MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Härlig guide för byte av primärväxeln!
      Uppskattas då jag själv ska göra samma procedur snart 🙂

Ang att byta drev och kedja som en komplett enhet så inbillar jag mig att kedjan är en vanlig standardkedja (triplex) som alltså borde gå att anpassa i längd tämligen enkelt. Det borde alltså gå att byta bara det ena drevet om man anpassar kedjelängden efter det.
      Dock finns det ju en fördel att hålla ihop kedja och drev då dom är inslitna efter varandra.

En tight primärväxel gör nog gött för känslan i bilen när man slipper transmissionsslacket 🙂

januari 19, 2011 kl. 06:25 #181260

Jo, det är vanlig kjedja typ cykel. Men byta ett hjul blir ju svårt, för man måste ju öka kedjelängden med 2x hela tiden, annars får man ju inte ihop kjedjan. Så byter du ett hjul måste EN länk läggas till eller tas bort, vilket blir svårt. Sen säljs ju nästan alltid primärerna som par ändå men visst, om man hittar bara en hjulet så kan det ju vara intressant. Går man dock från 6an till 8ans hjul är det ju 2 kuggar som skiljer på bägge hjulen.
        Rasslet blir spännande, vi pratade en del om detta när jag hämtade Primären och nya fräscha kjedjor gör mkt för hur tight lådan känns tydligen. Detta är ju helt nya kjedjor, till den andra primären fick jag med kjedjor men om dom är fräschare än TurboSens original har jag ingen aning om. Får chansa!

januari 19, 2011 kl. 12:25 #181272

@Turbocab wrote:

. Men byta ett hjul blir ju svårt, för man måste ju öka kedjelängden med 2x hela tiden, annars får man ju inte ihop kjedjan. Så byter du ett hjul måste EN länk läggas till eller tas bort, vilket blir svårt.

Det finns även ”halvlänkar” till rullkedjor och jag är ganska säker på att det finns även till triplex så rent teoretiskt borde det gå 🙂 Stora problemet är nog att hitta en vettig anledning till att krångla med detta. Skulle möjligen vara för att hitta den optimala utväxlingen för en viss bana :mrgreen:

Undar vad en ny triplexkedja i bra kvalité kostar ?

januari 19, 2011 kl. 12:42 #181274

@SaabAero wrote:

Kostar +- 1000kr meter om man ska ha en bra kvalitet 😉

Mvh Nisse

januari 19, 2011 kl. 12:51 #181275

@longjohn61 wrote:

@SaabAero wrote:

Kostar +- 1000kr meter om man ska ha en bra kvalitet 😉

Mvh Nisse

Ahh, inte gratis direkt men den är väl inte riktigt en meter lång heller.

januari 19, 2011 kl. 13:14 #181277

@SaabAero wrote:

Ahh, inte gratis direkt men den är väl inte riktigt en meter lång heller.

Nej det är det inte men säg då 100kr /10cm 😉 sen vet jag inte delningen exakt och om det är europeisk eller ansi standard

Mvh Nisse

januari 19, 2011 kl. 15:03 #181279

kul med 8ans primär, personligen hade jag dock gillat 5ans primär och varstopp på 8000 RPM 😉 8an e fin när man ska cruisa.

januari 19, 2011 kl. 22:01 #181297

Låter som en skön setup på en toktrimmad sugmotor Broberg! 😛

Cabben har rullat in i garaget… Den blir först ut med två små projekt. 1. Byta främre höljet äntligen, få bort lite skav och sånt som vart sen köpet. Första ägaren hade ju fula extraljus som skavt i plasten. Nu skall det äntligen bort!
                    2. Stereo! Original Soundsystem från fabrik är ju ball och nice och allting, men jag är för mkt musiknörd och är lite trött på att släpa med mig CD skivor ut hela tiden, samt att CDN börjat hoppa litegrand, grymt irriterande. Så jag har rivit ur huvudenheterna, dock sparas allt Kablage i bilen. Istället hoppar en snygg Clarion stereo in med grön belysning, Ipodstyrning, och en 8ans baslåda från Feltema (!) under förarsätet. Ska ta lite pics och lägga upp här. Har redan provspelat med temporär installation, nu väntar en permament men jag saknade lite kablar. Jag sparar såklart bägge huvudenheterna och då kablarna och förstärkaren är kvar så är det några minuters jobb att få tillbaka allt igen! Mao – jag kommer inte sälja systemet. Ifall någon undrar…. Ljudet från Clarion stereon är lika bra som från orginial lösa förstärkaren. Det har hänt lite på 20 år…. Pics kommer som sagt!

Sen har jag pillat tillbaka original boxen i Cherryn igen, lika gött det. Råkade visst bygla R42 och snurra på lite potar av bara farten innan. Provkörning imorrn.

januari 20, 2011 kl. 06:09 #181301

Vänta nu här, du har alltså ett 900/9000 Audio system med Alpine huvudenhet i bilen ?
                      Isåfall förväntar jag mig en fullständig redogörelse på hur det är monterat och vilka delar som ingår.
                      (Har ett sånt system inkl CD som ska in i min bil)

januari 27, 2011 kl. 21:54 #180350

Ok SaabAero, håll till godo med lite pics. Jag har nu rivit ur hela systemet ur cabben. Det är inte så himla komplicerat egentligen, men en del special kablar som kan bli riktigt meckigt få till om du inte har dom?

Förstärkaren, denna låg i mittkonsollen helt löst. Kändes eftermonterat, men det var nog så det gjordes på Saab helt enkelt. Notera kontakterna, det är alltså en mångpolig gammal modell stereokontakt, och en lång special kontakt med spänning, tändsignal och grejor.

CDn och förstärkaren. CDn har två kablar, en för power, tändning mm, och en mångpolig med ljudet.

Och så själva huvudenheten och lite kablar.

Bilens standard kablar för stereo som alla andra og900 ut till högtalare och med power etc sitter kvar, så ett adapter paket med kablar ingår i Saab 900 Sound system. Så från förstärkaren går en ganska special kabel ut och ansluter till de två kontaktblock som sitter i instrumentpanelen. För er som undrar så är alltså inte något av dessa grejor till salu, utan skall bevaras med bilen för att återställa 100% original skick i framtiden vid bevov!

Här hamnade en Biltema 8″ baslåda, rakt under stolen!

Lågnivå och remote går genom hela mittkonsollen, och ut under mattan vid ena ventilationsutblåset där. Allt ligger slackt och strajpat ihop för att kunna få loss enheten lätt.

Power går genom höger karossgenomföring. Blev mkt låg profil. En säkring sitter såklart alldeles efter anslutningen av kabeln till konstant plus.

I förvaringsfacket sticker nu ut en Ipod anslutningskabel, och en telefonkabel från Förstärkaren med en volym (gain) kontroll för baslådan, så man slipper in under och pilla för att anpassa. Ska snyggas till lite bara.

Alpine CDI 112RI. Med Ipodkabel, remote Aux, och USB! Så man kan slabba ihop ”Mix of the day” antar jag i MP3 format och bränna ut i natten med helt rätt musik för stunden! Underbart! Måste prova detta… Obs bara provmonterad på fotot, ramen ej på plats ännu.

Gamla CD spelaren ersätts med ett original prylfack från skroten (!) i mkt bra skick. Extramätare och sånt lockar ju, men det blir då eftermarknads och det känns inte prioriterat alls just nu. Kanske jag smäller in Turbotryck, Vattentemp och Volt nån gång tex, men då måste mer kabel dras och det känns fel.

Här börjar det bli klart, allt monterat igen. Notera mattorna! Jag har nu lagt in de ljusgråa ”PartsforSaabs” mattor jag köpt. Helt ärligt så passar dom nog ännu bättre i den ljusgråa inredningen (Andreas, köpt till din 1993 Aero?) men detta funkar ändå tycker jag. Blev lite ljusare känsla i bilen vilket är nice. Jag har även ett par helt Saab original tillbehörsmattor med djäkligt lurvigt tyg som är i denna färg också, så helt fel är det inte.

Stolarna på plats så sakteliga:

Här sticker baslådan ut litegrand och dunkar skönt upp i ryggen, alldeles lagom.

Kontakterna är bara plugga ur och jag har ju lagt med slack, så de få gånger någon åker där bak så är det bara dra den bak, vinkla upp och rycka loss alla kablar, mkt lätt det hela. Så här långt är jag mkt nöjd, basen fyller upp precis det där extra som man saknar i ett standardsystem utan slutsteg och standardhögtalare. Kupen i en og900 cab är ju ganska liten också, så det behövs inte supermkt ljud. Och Alpine enheten är lika bra eller bättre på att driva högtalarna som gamla steget var, det låter kanon kort och gott! Mer tester väntar. Biltemas lilla baslåda känns som mkt för pengarna för vad den kostar och kan bara rekommenderas! Kvalitet, hållbarhet etc vågar jag inte uttala mig om, men den gör det den skall och känns mkt bra, med komplett kabelkit med (utom lågnivå), kan drivas med antingen lågnivå eller högnivå vilket ju underlättar ännu mer.

Nästa projekt blir nedan, äntligen… SKulle gjorts för länge sen, men nu har jag plats, och garage. 😛

Det är alltså höljet som skall bytas och gamla fula märkena från extraljusen skall bort och även den repa som är på höger sida. Gött!!! Men först skall kopplingen i den röda bytas, den rasade idag igen och jag fullkomligt badar i djävla kopplingsvätska där ute nu. Men den är riven, allt ute och nu väntar jag på packningssats bara för att montera allt igen.

januari 28, 2011 kl. 05:07 #177923

Roligt att du kan greja i ditt egna garage nu va? 😉 Men det är en sak som jag undrar över. Vart har du hittat alla nya delar som du håller på att montera på dina 900:or? Du verkar ju ha en uppsjö av grejer hehe.

Men iaf lycka till med dina projekt! 😉

januari 28, 2011 kl. 06:38 #177924

Tackar för beskrivningen av Audiosystemet!
                            Måste bara dubbelkolla att jag fattat rätt:
                            * Huvudenhet i radiofacket
                            * CD i mittkonsolen
                            * Slutsteg löst i mittkonsolen
                            * Adapterkablage mellan slutsteg och bilens kablage
                            * 8-polig DIN förlängningskabel mellan huvudenhet och CD
                            * Förlängningskabel för strömmatning mm mellan huvudenhet och CD
                            Det är alltså bara ett slutsteg monterat. Vad har det steget för art nr ? (känner inte igen formen som ett 9000 steg)
                            Är du säker på att systemet är originalmonterat?
                            Det känns ju inte helt fabriksmässigt med ett löst slutsteg i mittkonsolen och den grå skarvkabeln ser inte heller ut att riktigt höra hemma i systemet 😕
                            Jag inbillar mig att steget borde sitta under en stol men då blir problemet att 9000 kablaget inte räcker till.

Det kniviga med kablagen är DIN kablarna men det borde inte vara omöjligt att snickra ihop.
                            Kan tilläggas att det finns 2 olika typer av 8-polig DIN på huvudenheten för att förhindra förväxling av kablarna.

Å så en helt annan fråga
                            Var hittade du packningar till kopplingen (slaven?) ?

januari 28, 2011 kl. 07:55 #178116

Stiligt värre, jag ska också ge mig på stereoinstallation i cabben när väl besiktningen är genomförd, tills dess är det lite andra saker prioriterat. Blev riktigt bra med baslådan också ju, och utan att förstöra och modifiera något på bilen, smidigt!

Vad är det för fel på fronten förresten, den ser ju fin ut på bilden, eller?

januari 28, 2011 kl. 08:24 #178117

SaabAero – ja det är rätt uppfattat. Jag är 100% säker på att det är fabriksinstallerat, och det är ett 900 Sound system, inte 9000. Det ser lite annorlunda ut, men uppbyggnaden är samma. Angående förstärkaren så är den mindre än för 9000. Att den sitter där beror nog mest på att det är enda platsen i en og900, om man inte lägger den under baksätet, och då blir det massa kablar helt plötsligt. Det var inte tokmånga som levererades med detta system från fabrik. Cabben är ju finlandsbyggd dessutom så det kan ha var lite annorlunda där. Å andra sidan är ju mittkonsollen klockren att lägga den i, gott om plats!

Mekonomen har packningsatser för slaven! Även BDS har dessa. Jag ser till min fasa att Speedparts inte har dom. Å andra sidan är dom mkt billiga på komplett slavcylinder. Men helt klart har Speedparts tagit bort mkt grejor. Oljepumpsdreven för T16 B202 hittar jag inte heller! Nån som har koll på det? Fan, jag skulle ju köpt nya. Var hittar man det?

Fronten: Som alltid på digitalfoton på näten så är det mkt som inte syns. Det är elaka repor i fronten upptill vid grillen. Där hade första ägaren Saab original extraljus monterade… På en cabbe…. 😯 Galet fult. Finns även en parkerings skrap-skada på just den delen höger fram. Skönt få bort detta äntlligen!

januari 28, 2011 kl. 09:30 #178731

Förstår att förstärkaren är mindre eftersom du tycker det är gott om plats 🙂
                                  Med 9000 förstärkaren blir det trångt i konsolen.
                                  Min ambition är att klämma in även ett bakre bassteg i 900:an

Står det ”900 Audio system” på ramen kring huvudenheten på ditt system?

Reagerade också på att Speedparts inte har kvar sitt breda sortiment längre. Undrar om det har att göra med nya hemsidan eller om det finns nått samband med att Saabklubbens lager är på väg in?
                                  Helt plötsligt har det blivit jobbigare att hitta delar 🙁

Hittade p-sats till slaven även hos skruvat 😉

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.