Takbyte och lite småfix 64-Sport
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Takbyte och lite småfix 64-Sport
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Takbyte och lite småfix 64-Sport
- Detta ämne har 164 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-03 11:35 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
september 3, 2021 at 22:22 #488098
Monterat backlampor på Sporten
Tack Anders Källqvist för mallen till håltagning på bakskärmarnaAttachments:
september 3, 2021 at 22:24 #488103Blir bra tycker jag
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
september 3, 2021 at 22:32 #488108Plockat ihop Sporten inför inför kommande hemmatävling Brukssvängen på söndag 5/9
september 5, 2021 at 19:45 #488187Hemmatävlingen Brukssvängen avklarad.
Den här gången höll bilen hela vägen.Hittade en bild på nätet av pgralllybilder:
Attachments:
oktober 18, 2021 at 21:40 #489579Har funderat varför det är så “långa slag” mellan växlarna på Sporten jämfört med min andra -64 Artur.
Efterforskning på sociala medier resulterade i ett tips att vända växelstångsknuten “upp och ner”
Letade rätt på en glappfri knut för att testaDet frästa spåret är enligt ett tips en märkning som ska vändas upp mot växelspaken.
Nu vände jag spåret ner mot växellådan istället vilket resulterade i kortare växellägen.
Ett annat tips var att använda knuten från en 3-växlad bil och vända upp och ner.
Varför det blir så vet inte jag ……
Någon som vet och kan utveckla?
Hur ser man skillnaden på 3 och 4-växlade knutar?
Vi får testa Sporten på tävling på lördag 23/10
hur det funkar i skogen.- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
Den skillnad jag sett på knutar jag har liggande är att 3-vxl har bägge knutarna i linje med varandra och 4-vxl har ena knuten lite vriden i förhållande till den andra. Syns på bilderna.
Eftersom alla mått är lika på knutarna så antar jag att den skillnad man får beror på att den här typen av knut ger varierande vinkelhastighet när den arbetar i vinkel. Om knutens ingång vrids ett visst antal grader så kommer knutens utgång att vridas lite mer eller lite mindre beroende på i vilket läge knuten befinner sig. Lite googling säger att det här ändrar sig 4 gånger per varv. Ju mer knuten är vinklad desto större blir skillnaden mellan knutens in- och utgång.
Det går att se det här i praktiken också om man monterar upp växelknuten ungefär som den sitter i bilen och provar med att vrida ena änden t.ex.90 grader och kollar hur mycket vridning man får i andra änden på knuten. Man får göra det här med flera olika utgångslägen när man börjar 90gr-vridningen så ser man att det blir skillnad.
Det var ju också om jag förstått det rätt de här ändringarna i vinkelhastighet som gjorde att man gick ifrån den här typen av knut som drivknut. Det blir ryckigt när de arbetar i stor vinkel.Attachments:
februari 16, 2022 at 04:45 #492287Uppdaterar Sporten med ny stoppning till burbågen. Vi fick anmärkning vid senaste tävlingen att stoppningen som vi köpt hos rörmokaren och satt i bilen inte var godkänd av SBF /FIA.
Bara åka iväg och inhandla korrekt material och montera in i bilenBara invänta nästa tävling och få anmärkning i Fordonspärmen kvitterad.
Attachments:
mars 26, 2022 at 18:05 #492894Vid översyn av bromsar bak inför rallysäsongen visar det sig att i hjulcylindrarna på båda sidor satt en kolv fast och bromsbeläggen var tämligen nerslitna.
Nyinköpta cylindrar monteradeLite pilligt att få dit låsringen men den kom på plats till slut.
Monterade även nya bromsbackar från “bra-att-ha-lagret” med ny monteringssats.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juni 27, 2022 at 12:26 #495246Stefan Karlsson från Locknevi ringde och bjöd in till Locknevi Classic Motorshow och deras rallyklassiker veckan innan midsommar.
Vi tackade naturligtvis ja till den trevliga tillställningen.En rallysträcka körs två gånger
Mycket publik ute och tittarUppställda för start på sträckan:
Sporten visade sig fungera klanderfritt och framfarten belönades med ett förstapris i klassen för bilar upp till 1965:
Attachments:
juni 27, 2022 at 12:42 #495252Dagen efter på söndagen var det dags för Värmesprinten, en tävling utanför Eskilstuna.
En sträcka på c:a 9 km skulle köras två gånger.
Visade sig vara en riktigt roligt sträcka att köra.
Uppställda och klara för startHittade bilder från framfarten på nätet:
Sporten fungerade lika bra som i Locknevi och vi är nöjda.
Även här mycket publik ute på sträckan och tittarAttachments:
oktober 2, 2022 at 20:07 #497388Inhandlade en 7:40 slutväxel till Sporten hos Sellholm Tuning i Köping och fick hjälp av Bernt Bringefors att montera den.
Fick växellådan monterad och provkörde bilen och upplevde den som piggare med den nya slutväxeln.
Första testet blev backtävlingen Tossebergsracet.En uppförsbacke på c:a 2400 meter belagd med asfalt och som delvis var väldigt brant men var jättekul att åka.
Utsikten från backen vid nerfarten från toppen var vidunderlig.
Jämförde tider med Hanz Norell som med sin 1000-cups Saab 2-T åkte föråkare och han var totalt 7 sekunder snabbare på tre åk i backen.Attachments:
oktober 16, 2023 at 21:14 #511568Lägger upp ett par bilder från tävlingen Mjölkpallen-pokalen i Gnesta.
Bilderna är från Rallymalex.com
Vi fick bryta tävlingen för att bakaxeln hade krökt sig och gjorde bilen svårkörd i högerkurvor
Det tog c:a 20 minuter med hjälp av publik att komma upp ur diket.
Bakaxeln är riktad och nu förbereder vi oss för nästa tävling som går i Taxinge 29/10
- Det här svaret redigerades för 5 månader, 1 vecka sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
oktober 17, 2023 at 07:24 #511590Tråkigt med skadan på bilen och att du fick bryta tävlingen, men vilken bild! Då bakaxeln är fixad så är det bara att önska dig bättre framgång i nästa tävling. Den bilden vore väl något för tidningen Bakrutan? Mvh Bengt
november 2, 2023 at 21:49 #511917Vi riktade bakaxeln och har åkt två tävlingar efter det.
Först ut var MK Trophys Granatloppet i Uddevalla och den andra var Taxinge MK och Mälarturf-sprinten.
I Mälarturf-sprinten lyckads vi placera oss på 5:e plats av 13 startande i vår klass AppK -74.
Attachments:
november 3, 2023 at 11:35 #511992Skönt att det löste sig. Det skulle ju ha varit snopet om du hade fått byta taket en gång till på samma bil. Lycka till med tävlandet framöver. Mvh Bengt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.