MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Det är klart det går, men missa inte poängen här nu – det skall vara lättjobbat. Och skulle något gå sönder så finns inte vissa delar som jag redan nämnt. Därför gör vi det lät för oss och skrotar 1984 motorn och sätter in en senare, där delar finns att få lite lättare! Det ska vara lätt att mecka bil, leta delar kan andra hålla på med.
@Saaben wrote:
@M.broberg wrote:
@longjohn61 wrote:
Menar du 84 motorn i allmänhet eller bara turbo motorn?
Mvh Nisse
B202L -84 är det jag syftar på, andra motorer är ointresanta 😉
Förstår inte riktigt, varför du inte bara gör iordning en nyare motor istället, blir ju bara lättare och billigare
samt att det inte syns någon skillnad.Jag skulle veta, räcker som anledning för mig, jag bygger ju inte bilen för någon anann.
@Saaben wrote:
Jag skulle veta, räcker som anledning för mig, jag bygger ju inte bilen för någon anann.
jo, men om det är 100% orginal du eftersträvar så är det ju mycket som inte stämmer med din bil.
jajjamen. Men det är inte det jag är ute efter. jag är inte ute efter något annat än mina egna fixa ideér, hur skumma dom än må vara. nog med OT i denna tråden, vill du diskutera min bil har jag en egen projekttråd.
Nu har jag läst min egen tråd lite igen, för att påminna mig att jag har några balla og900. Två av dom står och fryser under täcken långt bort i detta nu, en kurar i en lada med massa andra Saabar. Men nu händer det lite grejor i alla fall – jag är numera residerande i Lerums Kommun, utanför Göteborg, i ett eget hus, äntligen. 37 år tog det…. Galet. Eller ja, tanten äger ju hälften, men i alla fall. Söndagen 6e December gick flytten, i rykande snöstorm. Kanon. Carporten till huset lyser tom. Så länge vädret är som det är får jag inte ens hem pärlorna, väntar på nån mellandag med lite plusgrader så en av dom kan komma hem, men det blir väl till mars?? 😯 Garaget är ännu så länge 3,5 meter långt, men nu är allt annat klart snart. Detta innebär att väggen kan rivas och jag får ett eget varmgarage till mitt förfogande! Förra ägaren har alltså delat av garaget till en verkstad + sovrum. Där skall Cabben bo permanent, med undantag då någon av de andra är inne för små jobb. Det skall bli nice få hem pärlorna nån gång. Projekten är klara i huvet, men kommer väl revideras efter hand. Det är ju visst tidskrävande att ha hus också? Den röda är först ut. 8ans primär, ny styrväxel (läcker…) och lite motorumsfix rent allmänt väntar. Sen skall den gula in en ”snabbis”, ny låda, ny kamkjedja, och 8ans såklart. (ja, jag har fått tag på två). Lite pinsamt kanske, för jag sade till mig själv och några här bland annat, att 8ans minsann inte är värt det, för lite skillnad, för mkt pengar. Ja, man säger mkt dumt… 😳 Ett par helt nya SuperAero 16″ med logga och synliga bultar har hittat hem också, till den röde. Jepp, nu byter vi igen. Även en uppsättning 16″ Aero i Silver skall hämtas, blir kul som omväxling!
Mkt text. En bild. Mitt nya Saab-mecka! Kuriosa: En av grannarna är gammal trollhättebo, hans far inköpschef på Saab för länge sen! En snygg 9-3SS pryder hans uppfart, nice!
Ni söderöver tänker kanske Skånelänga, och det är helt rätt. Hustypen heter det, och Skånska Småhusbyrån i Malmö ritade alltihopa på 60-talet. Dom har vridit alla husen litegrand, så man slipper vinka till grannarna hela djävla tiden. Jag hade nog önskat mig ännu mer ensamt, men närhet till Dagis och sånt är ju också faktorer som påverkar numera.
Till sist så kan jag bara säga att min 5D T16 sköter sig fint som fan. Numera bessad UA så rullar den på så fint. Termostaten jag köpte ny höll två veckor ungefär, en ny likadan löste problemet. Skumt? Ett par nya Vinterlagg på Saab 9000 6″ Turbofälgar väntar snart, slänger upp en bild på den då. Tills dess: God jul Saabtokar!
😛
PS. Lyxen då? Jo, den står hos Karl, vi skall väl pyssla lite med den efter nyår, riva ur maskin bla!
december 17, 2010 kl. 16:57 #180529Fint hus du har köpt martin 🙂 måste kännas skönt att ha garage 🙂
Hur många fälgar har du egentligen 😀 och hur hittar du typ 16tumms aero med synliga bultar ❓Mvh Nisse
Sök på http://www.partsforsaabs.com och du kommer finna vishet! 😛
Ja, tack huset är fint. Tokrenoverat av förra ägaren under 7 års tid. Taket är nytt, bergvärme klart, nymålat, nytt kök. Rubbet!!! Att renovera en villa har jag varken tid eller lust med, färdigt är jätteskönt. Ironin i det hela är också att 8 km härifrån så har polarna köpt ett hus för 1 miljon MER än vårt, och då måste ALLT göras på det. Bara för att vi inte bosatte oss i finare Lerum vid Aspens strand så sparar vi dom pengarna. 😯 Då känns det ganska lätt att skippa sjöutsikten. Dessutom ligger Gråbo fint till för sköna cabutflykter. Trollhättan ligger närmare nu, via Mjörn och Sollebrun på helt underbara vägar i vårsolen. Så en del av cabsvängarna till gråa Göteborg kommer nu styras om till Trollhättan istället, en stad jag gillar mer och mer.
Mkt offtopic här nu kanske, men Garagemöjligheterna innebär ju en ny dimesion för bilhobbyn trots allt. Dock tror jag ärligt talat inte det blir så himla mkt mer tid till meckat.
Stora jobb? Som? Motorlyft är inga problem, det gör jag hemma. Rost och sånt håller jag mig borta ifrån, likaså öppnar jag inte gärna växellådor för mkt. Men det mesta annat är ju inga problem i en relativt lättmeckad bil som og900. Fast jag har ju inte mkt att jämföra med visserliggen, något annat har jag inte meckat. 😆 Planen är också en motorlyft från Verktygsboden, men vi får väl se vad platsen tillåter. Och plånkan…
¨
Håll du utkik efter bilarna i sommar!God jul Saabtokar!
Just hemma efter lite julfirande i Essunga. Hos tjejens föräldrar var det beckmörkt, västgöta-slätten låt stilla i all sin mäktighet, snön yrde lätt i luften av brisen, stjärnorna lös klart som dom bara gör på landet, eller i glesbygd i alla fall. Endast tomten var vaken…. Min koppling var i alla fall inte vaken längre. Sätter mig i bilen för de 6 milen hem och förbereder de-ising för att använda en ”Saabish” flygterm, och skall strax lasta i frugan, lille Carl och ett mountain av Julklappar i bagaget. Märker snabbt att kopplingspedalen har nada motstånd… Helt sjukt, det är andra gången jag parkar en perfekt fungerande bil och några timmar senare märker att kopplingen är död. Backar ur på startmotorn med växeln i, samma med 1ans växel… Hackar iväg efter ilastning på starten, men maskin tänder och vi rullar iväg! Inte illa i -12 grader, snacka om piggt batteri. Får i tvåan med lite våld och labb med motorvarvet. Sen är det 6 mil hem. Slänger i 3an efter Nossebros 2 rondeller, och 1,5 mil senare lyckas vi köra igenom Sollebrunn på 3ans växel. Vadå stopp-plikt? 😳 Visst, kunde säkert labbat mer med kraschväxlingar, men en og900 låda med 20.000 mil på mätaren och Minus 12 och familjen på Julaftonskväll – nej, bäst inte labba för mkt…. 😯 Sen var det bara 4 mil hem! 😛
Så nu väntar kopplingsbyte, utomhus, i minus 10 ca. Kanon. Wish me luck… Kanske borde riva väggen för Garaget pronto?
Låter som en minst sagt spännande resa… 😀
Lägger mina slantar på huvudkopplingscylindern har tackat för sig, råkade ut för precis samma sak på min röda 900 förra året. Dock kändes pedalen lite annorlunda ungefär en vecka innan den gick i golvet, men det var något jag reflekterade över först i efterhand… Jag hade 5mil hem och lyckades nästan få den att koppla ur efter jag tog ur golvmattan och verkligen pressade pedalen i golvet. Gjorde precis som du, i med ettan och köra på starten så hoppade den igång, drog ur ettan ordentligt och hoppade till trean, sen lyckades jag lirka i femman efter ungefär 1mil och körde på femman hela vägen in i garaget hemma. Ibland finns det fördelar med 6ans primär. 😀
MVH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.