Spikning Og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spikning Og900
- Detta ämne har 127 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-15 12:03 av longjohn61.
-
FörfattareInlägg
-
Tja har en Og900 t16 -88 som jag har pillat lite med.
Vad som har gjorts med motorn..
2.3 l topp
2.1 l insug
röda spridare
Öppetluftfilter oljefritt
Frontmonterad intercooler
ställt om tändningen till 22 grader på tomgång, och med 1 barstryck ca 13 grader vid 1500 varv…
Matschip
Lödit apc box (förra ägaren vet inte vad han har gjort riktigt)…( på stora kortet finns det ett motstånd som heter R36 där på har han lött på 2 motstånd ett som går till R101 och ett som går till R102.)
Turbo från turbotech, vet inte om det är någon uppgraderings turbo?? ser lite större ut i alla fall..
batteriböj och 3″ hela vägen..har nog missat nått,..
Men nu till händelsen..
bytte chip och spridare och skulle höja co till 1,0-1,5 på tomgång enligt chipmats..men fick inte till det svaja som fan allt mellan 0,6-2,9 men den låg mäst mellan 1,0-1,8 så lät den vara så.
gick bra då, “ryckte” lite när turbon börja ladda sen sköt den på bra,
sen när jag skulle häja laddet via apc:n på “F” potten skruva inte alls mkt så blinkar spikdioden till när den börja ladda, laddar inte mer än 0,6 bar:Ssen när man kör på jämngas vid ca 2000 varv så låter det som han misständer lite, (händer bara ibland)
så är det någon som har några idéer så skriv!! 😀
Kan tändstiften göra något??
Mvh tobbe
Hej!
Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉
För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.
Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.
MVH
@joH900 wrote:
Hej!
Jag utgår att du kör på BF98? Det lär om inte annat vara en väldigt bra början 😉
För att verkligen vara säker på att det inte är något övrigt fel på bilen (bränsle eller tändningsrelaterat t ex) så skulle jag prova köra med orignalspridare samt orignalbox för både bränsle och APC (och även sänka tändningen lite kanske) och se så att den går som den ska då.
Har du orginalspridare/chip/APC-box kvar? Testa isåfall byt till oskruvade prylar och se så allt funkar då.
MVH
kör på bf95 ska pröva köra 98! jo har orginal spridare och chip kvar, dock inte orginal apc..
han gick bra när jag hadde på orginal chip och spridare, till röda spridare och matschip för någon vecka sen. så man kan ladda lite mer,kan tändstiften göra nått? såg ut som om det var något av det sämre kvaliten… har ett par nkg någonting 7:P vet inte exakt vad dom hette..
men ska pröva köra på BF98
tack så längeKom med fler förslag om nån kommer på nått 🙂
MVH Tobbe
@SaabAero wrote:
Börja med att ställa tändningen på org 16°
22° är helt åt skogen.Okej har slipat på klacken i klockan på fördelaren. Hur blir den när man laddar? Eller ska jag byta till en original ?
Det var mats som förklara att det skulle ha 22grader och 13 grader vid 1 bar ladd. med 2,3 toppen fast det kanske ska va det?@Anderslindh wrote:
@Obias wrote:
@M.broberg wrote:
NGK BCP7ES är det du ska ha.
Ja dom har jag. Vad ska eldstrid avståndet va?
0,6-0,7mm. Står i din främre innerskärm på förarsidan.
Även med 2,3 toppen?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=77623&image=1306278″ onclick=”window.open(this.href);return false;
R40 annat motstånd (tror ja)
R42 tagit bort motstånd och lött dit en “tråd”
R36 orginal motstånd som är kopplat ihop 2 motstånd som går till R101 och R102
R138 bort tagen i ena ändendär är lödningarna någon som vet??? om det kan va det som är felet till spikningar??
mvh tobbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.