MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
@Turbocab wrote:
Karaktär? Du menar mer Turbofördröjning? 😆 Vi får väl se hur detta röret beter sig, det kommer bli uppstartad med ny topp, ny kamkjedja och nytt avgas system, så oavsett kommer det låta mer och gå bättre (???) vilket jag såklart kommer hävda helt beror på grenröret. 🙄
Kommer du ner till Knutan får du se på karaktär 😉
gillar att du kan välja på så många balla bilar,,,”tror jag tar bruks Turbo S:en” 😀 me inte avundsjuk alls 😆
Då får du ligga i så vi kan få höra det vrålet ur 5D på knutan ju….den hamnade ju i rätta händer som sagt, har ju genomgått en grymm förvandling sen jag var och tittade på den!!
Krya på er, inte lätt med familj som e sjuk, känner igen pressen att man måste vara hemma och visa intresse 😉
Mvh andreas.
Fick ett ryck och började mecka lite – det gick sådär…
Fråga till publikum – Stötdämpare bak. Nedre bulten. Jag har fått loss muttern på insidan, den satt som fan men lossnade. Skruven roterar jättefint, men det gör även hylsan den sitter i på dämparen. Dvs metallgenomföringen i stötdämpargummit som själva skruven går igenom har separerat från gummit, och roterar med skruven när jag drar runt den. Det är ju galet trångt runt länkarmen där, jag får inte in nånting alls som låser metallgenomföringen. Att vinkla av bulten hjälper ju knappast då jag bara kommer åt vinkla på utsiden, men inte på insidan. Känner rent spontant att bilen får fortsätta gå med original-dämparna, men har någon några tips? Skrotet står upp-pallat nu, Blocket-annonsen är redan formulerad. 🙄
Att riva hela bakaxeln för att komma åt och jobba är INTE ett alternativ i nuläget.
mars 12, 2011 kl. 22:30 #182763Har haft liknande på min 900s borrade ett litet hål 3mm i dämpare väntade tills trycket försvann sågade av den ganska långt ner
och bökade ut sen resten tyvärr lite tidskrävande men det funkade för mig 😉Mvh Nisse
mars 12, 2011 kl. 23:17 #182764Ang skruven i stötdämparen så funkar det utmärkt med en lång dorn som du trär in bakifrån det hålet som är mitt för skruvhålet fast på innersidan av länkarmen. men visst du får släppa ner kränghämmaren men då slipper du spett å slägg service iallafall. Gjort på detta sätt många gånger och det funkar kalas.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Ok, stort tack för lite bra tips där. Ska köra på hålet och dornet till att börja med. Jag har bestämt för mig att det hålet var åtkomligt utan att släppa ner krängaren, men det var ju bara konstatera igår att jag kom ihåg fel…. 🙄 Men jag får nog släppa detta tsv, min tolerans för strulande grejor är borta visar det sig och jag går in i väggen direkt när det inte lossnar som jag vill. Stress kallas det tror jag. Återkommer i ärendet.
Tänk om man kunde åka tillbaka till 1992 nu och be montörerna kleta på bara lite kopparpasta på skruven där på fabriken. Fan vad tid det hade sparat alla Saabmeckare.
Vet inte om jag uppfattade helt rätt ang stötdämparproblemet, men när mina visade djävulens illröda fördömdhet tog jag helt sonika (nåja) och sågade av skallen på bulten med vinkelkapen och knackade därefter med ett dorn igenom bulten. Gjort på fem minuter, när jag väl valde att kapa alltså. Lättare att komma åt utifrån vill jag minnas,var nog därför jag kapade.
Hoppas det löser sig nu, either way. Lycka till.
Mvh Isak.
Såja, med sämsta förutsättningarna görs ibland de bästa jobben. Trots RS-virus, helveteshuvudvärk och skrikande unge är allt loss, utan kapning. Banka med dorn is da shit. Hoppas kunna visa lite bilder på resultatet sen, Grålles gamla prylar är på väg in, Kilen och Koni bak. Funkar nog bra till en bruksbil. Blev glad när det var helt 100% rostfritt uppe på stötdämparinfästningen i hjulhusen, och alla bultar lossade hjälpligt. Gött. Gud vet att bakaxel och stag skulle må bra av en blästring, men så är det ju alltid. Bussningarna såg inte så dumma ut faktiskt, detta klarar sig ett par år till i alla fall.
To be continued….
Såja, fortfarande med virus i mig och allmänt smårisig har jag fått gjort en del ändå, tog en semesterdag. Sjukdag har ju ingen mäniska råd med….
Nu är bilen nere igen, skodd med sommarhjul, Simons halvsats med ny kat, Kilen runt om (satt redan fram…) och Koni bakdämpare i hårdaste läget. Gött som fasen!!!!
Systemet var lurigt, katen satt snett, framrörets klämma mot lådan var lös, och monteringen av ett Simons lät sig inte göras utan uppriktning. Så allt åkte loss. Gamla katen och dess skruvar, främst de bakre, var för djävliga rent ut sagt, original 1992 med allra största sannolikhet. Så tur man hade en liggande. Nu är allt på plats, det tar inte i nånstans – än i alla fall…
Inte mkt till bilder tyvärr, ska ta en helbild imorgon eller så, mörkret föll….
Hjulhus bak. Kilen, Koni. Ser värre ut än vad det är, ingen allvarlig rost nånstans eg, hjulhusen är kanon. Bara stagen och bakaxeln som skulle behöva den sedvanliga blästringen, men det är ingen kris med det. Bussningarna ser mkt bra ut och de skruvar jag äntligen fick ut var mkt bra i skick.
Konstaterar dock att Biltemas ok inte kommer bli långvariga på en vinterbil, och att vinters saltorgie har tagit hårt på bromsarna.
Här var det ny kat, nya bultar, packningen köpte jag för länge sen ”bra att ha”. Nu var den det… 😛 Systemet var loss hela vägen fram till Turbon, för att rikta allting. Om inte röret kommer hyfsat rätt och katen är rätt vinklad så blir det svååååårt. Nu satte jag dit bakre burken, mellanrör och kat i ett stycke först, sköt in alltihop och hängde upp i bakre gummina. Sen fick jag kika lite på vinklar och sånt, hängde dit det i koniska kopplingen på katens främre del och började rikta upp. Verkar mkt bra så här långt.
Nästa steg är ny topp, och kamkjedja. Tänkte skoja lite och göra detta med motorn i… Kanske dumt, men jag räknar med plus minus noll i tid och det går ju enklare när toppen är av att rycka bakre kåpan. Hyls-skaft för remskive bulten har jag, så den biten är lugn. När det är klart så har bilen helt nya bromsar, fräscha dämpare och fjädrar, trimmad topp, kanonfräsch inredning med moccastolar och 100% perfekt innertag, mkt lite rost, och bra prestanda. Hm, börjar likna nåt! 😆 Känner att bilen blir ett kul hobbyprojekt vid sidan av de lite tyngre bilarna, det är skönt mecka utan för stora krav – men det vill ju gärna bli rätt bra ändå. 🙄 Var riktigt nice att kräla på golvet idag – och inte asfalten hemma som det vart innan.
mars 14, 2011 kl. 19:21 #182760Tjusigt! Skönt att ha tillgång till lite reservdelar under arbetets gång så det inte hänger sig till nästa leverans kommer 🙂
Hur gör du med kedjebytet, är det inte något vajsing med att vara säker på att oljepick-upen i sumpen hamnar rätt?
Jo, det är det ju… Får lira lite på detta, det är inte rivet än. Men det är samma om maskin är ur eg – enda sättet komma åt och kolla är ju om man delar låda och motor, och det är väl många som bytt kamkjedja utan dela motor och låda? Jaja, löser sig.
Provtur just avklarad – det gjorde 10 hästar med fjädrar och dämpare bak! 😯 Nej, såklart är det systemet och nya katen som spelar in. Undrar hur trög ”Walker” burken bak var egentligen. Och hur igensatt katen var, har inte kikat i den än. Men helt klart högre ladd och ännu bättre respons än innan. Ska teta mer imorrn.
😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.