T8 Special, Rullande renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / T8 Special, Rullande renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / T8 Special, Rullande renovering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 152 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2010 at 21:09 #24895

      Så, eftersom man tog lite för mkt tid på sig att flytta den gamla tråden så e den borta verkar det som 😛 nåväl.
      Det som är gjort fram tills nu i helgen är endå ganska små saker, mestadels rost och lite experimenterande med insprutningssystemet, inget jätte roligt 😛

      Nu i helgen har det varit roligare, men värmekran fick för sig att sluta vara tät och det resulterade i att många saker blev ganska blöta väldigt fort 😉
      Så under två dagar har jag bytt värmekran 😛 Gick ganska bra faktiskt, man behöver inte demontera hela instrumentbrädan, vilket vi först trodde.
      Här nedan följer lite bilder/filmer på projektet:

      http://www.youtube.com/watch?v=uNA36sf_j7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
      http://www.youtube.com/watch?v=RcTKiSc2qn0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
      http://www.youtube.com/watch?v=qdC90JFdmIk” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Geting ligger tydligen nere, så det blir bara film tsv 😛

        oktober 23, 2010 at 21:15 #178662

        @Sebbo wrote:

        Så, eftersom man tog lite för mkt tid på sig att flytta den gamla tråden så e den borta verkar det som 😛 nåväl.
        Det som är gjort fram tills nu i helgen är endå ganska små saker, mestadels rost och lite experimenterande med insprutningssystemet, inget jätte roligt 😛

        Nu i helgen har det varit roligare, men värmekran fick för sig att sluta vara tät och det resulterade i att många saker blev ganska blöta väldigt fort 😉
        Så under två dagar har jag bytt värmekran 😛 Gick ganska bra faktiskt, man behöver inte demontera hela instrumentbrädan, vilket vi först trodde.
        Här nedan följer lite bilder/filmer på projektet:

        http://www.youtube.com/watch?v=uNA36sf_j7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
        http://www.youtube.com/watch?v=RcTKiSc2qn0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
        http://www.youtube.com/watch?v=qdC90JFdmIk” onclick=”window.open(this.href);return false;

        Geting ligger tydligen nere, så det blir bara film tsv 😛

        Geting vill bara funka med explorer verkar det som funkar inte med Firefox eller google chrome 😉
        Bra miner du drar när du tar bort ratten 😀

        Mvh Nisse

          oktober 23, 2010 at 21:48 #178665

          Trevligt 😛

          Ja, man måste ju bjuda till lite 😉

            februari 10, 2011 at 16:25 #181793

            Dax för en uppdatering och nu behöver jag mer än någonsin allas hjälp.
            Bilen har börjat dra kopiösa mängder bensin, senast jag tanka hade jag kört 26mil på 48 liter. inte så bra.
            Det jag har gjort efter det var att jag hittade en trasig vakuumslang, den som går mellan spjällhuset och vakuumklockan på fördelaren.
            Jag tror och hoppas att det kan ge lite vettigare bränsleförbrukning, och mindre sot. Blir det mycket sot av fel inställd tändning?
            Vidare, den drar kylarvatten, men det läcker inte in i cupén, oljan eller tryck i expansionskärlet, kan det läcka i turbon?

            Sen så har jag börjat samla på mig saker att bygga elektronisk spryt med, tänkte köra saabs egna som sitter på 16v turbo bilarna. Men jag behöver en kabelstam, databox och antingen en tillgul spridare (den 4 är bara helt borta :S) eller en hel uppsättning av ngn annan typ.
            Är det någon som vet om det räcker för att få det att fungera, jag vet att jag frågat tidigare och fick då svaret att prata med någon på garaget.org.
            För det jag tänkte göra var helt kasonika att plocka bort k-jet och sättat dit det som behövs för att få det sprutet att fungera.

            Har jag förstått det hela rätt om det “bara” behövs, LMM, Databox, kabelstam, spridare, spridarbrygga, BRT, tomgångsmotorn och tempsensorn på insuget?
            Tacksam för svar/
            Sebbe

              februari 10, 2011 at 16:38 #179156

              Jag ska göra mig av med en 900s 93 har i nu läget inte klippt i kabelstammen,även ecu sitter kvar nåt du är
              intresserad utav ❓
              Du leker inte med tanken att hinka i en t16 med allt som tillhör den ❓

              Vad gällen din bil om den dricker vatten så tror jag nog att topplockspackningen håller på att tacka för sig 😉

              Mvh Nisse

                februari 10, 2011 at 16:59 #179160

                Det låter intressant, kanske ngt vi kan titta mer på.

                Ja, jag har åsså funderat på det, men borde jag inte få en avsevärd prestanda minskning om den skulle komma in i ngn cylinder, även bara lite?

                Ang T16 så, nja jag gillar faktiskt 8ventils motorn och att en T8 special ska vara det och inte en aero, för den blir ju faktiskt det med en t16 😉 Att man sen uppdaterar insprutningen gör ju inget, det är ju bara att modernisera den.

                  februari 10, 2011 at 17:22 #181805

                  @Sebbo wrote:

                  Det låter intressant, kanske ngt vi kan titta mer på.

                  Ja, jag har åsså funderat på det, men borde jag inte få en avsevärd prestanda minskning om den skulle komma in i ngn cylinder, även bara lite?

                  Ang T16 så, nja jag gillar faktiskt 8ventils motorn och att en T8 special ska vara det och inte en aero, för den blir ju faktiskt det med en t16 😉 Att man sen uppdaterar insprutningen gör ju inget, det är ju bara att modernisera den.

                  Min 93a drack vatten under en tid kall start vart senare på 3 burkar men efter typ 10 sekunder så gick den bra och helt vanligt
                  packningen var trasig mellan 2 cylindrar så ingen vatten i oljan 😉

                  Okej bra argumentering tufft att behålla t8an säg till bara om du behöver nåt(ingen brådis så länge vädret är som det är nu) 😀

                  Mvh Nisse

                    februari 10, 2011 at 18:02 #181807

                    Det där med kallstart känner jag igen, den blir helt orkeslös när den fortfarande är kall, ibland orkar den inte ens dra iväg utan bara dör, helt orkeslös. kanske värt att kolla upp. Den har ju gjort 26k och finns ingen info på att den är bytt. lika bra att göra 😛

                    Va bra, för jag måste få tag på ett till insug så jag kan fixa med spridarna. passar ett 16v insug på en 8v topp?

                      februari 10, 2011 at 18:40 #181809

                      Nej har för mig att detta passar 😉 vet ej om det funkat att göra en adapter mellan dom,skulle kunna hjälpa till med det då 😉 vet inte om nån har försökt det .

                      Mvh Nisse

                        februari 11, 2011 at 05:39 #181819

                        men mekaniska och elektroniska spridarna har la olika stora hål?

                          februari 11, 2011 at 05:48 #181820

                          @Sebbo wrote:

                          passar ett 16v insug på en 8v topp?

                          Nej.

                          @M.broberg wrote:

                          men mekaniska och elektroniska spridarna har la olika stora hål?

                          Ja.
                          Det blir visst även problem med fuelrailen där efteråt –
                          vad jag förstått på saabputte.
                          Han gjorde jo en sjäv då han modifierade till LH sprut på sin T8

                            februari 11, 2011 at 14:31 #181834

                            Då blir det att göra om ett 8v insug och bygga egen fuelrail. Bör inte vara allt för bökigt?
                            Är elspridarna större i diameter?

                              februari 12, 2011 at 19:23 #181883

                              Tja! Jag borrade upp spridarhålen i mitt insug så det försänkte ner spridaren. Ca 13 mm djupt har jag för mig och med dia 16. Men detta ser du lätt om du mäter en spridare. sen kommer jag inte i håg om ja borrade upp det mindre hålet som ska täta mot oringen på spridaren. Men mät detta hål på ett 16v insug så ser du. Glöm inte att grada av kanten som blir mellan dessa diametrar som blir så det inte skär sönder oringarna.

                              Tyvärr sparade jag inga fusklappar på allt detta. Tror även att någon vid namn David som kör megasqirt på sin t8, jag fixa mitt insug lika som han, han har nån sida med bilder och lite info. Kommer inte ihåg vart tyvärr.

                              Sprutet spara jag heller inga antecktningar på med kopplingsschema men jag kör lh 2,2 och då är det endast fyra kablar som ska kopplas in,förutom dem som är bolt on. Men du måste ju ha ett med lamda så det tillkommer väl nån kabel.

                              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                februari 13, 2011 at 00:32 #181893

                                Tack för bra info 🙂 är väldigt sugen att komma igång med detta nu 🙂
                                Är jag naiv om jag ser elsprutet som en skiljd krets? eller är den integrerad mer i själva elsystemet i bilen?

                                  februari 16, 2011 at 11:27 #182045

                                  Nya roliga symptom.
                                  Tror mina spridare läcker, tog ut dem idag (bilen hade stått stilla ca4h) och dom är fuktiga och när man drar fingret under så kommer det ut mer och mer soppa. låter jag dem ligga framme så blir det en liten fuktig fläck under dem… Åsså är packningarna runt dem slut
                                  Ska dom bete sig så, eller är dom slut?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 152 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.