T8 Special, Rullande renovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil T8 Special, Rullande renovering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 152 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194731
    sebbo
    Deltagare

    En incidens är inte statistiskt att alla MS sprut strular 😉 Men det är klart, man bygger dem själv å det finns alltid en risk att det inte fungerar.
    Nu har jag tur eller hur man vill se det och får hjälp av en bekant som har hållit på mycket med MS 🙂 Och en herre här i Umeåtrakten som har experimenterat med det mesta inom MS. Så det ska nog gå bra.
    Hoppas jag…

    #195037
    fataren
    Deltagare

    En fråga bara… volka spridare har du kört med?

    Ser att du har de röda (för etanolkonvertering) och har du kört med dom och tankat vanlig soppa så har den ju gått för fett pga av det.

    bara en tanke….. snart dags att plocka ner black Pearl.

    #195195
    sebbo
    Deltagare

    Hej.

    I lucaset så har jag kört med deras med grön rand tror jag det var.

    Till MS kommer jag köra de röda med vanlig bf95. I MS sprutet så ställer man in några kända konstanter som motorvolym, spridarstorlek och vilket AFR värde man vill uppnå (14.7 för bensin 9.5 för e85)
    Sen så räknar den fram en grundmap som bilen startar och går på.
    Fördelen med ett MS eller liknande är att du kan justera allt. Tex, du far och besiktigar, avgasvärdena blir knas, den går för fett. Du tar då upp datorn, pluggar in dig i sprutet och säger till det att du vill ha en överlag magrare blandning. Hej hopp, bilen går igenom på detta.
    Jag förstår faktiskt inte nu varför någon skulle vilja sätta in LH, Lucas eller T5/T7 insprutet. Man blir ju så otroligt låst. Ska det trimmas måste man chippa. Ska det justeras, måste man chippa.
    Med MS, Vems, niva osv så har du ju ”cippet” i datorn och kan alltid förändra något. Dessutom så har mjukvaran till MS en autotune funktion som gör att du behöver inte kunna ett jota om hur man mappar, datorn gör allt åt dig.
    Berättar vad du har för motorvolym, spridarstorlek, AFR-mål och hur mycket hästkrafter du ca tror motorn ligger på. Starta bilen och jobba igenom registret utan last och sen far man ut och kör en 5-10 mil med olika typ av körning och låter mjukvaran mappa bilen åt dig.

    När jag fått till en bra map för min turbomotor kommer jag lägga upp den så alla som vill göra detta har möjligheten att få en bra grundmap.

    EDIT: Att behöva byta chip gäller EJ t5/t7 insprutningen. Det går att programmera.

    #195197
    joh900
    Deltagare

    På T5 och T7 kan du ju flasha programvara om du vill utan att behöva byta något chip, men det är ju lite svårare och montera snyggt på en B201 pga tändkassetten 😉

    #195198
    sebbo
    Deltagare

    Iofs, men då måste du väll ha tillgång till SAABs verktyg?

    #195199
    joh900
    Deltagare

    Nej, det finns gratis programvara och guider/info om hur man gör detta själv. Finns mycket info på STCS och även på denna sidan http://trionic.mobixs.eu/

    #195200
    sebbo
    Deltagare

    Har korrigerat mitt första inlägg 🙂
    Men det är ju bra det iaf. Fast, jag står kvar vid min initiala ståndpunkt, enklare med MS.

    #195398
    sebbo
    Deltagare

    Då var bilen startad på MS.
    Det tog oss under 10h att slita ut Lucaset och sätta in MSet. Och vi fick det att starta dessutom på den tiden. Så, snart snart 🙂

    #195407
    fataren
    Deltagare

    Bilder bilder. Undrar hur du kopplade in lucas på övriga elsystemet, behövs bara plus och jord?

    #195445
    sebbo
    Deltagare

    http://youtu.be/YjJnafslL-4

    Start av bilen med ms 😀

    Lucas vill ha, konstant 12v, tändning och jord. Sen så sköter boxen även bränslepumpen så den byglar du i säkringsdosa. Och leder ner till reläna vid boxen. Den vill såklart också ha rpm signal som du kan plocka ut från testuttaget, minus sidan på spolen eller instrumenthuset.

    Så mycket mer än det är det inte.

    #195457
    sebbo
    Deltagare

    Tihi!!!!

    Det levererades något mycket trevligt till mig idag. En Innovate MTX-L bredbandslambda AFR 😀
    Nu är det snart dax för mappning 🙂

    #195926
    sebbo
    Deltagare

    Ny uppdatering. Fått igång ms med EGO korrigering.

    #245353
    sebbo
    Deltagare

    Oj vad jag har börjat få mail om att folk svarat på mina gamla inlägg. Och vad jag har sökt efter forumet. Vad är det som har hänt?

    Hur som så tänkte jag dra en uppdatering av läget med bilen.
    Den har inte gått igenom bilprovningen med MS monterat. Avgasvärdena har fortfarsnde vsrit knasiga. Jag har varit i kontakt med dynatech här i Umeå om att få den mappad på riktigt men för att det ska gå så måste jag montera ny tändning som går att mappa tillsammans med MS. Vidare så håller jag samtidigt på att laga en hel del rost. Gyp hela höger framskärm har rostat bort. Det lilla jag trodde jag hade visade sig vara från ca kl 10 på skärmen och hela vägen fram till undersida fram.
    Bilen är inte längre en rullande renoveting. Nu står den i kallgarage och är mer en stationär renovering. Men skam den som ger sig. I sommar blir det att fixa framskärm och lite annan rost. Och har jag tid/råd så ska jag blrja pilla med tändningen också.

    #472462
    sebbo
    Deltagare

    5år senare och svalt med renoveringen. Har samlat på mig delar under tiden så nu kan jag förhoppningsvis fixa rosten. Problemen med tändningen kvarstår, men jag har köpt alla delar som behövs för att fixa tändningen via MS så det ska nog också snart skruvas dit.

    #472466

    Gött!
    Då blir det en fortsättning här!
    Toppen! 👍

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 152 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.