MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Nu är det fälgar på gång igen, till Luxen. Den kommer rulla på TRX hjul till våren, med nya regumerade däck. Hoppas väl få hem lite grejor kommande veckorna, och till bra pris alltihopa. Skönt, för nya Michelin TRX däck kostar 13.000 ca för 4x. Blir nice tror jag! Vidare har Karl fixat nya blinkers till den idag. Mkt nice det hela!
Vidare har jag idag pratat med en trevlig gentlemen som äger en 1987 T8 Sedan 2-dörr. Rosenquarts metallic, gammal utställningsbil (Schipol Airport!) och enägarsvagn efter det. Han körde 3 somrar med den, sen ställdes den av vid 1650 mil hösten 1990. Den har stått varmt sen dess, och startas varje sommar för en kort sväng bara. Vi pratar nydoft, nyskick. Men han var också medveten om värdet på den, och jag är rädd att det skulle handla om 6-siffrigt för att få loss den, vilket han dock var öppen för. Men helt ärligt, vad hade ni lagt för en rosenquarts T8 Sedan med rött plysch? Jag har närt tankar om bilen i många år nu, men först nu kommit mig för ringa honom. Men det blir nog till att släppa detta, i mina ögon är en Aerocab bra mkt ballare och jag känner att dom pengarna kommer jag aldrig kunna motivera bara för att bilen gått så lite. Och det var ju en cabbe (till) jag skulle ha…. 🙄 Men det är kul att ringa runt lite och snacka skit, man får en bra koll på vad som finns där ute.
@Turbocab wrote:
Vi pratar nydoft, nyskick. Men han var också medveten om värdet på den, och jag är rädd att det skulle handla om 6-siffrigt för att få loss den, vilket han dock var öppen för.
😆 Det tror jag när jag ser det 😆
Med tanka på all (läs många/mycket) folk som dissar 2 drs bilarna tror jeg inte det blir i Sverige det lär hända 🙄
Det fanns för inte så länge sedan en röd 2drs T8 MY88 med 10K mil på mätaren i ett utomordentligt skick på blocket –
tror inte ens den blev såld……..känns som att 6-siffrigt för den vagnen känns i överkant…visst att den inte gått slå långt men ändå, man kan hitta en fin Aero av senare årsmodell på mobile.de både i cabbe samt coupe utförande för samma slant !
Men e man ute efter en sån bil så betalar man kanske oavsett, 😉 E som en annan som va galen och köpte en bil med kass låda, men till bra pris i och för sig 😛
Allt e ju relativt, denna killen visste att bilen var udda och när jag slängde ur mig 50-60k för Sedanen så var det kort och gott ”då får den stå kvar”. Helt ok för mig. Det är ett ladufynd, men hos nån som vill ha pengar. När någon inte måste sälja till Marknadspris är det ju plötsligt ett helt annat läge, då handlar det om pengar som krävs för att han skall bli sugen sälja, och det har ingenting med marknaden att göra. Låt mig säga så här, skulle någon ringa mig om gula cabben så skulle marknadspris inte vara aktuellt, vi pratar typ Byta jämnt med en Ferrari. En ny. 😆
Blir till att jaga Cabbe istället. :=)
I helgen så kördes det bil, en sväng till Skåne och tillbaka. Skulle hunnit med att träffa fler folk, men det är långt till Sjöbo och varje avstickare tar ju tid!
Här på stranden i Skummeslöv på väg hem igen i lördags kväll (årliga hösträffen ni vet…) i solnedgång och drömmar om sommaren flödade.
Med hem bla var en omgång framstolar, med mocca. Kolla färgmatchningen mot resten. 😛
Även en uppsättning 16″ följde med, dessa komm bli 16″ ”Viggen Edition”, kommer tillbaka till det längre fram. Lite småprylar hämtades även hos Broberg i Halmstad. Han bor mkt vackert där på kullen vid kyrkan måste jag säga. Fick ingen bild, men Tylösand är nära och Halmstad är ju nice på sommaren alltså.
Till LYXen är nu TRX fälgarna på gång hemåt, även däck. Bilder framåt våren nångång.
februari 24, 2011 kl. 13:59 #182376suck vår/sommar känns långt borta när jag tittar ut 🙁 Måste hålla med ser fint ut där Broberg 😉
Mvh Nisse
@Turbocab wrote:
Jag har inga problem pendla 3×2 mil i min og900 och mitt långrekord är faktist i en og900 – 150 mil på en dag! Varav 30 cabbat…. 😆 Men absolut, en
9-5Aero är ju mkt skönare som långvagn, och så mkt mer drar den ju inte heller, om alls! Sen är det ju andra aspekter också som är avgörande idag – säkerheten när lille Carl åker med. Såna tankar får man faktiskt titt som tätt. Läste tex om olyckan på Hisingen nyligen där en mamma dog när hon smällde med en lastbil. Läskigt, och när man är far själv så reagerar man mkt mer på såna nyheter än innan. Så nu har dom tankarna tagit över lite igen och en 9-5 är på tapeten. Men vi får väl se vad det kan bli. Hur står sig en og900CC egentligen i krockar jmf med dagens bilar?Kan tipsa dig om att det finns en fin och trevlig 9-5 SportCombi äkta Hirsch 2005a på SAAB i Katrineholm.
Och mycket trevlig färg på den med, extra roligt är att det är en av SAABs gamla utställningsbilar.
12000mil har den gått!!!MVH Magnus B!!! 😉
Medans Karl spenderar sina kvällar med lite lackputs och rostfix på Sedanen så är jag hemma med sjuk familj och får inte gjort nånting alls. Eller jo, ett litet paket från Bussgods vart det idag:
Alla 4 är ganska fina, bara kanten som är lite skavd och har märken av vikter. Vi kommer plocka av däcken och måla kanten chockrosa som en kul effekt. Då syns inte skavmärkena. Kommer bli grymt kul att montera dessa fälgar med helt nya däck om några veckor!
Fick även hem lite gamla prylar från Grålle, börjar köpa tillbaka den nu i lösa delar. 😆 Börjar med gamla dämparna och fjädrarna som Andreas inte ville ha på. Dom blir ett perfekt kit på min 5D. Håll tummarna att allt lossnar bara, är lite rädd för bulten bak som håller dämparna i länkarmen. Den kommer troligen även få extraktorör på sig, och en ny portad topp. Ja, jag bygger familjebruks-räserbil av den. Topppackningen har gått, kamkjedjan är slut. Bra tillfälle skruva på lite andra grejor. Eftersom jag skjuter på dom andra projekten så får denna bli pysslad istället, det är ju den som används nu. Extraktorn jag köpte av Beeos var eg vigd för den röda Aeron, men jag skippar det. Då slipper man ha originaldiskussionen på den varenda gång man öppnar locket. Om bruksbilen trimmas istället är det ingen som säger nåt.
Projekt röd TurboS är skjutet på framtiden, likaså den gula. Familj hus och jobb kommer emellan. Har massa prylar liggande att skruva på dom, massa vilja också, men ingen tid och ro att göra det.
(skojade bara om chockrosa kanten…. Polkagrisrandig blir det såklart.)
Har börjat fuska lite i Garaget, förkyld och djävlig. En topp köpte jag ju, fabriksny, men legat ett tag. Var väl inte kanske supernöjd med den egentligen med tanke på pengarna, men kanske den är en pärla ändå. Portad är den, i både in och utloppen. ”inget extremt men det ger effekt” enligt säljaren som verkar hålla på med allt möjligt från Folkrace till stora arbetsmaskiner. Ett grenrör monteras på också. Så här ser det ut, inget show men förhoppningsvis massa go:
Upplevde inte plattan på grenröret in mot toppen helt hundra, så jag vinklade den i tre delar för lite mer flexibilitet in mot toppen. Hoppas det inte får några negativa konsekvenser med sprickor och sånt. Det får väl ge sig.
Annars är det ju lägre profil på denna, lättare montera än Speedparts rör som är väldigt platskrävande. Flödesmässigt lär det vara en stor förbättring mot original. I originalröret är flödet helt enkelt dåligt, men det skapar ju även det goa gurglet. Men på denna 5D T16 som det hamnar på så är det ju lugnt!
Nästa steg är att ta den röda TurboS i drift som pendlarbil ett par veckor, medans den röda genomgår transformation i verkstan. När allt är klart så har jag en ganska ball 5D T16 faktiskt. To be continued… Tidsaspekten är mkt osäker….
@Turbocab wrote:
Har börjat fuska lite i Garaget, förkyld och djävlig. En topp köpte jag ju, fabriksny, men legat ett tag. Var väl inte kanske supernöjd med den egentligen med tanke på pengarna, men kanske den är en pärla ändå. Portad är den, i både in och utloppen. ”inget extremt men det ger effekt” enligt säljaren som verkar hålla på med allt möjligt från Folkrace till stora arbetsmaskiner. Ett grenrör monteras på också. Så här ser det ut, inget show men förhoppningsvis massa go:
Upplevde inte plattan på grenröret in mot toppen helt hundra, så jag vinklade den i tre delar för lite mer flexibilitet in mot toppen. Hoppas det inte får några negativa konsekvenser med sprickor och sånt. Det får väl ge sig.
Annars är det ju lägre profil på denna, lättare montera än Speedparts rör som är väldigt platskrävande. Flödesmässigt lär det vara en stor förbättring mot original. I originalröret är flödet helt enkelt dåligt, men det skapar ju även det goa gurglet. Men på denna 5D T16 som det hamnar på så är det ju lugnt!
Nästa steg är att ta den röda TurboS i drift som pendlarbil ett par veckor, medans den röda genomgår transformation i verkstan. När allt är klart så har jag en ganska ball 5D T16 faktiskt. To be continued… Tidsaspekten är mkt osäker….
Hade själv inga större problem med x-röret. Så det är nog bara till att spänna och köra. Dubbla packningar annars?
Tyckte Grålle fick en riktigt go karaktär med original grenröret.Karaktär? Du menar mer Turbofördröjning? 😆 Vi får väl se hur detta röret beter sig, det kommer bli uppstartad med ny topp, ny kamkjedja och nytt avgas system, så oavsett kommer det låta mer och gå bättre (???) vilket jag såklart kommer hävda helt beror på grenröret. 🙄
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.