Takbyte och lite småfix 64-Sport
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Takbyte och lite småfix 64-Sport
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Takbyte och lite småfix 64-Sport
- Detta ämne har 164 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-03 11:35 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
juli 6, 2021 at 22:33 #486022
Vi var ute och luftade Sporten i en sprinttävling
i Surahammar på söndag 4/7.
Kul med tävling igen men det blev kortvarigEmulsionsröret med luftmunstycke i främre förgasaren lossnade och försvann in i motorn
Plockat ur motorn idag och tagit isär för att kolla vad som gått sönder.
Metallspån i lagren på vevaxeln och en kolv som är “lite misshandlad”Kontaktade Sören Ragnarsson så att han får kolla lagren på vevaxeln. Får kolla om kolven går
att rädda eller om det måste skaffas en nyAttachments:
juli 9, 2021 at 06:58 #486076Lyfte ur motorn på tisdagen och konstaterade att med, som man säger vid pågående ubåtsjakter,
“Med intill visshet gränsande sannolikhet” behöver en ny kolv införskaffas.
Ringer till klubbens reservdelslager och undrar om det går att köpa en Wiseco-kolv.
Det går bra lovar Niklas på lagret och dagen efter kan paketet hämtas hos postombud
Snacka om vilken service från Reservdelslagret- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juli 10, 2021 at 11:58 #486138Jag gör ett försök att förebygga att fler emulsionsrör ramlar in i motorn genom att montera de med Loctite lagerlåsning.
Sitter åtminstone riktigt fast när man känner på rören nere i förgasaren.Nu inväntar jag lite packningar från Klubbens
Reservdelslager och att vevaxeln kommer tillbaks från översynen hos Sören Ragnarsson i Skultuna.Attachments:
juli 27, 2021 at 17:49 #486652Ihopmontering av vevaxeln som var på kontroll
hos Sören Ragnarsson. Han bytte vevstakslagret på främre cylindern då det var en massa “aluminium-bös” i det lagret som satt på axeln.Blir lika förvånad varje gång när vevaxel med kolvar ska ner i motorblocket
Det “bara halkar ner” till skillnad från böket med standardkolvar som kan trilskas.Lite återstående montering av delar på motorn innan den ska tillbaks i bilen.
Hade siktet inställt på Rättvik Hillclimb men tyvärr är det inställtAttachments:
juli 31, 2021 at 18:27 #486754För att undvika att gummit på gasreglaget ramlar isär så modifierar jag ett par ABA-slangklämmor
Gör klanman kupig med hjälp av sick&falsmaskin
så den håller ihop gasreglagetSå blev det:
Monterat in motorn igen efter ihopmontering
Väntar på lite delar innan jobbet kan slutförasVi är anmälda till backtävlingen i Falerum i slutet på augusti. Revanschsugen och ser fram emot att få köra en hel tävling utan att bilen krånglar.
Attachments:
augusti 4, 2021 at 22:10 #487034Fick hem beställningen av luftmunstycke och lite andra grejer till förgasarna.
Skulle kolla att övriga luftmunstycken satt som de skulle.
På mittenförgasaren gick emulsionsröret av precis under luftmunstycket.Tur att man kollade en extra gång, hade varit tråkigt om luftmunstycke och en bit emulsionsrör hade ramlat in i mittencylindern och ställt till oreda.
Hittade ett emulsionsrör i “Bra-att-ha-lådan”
Monterat med Loctite för att slippa kolvtrubbelAttachments:
augusti 17, 2021 at 13:51 #487460Snyggt och snabbt jobbat som vanligt, inspirerande. Har du provkört ännu?
//Haraldaugusti 18, 2021 at 13:00 #487498Sporten är startad och provkörd efter reparationen.
Fungerar riktigt bra, hoppas att det håller i sig resten av säsongenFunderade på förbättring av kylningen av fläkten. Jag förlängde fästena för fläktlagerbocken c:a 20 mm
för att få hela fläkten jobba inom kylaren.
Medförde att luftrenaren fick göras om och bli mer “Lancia-look-a-like”
Vi får utvärdera resultatet i backtävlingen nere i Falerum nästa vecka- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
augusti 18, 2021 at 16:20 #487502Snyggt Folke! Jag håller tummarna för att den går fint nu.
Det går alltid att förbättra lite. Kör du med klubbens förbättrade kylare? Jag upplevde en enorm skillnad (läs tempsänkning) när jag satte in den i min 64:a DL, med trimmad motor. I sport 64:an har jag dock kvar originalet, då tempen är bra. Kör dock inte tävlingar med min bil och tokvarvar inte heller.
Läste om någon som monterat en ram runt fläkten a la DKW 3=6, det kanske också kan vara något för att få luftflödet från fläkten att i mesta mån gå igenom kylaren.augusti 18, 2021 at 20:50 #487513Kylaren i Sporten är renoverad av en lokal
firma i Västerås för flera år sedan.
Där fick jag tips om att dra ett par varv silvertejp
på utsidan av fläktskyddet för att styra luften bättre mot kylaren.
Har klubbens kylare i min andra -64 och det
gjorde skillnad på kylningen på den.
Får kanske köpa en kylare från Saab-klubben
som en utväg, får kolla under kommande tävlingar hur tempen håller sig.augusti 26, 2021 at 21:52 #487803Lastat Sporten och förbereder för backtävling
i Falerum utanför Åtvidaberg på lördagFår vi se om bilen håller ihop längre än sist
vi var ute och gasade.Attachments:
augusti 28, 2021 at 14:14 #487897På plats i Falerum, besiktat och klart för start
Dags för backtävling, hoppas att Sporten vill åka alla tre sträckor utan att krånglaAttachments:
augusti 29, 2021 at 20:56 #487960Backtävlingen i Falerum avklarad. Bilen fungerade hela tävlingen utan problem.
Liten filmsnutt från ett av åken i backenLite otur med vädret, ihållande regn dagen innan och hela lördagen.
Arrangerande klubb Åtvidabergs MK skall ha en stor eloge för hur de försökte lösa
problemen som uppstod p g a regnet, de har lagt ner ett enormt arbete under natten till lördagNu har vi lite saneringsarbete av bilen innan vi ska ut och köra hemmatävlingen Brukssvängen på söndag 5/9.
Finns “lite” lera att tvätta bort från bilen.- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.