Spikning Og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 128 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2011 at 13:37 #25306

      Tja har en Og900 t16 -88 som jag har pillat lite med.

      Vad som har gjorts med motorn..

      2.3 l topp
      2.1 l insug
      röda spridare
      Öppetluftfilter oljefritt
      Frontmonterad intercooler
      ställt om tändningen till 22 grader på tomgång, och med 1 barstryck ca 13 grader vid 1500 varv…
      Matschip
      Lödit apc box (förra ägaren vet inte vad han har gjort riktigt)…( på stora kortet finns det ett motstånd som heter R36 där på har han lött på 2 motstånd ett som går till R101 och ett som går till R102.)
      Turbo från turbotech, vet inte om det är någon uppgraderings turbo?? ser lite större ut i alla fall..
      batteriböj och 3″ hela vägen..

      har nog missat nått,..

      Men nu till händelsen..
      bytte chip och spridare och skulle höja co till 1,0-1,5 på tomgång enligt chipmats..

      men fick inte till det svaja som fan allt mellan 0,6-2,9 men den låg mäst mellan 1,0-1,8 så lät den vara så.
      gick bra då, “ryckte” lite när turbon börja ladda sen sköt den på bra,
      sen när jag skulle häja laddet via apc:n på “F” potten skruva inte alls mkt så blinkar spikdioden till när den börja ladda, laddar inte mer än 0,6 bar:S

      sen när man kör på jämngas vid ca 2000 varv så låter det som han misständer lite, (händer bara ibland)

      så är det någon som har några idéer så skriv!! 😀

      Kan tändstiften göra något??

      Mvh tobbe

        maj 23, 2011 at 16:23 #184743

        Hej!

        Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉

        För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.

        Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.

        MVH

          maj 23, 2011 at 16:51 #184744

          @joH900 wrote:

          Hej!

          Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉

          För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.

          Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.

          MVH

          kör på bf95 ska pröva köra 98! jo har orginal spridare och chip kvar, dock inte orginal apc..
          han gick bra när jag hadde på orginal chip och spridare, till röda spridare och matschip för någon vecka sen. så man kan ladda lite mer,

          kan tändstiften göra nått? såg ut som om det var något av det sämre kvaliten… har ett par nkg någonting 7:P vet inte exakt vad dom hette..

          men ska pröva köra på BF98
          tack så länge

          Kom med fler förslag om nån kommer på nått 🙂

          MVH Tobbe

            maj 23, 2011 at 17:01 #184745

            NGK BCP7ES är det du ska ha.

              maj 23, 2011 at 19:37 #184746

              Börja med att ställa tändningen på org 16°
              22° är helt åt skogen.

                maj 23, 2011 at 20:21 #184749

                @M.broberg wrote:

                NGK BCP7ES är det du ska ha.

                Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

                  maj 23, 2011 at 20:26 #184750

                  @Obias wrote:

                  @M.broberg wrote:

                  NGK BCP7ES är det du ska ha.

                  Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

                  0,6-0,7mm. Står i din främre innerskärm på förarsidan.

                    maj 23, 2011 at 20:30 #184751

                    @SaabAero wrote:

                    Börja med att ställa tändningen på org 16°
                    22° är helt åt skogen.

                    Okej har slipat på klacken i klockan på fördelaren. Hur blir den när man laddar? Eller ska jag byta till en original ?
                    Det var mats som förklara att det skulle ha 22grader och 13 grader vid 1 bar ladd. med 2,3 toppen fast det kanske ska va det?

                      maj 23, 2011 at 20:31 #184752

                      @Anderslindh wrote:

                      @Obias wrote:

                      @M.broberg wrote:

                      NGK BCP7ES är det du ska ha.

                      Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?

                      0,6-0,7mm. Står i din främre innerskärm på förarsidan.

                      Även med 2,3 toppen?

                        maj 23, 2011 at 20:34 #184753

                        @Obias wrote:

                        Även med 2,3 toppen?

                        Yes även med den monterad.

                          maj 23, 2011 at 21:44 #184756

                          @plankan wrote:

                          @Obias wrote:

                          Även med 2,3 toppen?

                          Yes även med den monterad.

                          Okej får pröva det imorgon 🙂

                            maj 24, 2011 at 15:04 #184772

                            Kan den spika om den går för fett? Hur blir blandningen om man kör röda sprider och original chip?
                            Och skriven på luftmasseläraren vad blir vad om man skruvar ut/in den?

                              maj 24, 2011 at 16:24 #184773

                              Dioden börjar blinka så fort den börjar ladda. Vet inte hur länge den blinkar, för jag släpper av då.

                                maj 24, 2011 at 19:28 #184776

                                http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=77623&image=1306278″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                R40 annat motstånd (tror ja)
                                R42 tagit bort motstånd och lött dit en “tråd”
                                R36 orginal motstånd som är kopplat ihop 2 motstånd som går till R101 och R102
                                R138 bort tagen i ena änden

                                där är lödningarna någon som vet??? om det kan va det som är felet till spikningar??

                                mvh tobbe

                                  maj 25, 2011 at 16:15 #184781

                                  Kan det inte vara att han får för lite soppa när han laddar? Kör på en 3 bars btr. Kanske ska byta en som är proffsig eller vad det heter? Någon som vet?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 128 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.