MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    rodder76
    Deltagare

Hej M.
    Ser ut att vara ett snyggt och visuellt välskött hus. GRATTIS!
    Eftersom jag månar om dina fina bilar, tänker jag genast tanken att bygglov för att förvandla carport till garage borde vara inlämnat vid detta skede. Jag menar; ni har bott där ett par veckor nu 😉

Mitt tips vid kopplingsbortfall är att starta på tvåan. Lättare att få ur! I januari 2007 behagade inte huvudcylindern i den 9000 jag begagnar, att vilja fortsätta sitt arbete. Det fungerade att åka till och från jobbet i någon vecka eller två, innan den byttes (mest staskörning). Nu för någon månad sedan var det dags igen. Vätskan hade valt att lämna sin behållare på ett än idag outgrunderligt sätt. Det blev till att pendla Lkpg-Nkpg i en vecka innan det blev ett quickfix. Fyll upp vätska, lufta med luftman och kör. Har funkat i en månad än så länge utan märkbar förlust av DOT4. Blir det slavcylinderbyte så får det vänta till alternativa bilar kan tas fram ur vinterdvalan….

turbocab
    Deltagare

Nej, det är lugnt! Cabben är ju påställd och skattad året om nu, tack vare entusiastförsäkringen. 😆 På med lite rostiga plåtisar och dubbat bara, så är det klart! Eller inte. 🙄 Annars får jag väl ringa Karl och vi ställer på Sedanen igen. Den är ju underredsbehandlat i alla fall.

Tror dock inte det är Huvudcylindern Johannes, jag har haft det förr och detta vara annorlunda. Då brukar man kunna ana att nu djävlar är det nåt fuffens på gång. Det gjorde jag inte nu. Dessutom är det blött nere under slaven tror jag, men det kan ju vara nåt annat.
    Minus 13 i Gråbo idag. Är på väg hem till gamla garageplatsen för att hämta grejor och mecka lite…. Blä…. Jag har ett halvt garage ju, funderar på att döna in Fronten och täcka med pressenning och jobba nästan inne i alla fall.

Rodder: Jodå, tanken med carporten har redan slagit mig. Det är rejäla Träväggar runt om, och en låg infart, alltså nersänkt tak typ. En liten dörr där är inga pix. Bygglov? 😆

turbocab
    Deltagare

Så här kul har jag haft idag:

Temperaturen ligger på minus 12 i Gråbo. Huven står i Garaget. Fick i alla fall rivit lite runt kopplingen, och kom åt att lufta. Nu funkar den igen…. 😳 Jag kan möjligen ana att röret läcker längst ner, det är lite kladdigt där. Ser inget läckage runt slaven, men jag har å andra sidan inte tagit plastkåpan så jag såg inte så mkt egentligen. Det kan vara slaven…. Vidare undersökning blir när bilen står i värmen. Djävlar vad allt satt fast, gummislangarna var stenhårda. Och pricken över i – såklart gick magnetventilen sönder. De slangarna är inte original, utan bränsleslang, och var hårda som metallrör nu. När jag böjde i det ena för att få bort röret mellan LMM och turbon så gick plast-anslutningen såklart rakt av…. Fan också. Ska leta, jag tror jag har en ny ventil, annars blir det köpesannons. Öken. Man lagar en grej, och en annan går sönder istället. Men det är ju glädjen att mecka.

Fick rensat bort extra fläkten i alla fall. Den såg fräsch och fin ut och kommer hamna i den gula kupen när ACn byggs in i den igen.

Bilen rullar nu också på nya dubbade, med 6″ Saab 9000 Turbofälgar. FUnkar eller?

Ironi att bilhelvetet skulle gå sönder nu, kanske 2 veckor innan Garaget är fit for fight. Då hade allt var lite lättare! Projekt när det är klart blir att fixa lite med den röda, kanske byta kopplingsröret, mm. Sen skall den röda kupen in, och motorn ut!!! Men det är en senare historia.

joh900
    Deltagare

Alltid lika underbart med lite utomhusmek…. eller?…. 😉

Det brukar gå ganska fint att laga magnetventiler med trasiga anslutningar genom att gänga i en metallnippel istället, fast är ju lite meck 🙂 Kan vara bra att spara den gamla ventilen så kan man laga den med metallnipplar och ha i reserv/som test om inte annat.

MVH

9k94
    Deltagare

Usch jag är helt emot utomhus mek. Har varit så bortskämd med att ha ett ställe och greja på tills i år då taket rasade in när snön töade bort i våras. Men du får se till att göra iordning garaget nu så du kan få stå inne i värmen. 😉 -12 är inte så gött att jobba i.

Mvh Turbo4

torbo
    Deltagare

Förstår hur du känner dig.

Jag har alltid gjort mina arbeten på uppfarten, mest sommartid.
    Senaste var byte av handbromsvajer i -15. Det var svinjobbigt, med tanke på att jag var tvungen att jobba 50% utan handskar.

Men vafan, skam den som ger sig!

Nu har jag äntligen fått in bilen i garaget dock 😀

strongman
    Deltagare

Jag vet exakt hur jäkligt det är med kyla, har jobbat utomhus nu i 3v och helsike vad allt blir så mycket krångligare.

Jag gillade fälgarna, hade de på min första og900 🙂

turbocab
    Deltagare

Lider med dig, och alla som jobbar ute så här års. Det är gräsligt kallt! -17 i detta nu utanför Götet.

Luftade ju allt igår, körde en sväng idag. Allt lirar, jag har koppling igen. Känner inte av magnetventilens frånvaro så mkt, den går på GLT som är något höjd och vid minsta tendens till laddtryck så slirar det loss ändå. 😀 Ska hålla järnkoll på vätskenivån så får vi se hur det håller ihop.

jonathan p
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Lider med dig, och alla som jobbar ute så här års. Det är gräsligt kallt! -17 i detta nu utanför Götet.

Luftade ju allt igår, körde en sväng idag. Allt lirar, jag har koppling igen. Känner inte av magnetventilens frånvaro så mkt, den går på GLT som är något höjd och vid minsta tendens till laddtryck så slirar det loss ändå. 😀 Ska hålla järnkoll på vätskenivån så får vi se hur det håller ihop.

Lustigt att det bara ger upp så plöttsligt, börjar ju komma mer smygande… Hoppas det håller ihop ett tag, annars får du bygga någon snabbluftning 😉 Eller så kan du få min automatlåda i cabben så du slipper bekymmer (fast en något trögare och soppatörstigare bil) 🙄

rodder76
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Jag har arbetet utomhus mestadels av denna vinter, och med mig behöver man inte lida mer än att jag har det sämst betalda skitjobb som finns norr om Libanon.
    MEN jag har haft relativt bra jobb utan allt för mycket stillastående eller sittandes/liggandes på marken…..
    I många fall är hösten avsevärt värre än en riktigt kall men fin vinterdag. 20 minusgrader är inga problem att klä sig mot. Underkylt regn är dock ett helvete!

Men att skruva bil i kylan, det är inget jag är avundsjuk på. För lite rörelse, så man blir svinkall på bråkdelen av en sekund. Allt verkar sitta 300% hårdare och inga handskar i världen är smidiga och varma nog för att kunna användas med tillfredställande resultat.
    Så trots att jag jobbar mycket utomhus, så är jag mer imponerad av din drivkraft Martin.

turbocab
    Deltagare

Jo, tackar. Men snart är den epoken slut äntligen. Jag bygger, eller snarare river, för fullt. Igår upptäckte jag att golvet i den halva av garaget som var sovrum var byggt atombombsäkert. Limmat, skruvat, golv-skickt i flera centimeter tjock plywood. Öken… Är nästan igenom allt nu. Men jag drog i mig några kubik gullfiber, fick migrän allan, och allt stannade änna upp…. Som en bonus så såg jag att kopparören till det extra elementet i sovrummet var dragna i en båge rakt över golvet ungefär där framvagnen hamnar i Garaget. Jaha, så där får jag kapa rören och dra nya längs väggarna. Men att stänga av och öppna/dränera vårt värmesystem händer INTE i denna kylan, mao kommer detta inte bli klart förrän till våren nån gång. Mao: Nån lyft blir det inte än, och de större projekten jag planerat blir möjligen skjutna på litegrand. Dock vet jag inte hur gott om plats det faktiskt blir när en og står där inne, kanske det klarar sig ändå. Bilder kommer så fort jag är klar. Innan nyår 2011. 😳

longjohn61
    Deltagare

Du kommer bli så j*vla glad när du har garaget klar.Köpte själv hus i mars i år efter 20 långa år ute på uppfarten kan bara säga att det känns underbart att
    gå ut på kvällen ta med några pilsner och mecka lite og känns ännu bättre om det regnar eller om det är kallt som nu 😀
    Gott nytt år o lycka till 😉

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Nyår. Varma vindar smeker Göteborg. Läge att tvätta bilen! Jepp, ut med några hinkar varmvatten och skölja av det värsta med. 😆

Gott nytt år på er Saabtokar! Det skall bli ett nöje att träffa så många möjligt IRL och tjöta Saab i år!

turbocab
    Deltagare

Sådärja, nu börjar garaget lossna på allvar. Här är en liten teaser. Långt ifrån klart, men det är på gång i alla fall.

Ser litet ut på fotot, men är gott om plats för en og900. Trappan mitt i rummet skall väck såklart och en vindstrappa modell nerfällbar installeras. De vita elementrören på golvet var ju en surprise, här hade det fuskats när man byggde sovrummet och dragit enklaste vägen. Måste byggas om och dras längs väggen. Golvet skall målas, lite lister och väggar likaså. Man kan ju inte ha sovrumstapet i ett og900-garage… 😳

jonathan p
    Deltagare

Inte dumt med varmgarage, lite snickeriverksamhet där och trevliga klassiska detaljer som gamla essoprylar och saabtavlor så lär du spendera mycket tid där 😉 längtar själv till jag skaffat hus, där är garageplats högt prioriterat.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.