MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Var hittade du satsen nånstans på Skruvat? Jag söker men hittar inte… Länk?

januari 28, 2011 kl. 10:25 #178719

@SaabAero wrote:

Reagerade också på att Speedparts inte har kvar sitt breda sortiment längre. Undrar om det har att göra med nya hemsidan eller om det finns nått samband med att Saabklubbens lager är på väg in?
        Helt plötsligt har det blivit jobbigare att hitta delar 🙁

Hittade p-sats till slaven även hos skruvat 😉

Tjenare ringde häromdagen till dom och frågade just om det.Svar från dom vi har nog en del att uppdatera och ska ha ungefär samma sortiment som tidigare.
        Hoppas det tycker nämligen också att en del är svårt att hitta eller rent av finns inte alls hmm vi får väl se 😉

Mvh Nisse

januari 28, 2011 kl. 10:31 #178817

Ok, det låter bra tycker jag. Helt ny sida så jag antar dom får lägga in mkt manuellt från början och uppdatera. Då är det väl bara maila när man saknar nåt antar jag.

januari 28, 2011 kl. 11:26 #178819

@Turbocab wrote:

Var hittade du satsen nånstans på Skruvat? Jag söker men hittar inte… Länk?

Jag tar tillbaka detdär 😳
            Det var på någon annan sida

januari 28, 2011 kl. 22:50 #181395

Så, då har man koppling igen. Det var slaven som läckte, den var rätt äcklig. Det verkar som oljan (eg: vätskan) läckt ut och kommit fram hela vägen till tryckplattan och lamellen för den började ju plötsligt slira vid lite tryck. Och sen dog kopplingen igen häromdagen, precis som sist. Kallt ute, och vätskan rinner ut på parkeringen medans bilen står. 😥 Nu är det bytt allting, med packningssats har jag renoverat gamla slaven. Hoppas det funkar. Ytorna såg väl hyfsade ut tyckte jag, gamla packningarna var rejält platta och trötta. Ny tryckplatta och lamell (=kopplingsats) är monterade. Hade en liggande för den röda TurboSen, det var ju tur för Speedparts har ju inte gett ett livstecken om leveransen av den nya jag beställde, plus lite småpill… Örf…. Nåja, hoppas det beror på att dom har mkt att göra helt enkelt, det kan jag köpa.

I alla fall så kommer lite mecktips här på nattens tidiga timma.

En press från Jula är bra att ha. Skitkvalitet, men den kostar därefter och funkar kanon till att knöka i bussningar i länkarmar tex, samt detta här – pressa ner solfjäder inför montering av slav och tryckplatta!

Har även den ultimata slangen att lägga i plattan, en blå hård kabel egentligen som fanns i stereo-skrotlådan. Gött. Man måste alltså göra så här för att kunna få in slaven och tryckplattan igen mellan motor och låda. Jag hade ju lite tur här, för även om slaven läckte så kunde jag lufta den gamla igen och pressa gamla tryckplattan på plats i bilen för att kunna få ut den på samma sätt. Har man helt död slav så är det ju värre, då får man hitta på nåt annat för att knöka. Jo, den mässingsfärgade cylinder jag har som knök-adapter (bra ord… 🙄 ) är en ljustake för värmeljus som jag hittade på en hylla högt upp hemma hos morsan. Funkar kanon! Står nåt om 24 karat på den på en lapp såg jag efteråt…. Tror ni att…… ?? 😯 Nej, det tror inte jag.

Trots en del meck med ovan tex så är ändå og900 koppling superbt lättmeckat. Motorn coh lådan sitter kvar, det enda man gör är att lyfta av huven. Egentligen det svåraste med hela djäkla manövern är att få loss den förbannade täckkåpan i plast!! Kåpan syns inte här, bortmonterad, men så här ser det hela ut för er som undrar och inte meckar så mkt själva!

Det näst svåraste var för mig nog sjutton de 3 små insexskruvarna som håller slaven. När jag demonterade så satt det ett damskydd över slaven, och det gjorde hela manövern krånglig. Men det här verktyget är ju kungen, när jag väl hittat de så löste sig allt. ÄR alltså en pytte-pytte spärrnyckel som ser ut som en 8ans fast ungefär, och har alltså bit-hållare i sig. Helt suveränt – första gången denna rädda mig var på en parkeringsplats i danmark för några år sedan, då kolbryggan på Generatorn i TurboS skulle bytas. Ni som bytt denna på plats vet vad jag menar. Kamaza tools är den från.

Dammskyddet är borta nu. Satt dessa original? Jag vet inte, men jag har inte satt dit det nån gång och än har det inte rasat….

Så var då allt tillbaka igen, och man inser att kanske är T16 inte den vackraste motorn, det är mkt slang och väldigt rörigt det hela. Att bilen är en brukshäck med mkt rost och slitet allting gör ju itne saken bättre….

Om jag nu bara kunde lösa varför den går på 3 cylindrar vid kallstart varenda djäkla gång så vore det nice. Blir värre ju kallare det är, men den tänder alltid upp efter en 10-20 sekunder, och varmt så går den så fint så. Stabil fin tomgång, 200+ hästar numera och inga problem alls. Men så fort den kallnar så har jag en 3-cylindrig T16 igen. En dålig spridare? Tempgivaren? Fukt/vatten/elände som läcker in nånstans och behöver rensas ut? Tips mottages tacksam för standard problem som kan innebära ovan. Jag har såklart fräscha stift, kablar mm, och bilen har inga som helst laddproblem heller.

januari 29, 2011 kl. 09:32 #181295

Tjenare fint med välfungerande koppling igen 😀 håller med att den svarta plast kåpan är ingen rolig att ta bort,kanske enklare på icke turbo bilar 😉
                Jo dammskyddet på slaven är standard jag monterade min med denna vilket det inte gjorde lättare direkt 😉 använde mig av typ samma verktyg som dig fast det är en lite bits sats från tengtools
                och i den följer det med en liten spärrskaft +förlängning sen tar jag alltid nya insex skruv igen vid montering.
                Det där med kall start på 3 burkar min 900s gjorde så ett tag det visade sig vara toppen 🙁 kolla om du vet vilken cyl det är ut med stiften vid kall start så hittar du nåt kanske.
                Kan ju vara en spridare med men tror inte det 😉

Mvh Nisse

januari 29, 2011 kl. 09:34 #181398

Fick tips på STCS också om toppen. Typiskt, för den skulle ju vart planad och renoverad nyligen…. Samma med Andreas svarta 1993 som jag hade innan, ockås bytt packning på – men den vart ju sönderdragen…. SKa kolla på min röda nu, hoppas det behöver dras åt bara!

januari 29, 2011 kl. 09:40 #181400

Tror du kan glömma det där med att dra åt provade det men det vart bara värre packningen var söder redan då 😉 och ingen vätska i oljan hade jag heller packningen hade
                    gott mellan 2an och 3ans cyl.

Mvh Nisse

januari 29, 2011 kl. 10:08 #181404

Tror också på toppen 🙁
                      Hade exakt det fenomenet du beskriver på en T8
                      På den var det riktigt tydligt att det kom en rejäl vit rökpuff när den började gå på alla cyl.
                      Den toppen var sprucken.

Skruva ur stiften och granska kolvtopparna så bör det vara gansak tydligt vilken cyl som är problemet.

januari 29, 2011 kl. 17:47 #181428

Ok, får testa detta. Det gick dra åt bultarna litegrand helt klart, men som ni säger – troligen är det inte tillräckligt. Vi får väl se. Bilen går som tåget så ingen jätteprio på detta egentligen. Ingen olja i vätskan vad jag kan se heller och den ryker inte nämnvärt heller.

februari 7, 2011 kl. 13:03 #181700

Vinterbilen har fått lite kärlek. Helt nya bromsok fram, (Biltema) skivor och backar fram (Brembo resp Saab original) samt en lite polering. Det fanns allt lite lyster kvar i den! Döm själva.

Tyvärr så är det inte bara bra med den. Jag fick hjulskrap och körde sönder Höger skärmlist fram på väg till SDCC och Trollhättan häromdagen. Hämtade ett innertak till 4D Sedan, till Luxen! Även två helt nya vingar för Sedan införskaffades, en till Sedanen och en till ett framtida projekt som jag lurat på länge nu.
                          Vidare så har den börjat droppa lite transmissionsolja, dvs lådan läcker litegrand…. Klar irriterande. Rosten har väl börjat ta lite också även om den är klart mkt bättre än mkt som rullar där ute. Så jag funderar på framtiden för den – nerplockning och sno alla delar ligger mkt nära till hands. ”Vadå, för lite oljeläckage och en list????”…. tänker ni nu. Men vad fan, jag köpte den ju för en vinter och nån pärla blir detta aldrig, inte utan jättemkt jobb. Min vana trogen så har jag börjat bli sugen på en 9-5Aero igen såklart, köper ju såna vartannat år, kör ett år, tröttnar på kostnaderna, säljer, och börjar om igen. Nu börjar jag då om. 🙂 Nej, vi får väl se. Den röda går ju rätt fint nu alltså. Om jag inte plockar ner den så lutar jag åt ett par framstolar från 9000 Jubileum, ”Gilbert” här i Götet har ju gjort just detta, även Lindh har ju dessa fina stolar inbyggda! 😛 Mao, detta kan sluta hur som helst. Vad tycker eliten? Mao ni?

februari 7, 2011 kl. 13:31 #181701

Var hittar ni alla delar på SDCC? Finns väl inte på deras sida? Har letat utan resultat.

Klart bilen ska få lite vård. Den kan säkert rulla nån vinter till. Lite kärlek så är den säkert i gott skick igen.

@Turbocab wrote:

Vinterbilen har fått lite kärlek. Helt nya bromsok fram, (Biltema) skivor och backar fram (Brembo resp Saab original) samt en lite polering. Det fanns allt lite lyster kvar i den! Döm själva.

Tyvärr så är det inte bara bra med den. Jag fick hjulskrap och körde sönder Höger skärmlist fram på väg till SDCC och Trollhättan häromdagen. Hämtade ett innertak till 4D Sedan, till Luxen! Även två helt nya vingar för Sedan införskaffades, en till Sedanen och en till ett framtida projekt som jag lurat på länge nu.
                            Vidare så har den börjat droppa lite transmissionsolja, dvs lådan läcker litegrand…. Klar irriterande. Rosten har väl börjat ta lite också även om den är klart mkt bättre än mkt som rullar där ute. Så jag funderar på framtiden för den – nerplockning och sno alla delar ligger mkt nära till hands. ”Vadå, för lite oljeläckage och en list????”…. tänker ni nu. Men vad fan, jag köpte den ju för en vinter och nån pärla blir detta aldrig, inte utan jättemkt jobb. Min vana trogen så har jag börjat bli sugen på en 9-5Aero igen såklart, köper ju såna vartannat år, kör ett år, tröttnar på kostnaderna, säljer, och börjar om igen. Nu börjar jag då om. 🙂 Nej, vi får väl se. Den röda går ju rätt fint nu alltså. Om jag inte plockar ner den så lutar jag åt ett par framstolar från 9000 Jubileum, ”Gilbert” här i Götet har ju gjort just detta, även Lindh har ju dessa fina stolar inbyggda! 😛 Mao, detta kan sluta hur som helst. Vad tycker eliten? Mao ni?

februari 7, 2011 kl. 16:36 #181703

@Turbocab wrote:

Vad tycker eliten? Mao ni?

tycker du ska sälja den till mig istället!, dina delar blir skickade imorgon, har packat det idag!

februari 7, 2011 kl. 16:58 #181704

@Saaben wrote:

@Turbocab wrote:

Vad tycker eliten? Mao ni?

tycker du ska sälja den till mig istället!, dina delar blir skickade imorgon, har packat det idag!

nej nej. lillsyrran ska ha förstabil nu, passar perfekt där 😉

februari 7, 2011 kl. 18:14 #181705

Saaben: Kanon, jag får nog hem min röda TurboS snart och skall börja skruva i den, då kommer grejorna till pass.

Ang den röda så får vi se vad framtiden bär med sig. I väntan på framtida öden så fick den alldeles nyss Cherryröda Aerokåpor monterade…. 🙄 Nästa steg är väl fjädrarna – den säckar där bak vid minsta last, och fram är den jättestudsig och stötig…? Kilen sitter fram, men bak är slitet original. Funderar på ett par gamla lastfjädrar jag har liggande som inte gått så långt, samt kanske rent av original fram? Blir lite tröttsamt att studsa runt när man pendlar i den.

Eg är jag väl inte seriös med nerplockandet heller, den är sällsynt tight och fin i panelen och är mkt lättkörd och fin. Men då är det ju också mkt fina delar i den som är goa att ha… 😛 Jaja, vi får väl se. Problemet blir inte akut förrän det dyker upp en fin Aero Sedan med glaslucka inte för långt bort, med manuell låda. 9000 eller 9-5….

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.