Takbyte och lite småfix 64-Sport

Forum Övrigt Projekt / Min bil Takbyte och lite småfix 64-Sport

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 151 till 161 (av 161 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #488098
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Monterat backlampor på Sporten
    Tack Anders Källqvist för mallen till håltagning på bakskärmarna

    712DA458-E11F-4D53-91C3-886E35E3C268

    F537E488-3077-47C0-AB2B-8D02576AC111

    FBED4601-ED2D-4D74-9B67-96E42A35179D

    Bilagor:
    #488103
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    00634623-412F-4B02-A0F4-57182774270E

    60DDB6E5-538B-4E1F-AA51-849F705648C4

    Blir bra tycker jag

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .
    Bilagor:
    #488108
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Plockat ihop Sporten inför inför kommande hemmatävling Brukssvängen på söndag 5/9

    #488187
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Hemmatävlingen Brukssvängen avklarad.
    Den här gången höll bilen hela vägen.

    Hittade en bild på nätet av pgralllybilder:

    2021-09-05-Brukssvängen

    Bilagor:
    #489579
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Har funderat varför det är så ”långa slag” mellan växlarna på Sporten jämfört med min andra -64 Artur.
    Efterforskning på sociala medier resulterade i ett tips att vända växelstångsknuten ”upp och ner”
    Letade rätt på en glappfri knut för att testa

    9B8F3368-FEBD-473A-9206-E50BA9453474

    Det frästa spåret är enligt ett tips en märkning som ska vändas upp mot växelspaken.
    Nu vände jag spåret ner mot växellådan istället vilket resulterade i kortare växellägen.
    Ett annat tips var att använda knuten från en 3-växlad bil och vända upp och ner.
    Varför det blir så vet inte jag ……
    Någon som vet och kan utveckla?
    Hur ser man skillnaden på 3 och 4-växlade knutar?
    Vi får testa Sporten på tävling på lördag 23/10
    hur det funkar i skogen.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    Bilagor:
    #489592
    kjellake
    Deltagare

    Den skillnad jag sett på knutar jag har liggande är att 3-vxl har bägge knutarna i linje med varandra och 4-vxl har ena knuten lite vriden i förhållande till den andra. Syns på bilderna.
    Eftersom alla mått är lika på knutarna så antar jag att den skillnad man får beror på att den här typen av knut ger varierande vinkelhastighet när den arbetar i vinkel. Om knutens ingång vrids ett visst antal grader så kommer knutens utgång att vridas lite mer eller lite mindre beroende på i vilket läge knuten befinner sig. Lite googling säger att det här ändrar sig 4 gånger per varv. Ju mer knuten är vinklad desto större blir skillnaden mellan knutens in- och utgång.
    Det går att se det här i praktiken också om man monterar upp växelknuten ungefär som den sitter i bilen och provar med att vrida ena änden t.ex.90 grader och kollar hur mycket vridning man får i andra änden på knuten. Man får göra det här med flera olika utgångslägen när man börjar 90gr-vridningen så ser man att det blir skillnad.
    Det var ju också om jag förstått det rätt de här ändringarna i vinkelhastighet som gjorde att man gick ifrån den här typen av knut som drivknut. Det blir ryckigt när de arbetar i stor vinkel.

    Bilagor:
    #492287
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Uppdaterar Sporten med ny stoppning till burbågen. Vi fick anmärkning vid senaste tävlingen att stoppningen som vi köpt hos rörmokaren och satt i bilen inte var godkänd av SBF /FIA.
    Bara åka iväg och inhandla korrekt material och montera in i bilen

    C2DFB533-88C6-4A56-9821-01DDCEECB734
    Ny stoppning monterad

    Bara invänta nästa tävling och få anmärkning i Fordonspärmen kvitterad.

    Bilagor:
    #492894
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Vid översyn av bromsar bak inför rallysäsongen visar det sig att i hjulcylindrarna på båda sidor satt en kolv fast och bromsbeläggen var tämligen nerslitna.
    Nyinköpta cylindrar monterade

    BCD85268-5AF6-4C73-9685-251DEB9C855A

    Lite pilligt att få dit låsringen men den kom på plats till slut.

    7C5D8CF2-6981-40A8-988F-D838DE1F8DE3

    Monterade även nya bromsbackar från ”bra-att-ha-lagret” med ny monteringssats.

    6873E167-ED00-4CB8-AEF9-8120B17206EF

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 7 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #495246
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Stefan Karlsson från Locknevi ringde och bjöd in till Locknevi Classic Motorshow och deras rallyklassiker veckan innan midsommar.
    Vi tackade naturligtvis ja till den trevliga tillställningen.

    DC5CDCCA-DFD2-44EF-867A-4ABD6D369302

    En rallysträcka körs två gånger
    Mycket publik ute och tittar

    Uppställda för start på sträckan:
    BBA6B247-B8E9-4480-8555-4687CEBF911B

    Sporten visade sig fungera klanderfritt och framfarten belönades med ett förstapris i klassen för bilar upp till 1965:

    A3FCCA48-4F93-42F7-AB27-9E94A9719B40

    Bilagor:
    #495252
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Dagen efter på söndagen var det dags för Värmesprinten, en tävling utanför Eskilstuna.
    En sträcka på c:a 9 km skulle köras två gånger.
    Visade sig vara en riktigt roligt sträcka att köra.

    59C07B8B-75CB-4C40-B057-FE5E6C375FD1
    Uppställda och klara för start

    Hittade bilder från framfarten på nätet:

    EAFA40CC-DD84-4050-9FC9-7C3FCF91E66C

    514700E1-8F38-4B00-A0ED-1044E7093B98
    Sporten fungerade lika bra som i Locknevi och vi är nöjda.
    Även här mycket publik ute på sträckan och tittar

    Bilagor:
    #497388
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Inhandlade en 7:40 slutväxel till Sporten hos Sellholm Tuning i Köping och fick hjälp av Bernt Bringefors att montera den.
    Fick växellådan monterad och provkörde bilen och upplevde den som piggare med den nya slutväxeln.
    Första testet blev backtävlingen Tossebergsracet.

    Tossebergsracet-3

    Tossebergsracet-5

    En uppförsbacke på c:a 2400 meter belagd med asfalt och som delvis var väldigt brant men var jättekul att åka.
    Utsikten från backen vid nerfarten från toppen var vidunderlig.
    Jämförde tider med Hanz Norell som med sin 1000-cups Saab 2-T åkte föråkare och han var totalt 7 sekunder snabbare på tre åk i backen.

    Bilagor:
Visar 11 inlägg - 151 till 161 (av 161 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng