Spikning Og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Spikning Og900

Detta ämne innehåller 127 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-15 12:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 128 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25306

    obias
    Deltagare

    Tja har en Og900 t16 -88 som jag har pillat lite med.

    Vad som har gjorts med motorn..

    2.3 l topp
    2.1 l insug
    röda spridare
    Öppetluftfilter oljefritt
    Frontmonterad intercooler
    ställt om tändningen till 22 grader på tomgång, och med 1 barstryck ca 13 grader vid 1500 varv…
    Matschip
    Lödit apc box (förra ägaren vet inte vad han har gjort riktigt)…( på stora kortet finns det ett motstånd som heter R36 där på har han lött på 2 motstånd ett som går till R101 och ett som går till R102.)
    Turbo från turbotech, vet inte om det är någon uppgraderings turbo?? ser lite större ut i alla fall..
    batteriböj och 3″ hela vägen..

    har nog missat nått,..

    Men nu till händelsen..
    bytte chip och spridare och skulle höja co till 1,0-1,5 på tomgång enligt chipmats..

    men fick inte till det svaja som fan allt mellan 0,6-2,9 men den låg mäst mellan 1,0-1,8 så lät den vara så.
    gick bra då, ”ryckte” lite när turbon börja ladda sen sköt den på bra,
    sen när jag skulle häja laddet via apc:n på ”F” potten skruva inte alls mkt så blinkar spikdioden till när den börja ladda, laddar inte mer än 0,6 bar:S

    sen när man kör på jämngas vid ca 2000 varv så låter det som han misständer lite, (händer bara ibland)

    så är det någon som har några idéer så skriv!! 😀

    Kan tändstiften göra något??

    Mvh tobbe

    #184743

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉

    För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.

    Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.

    MVH

    #184744

    obias
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Hej!

    Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉

    För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.

    Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.

    MVH

    kör på bf95 ska pröva köra 98! jo har orginal spridare och chip kvar, dock inte orginal apc..
    han gick bra när jag hadde på orginal chip och spridare, till röda spridare och matschip för någon vecka sen. så man kan ladda lite mer,

    kan tändstiften göra nått? såg ut som om det var något av det sämre kvaliten… har ett par nkg någonting 7:P vet inte exakt vad dom hette..

    men ska pröva köra på BF98
    tack så länge

    Kom med fler förslag om nån kommer på nått 🙂

    MVH Tobbe

    #184745

    M.Broberg
    Deltagare

    NGK BCP7ES är det du ska ha.

    #184746

    saabaero
    Deltagare

    Börja med att ställa tändningen på org 16°
    22° är helt åt skogen.

    #184749

    obias
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    NGK BCP7ES är det du ska ha.

    Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

    #184750

    anderslindh
    Deltagare

    @obias wrote:

    @M.broberg wrote:

    NGK BCP7ES är det du ska ha.

    Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

    0,6-0,7mm. Står i din främre innerskärm på förarsidan.

    #184751

    obias
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Börja med att ställa tändningen på org 16°
    22° är helt åt skogen.

    Okej har slipat på klacken i klockan på fördelaren. Hur blir den när man laddar? Eller ska jag byta till en original ?
    Det var mats som förklara att det skulle ha 22grader och 13 grader vid 1 bar ladd. med 2,3 toppen fast det kanske ska va det?

    #184752

    obias
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    @obias wrote:

    @M.broberg wrote:

    NGK BCP7ES är det du ska ha.

    Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

    0,6-0,7mm. Står i din främre innerskärm på förarsidan.

    Även med 2,3 toppen?

    #184753

    plankan
    Deltagare

    @obias wrote:

    Även med 2,3 toppen?

    Yes även med den monterad.

    #184756

    obias
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @obias wrote:

    Även med 2,3 toppen?

    Yes även med den monterad.

    Okej får pröva det imorgon 🙂

    #184772

    obias
    Deltagare

    Kan den spika om den går för fett? Hur blir blandningen om man kör röda sprider och original chip?
    Och skriven på luftmasseläraren vad blir vad om man skruvar ut/in den?

    #184773

    obias
    Deltagare

    Dioden börjar blinka så fort den börjar ladda. Vet inte hur länge den blinkar, för jag släpper av då.

    #184776

    obias
    Deltagare

    http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=77623&image=1306278” onclick=”window.open(this.href);return false;

    R40 annat motstånd (tror ja)
    R42 tagit bort motstånd och lött dit en ”tråd”
    R36 orginal motstånd som är kopplat ihop 2 motstånd som går till R101 och R102
    R138 bort tagen i ena änden

    där är lödningarna någon som vet??? om det kan va det som är felet till spikningar??

    mvh tobbe

    #184781

    obias
    Deltagare

    Kan det inte vara att han får för lite soppa när han laddar? Kör på en 3 bars btr. Kanske ska byta en som är proffsig eller vad det heter? Någon som vet?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 128 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng