Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
Trevlig uppdatering och resa ser det ut som. Just 7:ans primär är i mitt tycke perfekt för en og900:a på svenska vägar även om det kan bli lite surrigt i motorvägsfart 110-120 dock kör jag itne så ofta på dessa vägar.
”För dom inte uppskattar fint vrid på femman på motorväg så säljer nu ju Jörgen 8.5 primärer på Tradera! Det räddar lådan kanske och sänker förbrukning men gör också bilarna lite trögare.”
Jag är en av dem som inte riktigt är säker att dessa 8,5+ primärer sparar transmissionen i längden. Sedan förstör de karaktären på hur en og900 ska vara. Men valet är fritt och vad var och en gör med sin bil är ok. Man ska dock tänka på att grejorna är gamla och materialet är inte oändligt gällande hållbarhet och när det blir trögare/långsammare i en transmission betyder det att kraften ligger kvar längre tid på motgående del vilket i min värld är en större påfrestning än lyckan med att ha lägre varvtal på motorn.
ABS-klumpen och att hitta reservdelar till dem typ packningar mm är nog inte helt lätt. Har du kvar klumpen som du bytte ut? Tänkte om det går att demontera och se vad det är som är slitet i den o se om det går att hitta ersättnings delar.
//B
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget
Jodå den ligger kvar här hemma. Troligen kommer jag inte ta isär den, inte just nu i alla fall. Och delar – ja går det hitta nåt är det ju nice men var isåfall? Inget jag kommer prioritera.
Bilen är idag nybess UA! Den har stått med körförbud halva sommaren, ABS skruvandet gjorde att jag missade besiktningen och sen kom Semestern. Men från idag är den igång igen. Bilprovaren hade svårt dölja leendet, gula hjulhus i kontrast till det hav av trista bruksbilar med rost han plöjer igenom i Göteborg varje dag. Bromsvärdena var jättbra och en så tight handbroms som nu har jag nog aldrig haft i nån og900.
Bromsarna blev verkligen helt annorlunda i min bil, och lite av känslan i min gamla 1992 Turbo är där. Så härligt. 🙂
Eg borde jag få till ett nytt tak också, det är ju lite märken i det i yttertyget. Byter jag det så närmar sig vagnen absolut 100% toppskick. 🙂 Vi får se. Säsongen är snart och över bilen kommer få tidig vila. Men på onsdag lutar det åt Slussträff nära moderskeppet. Dvs Trollhättan.
/Martin.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem