MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Håller med är rått billigt om man jämför med typ gamla jänkare 😉

Mvh Nisse

november 18, 2010 kl. 15:34 #179933

@Turbocab wrote:

Här är nya insatsfiltret. Vad många inte tänker på gissar jag är avrinningen nertill i detta fack, den gummislangen mynnar i högerhjulhus och är ofta igensatt. Så även denna. Är nu utrensad och blåst, vatten som äntrar genom luftinsläppet evakueras nu som det skall och man fyller inte bilen med vatten genom fläktsystemet.

Vart sitter den här avrinningsslangen? Vet att jag hade problem med det i somras. Så bör kolla över det.

november 18, 2010 kl. 16:00 #179935

Vattnet rinner ut framåt i bilens riktning, kör ner ett finger så känner du. Den går ut under locket till filtret, och sen ut till höger typ genom plåten ut i innerskärmen. Vrid hjulen åt vänster så mkt det går så ser du. Pilla lite i öppningen i slangen, sen kan man försiktigt spola vatten ner i slangen. Jag garanterar det kommer ut löv, barr och skit ur slangen. När det liksom ”släpper” så forsar plötsligt vattnet snabbt ur boxen, det blir en väldig skillnad! Lycka till! Manöver gäller oavsett om man har AC eller inte.

november 19, 2010 kl. 07:46 #179959

Gillas att du åker T16 som vinter bil! och sen att det blir projekt av det är ju bara självklart 😀

Ännu roligare att du gör två bilar så lika varandra! 🙂

november 19, 2010 kl. 21:10 #179986

lite sugen på att beställa ifrån parts for saab med!!! du beställde mattor till LHD va martin??? de såg ju faktiskt snygga ut!! kanske ska besställa fjädrar ifrån kilen med när man ändå e på gång 😎 —fälgar får nog vänta till våren, då förhoppningsvis min andre svarte fara är såld :mrgreen:

november 20, 2010 kl. 20:24 #180005

Då har man plöjt några mil T16 idag igen, i snövädret. Var riktigt fint uppåt Brålanda och slätten där. Mitt på slätten bor ju Jörgen, och jag kom hem med en 8ans primär med kjedjor, och ett stållock för diffen. Blir fint på den röda! Fick en del bra tips och sånt, och en titt på hans diff samt spakställ. Megasugen, men diffen får vänta så länge…. Efter besöket på Museet så blev det även en nummerskyltshållare med ”Saab Car Museum” på. Pics kommer väl imorrn hoppas jag.

Offtopic: Körde upp på E6 i förmiddags ju upp till Jörgen. I höjd med Tagene ungefär kör jag sakta om en 740 kombi i snömodden. När jag är snett bakom så ”TJONG” flyger hans motorhuv upp och smäller rakt in över hans framruta och där slocknade utsikten rätt så effektivt så att säga…. 😯 Fick lite panik och lade foten på bromsen utan att aktivera den, för jag förväntade mig ungefär vad som helst av killen bredvid i Volvon. Han tog det ändå coolt och höll kursen, men bromsade lite väl snabbt… Jag vet inte om det blev nån krock i högerfilen, men det blev snabbt väldigt körigt bakom mig. Jag saktade ju aldrig ner så kom snabbt iväg från platsen. Jag har hört talas om detta, men aldrig sett det live…. Shit, det måste smällt som fan i bilen när huven kom, det gick FORT. Fatta att og900 äger, skulle inte tro den huven smäller upp… 😆
                Slut offtopic.

november 20, 2010 kl. 20:47 #180007

@Turbocab wrote:

Vattnet rinner ut framåt i bilens riktning, kör ner ett finger så känner du. Den går ut under locket till filtret, och sen ut till höger typ genom plåten ut i innerskärmen. Vrid hjulen åt vänster så mkt det går så ser du. Pilla lite i öppningen i slangen, sen kan man försiktigt spola vatten ner i slangen. Jag garanterar det kommer ut löv, barr och skit ur slangen. När det liksom ”släpper” så forsar plötsligt vattnet snabbt ur boxen, det blir en väldig skillnad! Lycka till! Manöver gäller oavsett om man har AC eller inte.

Kan meddela att de var massa skit där. Så gjorde rent det.

Låter som en trevlig tur du gjorde idag. Hur många 8:ans hade han?

november 20, 2010 kl. 20:52 #180009

Gött att du fick rensat ut dräneringen!

Jag vet inte hur många, men nån mängd var det rakt inte… Ett par st max gissar jag. Dom har ju aldrig funnits i Sverige, han har fått sina genom lådor utomlands ifrån bla som haft 8ans primär monterade från Saab. Jag antar den gick köpa över disk här också, men hur dyr den var vågar man ju bara spekulera över.

november 25, 2010 kl. 20:20 #180218

Om jag säger 1984 T16 LUX 4-dörr sedan, vad säger ni då? Jag har nys på en i Göteborg, den som är till salu på Saabklubben. Var och provkörde idag. Inte mkt rost alls, löjligt lite faktiskt, och jättefin inredning! 42.000 mil (!!!!!!). Motorn såg för djävlig ut, och allt var ganska skönt slappt, men i övrigt var bilen jättefin, inredningen tokfin trots miltalet, och extremt påkostad genom årens lopp. En ägare sen 1988. Min plan är uppfräschning, motorbyte, och lite småpyssel. Jag ser motorn som helt enkelt färdig med det miltalet, vacker var den inte heller. Allt funka iochförsig, men lådan var lite slapp och det är ju lite is och så med delar till motorn nuförtiden. 1984 års motor menar jag då….

Vad är en dylik bil värd? Tid och plats har jag inte heller. Men en T16 LUX 1984 med så rostfri kaross, Nybess UA. Skall jag? Trots miltalet? Vad är den värd? Jag tänker kanske runt 7-8000. Hur många finns det? 3 st?

Pärlan, fotot några veckor gammalt.

Jag skall ha bilen till att jobbåka med nästa år….

november 25, 2010 kl. 20:38 #180219

Svårt att låta bli va 😆

Mvh Nisse

november 25, 2010 kl. 21:05 #179728

Sjukt vilket skick! Speciellt med tanke på milen… Rullat/rullar som tjänstebil? Känns precis som en sån bil som motorn, trots milen, kan vara i bra skick mekaniskt sett. Menar att den nog är väldigt välskött även mekaniskt, med tanke på hur den ser ut kosmetiskt. 🙂

7-8k låter som ett bra pris, kanske lite i underkant t om? Besiktad ”brukshärk/vinterbil” brukar ju vara runt 5000kr, och denna är ju betydligt finare än så!

MVH

november 25, 2010 kl. 21:34 #180223

Vore jag dig, skulle jag försöka landa lite, förstå mig rätt, men jag skulle verkligen ta en funderare på om du verkligen borde köpa denna bilen, tänk på vilka bilar du har istället, och inte dom du saknar!
                            jag förstår dig mycket väl, men lägg den tid du har på bilarna du har istället.

om jag ska vara helt ärlig, men en hård sanning är att jag trro ändå inte du behålller denna bil speciellt länge om du köper den.

detta säger jag som en vän och inte nåt annat.

november 26, 2010 kl. 08:04 #180224

Du har helt 100% rätt Peter…. Trist men sant. Jag behöver den inte, jag bara ser ett kul projekt. Som jag har tid med när jag flyttat, lyft ur motorn på den röda och den gula först, mm….. 😳 Fan att man aldrig kan fokusera på det man har? Nån som känner igen sig? Blir väl att bita i det sura äpplet och gå vidare… Till våren behöver jag en bil till, men då kanske man borde köpa nåt som inte har gått 42000 mil och motor måste bytas på. 😆 Men ack vilken läcker vagn. Inte många LUX kvar nu…. Han har tydligen fått bud på 15k osett av en tysk, men vill inte sälja utomlands.

november 26, 2010 kl. 08:29 #180225

Ja Bovys gammla siffror säger 3 styck, är ju några år gammla så… Du kanske är fel person, men jag hoppas att någon här på klubben köper och vårdar den, är ju max 3 styck kvar i sverige.

november 26, 2010 kl. 12:04 #180226

Ok, jag släpper denna. Makten sade ifrån. 😳 Men någon borde köpa den, Karossen är fan värd räddas alltså!!! Är skitfin undertill också, massa underredsbehandling.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.