MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
mars 29, 2019 at 10:08 #457355
Ang. igentäppt ljuddämpare…
För länge sedan hand min mor å far en egenhändigt justerad å ombyggd till dubbelförgare 99 2.0L från 73. Den gick rätt bra…
Men ett tag så började den bli trött…
Orkade bara 110. Efter bränslefilterbyte så var raketen igång igen. Farsan sågade isär det gamla filtret för det gick inte se igenom. Det var Packat med sand. Det gick ett tag sedan blev bilen trött igen å så började det rammla ut rostiga hålstansade rörbitar. Efter en ordentlig fullgasrepa (på grusväg) ändrades ljudkarakteren till något vrålande som på högt varv gick upp i visslande ljud. Man kan sälja att det blev en del att samla upp efteråt. Jag tror att alla ”ullrester” försvann ut den vägen. För problemet kom aldrig tillbaka. Men bilen lät nästan som en rallybil efteråt. Jätteroligt ljud vid motorbroms kan jag tillägga.Tillbaka till 9k så har ju dom ett tydligt muller vid tomgång. Är ljudet mer ”päsigt” (om du förstår mig) så kan man misstänka att den kollapsat.
Men detta har jag bara varit med om på riktiga långmilsbilar….Tack för info. Jag är osäker på detta med avgaserna, men jag sitter ändå och fingrar på avtryckarknappen på Maptuns sida nu. Vi får se. Bilen har ju stått rätt mkt. Jag vet att min fars gamla 9000 2,3i 150hk höll på att brinna upp pga igensatt kat, men den bilen var ju inte direkt välservad…. Jag tänker bara börja med halvsatsen vilket är billigt i dessa sammanhang.
Har kört lite grand idag, bilen är ju verkligen skön. Nya däck, ny framruta, framvagns-inställning, stolar mm. Allt bidrar till en mkt behaglig upplevelse. Tycker Turbon är responsiv ändå och när man trycker på lite så vill ju bilen bara framåt. Tycker nästan lådan är lite för ”Trög”, i rondeller på tvåan tex så är det lite trögt att komma iväg om man inte håller hastigheten uppe. Men sen slutar det ju inte dra, och bilen gör 110 på 2an vilket man inte är van vid på Saab annars. Min 9-5 Aero gjorde inte ens 90 så det är stor skillnad tycker jag… Jag har inte gjort några rejs direkt men från noll så gör långa 1an och 2an sitt.
Imorgon väntar Bränslefilter (blä och kladd…) och så skall jag riva innerskärmen och lösa vindrutespolningen. Sen blir det väl mest att köra och njuta i veckan. Stereon har kickat igång bra med gött bastryck ändå och det dönar 80 och 90 tal. A Split Second, Alphaville, Sabrina (!), Rational Youth och allt i en salig blandning, är det bara gammalt och hyfsat elektroniskt så funkar det. Man myser i ljuset av Saabs klassiska instrumentering. Det är lurigt när man velar mellan sälja och behålla, när bilen biter sig fast och man bara njuter, hahaha. Inte första gången det händer. Först blir det nog Maptun system ändå, så får vi se hur den beter sig. Nya Aero dämpare fram original kostar bara 2500 pix i Uddevalla, också svårt motstå.
Efter åtdragning av allt så verkar kylarvätskeförbrukningen vara ner på noll. 🙂
mars 30, 2019 at 20:27 #457407Ja… Dom ligger lite lågt i utväxling. Jag minns vår sista 2.3t som gjorde som du sa 110 på tvåan å 180 på trean. Tänkte botta alla växlar men når jag va uppe i 225 på fyran så kom jag tänka på att ”det kan finnas rådjur” så jag fegade ur. Kan tillägga att det är så länge sedan att det är preskriberat sedan länge…
- Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av Andreas Hermansson.
Ja… Dom ligger lite lågt i utväxling. Jag minns vår sista 2.3t som gjorde som du sa 110 på tvåan å 180 på trean. Tänkte botta alla växlar men når jag va uppe i 225 på fyran så kom jag tänka på att ”det kan finnas rådjur” så jag fegade ur. Kan tillägga att det är så länge sedan att det är preskriberat sedan länge…
Utväxlingen är trevligare på Aero 1993. Där är trean lite kortare och en ännu bättre omkörningsväxel 🙂 Det är en mäktig upplevelse när man stämplar från 80 och turbonålen når till övre delen av röda fältet. Ovana chaufförer brukar ha problem att hinna svänga ut i tid för att ta sig förbi.
Trionic har en inbyggd fartbegränsning vid 240 om igen varit och pillat i mjukvaran 🙂
Hm, vart tog mitt inlägg vägen?
Hursomhelst, Spolningen fixad! Det var lätt, jag drog bort lyktan och började rota. Där var felet – T-stycket som går till lyktspolningen hade upplösts i intet och därför sjönk trycket. Mao, inga problem alls runt tanken och jag slapp riva innerskärm. Nu lirar allt. För info – Biltemas T/L-stycken med backventil funkar INTE ALLS. Inte på Saab i alla fall – är dom månne byggda för högtrycks-system? Jag vet inte, men jag fick igång allt med lite fix. Nu kommer 4 rejäla strålar på min nya fina vindruta.
Bränslefilter bytt – det var inget fel på det, men nu är det bytt i alla fall. Sitter och tittar på mina spruckna knogar… Finns ju inte en suck att göra det jobbet med nån form av värdighet kvar, man badar i bensin och händerna spricker upp. Tur man inte gör det varje dag. 🙂 (Jag tog ju något av en flerårig meckapaus pga överkänslighet i händerna mot oljor mm. Handskar är ju bra, men vissa grejor är ju omöjliga att göra med dom på…)
And now då? Jo nu kör vi lite, så får vi se. Jag gillar bilen som fan nu men har lite svårt med morsan/Parkeringen. Vi får se lite vad som händer. Har inte beställt nåt system, känns så onödigt om jag funderar sälja och nu är ju bilen helt original. Ska lägga lite mer mil så får vi se. Verkar som att den inte drar nån vätska alls längre men nåt litet fuktar det alltjämt i nedre hörnet, men det är ju snudd på standard i modellen visst.
/Martin.
Nitrilgummihandskar heter svaret för att mecka med bränslesystem.
river man hål på dom så är det ju kört, men dom tål bensin MM bra och är man försiktig och bara kör vid ”bensin momentet” så är det riktigt bra för händerna.
finns på biltema för små pengar. jag älskar dom. mina händer mår fan så mycket bättre nuförtiden!
Hm, jag kommer knappt ihåg men jag tror det var en från Speedparts. Jo, alltså jag är nöjd så till vida att den funkar fortfarande. Men hur länge – det får jag aldrig reda på eftersom bilen inte kommer vara med mig så länge.
Du bör ju fixa plast-adapterna /Nipplarna till pumpen, dom kopplingar för ut och retur som ofta går sönder. Det går få loss dom – massa WD40, låt stå, och vicka och dra FÖRSIKTIGT. Dom finns på BIltema för en billig slant. (Lär ha kort livslängd dock…). Det är allt du skall behöva.
Jag borde ju knappt berätta men jag fick loss bägge mina från bilen och var asnöjd. Stressmeckade och fick dit allting igen snabbt, shit vad nöjd jag var då! Men varför håller jag en rund plastring i handen fortfarande? HELVETE, jag glömde ju då hela låsringen till pumpdjäveln. Då skulle ju nipplarna loss igen. Och då gick dom av minsann! Helt otroligt och den svordomen hoppas jag inte grabben hörde för den var lång och utdragen. Men en timma senare och 6 mil T/R till Feltema innan stängningsdag så var det löst.Nu kommer jag ihåg: Jag köpte deras kompletta pump kit: https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9000-85-98/motor/branslesystem/branslepump/pumpar/1021878_5328679.html
Det går komma helvetes mkt billigare undan genom att bara köpa själva pumpen, men då måste hela kitet rivas och själva pumpen monteras loss och monteras ihop igen. Jag orkade inte… Men jag kommer inte ihåg att den var så dyr? Kanske billigare på Skruvat? Lär vara Kina-kvalitet för hela slanten. En original komplett på Saabparts kostar över 4000…. Det lägger jag INTE.Jepp, då har 9000 lämnat mig. Gick till en Saab/AlfaRomeo kille i Göteborg som skall sommarköra och sakta förädla vidare. Kul!
Varför denna stress att sälja plötsligt? Jo, listan i huvet växte, bussningar, avgas kanske, dämpare mm. Min egen ambition och önskan med bilen blev även dess fall när det gäller mitt ägande. Sen vart det lite akut med tanke på var den stod också, min mor försöker komma in och iväg med bilen. Det är inte en bra ide… Så istället för att ha en bil stående så vart det mer akut att INTE ha en bil stående. Och då lusten att ligga under en Saab i vårsolen för att byta dämpare mm inte inföll sig så lade jag ut den och kände på läget. Det var inte så hett som jag kanske hoppades/Trodde, men på 24h var den såld och det kan man ju inte klaga på. Några hörde av sig och tyckte annonsen var nice och ville gärna prata 9000. Men det kan ju vara kul ibland också! ´NÅn vinst gjorde ju rakt inte, men inte nån förlust heller direkt så jag är rätt nöjd. 9000 är och förblir sköna vagnar men det är över för min del nu.
Så nu är vi nere på en Saab igen, min gula cab. Den går inte en millimeter förrän sista snubben bytt till sommardäck i Göteborg, dv nån gång i Augusti…. 🙁 Jag fick fan ett stenskott i helt nya rutan på 9000 på väg till avställningen. Galet….. Det vart en 10cm spricka av det som jag fick nämna i annonsen. Så surt!
Så nu är vi nere på en Saab igen, min gula cab. Den går inte en millimeter förrän sista snubben bytt till sommardäck i Göteborg, dv nån gång i Augusti…. ? Jag fick fan ett stenskott i helt nya rutan på 9000 på väg till avställningen. Galet….. Det vart en 10cm spricka av det som jag fick nämna i annonsen. Så surt!
MEN FÖR FAN
här har man legat olika nära alla jävlar hela vintern och LETAT efter stenskott i över 1000 mil.
men nej då.. smällt 2 ggr i rutan bara men inga märken.
jag vill ha ny ruta på min 9-3a.. men byta utan försäkring är bara fånigt.
Hepp. Här har vart lugn i denna tråden, jag har inte hittat den riktigt….
Men nu har jag en uppdatering faktiskt som jag tror ev har diskuterats här tidigare, eller i andra trådar. Og900 ABS!
Jag har ju inte vart supernöjd med ABS i min Anniversary Edt 1991 AeroCab, lite slapp och pumpen går ofta och den tappar trycket. I somras luftade jag allan och köpte en ny Tryck-ackumulator. Ingen skillnad. Det var inte den det berodde på heller såklart….. Sagt och gjort, under första semester veckan så rev jag ur hela ABS aggregatet och installerade ett från en 1992 T16. Och nu djävlar…. Efter alla år så är nu den stumma stenhårda känsla och enorma bromsverkan som en frisk og900 med ABS skall ha tillbaka. Det tog sisådär 15 år att få till detta, att gå från lite halvsvampigt till rätt känsla. Lite tappar den trycket när den står men inte alls så illa som förr och pedalkänsla är grym nu! Så kan det gå. Så till er som undrar och tvekar över era ABS, fixa ett beggat aggregat och byt ut skiten, mitt tips. Men man måste ju såklart veta att det är bra – det visste jag, min gamla röda 1992 fick så här leva vedare litegrand då jag såg till att få behålla det agget när den bilen plockades ner pga rostdöden. (Dess motor mår också fint i en vit cab i Lerums kommun!)
I somras var jag nere med bilen i Rhendalen och sen in i östra Tyskland. Og900 T16 är en trevlig kamrat även på stressiga motorvägar. Med 7ans primär så ligger ju vridkurvan bra vid 120 och responsen är mkt snabb…..
Er som jag träffade på Saabfestivalen önskas en fortsatt trevlig sommar och ni andra också såklart! På måndag skall jag bessa cabben igen och kanske blir det nån mer tur med den innan hösten. När jag skriver dessa rader är jag på Fyn. Idag börjar internationella Saabfestivalen i Kolding en knapp halvtimma härifrån. Men jag är inte här för det och cabben står med körförbud i Garaget pga utebliven bessning. Hm, lite surt. Överväger ta tjänsteräsern över Lilla Bält bron efter jobbet imorgon och spana Saab i Kolding. Lets see what happens. Till er som åker dit – MKT NÖJE!!!
/Martin, som är hemskt nöjd att fått till bromsarna efter alla år.
Här åker jag och pärlan liten kul vägfärja över Rhen. Det var sådär väder, men varmt ändå. Rhen steg som fan sen – här pågick som stora regnen i Bayern och Würtemberg och en vägg av vatten var på väg upp norrut men drabbade inte mig när jag var där.
Afton supé bland vinbergen i Oberwesel! Här morrade T16 gurglet så fint och gula pärlan lyser upp i det tyska bilmörkret.
Några förstår kanske att jag som vanligt var där för att jaga godståg och annat på ”Linke und Rechte Rheinstrecke”. Det blev faktiskt så, körde cabben nercabbat nån gång bredvid ett långt godståg på väg söderut…. Saab och tågnörderi i perfekt samklang. Paradiset på jorden!
/Martin.
Attachments:
Hej!
Tack för ögongodis bilder från ”rechts und links der Rhein” bilder med gula pärlan. T16 är roliga vägmaskiner och är med och skapar härliga semesterminnen.
Jag har inte vallat min ”Testarossa” CRN 149 (3D, 900S, -91) med fullturbo by the book (VHB + Popey) något vidare. En tur i det Sörmländska landskapet ner till Peter Engquist och hans 99GLi har det blivit. Hjälpte en Volvo V70 ägare, med skjuts, vars motor ”havererat” som kom inrullandes med icke friska motorljud på Järna OK/Q8 i Järna där CRN149 tankades upp med 98-oktan (för Peter E skulle ju provköra Testarossan hade jag tänkt). CRN149 har ”bara” 6-primär men den är ”grym” på 5-an vid 120 och uppåt när det behöver bytas till omkörningsfil på motorvägen. Jag hade dubier att något inte var bra med APC-en. Det händer mig ibland att alltför tung gasfot på 5-an inte ”fångas upp” av den röda boxen, utan laddningen fortsätter för långt in i det röda området, med följd att tryckvakten löser ut -:(. Nu hade Peter E bättre gasfot än mig -:) och APC taggade snällt ner i accelerationslöporna vid testkörningen i det vackra Sörmländska juli-landskapet. Peter konstaterade att bilen var frisk (med extra plus åt den tighta växellådan) och att det var skönt med fungerande AC när det blev ”svettigt”. Liten tur med en fin SAAB-turbo i vackra Sörmland som glädjer.
Jag hade ett projekt att förse CRN149 med ABS-bromsar. Det har jag lagt ner sen jag förstod att en bil utan ABS inte kan förses med detta utan registreringsbesiktning. Är det någon som är intresserad av bromsservon och ABS-systemet (komplett el-härva) så har jag ett till övers som jag kan tänkas sälja. Det är från en 900 2.1L -92 (salig PXP945). Sensorerna ute vid bromsarna har jag inte kvar.
Vänliga Sommarhälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödTjena!
Du tillför en hel del komplexitet med ABS i en og900, jag hade inte vart ledsen för att inte ha det…. En Saabkollega här på forumet har en 1991 S där det är borttaget, tror fler bilar har gjort det.
Ang tryckvakten: Den lär ju ha en skyddande funktion, men hur irriterande är det inte när trycket plötsligt massiv uteblir och bilen tvärbromsar typ när den löser ut? Så man byglar bort den… Det har jag gjort i min cab också. Vill absolut inte ha bortfallet vid omkörningar mm. Min har också rödbox och är svagt skruvad så det laddar upp i det röda fint och original så löser då vakten ibland. Och så kan man inte ha det. 🙂 Du hittar vakten ovanför knäna ungefär, alternativt att man gräver fram kablarna och byglar ovanpå knänan hos passagerarplatsen, det är nog enklare. Jag hade som standard att bygla på mina fordon när jag hade några fler….
Hm, ABS pumpen/klumpen kan ju vara intressant även om min bil just nu lirar…. Låt mig se på Måndag efter besiktning.
För dom inte uppskattar fint vrid på femman på motorväg så säljer nu ju Jörgen 8.5 primärer på Tradera! Det räddar lådan kanske och sänker förbrukning men gör också bilarna lite trögare. Man måste nog trimma lite för att vilja ha det kanske. Jag hade 8ans i min svarta och det var inte dumt men det krävdes ju lite varv för att den skulle vakna till. Fast när jag låg på Autobahn i 120-130 i somras så drömde jag om 8ans faktiskt….
/Martin.
Hej!
Tack för svar och intresse.
Angående tryckvakt så satte jag dit den ca 2011 (bakom plasten vid rattstången nånstans) vill gubben (72+) minnas.
Kan nämna att jag håller på med att göra en (900) EMS B201 B-typ motor med 5-växlad låda ”kompatibel” med min ”Familjeveteran
SAAB 99L, -73, DSF172” som du kan läsa på här på Forumet. Den motorn har 7-ans primär. 5-ans växel plus ytterligare lite lägre varv
torde göra det riktigt behagligt ljudmässigt i Familjeveteranen. Enligt mitt förmenande har 99-orna 72-73 (med den svenska 2.0L motorn) den finaste ”linjen” karossmässigt.
Kofångarna är avvägt stora och Sasons design gör sig gällande. Det är inte alls fel med fasta bälten och fasta nackkuddar när man blir tvungen att välja att åka av vägen (kan du läsa om i ovanstående nämnda tråd). DSF172 är nog den enda SAAB 99 som med sin 2.0L motor blev försedd med specialtillverkade ventillyftare från vapenverken ”Walter” [Radom, Polen] (också beskrivet i tråden).
En sista notis om CRN149 900S, -91 med en polis i Hälsingborg som första ägare. Vet att polisen hade SAAB 900 turbo men de var nog automatväxlade (har nämligen på förekommen anledning en uppsättning av Stockholmspolisens SAAB VHB). Det finns ett par märkliga detaljer i ”Testarossan”. Den var försedd med oljekylare och intercooler när jag köpte den. Det senare var nog inte standard på ”lättrycksturbo”. Dessutom är den ”lite” sänkt. Man tänker inte på det vid första ögonkastet men det märks när man kör över sk ”liggande poliser” för då vill gärna ljuddämparen hasa i om man inte aktar sig. Sänkningen gör att att bilen är ”oemotståndligt rolig” att köra på krokiga vägar. En enorm skillnad i väghållning — var min CRN149 en ”undercover polisbil”? eller var det bara ägaren som var ung och matcho? Damen i Åhus vi köpte bilen kan inte beskyllas för att ha ett finger med i det spelet -:). Lite SAAB historia skadar inte i hamocken.
Angående ABS-bromsar. Ja de tillför komplexitet som förr eller senare ”strular”. Svärsonens BMV 318d kopplade in antisladdsystemet vid 110 km/tim på motorvägen när ABS-lampan började lysa. Grannens Volvo V70 vägrade att köra fortare än 30 km/tim när han skulle hem från Skåne med släp. På min S80 -00 började ABS-lampan lysa och displayen upplyste att det var dags att ta sig till verkstad. Den kom på bättre tankar efter ett par omstarter (felkod död sensor vä fram).
Det är bara att höra av sig om intresse finns för ABS prylarna jag har. Lycka till på besiktningen.
Bästa Sommarhälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.