Takbyte och lite småfix 64-Sport

Forum Övrigt Projekt / Min bil Takbyte och lite småfix 64-Sport

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 151 till 156 (av 156 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #488098
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Monterat backlampor på Sporten
    Tack Anders Källqvist för mallen till håltagning på bakskärmarna

    712DA458-E11F-4D53-91C3-886E35E3C268

    F537E488-3077-47C0-AB2B-8D02576AC111

    FBED4601-ED2D-4D74-9B67-96E42A35179D

    Bilagor:
    #488103
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    00634623-412F-4B02-A0F4-57182774270E

    60DDB6E5-538B-4E1F-AA51-849F705648C4

    Blir bra tycker jag

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #488108
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Plockat ihop Sporten inför inför kommande hemmatävling Brukssvängen på söndag 5/9

    #488187
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Hemmatävlingen Brukssvängen avklarad.
    Den här gången höll bilen hela vägen.

    Hittade en bild på nätet av pgralllybilder:

    2021-09-05-Brukssvängen

    Bilagor:
    #489579
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Har funderat varför det är så ”långa slag” mellan växlarna på Sporten jämfört med min andra -64 Artur.
    Efterforskning på sociala medier resulterade i ett tips att vända växelstångsknuten ”upp och ner”
    Letade rätt på en glappfri knut för att testa

    9B8F3368-FEBD-473A-9206-E50BA9453474

    Det frästa spåret är enligt ett tips en märkning som ska vändas upp mot växelspaken.
    Nu vände jag spåret ner mot växellådan istället vilket resulterade i kortare växellägen.
    Ett annat tips var att använda knuten från en 3-växlad bil och vända upp och ner.
    Varför det blir så vet inte jag ……
    Någon som vet och kan utveckla?
    Hur ser man skillnaden på 3 och 4-växlade knutar?
    Vi får testa Sporten på tävling på lördag 23/10
    hur det funkar i skogen.

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 1 timme sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 1 timme sedan av .
    Bilagor:
    #489592
    kjellake
    Deltagare

    Den skillnad jag sett på knutar jag har liggande är att 3-vxl har bägge knutarna i linje med varandra och 4-vxl har ena knuten lite vriden i förhållande till den andra. Syns på bilderna.
    Eftersom alla mått är lika på knutarna så antar jag att den skillnad man får beror på att den här typen av knut ger varierande vinkelhastighet när den arbetar i vinkel. Om knutens ingång vrids ett visst antal grader så kommer knutens utgång att vridas lite mer eller lite mindre beroende på i vilket läge knuten befinner sig. Lite googling säger att det här ändrar sig 4 gånger per varv. Ju mer knuten är vinklad desto större blir skillnaden mellan knutens in- och utgång.
    Det går att se det här i praktiken också om man monterar upp växelknuten ungefär som den sitter i bilen och provar med att vrida ena änden t.ex.90 grader och kollar hur mycket vridning man får i andra änden på knuten. Man får göra det här med flera olika utgångslägen när man börjar 90gr-vridningen så ser man att det blir skillnad.
    Det var ju också om jag förstått det rätt de här ändringarna i vinkelhastighet som gjorde att man gick ifrån den här typen av knut som drivknut. Det blir ryckigt när de arbetar i stor vinkel.

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 151 till 156 (av 156 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.