MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 1,276 till 1,290 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Regin
    Deltagare

Tack för tips! Blev dock inte så mkt meckat idag, det är ju typ storm och eländigt. Inget garage att mecka i, där står en cab och vägrar komma ut i det här vädret.
    Jag har ingen som helst glykoldoft i bilen och det immar inte, så jag tror inte det kommer in i kupen i alla fall. Var kikar jag efter läckage, ner i akvariet där nånstans? Troligen är det nåt med toppen ändå. Såklart är efterdragning något av ett halmstrå, men värt att testa i alla fall. Det har ju läckt lite olja där i hörnet också, det klassiska stället.
    Så framröret är det stora alltså för att öka upp andnignen? Får se om jag vill gå den vägen, kanske bara ska låta den vara. Inga problem med avgasvärdena med rejskat? Trionic är såpass bra? Har blivit lite skeptisk efter tidigare äventyr även om jag aldrig fått några stora problem eg. Väghållningen är inte trillräckigt bra för att trimma nåt heller ärligt talat. 🙂 Är inne på lite krängningsbussningar samt dämpare då såklart. Men vi får se.
    Vi får återkomma i frågan här, jag får vänta på lite väder.

Döm själv 😎 https://www.youtube.com/watch?v=j_orlG_W3Us
    (Tyvärr är inte ONO819 med oss längre)

• Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av .
    turbocab
    Deltagare

Coolt! Jag vet att dom gjorde reklam för att Saaben släpper ut renare luft än den tar in, och här var ju beviset! Har inte sett denna filmen förut, det var rätt coolt. 🙂

Meckat fel bil idag, vardags slitvargen behöver kärlek också… Imorgon besiktning, tre veckor in på körförbudet… Jaja, bättre sent än aldrig. 🙂

turbocab
    Deltagare

Hoppsan:

En liten pöl… Kylarvätska. 🙂 Så jag tror inte problemet var så stort. Och nu trillar ju polletten ner: Jag meckade ju i höstas och hade lite bråttom. Slangen från Kylaren till vätskebehållare för avluftning var lite lång och låg och skavde tyckte jag. Så jag var smart och klippte av den lite. Ni som jobbat med detta vet ju att den smalnar av precis innan den ansluts på kylet. Och den smala delen klippte jag av såklart. Upptäckte mitt misstag redan då men tyckte ändå jag fick dit den tätt. Såklart inte, man borde ju fatta att en slang som är alldeles för stor inte sluter tätt mot nippeln, diametern är viktig i ett vätskesystem. Så det står och droppar, rinner ner från övre anslutningen och längs kylaren. Men jag har inte sett detta läckaget tidigare och såklart förträngt min avklippta slang sen länge.

Tyvärr så var ju just denna slang inte så lätt att hitta? Jag får försöka få det tätt ändå, men enda alternativet jag hittade var DO88 kompletta kit med silikon slang. Får väl bli nödlösningen, kanske är snyggt med nya kylarslangar ändå….

Ska ändå efterdra toppen, det har fuktat olja ju i framkant på vänster sida, som det ofta gör där. 🙂

Vardagsbilen gick igenom fint idag i alla fall, djävlar vad rostfri den är undertill min gamla Skoda…. Gött. 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

Grattis!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

turbocab
    Deltagare

Det har vart kallt och blåsigt i Götet, så nåt jättemeckande har det inte blivit. Men lite har jag gjort. En bit bränslelsang 8 mm var ju perfekt ersättare för läckande slangen, så den biten är löst. Även om det nu inte pekar på nåt större läckage så har det fuktat olja från packningen framtill, mest till höger sett framifrån. Det är ju klassiskt. Så jag rev toppen. Och nog var den bulten inte jättehårt dragen alls…. Jag drog loss alla och bytte. Den i hörnet visade sig vara lite kletig så det har ju läckt lite där. Nu är allt dragit rejält så får vi se hur det verkar!

Ser väl rätt bra ut:

Kamknockar mm är helt superfina, inga märken, repor eller nånting! Himla gött. Motorn går ju tyst och fint också utan knack, så det är väl servat. Ännu är oljan lite för svart, jag har gjort ett byte men nu väntar ett till snart för att få den riktigt fin!

Jag har dock kommit på lite andra tankar, vi får se om jag inte får släppa bilen igen. Den står ju hos min mor, som inte kör längre. Det har jag lite tröttnat på att förklara för henne, om jag uttrycker det så… Så frågan är om jag skall ha nån bil stående där alls längre. Det är nog lättast att bara låta det vara tomt vid huset, och nån annan plats har jag inte. Vi får se lite, jag skall först byta stolarna i den och köra en sväng så får vi se hur det lutar. Gatsoparna har börjat synas runt stan, så det är väl inte så långt bort nu!

turbocab
    Deltagare

Hm, sitter och slösurfar lite och hittar lite trådar på STCS bla. Kikar man på Chassinr så är tydligen nummer ”Massasiffror…8785” den allra sista Saab 9000 som tillverkades, det var ju 1998.
    Min slutar på Nr …8616 och är alltså en av dom sista 200 bilarna! Min ställdes på första gången mitt i sommaren 1998. Så den var riktigt sen visar det sig, det är ju lite kul.
    EDIT: Hur många 9000 gjordes på en dag i fabriken i denna vevan? Är min gjord sista dagen/dagarna? I alla fall sista veckan? Spännande tankar. ”Den sista Saaben” anser ju en del, på efterföljande modeller är det ju inte lite GM grejor.

På Torsdag blir det påställning och jag kommer köra 9000 ett tag. 🙂

• Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av .
    Regin
    Deltagare

Hm, sitter och slösurfar lite och hittar lite trådar på STCS bla. Kikar man på Chassinr så är tydligen nummer ”Massasiffror…8785” den allra sista Saab 9000 som tillverkades, det var ju 1998. Min slutar på Nr …8616 och är alltså en av dom sista 200 bilarna! Min ställdes på första gången mitt i sommaren 1998. Så den var riktigt sen visar det sig, det är ju lite kul. EDIT: Hur många 9000 gjordes på en dag i fabriken i denna vevan? Är min gjord sista dagen/dagarna? I alla fall sista veckan? Spännande tankar. ”Den sista Saaben” anser ju en del, på efterföljande modeller är det ju inte lite GM grejor.
    På Torsdag blir det påställning och jag kommer köra 9000 ett tag. 🙂

Trevligt klipp –
    kanske var den nyss med 😎

https://www.youtube.com/watch?v=MpKn1Ooq-mw

Hej!
    Vi byggde ca 200 – 220 bilar på A-linan inkl 9-5 på varje skift. Det är mycket möjligt att din bil är byggd sista dagen eller näst sista. Minst 30% var ju 9k om jag minns rätt. Det fanns ju många bilar på linan så att säga. Men den lär ju kommit från måleriet sista veckan.

turbocab
    Deltagare

Tack för rolig länk Regin! Har nog sett denna förr tror jag, men det var längesen nu. Även denna allra sista bilen ser ju att vara en Classic 225hk, av fälgar mm att döma!

Andreas: Tack för info. Det är entusiasm på riktigt att ha jobbat där då det begav sig och sen skriva om det här 21 år senare. 🙂 Det låter ju onekligen som att min är från sista veckan helt klart. Idag så skulle nog dom allra flesta entusiaster 1000 ggr hellre ta en sån 9000 istället för en mkt tidig 9-5 som gick av bandet samtidigt. Inget ont om 9-5 men efter att ha ägt några varianter av bägge bilar med största motorn så känns ju 9000 så mkt villigare. T5 is da shit.

Det här förändrar ju läget lite, bilen är kanske lite mer speciell än jag trodde. Imorgon ställs den på, och då jag är bonus-ledig torsdag och fredag så skall min nya superfina framstolar monteras, sol och vår utlovas ju dessutom. Sen blir det hem till Gråbo med pärlan och riva innerskärm fram mm för att fixa sprutet på vindrutan. Det läcker som ett såll ju vid aktivering, så jag tror slangar mm. Det läcker inte då den bara står. Sen får vi se om min topplockspackningsåtdragning (långt ord…) löste oljefuktandet. To be continued!

topplockspackningsåtdragning går att göra längre.
    ”topplockspackningsmomentåtdragningstest”
    😉
    Ja, det känns kul att ha byggt 9k!

turbocab
    Deltagare

Så, då har det meckats lite bil idag…. Nya stolarna är på plats. En lätt manöver, gött att dammsuga mm också. Förre ägaren (nån ägare…) spelade golf och åt på Sibylla då och då. 🙂

Påställd, tvättad och klar:

Nu kväll har lekt lite, och bilen är ju inte dum. Drar ingen olja eller vatten, åtdragning var en bra grej, laga slangen ännu bättre hahaha. 🙂
    Den är ju potent som fan, jämfört med Skodisen så är det ju en sportbil… Men ska Turbo glöda så här? Kolla bilden. Jag har aldrig fångat detta förrut… Men visst, jag har här dragit rätt hårt uppför tre backar, vänt runt, stannat och öppnat locket precis. Men aldrig upplevt det så här?

Frågan är nu vad som händer med bilen. Jag skulle behöva uppdatera väghållningen som inte är riktigt i paritet med effekten just nu. Jag hade gärna känt på den med helandning, dvs ett komplett Maptun system kanske? Men vi pratar 15.000 lätt innan detta är klart och dom pengarna har jag inte riktigt just nu att smälla på bilen. Köra lite lugnt och låta det vara så länge? Eller bara sälja av kanske? Jag får låta tankarna gå ett tag. Jag har tre stora projekt i vår och sommar på två olika varv, så jag har inte riktigt tid heller med ett bilprojekt. Plus att jag numera äger och ansvarar för sammanlagt 300 kvm hus på två olika adresser. Ni som har hus vet vad det betyder – ASMKT jobb….
    Vi får se kort och gott. Kanske ska jag låta drömmen om en 300 hästars gaträser Saab 9000 med fullflödes system och 58 olika Powerflex vara bara….. Cabben står ju också och väntar på att komma ut nu. Det sopas hemmavid…. 🙂

Ta dig en ordentlig funderar…under några säsonger…
    😉

turbolamko
    Deltagare

När vi pratar varv är det möjligtvis ett besök i Turkiet i Tuzla för en färja som är där nu kanske som jag möjligtvis åkte med i somras?? 😉

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Haha nej jag har en Kryssare för Saga cruises i Tyskland, sen är det Costas nya 5.500 passagerare Gasdrivna monster på 345 meter i Turku, Finland, sen väntar en NCL båt i Tyskland i sommar/Höst igen, plus allt annat… Har vart i Italien, Stockholm, Belgien och Norge nyligen bara så det har vart lugnt som fasen i år hittills. Det är mkt på gång i sommar/Höst, blir troligen Asien mm då också. Vi får se. Mkt tid över till bilar kommer det inte bli. Dom har sålt Europe till Turkarna alltså? Våran gamla Göteborgs-klassiker Scanrail gick ju dit också! 🙂

Tillbaka till ämnet: Är igensatta Avgas-system vanligt på 9000? En halvsats till att börja med är 4500, inklusive ett fjäderbenstag framtill. Allt på Maptun. Sugen…. Fast ändå inte.

saabaero
    Deltagare

Tillbaka till ämnet: Är igensatta Avgas-system vanligt på 9000? En halvsats till att börja med är 4500, inklusive ett fjäderbenstag framtill. Allt på Maptun. Sugen…. Fast ändå inte.

Inte vanligare än på någon annan bil att det sätts igen.
    De gånger jag råkat ut för detta har det varit ganska tydliga symptom.
    * Ljuddämparull har blåst ur systemet
    * Bilen har gått ok upp till ett viss varvtal (avgasflöde) där den tvärt tappat kraften och t.om. börjat misstända
    * Avgasljudet har förändrats.
    * Kollapsade dämpare brukar vara ganska skramliga.. Prova att banka med gummiklubba på dämparen

Vid något tillfälle har några fullgasrepor löst problemet tillfälligt.

Vill man kolla detta delar man systemet bakom katten och kör en sväng till grannarnas stora förtjusning 🙂

Visar 15 inlägg - 1,276 till 1,290 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng