MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Tack för tips, jag får testa lite. Har bytt två bussningar redan i avgaset och tror att dom andra är okey, men det kan ju såklart vara nåt sånt också.
Ska varmköra lite i helgen nu och grotta med detta lite. Inte världens största problem…Kikade lite på blocket också… jag har ju slutat köpa massa prylar men två fina framstolar var ju lockande. Har en reva i förarstolen, hade ju vart gött trolla bort den.
Projekt 9000 står inte helt still så här i vintermörkret. En annons på blocket, en sväng söderut i det vackra Halland och så fick jag hem nya framstolar! Från en 9000 98 som gått 18k, samma typ, manuella. Men dessa är skitfina:
Mina gamla har ju en reva i förarstolen, några äldre lagningar samt att höjd-justeringen inte funkar på förarstolen. Inte kul. Nu är det snart löst. 🙂 Gött få löst detta, jag suktade lite på Blocket-annonsen ett tag, mailade, och sen vart det snabb affär. Ibland får man känna lite på det bara….
Fråga om 9000 vindrespolning, själva tanken: Jag labbade lite idag, jag har dåligt sprut på rutan. Men när jag provat, hade det ju forsat vätska ut framtill på höger sida. Så nog funkar pumpen allt, men det läcker ju som ett såll därnere. Hur får man ut spolar-tanken och kolla på slangar mm? Berätta för mig att jag inte måste riva framskärmen, eller innerskärmen? Om man tar framlampan, kommer man åt då? Fasen vad og900 är lättmeckat, 9000 känns svårare i det mesta.
Nästa fråga, avgas-system: Bakre burkarna är ju inte 100%. Utbudet idag är inte enormt men Maptun har ett fint 2,5 tum system, halvsats. Är det värt satsa på? Bra ljud, dvs inte för mkt? Nån som haft detta?
januari 25, 2019 at 05:40 #454788Jättefin stol, kul!
Ang. spolningen så är det ett väldigt vanligt fel att den är sprucken kring infästningar a som består av stänger som sitter i plasten och in mot karossen. Dessa är sedan skruvade inifrån motorrummet. Jag har för mig att det gick att få ut behållaren neråt, dvs att det räcker att ta bort plasten under bilen samt ev. lossa fästet spoiöer/innerskärm….? ?Fina A50 stolar verkar gå att hitta fortfarande 🙂
Jag brukar nog ta även innerskärmen när det ska meckas spolarbehållare. Det är svårt att komma åt slangar, skarvar, pumpar och backventiler från undersidan.
Är trycket dåligt kan man ju misstänka läckage i nån slang eller backventil.Ska behållaren bort är det väl snett neråt/bakåt som gäller men glöm inte att lossa det övre fästet OCH den övre rörstosen innan.
Innerskärmarna är ju skittråkiga att skruva med men samtidigt är det bra att motionera skruvarna ibland 🙂
Jahapp, tack för tipsen. “Skulle köpt en og900…”. Skämt åsido, jag får lira isär det till våren. Det sprutar ju massa vatten när pumpen går, så det känns ju som läckage på trycksidan utanför pumpen. Med lite tur bara slang eller nåt, lets see! Hade ju en vakum-slang in till kupen som var helt mögig och läckte, det kanske är samma här.
Ja stolar går ju hitta men rätt årsmodell, färg, mil, skick mm är ändå svårt. Då får man ha lite tålamod! Men dom här nya har ju åldrats mkt bra, med värdighet. Det har inte dom jag har. Djäkligt gött att gå ordning på den biten.
Med ett nytt avgas på den och kanske fixad AC så börjar jag närma mig MKT bra skick på denna Classic 225! Ännu ett “lätt” projekt ala Turbocab. Så som det var förr i tiden. Jag beundrar er som totalrenoverar och river ur maskiner och lackar mm, men måste bara konstatera att jag inte har den tiden eller möjligheten längre. Så då får man hålla sig till lite lättare projekt. 🙂Nu när Dieseln är en krona dyrare nästan så är det inte omöjligt att min 9000 får arbeta lite mer i sommar.
Sprutar det när pumpen går är det ett ganska solklart fall av läckage nära pumpen. Slangar och backventiler brukar vara riktigt sunkiga där närmast pumpen.
Om nivån i tanken lägger sig precis i höjd med stålpinnarna när bilen stått ett tag kan du utgå ifrån att du behöver en ny spolartank.
januari 26, 2019 at 14:33 #454832De där stolarna har fortfarande dagens mått mätt så sjukt bra komfort. För mig som är 1,92 lång sitter man väldans bra. Trevligt att hitta nya i så pass fint skick. Skillnaden idag är att man får köra lite längre, betala lite mer och leta lite längre tid, mem går att få tag på bra grejer ?
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av jonathan p.
Vårkänslor…. Saaben är avställd och står dammig och djävlig i en carport nånstans i Göteborg och kikar neråt backen och väntar på Gat-soparna. Den får vänta länge än… Men idag så fulkörde jag en sväng, det gick inte låta bil. Den starta fint, kändes rapp. Bromsarna är nu inkörda och känns jättefina. Nya stolarna står i Garaget, jag provsatt dom idag och torrkörde lite hahaha….Och det är ju nu det lätt vill spåra ur, något ni känner igen? 🙂
Den är ju sladdrig – Bilstein Sport, dom gula, var ju inte såååå dyra? Jag tänker börja bak, Speedparts har ju bussningar och bult-kit, bör ju vara en lätt manöver hyfsat.
Maptuns halvsats? Ingen som har några kommentarer om den? Jag kommer säkerligen dra hem en sån, jag inbillar mig att mina gamla burkar är trötta och igensatta. 20 placebohästar väntar jag mig, minst.
Nytt expansionskärl, på Saabparts.com. Min rengöring tog en dag och den är fortfarande mögig invändigt. Finns nya att köpa… Bara beställa! Även den där roliga propellern som sitter i AC anläggningen i kupen har dom för rimliga pengar. Trots smörjning så visslar min som fan efter en stund.
Maptuns fjäderbensstag fram? Ja ett sånt får det bli. Ska man ha Bilstein Gula fram också i hop med dom gula bak eller kan man köra lite “gubbigt” med “original” svarta för Turbo/Aero bara? Eller blir det konstigt? Borde jag byta alla dämparna och fjädrar på en gång? Mkt tankar och funderingar här. Jag är för gammal för stenhårda bilar som ligger som klistrade i kurvorna, men jag vill inte välta bilen varje gång och bilens potential kommer på skam med original trötta grejor så det måste bli lite bättre. Om detta är sista bilen jag trimmar och får igång så kanske man ska ta det ett steg längre?
McGuiars vax och polisch står redan hemma och väntar på väder så det röda kan vara rött alltjämt, plockade upp nya flaskor för några veckor sen redan då solen sken.
Powerflex, det blir motorbussning och krängningsstag fram kanske, dom var lite trötta.
Ja ni förstår ju, jag har börjat häcka på Speedparts och Maptuns hemsidor och precis dom grejorna som jag verkligen “måste ha” finns hemma. Fan det här börjar spåra ur igen….. 🙂
/Martin med vårkänslor och Saablängtan igen.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av turbocab.
februari 11, 2019 at 05:46 #455591Skulle det inte komma en massa snö i slutet av mars längs västkusten…? ?
Jag börjar oxå bli för gammal för stötiga bilar. Men på vår 9-3sc 09 med sänksats å orginalsport chassi i övrigt tyckte jag blev lite stöttig på sämre vägar. Men jag provkörde nya V60 i helgen den va ju inte jätteskön på sämre vägar den heller. “Volvos bästa hittills” Jaha…Jag har testat B8 på 9-5 med sportchassi, men bara bak.
Det blev precis lagom men fram blev det lite av nignings å gungeffekt kvar så jag hade velat byta fram oxå.Dags för provkörning igen, varje månad kör jag en sväng. Tyvärr så gav dagens provkörning lite nyktert uppvaknande. Den drar vatten – mkt… Behållaren är nästan tom och det fuktar, nej – rinnner, på framsidan motorn under toppen. Men, jag tycker olja ser fin ut och jag ser ingen rök heller. Har googlat lite och på STCS finns ju tusen trådar om detta. Min förhoppning nu är ju att efterdragning är bra. Nån annan hade haft stort läckage och efterdragit bara med bra resultat. Vi får se. Jag hittade tom en sats nya bultar i hyllan så jag kommer byta alla. Vad tror expertisen, kan jag ha tur och bara dra på nytt och täta? 🙂
Saabs bok om 9000 säger först 60 nm, sen 80 nm och sen 90 grader. Speedparts egen info säger 40nm, sen 60 nm och sen 90 grader. Det är 20 nM skillnad. Vad gäller? Jag har ju speepdarts bultar så jag antar jag får använda mig av deras info? Åtdragnings ordning mm har jag koll på, finns ju i böckerna allting.
Bilen går fint, men jag är nog säker på att förra 225an jag hade var lite piggare och framförallt mer responsiv. Hur är Saabs original Avgas-system egentligen, har jag anledning misstänka att det är igensatt? Jag skulle rent spontant säga att bilen laddar på som fan men att det är liiiiite långsamt i uppbyggnad innan man får fullt ladd. Några tankar kring detta nån? Nog för att är sugen på ett nytt system, men burkarna är rätt fina, helt original fortf. Men är dom igensatta invändigt är det inget snack, då ska dom på tippen.
Imorgon ska jag dra toppen till att börja med….
Det skulle förvåna om du får stopp på vattenförbrukningen bara genom efterdragning, om det nu är motor som förbrukar vatten.
Jag skulle börjat med att plocka ur stiften och kika på dom + kolvtopparna. Det brukar synas väl vilken cylinder som förbrukar vatten, om det är någon.Värmepaketet är en annan känd förbrukare av kylvätska. Oftast kommer det ut genom dräneringsslangen från akvariet men det händer också att det rinner in i bilen, under mattorna och genom golvet ganska långt bak. Har haft nån 9000 där glykolfläcken blev under baksätet ….
9000 Aero blir en helt annan bil med grövre framrör, även utan åtgärder i mjukvaran.
Fruns Aero har TCS, grövre framrör (resten org) och bättre IC, den är mycket piggare/rappare än min egen 96:a som är rakt igenom org förutom bortplockad värmeplatta..
Ingen av dessa går dock jämföra med min långmotoraero som har 3″ hela vägen, rejskat, bra IC och en arg mjukvara. Mjukvaran gör mycket men långmotorn är en roligare motor och lådan har en trevligare stegning 🙂En sak att se upp med. Med en bra dp och friflödande kat får man skenande GLT på höga varv. Åtgärdas med portning av WG-hålet i turbinhuset. Man kan också lära sig leva med att Trionic inte kan reglera ner laddtrycket på höga varv
Tack för tips! Blev dock inte så mkt meckat idag, det är ju typ storm och eländigt. Inget garage att mecka i, där står en cab och vägrar komma ut i det här vädret.
Jag har ingen som helst glykoldoft i bilen och det immar inte, så jag tror inte det kommer in i kupen i alla fall. Var kikar jag efter läckage, ner i akvariet där nånstans?
Troligen är det nåt med toppen ändå. Såklart är efterdragning något av ett halmstrå, men värt att testa i alla fall. Det har ju läckt lite olja där i hörnet också, det klassiska stället.Så framröret är det stora alltså för att öka upp andnignen? Får se om jag vill gå den vägen, kanske bara ska låta den vara. Inga problem med avgasvärdena med rejskat? Trionic är såpass bra? Har blivit lite skeptisk efter tidigare äventyr även om jag aldrig fått några stora problem eg. Väghållningen är inte trillräckigt bra för att trimma nåt heller ärligt talat. 🙂 Är inne på lite krängningsbussningar samt dämpare då såklart. Men vi får se.
Vi får återkomma i frågan här, jag får vänta på lite väder.
Det går ett gummirör ut från akvariet som mynnar rakt ner under oljepåfyllningen. Är det blött där kan du smaka försiktigt om det är sött.
Har aldrig haft besiktningsproblem med rejskat, inte ens med den från Biltema 🙂
Jag upplever responsen mycket bättre med det grova framröret och det är ju helt ok på en i övrigt std bil. Bakre delen kan man låta vara org för att slippa 3″ brölet -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.