MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

Detta ämne innehåller 1,299 svar, har 70 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-04-11 08:34.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #179682

    turbocab
    Deltagare

    Jag tror ni alla vart inne på rätt spår litegrand här. Idag har jag flyttat den till original plats. Den satt i höger hjulhus med en pytte skruv typ M3, helt stelt mot plåten. Gummibussningarna är såklart historia. Nu sitter den bättre, och några klippta slangbitar funkar som nya bussningar. Jag hör inget klapprande längre! 😆 Så det var nog så, det lät mer där den satt, och ljudet förstärktes i framskärmen. Såklart skall den klappra Henrik, jag är så van att inte höra den bara att jag tänkte att något var fel. Men det stabila laddet indikerar ju att det var bra funktion. I hate oljud dock, i mina öron låter det trasigt då.

    Massa annat har gjorts – nu har jag full belysning i alla reglage. Ännu mer gammal kabel är borta, och hela mittkonsollen är bytt till en utan hål, strömbrytare och fuffens. Det ser ju skitfint och original ut igen – bortsett från extrainstrumenten, som såklart får sitta kvar. Har dock förbättrat det i dag, och gjort skarvar på allt för underlättad demontering. Askkoppen har grön belysning igen, lamporna för elhissarna samt ljusväljarvredet lyser. 😛 😛

    Ska ta lite mer bilder på pärlan snart så får ni se. Nästa grej är fälgar såklart – plåtisarna skall väck, det blir 15″ Alu Turbo original som vinterhjul, och till våren nåt 16″ troligen.

    Rent allmänt så älskar jag känslan i bilen nu, den känns tight, går fint, allt lyser, taket är 100% etc…. Jag är sååååå nöjd. Men det har tagit lite tid att komma dit, 3 dagar heltid av småpyssel är jag uppe i nu. Mer jobb väntar, nya dämpare och fjädrar bak är måsten, samt ok, skivor fram. Allt finns hemma – skall bara komma åt att göra det också. Försöker få upp lite pics imorgon! 😉

    #179684

    plankan
    Deltagare

    Och C-låset då 🙄

    #179685

    turbocab
    Deltagare

    Det funkar. Jag skrev även i den separata tråden om detta. 😛

    #179686

    plankan
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Det funkar. Jag skrev även i den separata tråden om detta. 😛

    Så nyss det 😳

    #179727

    turbocab
    Deltagare

    Lite miniuppdatering då kanske, efter helgens småfix.

    Här är förarmiljön i vinterhäcken nu, efter att mittkonsollen bytts, diverse knappar och grejor försvunnit.

    Underknäbrädan här ser vi kupevärmaren, ska bli nice i vinter när jag börjar pendla till jobbet igen i Januari.

    Fick ditt ett fräscht SaabScania emblem på luckan som Christoffer lämnat i handskfacket, tack för det! Det gamla var helt blankt… Vidare ser vi lamporna i lite fräschare skick. De inre är polerade från en skrotbil, de yttre hyfsat nya.

    Lite senare så hamnade även 16Valve emblemet lite mer rätt. Under detta gömde sig en rostfläck… Luckan får nog bytas nån gång ändå tyvärr. Lustigt, jag har sett många og900 nu men sällan är det rost under emblemen tycker jag, men det är det på denna. Även under 900 Turbo emblemen är det rost.

    Inte mkt rost här inte… Detta är väl den bästa dock, några mindre fläckar på de andra.

    Här är nya kylarslangarna för kupen, utan bypassen. Nu har jag som sagt full värme igen. Jag gissar Bypassen var igensatt/öppnade otillräckligt. Är det Turbobilar som har Bypassen? I-bilar verkar inte ha det. Dessa slangar är från en 900i 16 Valve. Man får klippa den smala långa biten som går fram till spjället på en i-bil och sätta på metallslangen som istället finns på en Turbo. Denna har mindre diameter, men lite vulktejp emellan fyllde upp bra, det läcker inte. Syns dåligt här, anslutningen är rakt under insuget och djävligt lurig komma åt. På en I-bil så går alltså istället slangen hela vägen fram till spjällhuset för dess uppvärming.

    Här är nya insatsfiltret. Vad många inte tänker på gissar jag är avrinningen nertill i detta fack, den gummislangen mynnar i högerhjulhus och är ofta igensatt. Så även denna. Är nu utrensad och blåst, vatten som äntrar genom luftinsläppet evakueras nu som det skall och man fyller inte bilen med vatten genom fläktsystemet.

    Här ställde förra ägaren batteriet. Funkar fint, i snygg box och fastbundet med en spännrem. Det får sitta kvar. (nu tänker vi väl ”BATTERIBÖJ!!!” men det får vänta lite… Detta är inte nån trimbil…. 😛

    MV på originalplats, smattrar inte längre så jag hör det. Skönt. (ja, skruvarna är sjukt för långa. Bruksbil…. Bry sig. :lol:)

    Så här står pärlan nu. Ser lite matt ut, men funkar bra. Jag hatar utseendet med plåtisar, så det måste bort. Vinterdäck på original fälgarna kommer införskaffas nästa vecka. Nya skyltar är beställda, utan skruvhål etc. Skall ha en snygg skylt bak med stcs logga också, eller kanske rent av ”Saab Car Museum”, vad tror ni om det? Huven letar jag ännu efter, den är för djäkla dålig så jag bryr mig inte om byta emblemet fram än, tar vi när ny huv är på plats. Eftersom jag även behöver en lucka så lutar det åt donatorbil. En Cherryröd 3D eller 5D letas efter alltså, ska bara få tid, plats etc köpa en också? Tips mottages. Motor är ju skit samma, kraven är eg bara rostfri (nåja, inget utvändigt i alla fall) huv och lucka.

    Fan, jag skulle ju bara ha en enkel vinterhäck som det stod Saab på. Varför blir det alltid massa projekt av det? 🙄

    #179730

    longjohn61
    Deltagare

    Ska du verkligen bara ha den som vinterbil? 😀 😀

    Mvh Nisse

    #179731

    plankan
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Lite miniuppdatering då kanske, efter helgens småfix.
    Här är nya kylarslangarna för kupen, utan bypassen. Nu har jag som sagt full värme igen. Jag gissar Bypassen var igensatt/öppnade otillräckligt. Är det Turbobilar som har Bypassen? I-bilar verkar inte ha det.

    Nej,det är ingen turbo relaterad sak på OG 900
    utan det är en brytpunkt på MY 91 fr o m chassie nr M2500245 på dom svenska bilarna och
    fr o m M7021038 på dom ”made in Finland” tillverkade bilarna.

    @turbocab wrote:

    Fan, jag skulle ju bara ha en enkel vinterhäck som det stod Saab på. Varför blir det alltid massa projekt av det? 🙄

    Men det är jo så det är med dom bilarna,man kan inte låta bli liksom –
    går nog inte göra något det 😆

    #179739

    t16s
    Deltagare

    ser mkt bra ut u:) 😀 går ju knappt at jämföra med annonsbilden längre….fronten gjorde dömycke!!!tummen upp 😛

    #179746

    turbocab
    Deltagare

    Tackar gubbar! Visst ser det hyfsat ut, men bättre blir det så smått. Puts/polering borde göras, men det får vänta… Idag förstod varför jag köpte den, hämtade 40x flyttkartonger (hopfällda… 🙄 ) och kört runt stan i slabb och ösregn. Då känns det inte så tungt att putsen är dålig. 😛

    Plankan: Tack för infon om slangarna. Från när ungefär tror du det är i Finland? Min 1990 cab hade slangarna. Kommer inte ihåg om den gula Kupen har det, jag tror inte det. Vad var avsikten med dom, att minska flödena och få ner problemen med läckande kranar i kupen kanske? Känns som att det funkade sådär isåfall…. Eller är det rent övervärmeskydd för kranen? När min gamla vita cab blev tokvarm så upphörde all värme i Kupen, kom inte tillbaka förrän motortempen gått ner lite igen. Detta var eg bara ett problem när man körde nercabbat uppför branta passvägar i Alperna och det var kyligt på hög höjd, men just då var det irriterande. 😳

    #179767

    turbocab
    Deltagare

    En bild till. Detta är länkarmsinfästningen höger sida, närfoto. Jag tycker det är bra som fan. Vad säger expertisen?

    #179768

    M.Broberg
    Deltagare

    man vet aldrig innan man knackat på det med en hammare 🙂 men det såg ju bra ut.

    #179917

    turbocab
    Deltagare

    Hm, småfixat lite till. Höjt GLT, nu är den rapp som den skall! Upptäckte även att hålet i spjällhuset som går till slangen för Tändfördelaren var helt pluggat av skit. Nu är det fixat, men jag märkte inte nån skillnad egentligen? Jag har provat att blåsa /suga i slangen till fördelaren, men jag hör ingenting alls. På nån annan jag provade så hör man hur membranet rör sig och tändfördelaren ändrar sig. Nån som vet hur det är? Jag tror jag har en beggad liggande, ska testa att byta med den. Tycker bilen går som den skall, med lite fladdrande ladd dock. Även bytt olja och filter, shit vad svart det var…. 😆

    Till vårens gula projekt så skall jag i helgen hämta lite godis hos Jörgen, en 8ans såklart. Nä, jag kunde inte hålla mig borta. Nu blir det 8ans på både den röda och gula. Dom blir mer och lika dom två! Det är ju målet också.

    Även fått hem en fabriksny T16 original topp till den gula. Dock vart jag lite besviken – den är helt oanvänd, men legat länge. På packningsytan har det blivit en del mindre repor. Frågan är om den måste planas? Min bedömning är att ytorna runt tätningarna för kolvtrycket är bra, och det är verkligen inga djupa repor. Ska försöka släng upp en bild på det. Jag slipper gärna plana… Men jag slipper gärna få läckage i den nya motorn också…? Tror ni packningen pressas så hårt att den fyller upp pytte pytte repor vid olje och vatten överföringen mellan block och topp?

    Receptet för den gula blir i alla fall ny GM548012 låda, med ny topp och nya kjedjor etc, fräschat block. Kommer bli nice! Allt är hemma och på plats! Sen kommer det visst en liten låda med pryttlar från Partsforsaabs också. 😛

    #179919

    widegren
    Deltagare

    Även fått hem en fabriksny T16 original topp till den gula. Dock vart jag lite besviken – den är helt oanvänd, men legat länge. På packningsytan har det blivit en del mindre repor. Frågan är om den måste planas? Min bedömning är att ytorna runt tätningarna för kolvtrycket är bra, och det är verkligen inga djupa repor. Ska försöka släng upp en bild på det. Jag slipper gärna plana… Men jag slipper gärna få läckage i den nya motorn också…? Tror ni packningen pressas så hårt att den fyller upp pytte pytte repor vid olje och vatten överföringen mellan block och topp?

    Hej! Kul å läsa om dina bilar, håller ett gött tempo tycker jag!
    Ang. planing av topp kan jag ha ett litet tips…
    Hitta en plåtyta yta som är helt plan och smöra på ventilslippasta och spraya på WD40/ 5-56.
    Sen tar du och ”drar” toppen mot det i cirkulära rörelser…
    Blir en kanonfin yta!

    Mvh
    Henric

    #179924

    longjohn61
    Deltagare

    Till vårens gula projekt så skall jag i helgen hämta lite godis hos Jörgen, en 8ans såklart. Nä, jag kunde inte hålla mig borta. Nu blir det 8ans på både den röda och gula. Dom blir mer och lika dom två! Det är ju målet också.

    Även fått hem en fabriksny T16 original topp till den gula. Dock vart jag lite besviken – den är helt oanvänd, men legat länge. På packningsytan har det blivit en del mindre repor. Frågan är om den måste planas? Min bedömning är att ytorna runt tätningarna för kolvtrycket är bra, och det är verkligen inga djupa repor. Ska försöka släng upp en bild på det. Jag slipper gärna plana… Men jag slipper gärna få läckage i den nya motorn också…? Tror ni packningen pressas så hårt att den fyller upp pytte pytte repor vid olje och vatten överföringen mellan block och topp?

    Receptet för den gula blir i alla fall ny GM548012 låda, med ny topp och nya kjedjor etc, fräschat block. Kommer bli nice! Allt är hemma och på plats! Sen kommer det visst en liten låda med pryttlar från Partsforsaabs också. :P[/quote]

    Vunnit på lotto eller ❓ ingen billiga grejer det 😆

    Mvh Nisse

    #179925

    turbocab
    Deltagare

    Ärligt talat köpte jag lådan för 3000 spänn, aldrig monterad… Hoppas den funkar. 😳 Sen gav det ju lite pengar att sälja familje-skodan och köra en gammal 1992 T16 istället. 😆 Ett byte jag bara kan rekommendera! Inga mer nybilar som bara krånglar och går sönder. 8ans var väl inte superbillig, men inte superdyr heller. 😛 Allt som allt kommer nya motorn med ny låda och 8ans kosta mig strax runt 12000 vilket jag inte tycker är så blodigt ändå. Jämfört med mkt andra motormeck folk håller på med inom bilhobbyn är det kaffepengar.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 1,300 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng