MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 10 inlägg - 1,291 till 1,300 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #457355

    Ang. igentäppt ljuddämpare…
    För länge sedan hand min mor å far en egenhändigt justerad å ombyggd till dubbelförgare 99 2.0L från 73. Den gick rätt bra…
    Men ett tag så började den bli trött…
    Orkade bara 110. Efter bränslefilterbyte så var raketen igång igen. Farsan sågade isär det gamla filtret för det gick inte se igenom. Det var Packat med sand. Det gick ett tag sedan blev bilen trött igen å så började det rammla ut rostiga hålstansade rörbitar. Efter en ordentlig fullgasrepa (på grusväg) ändrades ljudkarakteren till något vrålande som på högt varv gick upp i visslande ljud. Man kan sälja att det blev en del att samla upp efteråt. Jag tror att alla ”ullrester” försvann ut den vägen. För problemet kom aldrig tillbaka. Men bilen lät nästan som en rallybil efteråt. Jätteroligt ljud vid motorbroms kan jag tillägga.

    Tillbaka till 9k så har ju dom ett tydligt muller vid tomgång. Är ljudet mer ”päsigt” (om du förstår mig) så kan man misstänka att den kollapsat.
    Men detta har jag bara varit med om på riktiga långmilsbilar….

    #457405
    turbocab
    Deltagare

    Tack för info. Jag är osäker på detta med avgaserna, men jag sitter ändå och fingrar på avtryckarknappen på Maptuns sida nu. Vi får se. Bilen har ju stått rätt mkt. Jag vet att min fars gamla 9000 2,3i 150hk höll på att brinna upp pga igensatt kat, men den bilen var ju inte direkt välservad…. Jag tänker bara börja med halvsatsen vilket är billigt i dessa sammanhang.

    Har kört lite grand idag, bilen är ju verkligen skön. Nya däck, ny framruta, framvagns-inställning, stolar mm. Allt bidrar till en mkt behaglig upplevelse. Tycker Turbon är responsiv ändå och när man trycker på lite så vill ju bilen bara framåt. Tycker nästan lådan är lite för ”Trög”, i rondeller på tvåan tex så är det lite trögt att komma iväg om man inte håller hastigheten uppe. Men sen slutar det ju inte dra, och bilen gör 110 på 2an vilket man inte är van vid på Saab annars. Min 9-5 Aero gjorde inte ens 90 så det är stor skillnad tycker jag… Jag har inte gjort några rejs direkt men från noll så gör långa 1an och 2an sitt.

    Imorgon väntar Bränslefilter (blä och kladd…) och så skall jag riva innerskärmen och lösa vindrutespolningen. Sen blir det väl mest att köra och njuta i veckan. Stereon har kickat igång bra med gött bastryck ändå och det dönar 80 och 90 tal. A Split Second, Alphaville, Sabrina (!), Rational Youth och allt i en salig blandning, är det bara gammalt och hyfsat elektroniskt så funkar det. Man myser i ljuset av Saabs klassiska instrumentering. Det är lurigt när man velar mellan sälja och behålla, när bilen biter sig fast och man bara njuter, hahaha. Inte första gången det händer. Först blir det nog Maptun system ändå, så får vi se hur den beter sig. Nya Aero dämpare fram original kostar bara 2500 pix i Uddevalla, också svårt motstå.

    Efter åtdragning av allt så verkar kylarvätskeförbrukningen vara ner på noll. 🙂

    #457407

    Ja… Dom ligger lite lågt i utväxling. Jag minns vår sista 2.3t som gjorde som du sa 110 på tvåan å 180 på trean. Tänkte botta alla växlar men når jag va uppe i 225 på fyran så kom jag tänka på att ”det kan finnas rådjur” så jag fegade ur. Kan tillägga att det är så länge sedan att det är preskriberat sedan länge…

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 2 veckor sedan av .
    #457415
    saabaero
    Deltagare

    Ja… Dom ligger lite lågt i utväxling. Jag minns vår sista 2.3t som gjorde som du sa 110 på tvåan å 180 på trean. Tänkte botta alla växlar men når jag va uppe i 225 på fyran så kom jag tänka på att ”det kan finnas rådjur” så jag fegade ur. Kan tillägga att det är så länge sedan att det är preskriberat sedan länge…

    Utväxlingen är trevligare på Aero 1993. Där är trean lite kortare och en ännu bättre omkörningsväxel 🙂 Det är en mäktig upplevelse när man stämplar från 80 och turbonålen når till övre delen av röda fältet. Ovana chaufförer brukar ha problem att hinna svänga ut i tid för att ta sig förbi.

    Trionic har en inbyggd fartbegränsning vid 240 om igen varit och pillat i mjukvaran 🙂

    #457442
    turbocab
    Deltagare

    Hm, vart tog mitt inlägg vägen?

    Hursomhelst, Spolningen fixad! Det var lätt, jag drog bort lyktan och började rota. Där var felet – T-stycket som går till lyktspolningen hade upplösts i intet och därför sjönk trycket. Mao, inga problem alls runt tanken och jag slapp riva innerskärm. Nu lirar allt. För info – Biltemas T/L-stycken med backventil funkar INTE ALLS. Inte på Saab i alla fall – är dom månne byggda för högtrycks-system? Jag vet inte, men jag fick igång allt med lite fix. Nu kommer 4 rejäla strålar på min nya fina vindruta.

    Bränslefilter bytt – det var inget fel på det, men nu är det bytt i alla fall. Sitter och tittar på mina spruckna knogar… Finns ju inte en suck att göra det jobbet med nån form av värdighet kvar, man badar i bensin och händerna spricker upp. Tur man inte gör det varje dag. 🙂 (Jag tog ju något av en flerårig meckapaus pga överkänslighet i händerna mot oljor mm. Handskar är ju bra, men vissa grejor är ju omöjliga att göra med dom på…)

    And now då? Jo nu kör vi lite, så får vi se. Jag gillar bilen som fan nu men har lite svårt med morsan/Parkeringen. Vi får se lite vad som händer. Har inte beställt nåt system, känns så onödigt om jag funderar sälja och nu är ju bilen helt original. Ska lägga lite mer mil så får vi se. Verkar som att den inte drar nån vätska alls längre men nåt litet fuktar det alltjämt i nedre hörnet, men det är ju snudd på standard i modellen visst.

    /Martin.

    #457502
    M.Broberg
    Deltagare

    Nitrilgummihandskar heter svaret för att mecka med bränslesystem.

    river man hål på dom så är det ju kört, men dom tål bensin MM bra och är man försiktig och bara kör vid ”bensin momentet” så är det riktigt bra för händerna.

    finns på biltema för små pengar. jag älskar dom. mina händer mår fan så mycket bättre nuförtiden!

    #457625
    emul
    Moderator

    Vilken bränslepump skaffade du till den röda? Hänger inte riktigt med på om du var nöjd eller ej? Vad rekommenderar du för lösa prylar / monteringsdetaljer? Jag ska snart ta itu med min..

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av .
    #457637
    turbocab
    Deltagare

    Hm, jag kommer knappt ihåg men jag tror det var en från Speedparts. Jo, alltså jag är nöjd så till vida att den funkar fortfarande. Men hur länge – det får jag aldrig reda på eftersom bilen inte kommer vara med mig så länge.

    Du bör ju fixa plast-adapterna /Nipplarna till pumpen, dom kopplingar för ut och retur som ofta går sönder. Det går få loss dom – massa WD40, låt stå, och vicka och dra FÖRSIKTIGT. Dom finns på BIltema för en billig slant. (Lär ha kort livslängd dock…). Det är allt du skall behöva.
    Jag borde ju knappt berätta men jag fick loss bägge mina från bilen och var asnöjd. Stressmeckade och fick dit allting igen snabbt, shit vad nöjd jag var då! Men varför håller jag en rund plastring i handen fortfarande? HELVETE, jag glömde ju då hela låsringen till pumpdjäveln. Då skulle ju nipplarna loss igen. Och då gick dom av minsann! Helt otroligt och den svordomen hoppas jag inte grabben hörde för den var lång och utdragen. Men en timma senare och 6 mil T/R till Feltema innan stängningsdag så var det löst.

    Nu kommer jag ihåg: Jag köpte deras kompletta pump kit: https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9000-85-98/motor/branslesystem/branslepump/pumpar/1021878_5328679.html
    Det går komma helvetes mkt billigare undan genom att bara köpa själva pumpen, men då måste hela kitet rivas och själva pumpen monteras loss och monteras ihop igen. Jag orkade inte… Men jag kommer inte ihåg att den var så dyr? Kanske billigare på Skruvat? Lär vara Kina-kvalitet för hela slanten. En original komplett på Saabparts kostar över 4000…. Det lägger jag INTE.

    #458018
    turbocab
    Deltagare

    Jepp, då har 9000 lämnat mig. Gick till en Saab/AlfaRomeo kille i Göteborg som skall sommarköra och sakta förädla vidare. Kul!

    Varför denna stress att sälja plötsligt? Jo, listan i huvet växte, bussningar, avgas kanske, dämpare mm. Min egen ambition och önskan med bilen blev även dess fall när det gäller mitt ägande. Sen vart det lite akut med tanke på var den stod också, min mor försöker komma in och iväg med bilen. Det är inte en bra ide… Så istället för att ha en bil stående så vart det mer akut att INTE ha en bil stående. Och då lusten att ligga under en Saab i vårsolen för att byta dämpare mm inte inföll sig så lade jag ut den och kände på läget. Det var inte så hett som jag kanske hoppades/Trodde, men på 24h var den såld och det kan man ju inte klaga på. Några hörde av sig och tyckte annonsen var nice och ville gärna prata 9000. Men det kan ju vara kul ibland också! ´NÅn vinst gjorde ju rakt inte, men inte nån förlust heller direkt så jag är rätt nöjd. 9000 är och förblir sköna vagnar men det är över för min del nu.

    Så nu är vi nere på en Saab igen, min gula cab. Den går inte en millimeter förrän sista snubben bytt till sommardäck i Göteborg, dv nån gång i Augusti…. 🙁 Jag fick fan ett stenskott i helt nya rutan på 9000 på väg till avställningen. Galet….. Det vart en 10cm spricka av det som jag fick nämna i annonsen. Så surt!

    #458054
    M.Broberg
    Deltagare

    Så nu är vi nere på en Saab igen, min gula cab. Den går inte en millimeter förrän sista snubben bytt till sommardäck i Göteborg, dv nån gång i Augusti…. 🙁 Jag fick fan ett stenskott i helt nya rutan på 9000 på väg till avställningen. Galet….. Det vart en 10cm spricka av det som jag fick nämna i annonsen. Så surt!

    MEN FÖR FAN

    här har man legat olika nära alla jävlar hela vintern och LETAT efter stenskott i över 1000 mil.

    men nej då.. smällt 2 ggr i rutan bara men inga märken.

    jag vill ha ny ruta på min 9-3a.. men byta utan försäkring är bara fånigt.

Visar 10 inlägg - 1,291 till 1,300 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng