Takbyte och lite småfix 64-Sport

Forum Övrigt Projekt / Min bil Takbyte och lite småfix 64-Sport

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 131 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374591
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Ja ibland har jag funderat på om jag fått fel namn på lackeraren och det är Alfons Åberg som ska lacka bilen.
    Vi ”ska bara” fixa lite så slutresultatet blir bra är en ofta återkommande kommentar i rapporterna från
    den södra landsänden i Sverige.
    Kommer att göra ett hemma-hos-besök i garaget till helgen då det äntligen kommer att sprutas lite färg, kanske…
    Om det inte är nå´t mer som bara ska fixas till innan färgen kommer på.

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #374839
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Plötsligt händer det enligt reklamen för Triss, och nu i helgen lyckades ”vi” få färg på insidan av Sporten.
    Jag var på ”studiebesök” hos lackeraren och fick hjälpa till på något hörn.
    Resultatet blev jättebra enligt mitt sätt att se på saken.
    Återstår ”bara” att göra klart utsidan av bilen och sedan montera ihop allting igen.

    2015-05-20-9
    Plåtrent inne i bilen

    2015-05-20-10
    Plåtrent inne i bilen

    2015-05-29-IMG_3791
    Bilen maskerad utvändigt inför invändig lackering

    2015-05-29-IMG_3798
    Grundat och klart med Epoxi-primer invändigt

    2015-05-30-IMG_3837
    Topplackat och klart invändigt

    2015-05-30-IMG_3839
    Topplackat och klart invändigt

    2015-05-29-bild-4-2
    Jag fick testa att hålla i sprutan när färgen lades på.
    Jag är nöjd med slutresultatet
    All respekt till er som lackerar bilar mm, det var inte lika enkelt som det
    ser ut på TV:s alla bilprogram.

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #375800
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Nu har Lackerar-Alfons i Skåne skickat några bilder igen.
    Nu har det sprutats grundfärg på utsidan av bilen och i motorrummet.
    Sakta men säkert går det åt rätt håll.
    Det har varit några ”Ska bara fixa….” under resans gång.

    16
    Epoxi-primer klart på utsidan

    18

    20
    Epoxi-primer klart i motorrummet

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #375805
    Lilln
    Deltagare

    Men det blir bra!

    #375806
    Regin
    Deltagare

    Det har varit några ”Ska bara fixa….” under resans gång.

    Rom blev inte byggd på en dag –
    men bra ser det allt ut 😉

    #375815
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Det får lov att lita tid för när man ser bilderna på höger dörr och sidoplåt före och efter riktningsarbetet så
    har det tagit en liten stund för att få till slutresultatet.
    Dörren som var med på rullningen vid Brukssvängen riktades genom att man kapade ett kors i dörrspegeln
    som sedan svetsades igen.
    Plåten i dörren hade sträckt sig rätt mycket men löstes elegant genom denna operation.
    Likaså har man riktat till de buliga sidoplåtarna, tittar på före och efter bilderna så är resultatet kanon

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #376434
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Har nu varit 4 dygn i Skåne och fått bilen lackerad.
    Jag blev mycket mer än nöjd med resultatet av lackeraren ”Alfons Åberg” arbete.
    Allt underarbete som han ”bara skulle göra” innan lackeringen.
    Transporterat hem Sporten till Hallstahammar för ihopmontering.
    Nu gäller det att få fram delar som svarar upp mot skicket på bilen.

    IMG_3983
    Den vita topplacken pålagd
    Vi diskuterade om bilen skulle vara helvit MEN kom fram till att det skulle lackeras röda fält
    på sidorna och ”fartränder” över taket

    IMG_3993
    Maskering av de röda fartränderna
    Väldigt mycket mätande så att det blir rätt

    IMG_4005
    Maskering av de röda partierna på sidorna och fartränder
    Den vita topplacken nermattad med slipduk för att den röda färgen ska fästa

    IMG_4010
    Den röda färgen pålagd, väntar med spänning på att få ta bort maskeringspappret

    IMG_4013
    Avklädning av maskeringspapper påbörjad
    Resultatet ser kanonbra ut

    IMG_4014
    Slutresultatet blev ju riktigt bra. Connys noggrannhet med detaljer syns på bilden
    Vi låter det röda på sidorna fortsätta ”runt hörnet” på dörrarna. Ger ett gedignare intryck..

    IMG_4015
    Lastat och klart för hemtransport till Hallstahammar av nylackerad bil

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #376444
    oskarforsberg
    Deltagare

    Jäklar vad snyggt det blir!

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376445
    Dicst
    Deltagare

    Snyggt!
    Är det Maroonröda fält?

    /D

    #376448
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Den röda färgen är Saab 127 Cherryred.
    Hade en 1983-års 99:a i den färgen en gång i tiden.

    #378362
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Dags för en mindre uppdatering i tråden:
    Nu drar vi nya bromsrör i Sporten och smyger dom efter vänster tröskellåda så att de slipper att ligga i golvförsänkningarna och rosta.
    Lite småpill men det reder ut sig med tiden.

    bromsrör6

    bromsrör9
    Passade på att renovera huvudcylindern och piffa upp den med färg när den var urmonterad ur bilen.
    Mer plats att sätta tillbaks den innan motor och växellåda har monterats.

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #378365
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Kabelhärvan behövde skarvas ihop efter delningen vid takbytet.
    Skönt att det inte är så många kablar att hålla reda på.

    kabelhärva1

    kabelhärva3

    IMG_4249

    Bilagor:
    #380527
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Fick problem med bromsarna när vi skulle lufta, bara bromsar på vänster fram och höger bak-hjul. Jag hade bytt tätningar i huvudcylindern under tiden karossen var på lack nere i Skåne.
    Efter funderande så kom jag fram till slutsatsen att en krets inte vill vara med och jobba i h-cyl.
    Plocka ur och ta isär huvudcylindern och undersöka varför:

    IMG_3996

    Efter lite letande och funderande kom jag boven i dramat på spåret:

    IMG_3997

    Den lilla ”hårnålen” som ska hålla ihop de båda kolvarna i h-cyl och se till att främre kolven följer med tillbaks när bromspedalen släpps hade helt enkelt tröttnat och stämplat ut från jobbet.
    Tillverkade en ny av en saxpinne, med originalet som förebild.
    Fick tag på en ny packningssats och satte ihop h-cyl. igen och monterade in den i bilen igen.

    Nu var det inga problem med att få broms på alla fyra hjulen efter avslutad luftning.
    Tänkte på detta efteråt att en sådan liten detalj som denna ”hårnål” kan ställa till så stora problem.
    Men det skapar ju en erfarenhet som man kan dela med sig av till andra som är i samma situation.

    Fortsatte med att sätta i växellådan

    IMG_4005

    och motorn halkade i strax efteråt

    IMG_4007

    Nu åkte -66:a motorn in i maskinrummet eftersom vi ville åka backtävlingen i Uddevalla.
    Sportmotorn och 7:38 spec1-lådan med gummiknutar, kommer att sättas i bilen under lite vinterpyssel.

    Tidigare har vi åkt med el-fläkt till kylningen men jag har varit missnöjd med hur den skött sitt jobb.
    Fick syn på en lösning med överliggande fläktaxel på långnos-motor på SAAB-marknaden i Norrköping.
    Raskt hem till garaget och kopiera över till min motor.

    Fläktaxel2

    IMG_4032

    Bilagor:
    #380589

    Ser riktigt trevligt ut. Hur gick det i Uddevalla? Vad är det för skillnad på SP1 resp SP2 ?

    #380591
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Tittar i litteraturen och läser att spec1-drevsatsen innehåller en ny mellanväxel, tvåans drev och fyrans drevpar.
    Spec1 ger en etta och tvåa som är uppflyttade c:a 10%, trean är standard och fyrans växel är sänkt c:a 9%.

    Spec2 = ny mellanväxel + en helt annan drevsats, där ettan är uppflyttad 19%, tvåan 20% och trean 9% men fyran lika som spec1.
    Lite svårare att komma iväg på ettan med spec2 men sedan ligger växlarna tätt.

    Spec1 är klassad och godkänd i kortnosar från 1962.

    Resultaten uteblev i Uddevalla men det berodde nog mest på han som satt bakom ratten. Bilen funkade bra tycker jag.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 131 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng