sundsvall, och den som fanns i -Bollnäs har flyttat.

maj 3, 2009 kl. 15:15 #139501

http://www.blocket.se/vi/21507652.htm?ca=2_s

2x 92B -53 (Svart)
          95 -61 (Pärlgrå)
          99 -70 Custom (Gul)
          99 - 69 (Röd)
          9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

maj 3, 2009 kl. 15:37 #139504

vilken årsmodell av talladegan tycker ni är finast?

Jag skule föredra en av årsmodell 1990

Den är mycket bättre utrustad från början, såsom: saab audio system & mockainlägg i lädret.

Gärna en 90:a i talladegarött. (kom 91, jag vet, men har sett sådana nya hemapå fars parkering ”Testbilar från saab” (ofta såkallade ljudbilar med prov ljudanläggningar i från alpine eller clarion). han var med & utveklade divere instrument & reglage samt audiosystemet vid den tiden på tekniska.)

maj 21, 2009 kl. 09:31 #140378

Hallå på er kära Talladegavänner. Inte hade ni väl trott att denna tråd skulle få dö en gång för alla?
              Har lagt en del tid på jakten om information och sorterat ut lite av det jag ”vet”.
              Dagsaktuell Talladegastatistik säger 95 bilar (en skrotades för ca. en vecka sedan). Men det är inte lätt att alltid veta hur man ska ställa sig till de siffrorna. Exempelvis så finns det en bil som under Tilläggsinformationen har ”ändrad till Talladegautförande”. Jag tolkar denne som icke fabriks-Talladega och i så fall är vi på 94st.
              En bil har inget gemensamt utan kan av en blind förknippas med en vanlig röd 9000 Turbo. Hoppsan, då är vi på 93st.
              Talladega fanns aldrig med TCS, så frågan är om de bilar med TCS men med -TA i modellkoden är gamla förseriebilar eller likt den tidigare nämnda Aero 1991 som var reggad som en Talladega. Kanske det faller ur några bilar från riktiga Talladegor där, som borde vara skrivna som Aero….

Andra ovärderliga fakta.
              Taklucka får anses direkt ovanligt, om vi bortser från 1990 då majoriteten har taklucka.
              En bil har automatlåda och en bil har riktigt feta däck. 250/50R16.
              Minst antal ägare är 1, det vet vi sedan innan. Men flest antal ägare är 23. Snittet ligger på 9.14 ägare
              Kortast mätarställning är 66546km, men jag tror att den bilen fått mätaren utbytt.
              Högsta mätarställning är 459834km följd av två bilar på ca 44500mil
              Snittmätarställning 275254.5km

Sådär ja…. nu fick ni lite mer ovärderlig fakta 😉

maj 25, 2009 kl. 20:22 #140565

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9000_talladega_90a_21888742.htm?ca=2&w=3

2x 92B -53 (Svart)
                95 -61 (Pärlgrå)
                99 -70 Custom (Gul)
                99 - 69 (Röd)
                9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

maj 25, 2009 kl. 20:40 #140566

Tror att det är bilen som var till salu i Jönköping tidigare i våras. Hade 6 st. eller 7st. 2:or då mest bromsrelaterat. Omnämnd tidigare i tråden.

/ Magnus

maj 26, 2009 kl. 13:59 #140594

Tackar för tipset.
                    Som sagts precis ovanför så är det samma bil som under en längre tid var till salu i Jönköping. Bilen lär vara i sämre skick än vad bilderna visar enligt dem som sett den ”in real”. Ett totalobkejt för den som vill ha en fin Talladega i originalnära skick.
                    Enda fördelen i denna annons skulle väl vara att ägaren visar att frontspoilern är sönderkörd vilket ”undanhölls” i föregående annonsering.

maj 26, 2009 kl. 16:21 #140599

Är det någon som vet mur mycket av orginal utrustningen som kvarstår, såsom audiosystem med baslåda, 16″crossspoke fälgar?

maj 27, 2009 kl. 09:01 #140624

Hej Daniel
                        Jag antar att det är ovanstående Blocket-bil som du syftar din fråga till.

Till att börja med så hade Talladega 1990 Aero 16″ som originalfälg. 16″ Crosspoke satt på 88-89. Så vitt jag vet så finns inte originalfälgarna kvar.
                        Nästa steg är vad som finns av ljudsystemet, som även det bara satt i 90 års modell. Till att börja med är det ingen som har kunnat svara med 100% säkerhet om baslådan satt original, eller om baslådan var extra tillbehör i likhet med CD-spelare och den speciella taklampan med hörlursuttag. Enligt en broschyr om ljudsystemet så gick ljudsystemet att få utan baslådan i sitt grundutförande, men om det sedan blev förändringar i detta och vad som gäller för Talladega och Aero 1991 är det ingen som kunnat ge mig ett säkert svar på.
                        Hur som helst så vill jag minnas att ovanstående bil inte har någonting av dessa detaljer kvar.

maj 28, 2009 kl. 05:52 #140666

En annorlunda Talladega!!!
                          Finns garanterat bara i 1 ex
                          även denna finns i Jönköping.

http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_saab_9000_talladega_21927673.htm?ca=23_15&w=3

http://www.garaget.org/?car=19911

maj 28, 2009 kl. 06:54 #140667
                            cabtt wrote:
                            En annorlunda Talladega!!!
                            Finns garanterat bara i 1 ex
                            även denna finns i Jönköping.

http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_saab_9000_talladega_21927673.htm?ca=23_15&w=3

http://www.garaget.org/?car=19911

Det är ingen Talladega!

maj 28, 2009 kl. 09:06 #140670
                              Rodder76 wrote:
                              vad som gäller för Talladega och Aero 1991 är det ingen som kunnat ge mig ett säkert svar på.

CC Aero hade ljudsystemet med baslådan standardmonterad.
                              CD och taklampan var inte standard.

Är lite osäker hur det var med baslåda i CD Aero

maj 28, 2009 kl. 12:13 #140675
                                SaabAero wrote:
                                Rodder76 wrote:
                                vad som gäller för Talladega och Aero 1991 är det ingen som kunnat ge mig ett säkert svar på.

CC Aero hade ljudsystemet med baslådan standardmonterad.
                                CD och taklampan var inte standard.

Är lite osäker hur det var med baslåda i CD Aero

Cd aero hade 2st 8 tums basar i orginaluttagen istället kopplat till ett motsvarande effektsteg som sitter på cc modellen.
                                I övrigt hade Cd modellen samma audiosystem sånärsom på en annan eq inställning i diskant/mellanregistersteget.

maj 28, 2009 kl. 14:28 #140680

I morgon kommer min pärla försvinna ur min ägo.
                                  Talladega -89 reg nr: hjl282

Men de röda listerna har någon av nånn anledning tagit bort…
                                  Men tittar man riktigt noga så ser man var de suttit.
                                  Bilen har rullat i östersund.

Om nu inte köparen vill ha den så kanske någon här vill ta över den!

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.