Sonett II

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett II

  • Detta ämne har 51 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-16 00:16 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #119295
    mats jonsson
    Deltagare

    Fredrik! Varför tre mittförgasare? Östberg hade en del udda lösningar som fungerade men detta begriper jag inte.

    VEM sålde motorn och vad gick den för? Dagge hade en motor ståendes till den här bilen när jag pratade med honom för en massa år sedan men den var då inte till salu ifall att det skulle bli något återfall…

    Bilen hamnade väl efter att Dagge hade haf tden uppe i Värmland innan den började vandra runt?

    Sten-Arvid! Nej Jack Ashcraft brukar aldrig vara billig. Eller bra. Det jag beundrar mest är hans trösklar som man svetsar över de befintliga..

    #119297
    fredrik
    Deltagare

    Det får nog XP Niklas svara på. Jag ser ingen större skillnad på strömningen i mina fuggar men visuellt är ju inte rätt sätt att mäta hur Mkt det strömmar.

    Det stämmer. Den var Bla hos Lennart Nilsson i Kil & om jag inte minns fel såhos Evert i Östersund 2 gånger.

    Det var förre ägaren Evert i Östersund & jag tror den gick rätt billigt. Den var ju i stort sett oandvändbar.

    Jag har ett 66:a block filat av Östberg 71,5mm & super stora portar & kanaler. Säljes till hugad spekulant. Jag har provat denna motor & den går som ett As!

    /Fredrik

    #119298
    mats jonsson
    Deltagare

    Fredrik! Som jag sa. Östberg och firma Biltrim i Sörping hade en del udda lösningar men motorerna gick förmodligen bättre än Saabs egna. Jag hade en gång i urtiden ett av Östberg ”måttligt” filat kortnosblock och den motorn var rena raketen.

    Något som jag aldrig har forskat i är vad Simo Lampinenens OA-registrerade Sonett V4 från Monte Carlo Rallyt 1969 tog vägen. Den var privatanmäld och Sture Nottorp hade ett finger med i spelet och jag undrar om det inte var två bilar det handlade om. Mig veterligt, vad som har varit känt och bekräftat i många år, är att det har funnits endast två svensksålda 69:or i landet. En i Rimforsa och en i västergötaland. Men min minns bild är att den Sonett som jag en gång i tiden var erbjuden att köpa via dåvarande Motor&Handels i Norrköping för 12000 spänn var en blå 69:a. Jag har därefter, med tanke på registeringsstatistiken, insett att det kansk ändå var en 68:a men med 69:ans färg. Monte Carlo blue. Nu fick jag nyligen ganska färska vägverkssiffror från en entusiast som heter Thomas och i denna fanns det tre svensksålda 69:or med. Och när jag kollade den tredje, okända, så finns den i Vingåker sedan snart 30 år. Och har varit avställd lika länge. Jag hörde talas om att det skulle finnas en 69:a hos den här personen för 25 år sedan och frågade honom om detta för många år sedan. Det svar jag fick var att han hade en Sonett men inget mer. Nu vet jag att det var och är en just en 69:a (de båda andra har aldrig varit blåa)och att det förmodligen är den bilen som jag erbjöds 1978 i Norrköping. Bilen gick något år i Vingåker innan den här personen köpte den 1980. Och han har säkert hundra bilar ståendes som väntar på bättre tider. Jag pratade med honom i förrgår och, nej, ingen Sonett kunde avvaras från samlingarna i traktens ladugårdar..

    #119300

    När vi pratar om trimmade TT-motorer.
    Någon som känner till Tore Larsson i Ljungsbro (utanför Linköping).
    Jag lär ha en 96-motor i min 93:a som iordningsställts av honom för länge sedan.
    (Nu har vi kanske kommit en bit utanför Sonett-tråden; ursäkta)

    #119303
    mats jonsson
    Deltagare

    Nej honom känner jag inte till, tror jag. Men jag vill minnas att det låg en ”skum” firma till vänster straxt efter Göta Kanal i Ljungsbro som hade ett ”visst saabkunnande” En känd Saabprofil var dör och köpte en GT750 motor för kanske 25-30 år sedan och även jag fann några korn…

    Vad jag annars uppmärksammas av är prissättningen på Sonett II. Uppenbarligen sålde jag min ”för billigt” men jag har genom åren haft möjlighet till att köpa 25-30 stycken. Om man sedan idag kan slakta dem och få 1000 dollar för en instrumentbräda och 18000-20000 dollar för resten så hade det lönat sig att låna pengar hos banken… Men vi är ju sanna entusiaster och då ser man ju det hela i ett idéellt perspektiv..

    #119305
    emul
    Moderator

    Då börjar jag överst..

    Jo, det är klart att den kan ha blivit omskyltad. Men intressant är tanklocket. Får fråga igen – hamnade det på hö skärm vid någon speciell tidpunkt? Envishet är en dygd ibland. 😉

    Det jag vet om bilden kommer från dess filnamn, trillat över bilden ett par gånger. Blivit lika chockad varje gång.. Taget hos just någon vid namn Donnay som du säger.

    Du gjorde nog rätt Mats, annars kanske jag kommer å plockar den igen. Tror jag missade att scanna några av korten.. :doh:

    #119306
    mats jonsson
    Deltagare

    Nej Emil. Tanklocket har alltid suttit på höger sida. Däremot har det figurerat spegelvända bilder. Bland annat fanns det i tidningen Signalhornet en bild på fyra av de första exportsonetterna. Som var spegelvänd. Har för mig att färgerna var silver, vit, röd och grön på de bilarna. 66:or samtliga. Men jag sett fler sådana bilder. På 80-talet när Saab personbilsdiv. fortfarande hade sitt HK i Nyköping lyckades jag nästla in mig så att jag fick tillbringa någon semesterdag varje år i deras arkiv… Mycket av vad som fanns där i form av fotografier har förmodligen aldrig varit publicerat.

    Och sedan kan man ju fundera på affärer som man har gjort. Bra eller dåliga. Ärligt talat så hade den framsynte och framlidne för Elektroluxchefen Hans Wertén rätt. Det är de affärer som man inte gjorde man ska ångra. Tänk på slutet av 70-talet. Man kunde köpa en Saab Sport för 300 spänn i IB. För samma pengar som det kostade att helförsäkra en moped. På 80-talet kunde man i IB köpa fullt tävlingklara V4:or med korsinsug och dubbelblås för 6000-8000 spänn. Kolla KPI och jämför sedan med värdet på en rally-V4:a idag..

    Mellow yellow! Den gula i Schweiz har möjligen inte chnr 128?

    #119308
    emul
    Moderator

    Den gula hittar du här Mats, postade länken i den andra tråden också. Bättre att vi håller oss här så allt kommer på samma ställe!

    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=9412137&tabNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=21800&makeModelVariant1.modelId=1&vehicleCategory=Car&segment=Car&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

    Som jag skrev så vet jag inte vad det är för nummer på den, har inte fått svar på mailförfrågan.

    Då kanske hästbilden är spegelvänd, fast samtidigt så är regplåten rätt.. Fast man ser inget tanklock, och ratten ser ut att vara på vänster sida i bilen. *förvirrad*

    #119321
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Jag har som sagt kollat lite med hjälp av uppgifter från Vägverket för att se hur många Sonetter av dom olika modellerna som det finns i Sverige. Vad kan man då dra för slutsats från dom här siffrorna. Sonett I ägarna har varken ledsnat eller håller på att renovera sina bilar :grin:. Nej men man ser hur många bilar som står i ladorna i väntan på en renovering förhoppningsvis. Resultatet blev:

    Modell / I trafik / Avställda / Förregistrerade (importerade ej registreringsbesiktigade)
    Sonett I / 3 / 0 / 0
    Sonett II / 6 / 16 / 2
    Sonett V4 / 73 / 73 / 7
    Sonett III / 131 / 91 / 27

    Gjorde för några år sedan, med hjälp av tillverkningssiffrorna, en sammanställning över chassinummer, årsmodell och tillverkningsår för dom olika modellerna.

    #119327
    mellow yellow
    Deltagare

    Tomas eminent uppställning det blev utskrift direkt.

    Den gula Sonett 2 som diskuterades i annan tråd och som Emil har länken till ovan har i mitt bild-bibliotek nummer 106, jag är inte 100% säker på denna uppgift.

    #119331
    sabbe
    Deltagare

    Återkommer med lite historia om den tidiga Sonetten med ch.nr 02.

    Jag hade möjlighet att köpa den av Ulf på 70-talet för 15000kr vilket jag då tyckte var för mycket.

    Den var ombyggd med Rallycross V4-motor och ett fult Jänkeskop på huven.
    Odiffad, det fanns en (ett hjul) svart spinnrepa på 75 meter utanför garaget.

    Bilen gick inte att besiktiga, vid ett försök fick dåvarande ägaren inte ens köra rakt genom besiktningshallen, han fick backa ut.

    Priset för bilen sjönk stadigt och enligt obekräftad uppgift betalade svärfar till nuvarande ägare 7000kr för den.

    Bilen är under ”renovering” men jag är tveksam om den kommer ut på vägen igen.
    Den skall återställas med TT-motor, fabriksny växellåda är köpt i Danmark.
    Jag ordnade på 80-talet fram rätt förgasare. Sen vet jag inte om så mycket har hänt?

    Sabbe

    #119333
    emul
    Moderator

    Då har jag fått höra ett par spännande saker till idag.. Jag har hållit på och luskat lite i mina V4:ors historia ett tag, har nu fått napp på den ena. Har alla ägare och en hel del historia om 469 nu! Hurra! Bara 1850 kvar då.. =)

    Nåja, till saken. Jag postade ju denna bild innan, en (sjuk) bild från Donneys samling.

    Mannen som gett mig historian på 469 berättade om lite annat också, han har varit storsamlare deluxe. Enligt honom har drygt 200 Sonetter passerat hans garage. Ja, ni hörde rätt. 200. Helt sanslöst.

    Mannen heter Richard Cobun och bor i Ohio. Har för ett antal år sen slutat helt med Sonetter ”I burned out on Sonetts and sold the lot” som han skrev. Han sålte alltså ALLT till just Donney, utom en speciell (det är #218 med 940cc-motor det) som hamnade i Kentucky och en ”showroom condition -69 that ended up as a graduation present to a young man in Belgium”.

    Alltid nåt skoj!

    // Emil

    #119345
    torbjorn m.
    Deltagare

    Bilen brevid hästarna er nog nr.019
    Tittar man i Björn-Eric Lindh`s bok: SAAB Bilarna de förste 40 åren på sida 126:
    Der ser man Sonetten åt rett hold, med reg.skylten E72011 läsbara.
    Men har Mats nogon info omkring #202 före 1988 och Rick Parr?

    #119346
    mats jonsson
    Deltagare

    Jo Richard Cobun är bekant för mig. Han annonserade flitigt både köp och sälj i USA på 80-talet. Pratade med honom på telefon 1988 eller 1989 ett par gånger. Jag var faktiskt och sökte upp honom 1991 men han var inte på plats. Tyvärr. Under samma resa besökte jag Dana Motors i Billings Montana. Sven Larsen där har också haft Sonett II:or och 93 GT750 men han sålde sedan allt till bröderna Tennis i Seattle.

    Det här med showroomcondition i de här amerikanska kretsarna ska man ta med en nypa salt. Det är en sak hur de ser ut utanpå. En annan under till. Bob Abel eller vad han hette hade en showvinnare som via någon mellanhand hamnade i Tyskland 18000 dollar senare. En bil som var best in show på den amerikanska saabträffen ett år. Tysken hade en annan åsikt sedan..

    Nej när det gäller 202 så har jag det nånstans. Rick Parr som drev Parrformance hade ju bilen i en lokal länge tillsammans med en 93GT750 och en Sedan strulade hans äktenskap till sig och samlingen avyttrades men de gul Sonett III.n historien känner du väl till? Det var väl Arne Ingeier som påbörjade renoveringen när den kom till Norge? Det var väl han som körde kortnosen man rullar utför skidbacken i den där reklamfilmen?

    Jag har en väldigt massa bilder och anteckningar någonstans från 80 och 90-talen när jag letade Sonett II. Mer eller mindre alla bilar som det skrivs om här finns det anteckningar om sedan tidigare. Däremot är förmodligen den där på mobile.de eventuellt okänd. Har inte sett någon i den färgen tidigare. Är den Schweizsåld så finns det förmodligen en del historik i gömmorna.

    Tittar man på 019 så figurerar den i olika skepnader. Det är den tidigaste bilen med gummistroppar och Lucas-blinkers till exempel. Officiellt kom detta inte förrän på chnr 029. Men det finns bilder på den med triumph-låsen och de italienska framblinkerserna också. Och det finns bilder med fembultsnav och med fyrbultsnav. Fyrbultsnaven försvann officiellt vid chnr 28/29 men det finns många bilar därefter som har dem originalmonterade.

    #119348
    mats jonsson
    Deltagare

    Sabbe! Nuvarande ägare berättade för mig att han hade funnit bilen ståendes i en snödriva… Var det Ulf som satte i rallycrossmotorn? Jag kommer inte ihåg vem som hade bilen innan men jag kan kolla när jag kommer upp vinden.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng