MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Aha, nu är det nära!!! Ikväll kommer jag köra en i en bil i Garaget för första gången, nice!!

Den förbannade vingen har dragit ut på tiden. Varje sida har ju fått 4 lager på sig, med torkning emellan. Först Plast-primer för ökat fäste. Sen grundfärg, grå. Sen lack, två lager ca. Sen klarlack över detta också såklart, för att binda lacken och få den mer hållbar. Väldigt skönt ha ett helt garage att slabba i innan bilen kommer dit. Helt smidigt gick det dock inte, när ovansidan var lackad och klar och blev skitbra så hade jag för bråttom, vände på vingen med den sidan ner när jag trodde allt hade härdat, coh målade undersidan. Och nog fan blev det märken i lacken…. 😮 Så fram med slip-papper, 200 och 600 nånting, samt 2000. Sen ny färg, och ny lack på det, alldeles idag. Nu får den torka i värmen i 24h minst innan jag rör den alls. Slutresultatet? Helt ok antar jag. Det syns lite pytte-repor, men på det stora hela mkt bra resultat om man inte tok-analyserar i elakt ljus. Men det håller ju inte bilens original prototyp lack för heller, den har massa felaktigheter i sig, vilket ju bidrar till charmen!

Har även meckat växellåda! Här kommer nästan en FAQ hur man byter Primärväxel, håll till godo.

Att byta Primärväxel i en växellåda på og900 kan öka resp sänka varvtalet vid en given växel. Ofta strävar man ju efter det senare alternativet. Vanliga primärer är väl 5ans på äldre Iinsprutare, 6ans på nyare insprutare och 900S, samt 7ans primär på så gott som alla Turbo-bilar. Den ”trögaste” primären är 8ans. Dyr, eftersökt och aldrig sålt på några bilar i Sverige (ok, några mkt få undantag finns), så ger den längre växlar och man gör ca 100km/h på 2ans växel utan att tokvarva i det röda. Beror dock lite på vilken låda det handlar om och interna växlingen i den.

Här i Primärhuset sitter Primärväxeln. Denna går att byta även om lådan sitter i bilen påstår jag. Man får riva ur Kylaren plus ACn om det finns en sådan. Sedan palla upp främre delen av lådan/motorn och lossa motorfästet för åtkomlighet. Sen bör man kunna komma åt att jobba. Har man AC i bilen är det ju meckigt, då måste den öppnas för att kondensorn skall väck = lyft ur lådan/motorn ur bilen istället! Här är det lättjobbat:

Nästa steg är att dra ur axeln som går genom lådan och ut i kopplingen. Man lossar denna kåpan:

Sen skruvar man ur den lilla plaststjärnan på änden av stången. Eftersom jag jobbade med lös låda utan axel så har jag inga foton på detta. Läs gärna i nån bok om Kopplings-fix för detta jobb. Axeln dras rakt ut bara. Man kan dra i en bult i änden och dra med nåt, en kofot till och med att bända ur den med funkar. Kopplingen etc bör kunna sitta kvar i motorn när man gör detta, det hålls på plats av tryckplattan allting och stången kan skjutas tillbaka igen när allt är klart.
    När man kommit åt kåpan så kan man lossa all 12mm bultarna lugnt och fint, och ta loss kåpan. Det kommer rinna ut lite olja när man gör detta, de dl som ligger i primärhuset. Det hjälper inte tömma lådan på olja först, för man kommer inte åt att tömma primärhuset helt och hållet ändå.

Vi kan nu börja lossa primärkjedjan med hjulen. Det nedre hjulet sitter med en stor hemsk bult. Denna tas med mutterknackare. Tack till Jörgen för tipset! Manual föreslår att man öppnar sidohuset, och låser manuellt både 5an och backen, samt använder lång hävarm. Men knackaren var ju mkt lättare. Växellådsjörgen borde ju veta…

Obs att jag använder en vanlig Feltema hylsa i en muttermaskin. Det är FEL. Man skall ha krafthylsor. Nu är det sagt i alla fall…. Skyddsglasögon på.
    OBS: Det finns ett inslag i muttern av ett dorn också, en extra låsning man gjorde på fabriken. Det bör gå dra loss muttern fint trots detta, det gjorde det för mig.

När muttern där nere är loss kan man lossa övre hjulet. Det sitter med en låsring och tas med en rejäl låsringstång, som skall vara av typen expanderande.
    Detta var lite meckigt, man får ta i rejält. Ringen öppnas och tas framåt, det finns ett utrymme inne i kugghjulet där ringen kan valsa omkring och komma helt fritt från axeln den sitter på. Man skall alltså INTE öppna ringen och dra ut hjulet samtidigt, det är onödigt.

När muttern och låsringen är lossad kan man pilla ur bägge hjulen samtidigt. Obs att jag har lämnat spännaren på plats här, det kan man göra. Bägge hjulen måste dock dras ut samtidigt, det är mkt lite slack i kjedjorna och tar man ena hjulet först så låser kjedjorna = går inte.

Nu är då hjulen lösa. Till vänster här ser vi en 6ans primär och till höger en 8ans. Det skiljer bara två kuggar per hjul. Det är dyra kuggar det…. En 7ans primär ligger alltså emellan, en kugg större/resp mindre per hjul. Man kan INTE bara byta ena hjulet, då stämmer det inte med kjedjan alls. Båda eller inga!

Sen är det bara häkta i nya primärhjulen, hålla koll på vad som är uppe och nere, in och ut, och sätta dit igen. Se upp lite med spännaren, att det inte fastnar och klämmer för mkt.

Mutter skruvas dit med Gänglåsning. Jag hade bara gängtätning, men mkt av det skapar ju en tröghet ändå.

Muttern dras med maskinen igen. Det står ett moment nämnt i böckerna, ska kolla upp det och fylla i här. Ett sätt att vet att man dragit rätt är att hacket efter dornet skall hamna på samma ställe som innan, sen bör man kanske slå in det igen.

Hitta låsringen och pilla i den på plats igen, detta kan vara lite pilligt. Man bör vara säker på att den är på plats i spåret och låst.

Kåpan sätts sedan dit igen, och alla 8mm bultarna dras med 23-28 nm enligt manual. Använd momentnyckel!!!

Sedan skall man hälla i olja såklart, lämpligen nån bra växellådsolja, se andra trådar om detta. Manualen säger 10W40 MINERAL, inget annat. Men Quadralube 75W är ju populär här, och mitt val nästa gång. 3 DL skall hällas in i primärväxeln efter lådan öppnats och tömts. 2,7 liter i själva lådan genom påfyllningen där. Lämpligen öppnar man här för att fylla primären:

Enligt tips från Jörgen så kan man hälla i en liter i primären, för den rinner ändå ner i lådan sen. Då skall det ju lämpligen i ca 2 liter i främre påfyllningen!

Mkt nöje med detta!

turbocab
    Deltagare

En bonuspic förresten, jag fick ju hem cabben i helgen. Någon drog säkert på ögonbrynen i Söndags i slasket när en Monte Carlo-cab gled genom stan på E20. Försökte febrilt undvika ligga bakom någon för mkt, och bilen var faktiskt riktigt ren när jag kom hem! Startade så fint hemma också, inget knack eller gnäll allts, trots några månader i kylan. Nu får den komma in i kväll äntligen!

longjohn61
    Deltagare

Vet hur det känns när man äntligen får mecka i sitt eget garage 😀 Köpte hus med garage förra året det var som en dröm som blev sann 😀
    Måste vara riktigt kul att sätta in 8ans primär i en sån fin låda, bra med lite tipps om det där med olje påfyllning 😉 i vilken av pärlorna sak den komma ❓

Mvh Nisse

Beeos
    Deltagare

8ans primär är nice!
    Den gör sig riktigt bra på motorvägen. Fast även när man vill dra iväg, rulla iväg på 1an i med 2an och ladda på väl dags för 3an är man uppe i 70-80 🙂

turbocab
    Deltagare

Den fina lådan kommer hamna i den gula till våren. Det är inte så ofta man får montera en 8ans primär i en fabriksny låda, så det är lite högtidligt nästan. 😛 Lådan till den gula är inte jättedålig, men nytt är nytt. Den gamla kommer nog renoveras upp lite lätt, kanske ihop med en låda till jag har. (från Grålle!) och då har man två stående för framtida behov. Det är inte dumt….

anderslindh
    Deltagare

Tjusigt! Jag som ska göra detta byte från 6ans till den något mer resonabelt prissatta 7ans primär skulle uppskatta om denna beskrivning hamnade i FAQ – sen kanske man kan fylla på om något saknas?

Good job!

turbocab
    Deltagare

Tackar! Är lite kul nu, jag kan mecka och greja i Garaget och är hemma… Öppnar upp för lite mer FAQ och information rent allmänt, är skoj! Tidigare har jag meckat med konstant tidspress och i rörig miljö, det har inte riktigt motiverat till att fotodokumentera så jättemkt. Ironiskt nog har jag nu fått i uppgift på jobbet att ta fram manualer och ”handling instructions” för våra produkter där. Månne att jag snabbt kommer tröttna på att göra FAQer. 😆

anderslindh
    Deltagare

Låter som ett givet tillfälle att öva upp dig på massa FAQs för OG900 😉 Jag tycker det var ett stort lyft att flytta ner i flerbilsgarage jämfört med gatan så jag kan tänka mig med eget fräscht garage – vilken dröm 😛

t16s
    Deltagare

fabriksnya låda ajajaj va dyrt det lät:) blir ju kanon med det i den gule 🙂 själv åker min egen låda i bettan till helgen med hjälp av uffe!!ska ta lite pics med….

skönt med en og900 i garaget igen för första gången i garage väl??? då märklin samlingen tog upp rätt stor plats 😀

turbocab
    Deltagare

Tja, jag fick tag på lådan på stcs för klart rimliga pengar ändå. Den skulle suttit i den (din) svarta Andreas, men att jag sålde den gjorde att jag frigjorde lådan till den Gula vilket ju var bra. Gött att den Svarta kommer igång igen! Ta bilder…

Nu skall jag ut och parka en bil i Garaget. 😛

prostreet
    Deltagare

Jag vill inte verka petig.
    Men muttern där, ska inte den slås in med ett dorn i hålen som finns på drevet?
    Min mutter gick inte bort med mutterdragare i alla fall. Så fick spräcka hela muttern, och sen skaffa en ny, pga. att den var inslagen i hålen.

turbocab
    Deltagare

Du har helt rätt Glader, det är ett inslag där. Jag skall lägga till det. Dom drar bulten på Saab med moment, sen slår dom mkt riktigt in ett hack i bulten med ett dorn så den blir riktigt svår få ut. Men med muttermaskinen gick det fint. På Grålles låda gjorde jag det med 1,5 hävarm, lossade fint. Frågan är om det behövs 3x säkerhet. Dragen bult, med gängstopp, samt en klack slagen med dorn…

Då står den på plats i alla fall:

Jag står vid bakre väggen nu, och man konstaterar att lyfta en motor där inne blir inga som helst problem, gott om plats. Kanske jag får se över mitt skrivbord på änden, det åker nog ut och lite mer rejälare saker in.

Första jobbet var att labba lite med en original Trimbox för T16! Ett fynd från en marknad.

Så nu går den som fan? Nej, inte riktigt, men lite högre ladd blev det nog. Men 160 och 175 är inga jätteskillnader, och på en 20k mila motor med sliten kamkjedja så händer inte så jättemkt. Dkulle nog haft en annan fördelare också – det verkar som 175hk modellerna har en annan från fabrik. Nån som vet nåt om detta? Har den större tändförställning, eller vad händer?

Vingen börjar likna nåt nu. Men lacken är inte torr än kände jag, för mjuk. Hur lång tid skall lack härda? Ett par dagar?

joh900
    Deltagare

Hej!

Gött att se en av vagnarna inne i garaget! Angående vingen så ser det riktigt fint ut, kan ta ett bra tag innan lacken har torkat till, det jag har lackat med vanlig sprayfärg brukar ta lääänge innan det har torkat ordentligt. Om det är många lager så kan det ta lång tid innan det torkar ordentligt, men låter du den ligga inne i värmen så lär den vara klar tills det är dags att ställa på den gula igen i alla fall. 😀

Angående trimkittet så funderar jag på om det verkligen är rätt box som följde med? Eller är det den gamla på bilden? Precis en såndär APC-box satt i en 900 turbo -91 som jag hade, skall enligt t ex 900aero.com ge 160hk vilket i alla fall lär ha stämt bra i mitt fall. Jag provade samma bil med en APC-box från en gammal 9000 turbo (175hk enligt 900aero.com), blev märkbart annorlunda karaktär på bilen. Upplevde att den höll laddet lite bättre på högre varv, lite högre stigning på laddtrycket och eventuellt lite högre maxladd (någon millimeter extra på org laddtrycksmätare). Att säga att den ger 175hk på en 900 med Lucas är väl dock inte säkert, men någon häst till lär ha ramlat på plats med den boxen. Till 99% sannolikhet sannolikhet så var båda boxarna oskruvade som jag testade med 🙂

MVH

turbocab
    Deltagare

Nej, såklart är det möjligt att det är fel box, att man är lurad… 😳 Boxarna hade ju samma nummer. Men den var ny och fin i alla fall. Men det kan ju vart en original box som satt i en annan bil. Den hamnade i lådan som trimboxen kom i, och många år senare såldes den som ”Ny” på en marknad. Jag tänkte väl i mitt stilla sinne att den borde väl vart röd??? 🙄 Men lite mer gav den allt. Om inte annat så har jag en bra box att skruva i nu….

joh900
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Nej, såklart är det möjligt att det är fel box, att man är lurad… 😳 Boxarna hade ju samma nummer. Men den var ny och fin i alla fall. Men det kan ju vart en original box som satt i en annan bil. Den hamnade i lådan som trimboxen kom i, och många år senare såldes den som ”Ny” på en marknad. Jag tänkte väl i mitt stilla sinne att den borde väl vart röd??? 🙄 Men lite mer gav den allt. Om inte annat så har jag en bra box att skruva i nu….

Risken finns ju, men huvudsaken är att den går gött 😎 Står det nått i monteringsanvisningen om art.nr på prylarna som ingår? Isåfall så borde man ju kunna verifiera det den vägen med lite tur 🙂

Förövrigt så var ju inte den nya lådan så dum heller…. Där sparar du in många timmars tvättande 😀 Jag har tvättat av en låda och det tog sjukt mycket tid om det ska göras noga, mycket skrymlsen och vrår som skiten gärna vill sitta kvar i. 🙄

MVH

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng