T8 Special, Rullande renovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil T8 Special, Rullande renovering

Detta ämne innehåller 147 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-04-19 06:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 148 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24895

    sebbo
    Deltagare

    Så, eftersom man tog lite för mkt tid på sig att flytta den gamla tråden så e den borta verkar det som 😛 nåväl.
    Det som är gjort fram tills nu i helgen är endå ganska små saker, mestadels rost och lite experimenterande med insprutningssystemet, inget jätte roligt 😛

    Nu i helgen har det varit roligare, men värmekran fick för sig att sluta vara tät och det resulterade i att många saker blev ganska blöta väldigt fort 😉
    Så under två dagar har jag bytt värmekran 😛 Gick ganska bra faktiskt, man behöver inte demontera hela instrumentbrädan, vilket vi först trodde.
    Här nedan följer lite bilder/filmer på projektet:

    http://www.youtube.com/watch?v=uNA36sf_j7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.youtube.com/watch?v=RcTKiSc2qn0” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.youtube.com/watch?v=qdC90JFdmIk” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Geting ligger tydligen nere, så det blir bara film tsv 😛

    #178662

    longjohn61
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Så, eftersom man tog lite för mkt tid på sig att flytta den gamla tråden så e den borta verkar det som 😛 nåväl.
    Det som är gjort fram tills nu i helgen är endå ganska små saker, mestadels rost och lite experimenterande med insprutningssystemet, inget jätte roligt 😛

    Nu i helgen har det varit roligare, men värmekran fick för sig att sluta vara tät och det resulterade i att många saker blev ganska blöta väldigt fort 😉
    Så under två dagar har jag bytt värmekran 😛 Gick ganska bra faktiskt, man behöver inte demontera hela instrumentbrädan, vilket vi först trodde.
    Här nedan följer lite bilder/filmer på projektet:

    http://www.youtube.com/watch?v=uNA36sf_j7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.youtube.com/watch?v=RcTKiSc2qn0” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.youtube.com/watch?v=qdC90JFdmIk” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Geting ligger tydligen nere, så det blir bara film tsv 😛

    Geting vill bara funka med explorer verkar det som funkar inte med Firefox eller google chrome 😉
    Bra miner du drar när du tar bort ratten 😀

    Mvh Nisse

    #178665

    sebbo
    Deltagare

    Trevligt 😛

    Ja, man måste ju bjuda till lite 😉

    #181793

    sebbo
    Deltagare

    Dax för en uppdatering och nu behöver jag mer än någonsin allas hjälp.
    Bilen har börjat dra kopiösa mängder bensin, senast jag tanka hade jag kört 26mil på 48 liter. inte så bra.
    Det jag har gjort efter det var att jag hittade en trasig vakuumslang, den som går mellan spjällhuset och vakuumklockan på fördelaren.
    Jag tror och hoppas att det kan ge lite vettigare bränsleförbrukning, och mindre sot. Blir det mycket sot av fel inställd tändning?
    Vidare, den drar kylarvatten, men det läcker inte in i cupén, oljan eller tryck i expansionskärlet, kan det läcka i turbon?

    Sen så har jag börjat samla på mig saker att bygga elektronisk spryt med, tänkte köra saabs egna som sitter på 16v turbo bilarna. Men jag behöver en kabelstam, databox och antingen en tillgul spridare (den 4 är bara helt borta :S) eller en hel uppsättning av ngn annan typ.
    Är det någon som vet om det räcker för att få det att fungera, jag vet att jag frågat tidigare och fick då svaret att prata med någon på garaget.org.
    För det jag tänkte göra var helt kasonika att plocka bort k-jet och sättat dit det som behövs för att få det sprutet att fungera.

    Har jag förstått det hela rätt om det ”bara” behövs, LMM, Databox, kabelstam, spridare, spridarbrygga, BRT, tomgångsmotorn och tempsensorn på insuget?
    Tacksam för svar/
    Sebbe

    #179156

    longjohn61
    Deltagare

    Jag ska göra mig av med en 900s 93 har i nu läget inte klippt i kabelstammen,även ecu sitter kvar nåt du är
    intresserad utav ❓
    Du leker inte med tanken att hinka i en t16 med allt som tillhör den ❓

    Vad gällen din bil om den dricker vatten så tror jag nog att topplockspackningen håller på att tacka för sig 😉

    Mvh Nisse

    #179160

    sebbo
    Deltagare

    Det låter intressant, kanske ngt vi kan titta mer på.

    Ja, jag har åsså funderat på det, men borde jag inte få en avsevärd prestanda minskning om den skulle komma in i ngn cylinder, även bara lite?

    Ang T16 så, nja jag gillar faktiskt 8ventils motorn och att en T8 special ska vara det och inte en aero, för den blir ju faktiskt det med en t16 😉 Att man sen uppdaterar insprutningen gör ju inget, det är ju bara att modernisera den.

    #181805

    longjohn61
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Det låter intressant, kanske ngt vi kan titta mer på.

    Ja, jag har åsså funderat på det, men borde jag inte få en avsevärd prestanda minskning om den skulle komma in i ngn cylinder, även bara lite?

    Ang T16 så, nja jag gillar faktiskt 8ventils motorn och att en T8 special ska vara det och inte en aero, för den blir ju faktiskt det med en t16 😉 Att man sen uppdaterar insprutningen gör ju inget, det är ju bara att modernisera den.

    Min 93a drack vatten under en tid kall start vart senare på 3 burkar men efter typ 10 sekunder så gick den bra och helt vanligt
    packningen var trasig mellan 2 cylindrar så ingen vatten i oljan 😉

    Okej bra argumentering tufft att behålla t8an säg till bara om du behöver nåt(ingen brådis så länge vädret är som det är nu) 😀

    Mvh Nisse

    #181807

    sebbo
    Deltagare

    Det där med kallstart känner jag igen, den blir helt orkeslös när den fortfarande är kall, ibland orkar den inte ens dra iväg utan bara dör, helt orkeslös. kanske värt att kolla upp. Den har ju gjort 26k och finns ingen info på att den är bytt. lika bra att göra 😛

    Va bra, för jag måste få tag på ett till insug så jag kan fixa med spridarna. passar ett 16v insug på en 8v topp?

    #181809

    longjohn61
    Deltagare

    Nej har för mig att detta passar 😉 vet ej om det funkat att göra en adapter mellan dom,skulle kunna hjälpa till med det då 😉 vet inte om nån har försökt det .

    Mvh Nisse

    #181819

    M.Broberg
    Deltagare

    men mekaniska och elektroniska spridarna har la olika stora hål?

    #181820

    plankan
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    passar ett 16v insug på en 8v topp?

    Nej.

    @M.broberg wrote:

    men mekaniska och elektroniska spridarna har la olika stora hål?

    Ja.
    Det blir visst även problem med fuelrailen där efteråt –
    vad jag förstått på saabputte.
    Han gjorde jo en sjäv då han modifierade till LH sprut på sin T8

    #181834

    sebbo
    Deltagare

    Då blir det att göra om ett 8v insug och bygga egen fuelrail. Bör inte vara allt för bökigt?
    Är elspridarna större i diameter?

    #181883

    saab putte
    Deltagare

    Tja! Jag borrade upp spridarhålen i mitt insug så det försänkte ner spridaren. Ca 13 mm djupt har jag för mig och med dia 16. Men detta ser du lätt om du mäter en spridare. sen kommer jag inte i håg om ja borrade upp det mindre hålet som ska täta mot oringen på spridaren. Men mät detta hål på ett 16v insug så ser du. Glöm inte att grada av kanten som blir mellan dessa diametrar som blir så det inte skär sönder oringarna.

    Tyvärr sparade jag inga fusklappar på allt detta. Tror även att någon vid namn David som kör megasqirt på sin t8, jag fixa mitt insug lika som han, han har nån sida med bilder och lite info. Kommer inte ihåg vart tyvärr.

    Sprutet spara jag heller inga antecktningar på med kopplingsschema men jag kör lh 2,2 och då är det endast fyra kablar som ska kopplas in,förutom dem som är bolt on. Men du måste ju ha ett med lamda så det tillkommer väl nån kabel.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #181893

    sebbo
    Deltagare

    Tack för bra info 🙂 är väldigt sugen att komma igång med detta nu 🙂
    Är jag naiv om jag ser elsprutet som en skiljd krets? eller är den integrerad mer i själva elsystemet i bilen?

    #182045

    sebbo
    Deltagare

    Nya roliga symptom.
    Tror mina spridare läcker, tog ut dem idag (bilen hade stått stilla ca4h) och dom är fuktiga och när man drar fingret under så kommer det ut mer och mer soppa. låter jag dem ligga framme så blir det en liten fuktig fläck under dem… Åsså är packningarna runt dem slut
    Ska dom bete sig så, eller är dom slut?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 148 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng