MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Ser bra ut. Bara en trappa i vägen för dig som ser ut att vara nästa projekt att riva. Skall golvet målas sen eller skall det få vara som det är? Eller hur ser planen ut för garaget?

januari 1, 2011 kl. 20:20 #180842

Det blir allt målning, nåt ljust grått typ tror jag. En arbetsbänk till skall in till höger, bänkslipmaskin införskaffas. Tryckluften kommer installeras, och gott om el-uttag. Planen är att ha en muttermaskin på varje långsida med en kabeltrumma eller nåt, för rena F1-byten av däck. 😆 Så jag slipper ha samma trista fälgar på så himla länge som jag haft annars menar jag. 🙄 En liten bläster-hörna har jag planer på också, på baksidan i trädgården. Gött med dörren där, bra när man fixar och grejar. Det enda jag inte har är en brunn i Garaget. Det suger lite, men man kan ju inte få allt. Blöta jobb får skötas ut i Carporten.
        En motorlyft kommer finnas i garaget, samt en lång verktygstavla som förra ägaren lämnade. Ett drömgarage kanske detta blir, men några kompromisser. 😛

januari 1, 2011 kl. 20:28 #180843

Låter som en bra plan för garaget. Själv så letar man efter ett hus med helst ett dubbelgarage. Just nu är det lite dött på marknaden.

Längtar iaf efter att få se hur ditt garage blir. Alltid kul att få se kan ju få lite idéer till det framtida garaget. 😉

Hoppas att du får ett bra 2011!

januari 1, 2011 kl. 20:47 #180844

usch vad trevligt det ser ut!

januari 1, 2011 kl. 22:22 #180847

Ser riktigt trevligt ut det där och loftet går ju alltid använda som lager av saabdelar 😉

Glöm nu inte belysningen, mycket lysrör ska det vara 🙂 Gärna några på väggarna också, så du ser när du tappat skruvar och muttrar 😉

januari 2, 2011 kl. 14:14 #180851

ojoj, detta blir bra!
                Ta mycket bilder på allt du gör! 😀

Att meka med bilen är ju rena terapin, att få göra det inomhus i varmgarage är riktigt skönt! 😎

januari 9, 2011 kl. 11:14 #180952

Då var min T16CC en fulltryckare igen. Tackar Jesprut för detta! Och tack ni andra som erbjöd.

Igår meckade jag och Karl 900T16 LUX! Skitball att vara två och mecka runt lite. Vi har nu ändrat inriktning på projektet lite. Motorn och lådan kommer behållas, åtminstone nu över sommaren. Ett nytt spakställ gjorde underverk! 42000 mil sliter på plastkulorna. Ett likadant med 18k mil på mätaren var lösningen, nu hoppar 5an och alla de andra växlarna i så snällt så. Mao – lådan är ok. Helt ljudlös, inget läckage. Motorn går rätt bra. Startar på första slaget, helt galet. Turbon laddar på, men inget händer ju under 3500 rpm. Men sen händer det fan så mkt mer! Ett varv eller två på wastegaten så kommer det nog bli ännu bättre. Nån APC trim skall vi inte göra, den får vara orörd. Dessutom hittar vi den inte, den sitter inte i hjulhuset. 😯 (skoja mest, den sitter väl under baksätet om jag inte är felinformerad?) Glappande bakluckan har även spänts upp och är nu tyst vid körning.

Här är en bild innan vi började igår.

Så här äcklig var maskin:

En flaska avfettning och två diskborstar senare:

Notera rostfria slangklämmor. Det är skitfint under allting. Kylaren ser helt ny ut, bara lite rostyta på några ställen. Länkarmarna är helt ok, mkt bättre än på min Cherry. Gött!!!!

Andra sidan. Det var helt svart här överallt innan, 20 års klet och dynga. Mekanikerna som skött bilen kan inte vart jättenöjda när dom öppnat locket på denna för standardservice, men ett bra jobb har dom gjort.

Garaget: JAAAA. Det är klart i stort sett. Jag skall slänga upp lite bilder idag tror jag. Hade gärna provparkerat en bil i det, men det går inte. Igår bestämde sig snön på vårt långa lutande tak att släppa, allt på en gång. Under några sekunder av chock då jag trodde att ett godståg kört in i kåken pågick lavinen. Sen var det bara skotta fram huset igen. En bil kommer inte in i Garaget nu, för det ligger väl ett ton av packat snöklet framför. Ställer man sig på högen sjunker man inte ner nånting alls….. 😥 Djävla lappmögel, jag hatar SNÖ. Jaja, får inte hem nån av pärlorna nu ändå. Jag tänker inte berätta hur min röda TurboS står vinterparkerad så här långt, men det innefattar ett bilöverdrag, massa snö och inget tak. 🙄 Och eftersom cabben står inlåst innanför den så kommer inte den heller ut just nu…. Gaaaaah. Vår, var är du?

januari 9, 2011 kl. 12:16 #180954

Visst är det allt kul med en till som hjälper en att meka. Då slipper man prata med sig själv hehe.
                    LUXen blev gör fin i motorrummet! Snön får du väl smälta med en gassvets 😉

mvh

januari 9, 2011 kl. 13:38 #180955

Martin: Det händer inget innan 4000 RPM på min på enbart GLT så 3500 e ju skitbra. dom har lite seg spoolup dom gammle 😉 APCn sitter mkt riktigt under baksätet =)

januari 9, 2011 kl. 18:20 #180960

Det är en riktigt trevlig bil, ångrar inte återfallet till turboträsket…

Martin vågade inte varva motorn så mycket att turbon kom, sedan var han inte lika kaxig längre. 😎

Nej, men det är trevligt att ha en mekkompis. 😀

januari 9, 2011 kl. 19:17 #177832

Välkomment till 900klubben Karl, det trevligaste Saabforumet i världen.

Nej, jag fick väl inte snurr på Turbon där, men det berodde väl mest på snöslask och is. För er som undrar så är Karl inte blyg på gasfoten. 😛

Framtiden för våran Lux kommer innebära lite lyktglas, ny vinge, nytt innertak samt lite mindre rostfix. Efter det kommer den bli en pärla, och vi kommer ha svårt övertyga folk att det verkligen står 420.000 km på mätaren.

januari 9, 2011 kl. 19:22 #177806

@Turbocab wrote:

vi kommer ha svårt övertyga folk att det verkligen står 420.000km på mätaren.

Det är ju inga mil för en Saab! Har en arbetskamrat som har en 9-5 Kombi 2001 som har gått 400.000km. =)

Själv hade jag en 9000i CC 1988 årsmodell som hade gått 400.000km den med. Var inga maskinella fel på den. Var mest rost på den tyvärr.. =(

januari 10, 2011 kl. 11:02 #180972

@Turbocab wrote:

Då var min T16CC en fulltryckare igen. Tackar Jesprut för detta! Och tack ni andra som erbjöd.

Igår meckade jag och Karl 900T16 LUX! Skitball att vara två och mecka runt lite. Vi har nu ändrat inriktning på projektet lite. Motorn och lådan kommer behållas, åtminstone nu över sommaren. Ett nytt spakställ gjorde underverk! 42000 mil sliter på plastkulorna. Ett likadant med 18k mil på mätaren var lösningen, nu hoppar 5an och alla de andra växlarna i så snällt så. Mao – lådan är ok. Helt ljudlös, inget läckage. Motorn går rätt bra. Startar på första slaget, helt galet. Turbon laddar på, men inget händer ju under 3500 rpm. Men sen händer det fan så mkt mer! Ett varv eller två på wastegaten så kommer det nog bli ännu bättre. Nån APC trim skall vi inte göra, den får vara orörd. Dessutom hittar vi den inte, den sitter inte i hjulhuset. 😯 (skoja mest, den sitter väl under baksätet om jag inte är felinformerad?) Glappande bakluckan har även spänts upp och är nu tyst vid körning.

Härligt att man kan hitta lite enklare åtgärder som gör underverk! Jag tycker ni gör helt rätt i att behålla orginalgrejerna kvar i bilen. 42000 mil inger ju ganska mycket respekt och bilens värde är i mina ögon i alla fall större med motor o låda kvar i bilen. Lycka till med fortsättningen!

januari 10, 2011 kl. 20:39 #180984

Gött att det löste sig 😀

januari 10, 2011 kl. 21:48 #180986

Ok, jag kan inte hålla mig. Garaget är i stort klart. Lite mer hyllor och lite mer grejor ut, dom förbannade flyttkartongerna tex. Sen är det bara rulla in skrotet. Golvet e målat, reservdelarna på plats. Fattas en bänkslip med stativ, ett besök till verktygsboden kommer lösa detta snart hoppas jag. Sen skall ännu mer verktyg och grejor hem från min gamla plats i Mölndal.

Så här blev det.

Från andra hållet:

Nu är det bara problemet med den djäkla snön som rasade ner från taket och nu har frusit i en stor klump utanför dörrarna. Jag får inte upp dom mkt alls. Jag får inte dit nån bil pga av vädret. Jag får inte ens loss bilarna pga frusen snö där dom står i Mölndal nu. Ödets ironi antar jag…. 😆

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.