MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
februari 7, 2011 kl. 19:05 #181715
Kör ju själv cosmicblå 9-5 aero -00 sedan som bruks, med svart skinn såklart. Den har jag ägt i nått år nu och kan inte säga att jag behövt lägga några stora pengar, bytt olja, filter, luftfilter. Men den bara äter mil i hög hastighet. Kombinationen 9-5 aero och en og900 cab känner jag iaf som lyckad. Så fort jag får stort garage blir det dock säkert någon till og900 men skulle aldrig palla köra dem som bruks, inte när jag kör hyffsat mycket i jobbet och långa sträckor.
Jag har inga problem pendla 3×2 mil i min og900 och mitt långrekord är faktist i en og900 – 150 mil på en dag! Varav 30 cabbat…. 😆 Men absolut, en
9-5Aero är ju mkt skönare som långvagn, och så mkt mer drar den ju inte heller, om alls! Sen är det ju andra aspekter också som är avgörande idag – säkerheten när lille Carl åker med. Såna tankar får man faktiskt titt som tätt. Läste tex om olyckan på Hisingen nyligen där en mamma dog när hon smällde med en lastbil. Läskigt, och när man är far själv så reagerar man mkt mer på såna nyheter än innan. Så nu har dom tankarna tagit över lite igen och en 9-5 är på tapeten. Men vi får väl se vad det kan bli. Hur står sig en og900CC egentligen i krockar jmf med dagens bilar?@Pershav wrote:
Kör ju själv cosmicblå 9-5 aero -00 sedan som bruks, med svart skinn såklart. Den har jag ägt i nått år nu och kan inte säga att jag behövt lägga några stora pengar, bytt olja, filter, luftfilter. Men den bara äter mil i hög hastighet. Kombinationen 9-5 aero och en og900 cab känner jag iaf som lyckad. Så fort jag får stort garage blir det dock säkert någon till og900 men skulle aldrig palla köra dem som bruks, inte när jag kör hyffsat mycket i jobbet och långa sträckor.
Kan bara hålla med.
Har kört över 10 000 mil med våran 9-5:a sen vi köpte den, 2000. 15 000 idagsläget.
Slår man ut reparationskostnader över de åren blir det inte många hundralappar.
I botten en 2,0T som är trimmad och aero kittad. Och ny inredning från en 05:a. Skålade stolar.
Dock har bussningarna i bakvagnen sagt upp sig, så dem ska bytas nu ivår. Det enda är väl att de är jobbigare att meka med än OG.Ja, jag bytte Turbo nyligen på en 9-5 och det var ju toklätt trodde jag, men svårare än man först trodde… 🙄
Kombinationen ogcab och 9-5 Aero har jag ju testat två gånger, först med vita cabben och min blå Aero 2001 med ”allt”. Sen tills nyligen min Gula cabbe och Aero Sedan 2003 med ”ännu mer”…. 😆 Jaja, blir väl till att börja om bara med det där.
februari 7, 2011 kl. 19:32 #181720@Turbocab wrote:
Jag har inga problem pendla 3×2 mil i min og900 och mitt långrekord är faktist i en og900 – 150 mil på en dag! Varav 30 cabbat…. 😆 Men absolut, en
9-5Aero är ju mkt skönare som långvagn, och så mkt mer drar den ju inte heller, om alls! Sen är det ju andra aspekter också som är avgörande idag – säkerheten när lille Carl åker med. Såna tankar får man faktiskt titt som tätt. Läste tex om olyckan på Hisingen nyligen där en mamma dog när hon smällde med en lastbil. Läskigt, och när man är far själv så reagerar man mkt mer på såna nyheter än innan. Så nu har dom tankarna tagit över lite igen och en 9-5 är på tapeten. Men vi får väl se vad det kan bli. Hur står sig en og900CC egentligen i krockar jmf med dagens bilar?Har också kört långt i OG900, nästan 200 mil (Orbetello i Italien – Lund) på en dag och det funkade prima. Sträcka på benen vid bensinmackarna men sätena är riktigt sköna måste jag säga 🙂 i8 med kat snittade 0,85 ungefär på autobahn i 130-140km/h och jag tror inte en 9-5a skulle dra mer, men kanske inte så mycket mindre heller :p
Men säkerheten är nog väldigt långt ifrån NG9-5a t ex..
@Anderslindh wrote:
Har också kört långt i OG900, nästan 200 mil (Orbetello i Italien – Lund) på en dag och det funkade prima. Sträcka på benen vid bensinmackarna men sätena är riktigt sköna måste jag säga 🙂 i8 med kat snittade 0,85 ungefär på autobahn i 130-140km/h och jag tror inte en 9-5a skulle dra mer, men kanske inte så mycket mindre heller :p
Men säkerheten är nog väldigt långt ifrån NG9-5a t ex..
Snittade 140 knyck genom tyskland från färjan i puttgarten ner mot Amsterdam @ 0.9L/mil med våran 9-5 aero -01 förra sommarn. så i8an får mer än godkänt, speciellt när dom är så ökända för sina soppaproblem, känns lite uppblåst =)
Inte skrota den röda, sälj till mig eller Saaben istället! 🙂 Blev riktigt fin puts! Om den är tillräckligt dålig för att plocka ned i delar så kan jag säga att jag nog isåfall skulle behöva plocka ner och skrota min vagnspark på direkten. 😛
Angående slavcylindrar som det diskuterades lite förut, nu finns renoveringssatserna tillbaka igen efter att jag frågade vart de hade tagit vägen, om man saknar mer prylar så är det nog bara och fråga, lär va grymt mycket artiklar som ska föras över så att de har missat nån är ju förståeligt. 🙂
MVH
@Turbocab wrote:
Gött, då ska jag maila om T16 Oljedrev också.
Plankan: Det är ju bara titta på bilden, jmf med vissa Italienska maskiner med snygga insug där 8 cylindrars insug ligger omlott med varandra, mm… 😛
Messade Saab här om dagen och frågade efter knappen till taklukan. Visst den finns. Men den kostar ~700kr 🙁 Hur det nu kan vara så dyrt
@Turbocab wrote:
Plankan: Det är ju bara titta på bilden, jmf med vissa Italienska maskiner med snygga insug där 8 cylindrars insug ligger omlott med varandra, mm… 😛
Ja då missuppfattade jag dig verkligen –
trodde det var ”bilar” vi pratade om här och då synnerligen turbomaskiner 🙄Ibland är det lätt… Borde ju kanske misstänkt att när det börjar läcka efter ett kopplingsbyte så skulle man ju möjligen undersöka det området lite noggrannare? Mkt riktigt – det var ju primäraxelns täcklock som det läckte ifrån. Jag tvättade där lite grand under bytet men det blev inte tätt ändå. Och att döma av hur djäkla kletigt det är runt området så har det nog läckt innan. Nu har jag torkat rent ännu mer, samt tätat med packningsklister dessutom, så nu djävlar! :p Hällde i nån dl växellådsolja också, skall dubbelkolla nivån i helgen också, just in case. En fungerande ljudlös og900 låda skall man INTE chansa med.
Så nu vart det uppåt igen såklart. Firar med en Clarion 112Ri med Ipodstyrning! Jepp, samma modell som i cabben. Samtliga 4 og900 jag äger nu (utom Lyxen då…) är nu utrustade med Clarions stereo med Ipod-styrning, och diverse olika kanaler ut. Om det blir en baslåda i den röda 5D eller inte får framtiden utvisa. (det blir det…. :rolleyes: ). Ska även byta framstolarna mot A50 stolar med mocka inlägg, för känslans skull, har troligen grejor på gång redan. Jag har även börjat fundera på mörkgråa A50 stolar till cabben. Inte för att det är så himla ball att få den likna en CC Aero (det är bara dom som har Mocka-inläggen) utan för att jag helt enkelt inte sliter på original-stolarna då. Fetta in dom, ställa undan några år och slita på ett par A50 stolar istället, låter väl som en jättebra ide tycker jag? Vill man åka på superoriginalträff så är det ju lätt att byta tillbaka. Är det nån som har koll på huruvida elstolar för og900 1991- har samma kontakter som 9000 elstolar? Där vill jag inte modda och krångla för mkt, då får det vara.
To be continued….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.