MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 29, 2010 at 14:17 #180287

      Då är nog Sedanen säkrad ändå! Jag och en Saabklubbare här i stan har köpt bilen tillsammans, och den kommer förvaras över vintern i hans garage, och vi kommer dela på lite kostnader etc för att fixa i ordning den. En ny motor skall jag jaga tag på nu, för 42.000 mila maskinen skall ut och säljas/skrotas, det är vi överens om. Om någon vill ha lite svåra udda delar från en 1984 T16 så hör av er. Vi hämtar den i morgon! Gött, då kan vi fixa till kärran, gumman slipper sura för att den står hos mig, och jag kommer inte ens vara skriven på den. 😛 Bilder etc kommer. Hur det blir nästa år med den får vi se!

        november 29, 2010 at 17:28 #180289

        e väl ingen som e förvånad 😆 …skulle du inte satsa på de du hade eller jur var det nu!!! ha det gott /andreas

          november 29, 2010 at 17:32 #180290

          Hade inte förväntad mig nåt annat 😆 Kul lösning o dela på den alltid en + att ha en glad fru 😀
          Bara att gratulera.

          Mvh Nisse

            november 29, 2010 at 18:36 #180293

            Ja, precis! Jag hade släppt det när det ringde idag, och vi kom snabbt fram till en lösning. Att jag slipper få hem den till mig nu är det avgörande. Sen får vi se var projektet landar. Det är inte mkt pyssel som behövs för en mkt fin bil, men motorn är vi överens skall ut! En ny håller på att jagas fram. Vi behåller styrsystem och allt.

            Fråga till proffsen: Bilen har drivaxlar från 1984 såklart. Lådan som kommer hamna i bilen är av senare årsmodell, troligen 1992, och då undrar jag om man kan skruva loss medbringarna från nya lådan och stoppa i de som sitter i bilen nu, dvs av den mindre modellen. Något strul med det?
            Eller kan man sätta de större knutkorsen på drivaxeln från 1984? Jag har nog en uppsättning såna drivaxlar nånstans som kan slaktas. Tacksam för tips…

            Lite mer pics då kanske:

            Främre kofångaren är nästan ny, kromlisterna skall finnas också. Fläcken på huven är rost, vi kommer blästra rent och lacka lite grand tror jag.

            Inredningen. Standard Turbo. Framsätet kändes inte jättenersuttet, och allt annat var jättefint faktiskt. Galet fint tom, ställt i relation till 42.000 mil.

            motorn! Man kan tycka 42000 mil är ball och behålla den – men nej, vi köper den inte för original superrenoving, så den åker ur och byts mot en där delarna finns fortfarande. Helt orörd. Turbon är original från 1984 (!!!!) och laddar, men först vid 4000 rpm nånting. Känslan i växelspaken var “random”. Det gick typ vispa runt lite hur som helst och med lite tur hoppade en växel i. ok, jag överdriver, men 5an var faktiskt svår att få i.

            En häckbild till!

            Vi hämtar bilen imorgon, men sen händer väl inte så mkt mer i år med den. Jag kommer inte vara registrerad ägare, jag kommer inte ha den hemma, så Andreas, du kan vara lugn – jag kommer satsa på min andra! 😛

              november 29, 2010 at 19:03 #180294

              Gött! du har ju lovat mig förstatjing på en gammal motor om du får tag på en 😉 bara säg te så kommer jag upp o hämtar den 😀
              Visst är turbosparken otroligt speciell? hade ungefär samma laddkurva på min, har en bild som säger 0.5 bar vid 3300-3500 RPM 😆 vi är nog få som byter till Trim60 för snabbare spoolup 😛

                november 30, 2010 at 18:26 #180308

                Nu har vi hämtat Pärlan idag, Karl och jag. Jag körde inte hem den själv, men låg och cruisade runt den på E20 och det så mkt bra ut!!! Det slår mig hur cool designen är, en og900 sticker ut i dagens oerhört slätstrukna bildesign där allt ser ut som allt annat.

                Nu skall vi ragga tag på en T16 och byta rakt över. I övrigt är det inte mkt jobb, lite rostpyssel, småsaker. Nya dämpare kanske, en bussning var på väg att krypa ut såg vi. Farthållaren funkade – vad är oddsen för det på en 42k mila bil? 2 uppsättningar US Turbo följde med, dock inga kåpor. Vi får väl rota i våra förråd och se vad som finns. Bilen ställdes av idag vid köpet, och vi hoppas kunna göra ett motorbyte i Jul nån gång kanske? To be continued!

                Till mina andra pärlor kom lite godis idag – dock var inte allt med. I detta nu är 4x SuperAero fälgar på vift i Schenkers lastbilar nånstans, öken… 😥

                  november 30, 2010 at 21:19 #180315

                  F*n va roligt måste se bilen nån gång synd att vädret är som det är nu annar hade jag nog åkt gärna ner 🙂 (og så klart 😉 )
                  Måste vara lite xtra kul när man är fler som håller på med samma bil

                  Mvh Nisse

                    december 3, 2010 at 04:51 #177840

                    Inte för att vara sådan…. men varför byta motor i LUX’en? Tvivlar ni på driftsäkerheten, saknar ni putsen eller vad är det som tvingar fram beslutet? Själv hade jag tyckt att det var larvigt coolt att kunna visa upp en 42’milare med originalhjärta och fungerande utrustning Dessutom bara vara glad för varje extra mil man lägger på mätaren, som kontrast till lågmilare, där ägarna får ångest och sömnproblem för varje extra meter de rullar.

                    Skulle vilja träffa de ägarna som lyckats, och orkat, hålla en bil i detta skick, under så många mil och så många år, och lära av dem. Tycker att det kvittar hur mycket man putsar, lika fan kommer rosten. Skruvar man på bilen själv, verkar bilen tycka om omvårdnaden, och tvingar en snart att byta nästa detalj. Det är med viss bitterhet (kan det bero på den trasiga slavcylindern i min 9000) som jag funderar på lobotomi för att skära bort den bilintresserade delen.

                    //David

                      december 3, 2010 at 07:42 #180331

                      Jag håller med, bilen är cool med 42k mil. Men motorn är slut. Lådan är supersladdrig, 5an handlar om tur och vilja för att få i, och hela motorn ser för djävlig ut. Dessutom som jag nämnt ovan, det är rätt mkt delar till maskin som inte finns, och jag har blivit mer och mer nojig med det där. Och någon originalbil har vi inte köpt, utan en cool Sedan med fräsch kaross att köra omkring i nästa sommar. Jag kommer ha den till jobbet vissa veckor, Karl kommer bruksa den emellanåt. Det var planen från början, och då skall motorn bara funka. Alternativet för bilen var Tyskland som vinterbil (!) eller att den stoppades undan för lång tid av förra ägaren, för några mer seriösa spekulanter verkar inte funnits. Så jag anser fortfarande vi räddar bilen, originalmotor eller inte. Dessutom är det ju kul byta motorn! 😛 Vi kommer pyssla på lite mer ball grejor för övrigt, ny vinge, Jalusi är på gång. Sen får vi se vad blir mer.

                        december 3, 2010 at 11:47 #180336

                        84ornas motorer är ju lite speciella, och det är såklart ett hinder. jag försöker få tag på så många som möjligt att lagra för jag vill att min bil ska ha original hjärta. då krävs en hel del reservdelar. ju fler vi är som känner så desto färre kommer lyckas. förstår helt beslutet att skifta motorn, speciellt efter 42k mil.

                          december 3, 2010 at 12:27 #180337

                          Menar du 84 motorn i allmänhet eller bara turbo motorn?

                          Mvh Nisse

                            december 3, 2010 at 12:48 #180338

                            @longjohn61 wrote:

                            Menar du 84 motorn i allmänhet eller bara turbo motorn?

                            Mvh Nisse

                            B202L -84 är det jag syftar på, andra motorer är ointresanta 😉

                              december 4, 2010 at 09:10 #180352

                              @M.broberg wrote:

                              @longjohn61 wrote:

                              Menar du 84 motorn i allmänhet eller bara turbo motorn?

                              Mvh Nisse

                              B202L -84 är det jag syftar på, andra motorer är ointresanta 😉

                              Förstår inte riktigt, varför du inte bara gör iordning en nyare motor istället, blir ju bara lättare och billigare
                              samt att det inte syns någon skillnad.

                                december 4, 2010 at 09:19 #180354

                                Turbocab:
                                Aha, det förklarar saken.
                                Kör på bara… riktigt häftigt med en gammal trubbnos-sedan som får smiska asfalt, oavsett hur original den är

                                  december 4, 2010 at 12:06 #180357

                                  Bror min och jag renoverade en B202 Turbo -84. Vi har till och med kvar motorn. Så vilka delar är det som inte finns TurboCab? Lite nyfiken. 😉

                                  Mvh Turbo4

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.