Takbyte och lite småfix 64-Sport

Forum Övrigt Projekt / Min bil Takbyte och lite småfix 64-Sport

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 131 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26955
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Skapar en tråd över mitt projekt med ett takbyte och en översyn på en gammal ärrad Saab Sport -64.
    Bilen har varit i min ägo sedan 1978 och varit ute i skogen som rallybil sedan tidigt 1970-tal.
    En rullning på MSK Hammarens Brukssvängen 2013 födde idén om att göra en ”makeover” av bilen.


    Taket buligt


    Dörr och sidoplåt efter närkontakt med vägen


    Krokig bakaxel och gräs mellan däcket och fälgkanten


    Vi hade anmält oss att åka backtävling i Uddevalla ett par veckor efter denna marksyning
    Därför blev taket grovriktat och bakaxeln bytt


    Taket riktat efter bästa förmåga


    Bild från Gullabo-knixen 2014 där bilen blev beskriven som en Folkracebil av en liten kille.
    Där och då fattades ett beslut om att göra en översyn av Sporten


    Jag fick en tom kaross med friskt tak om jag hämtade den. Det erbjudandet kunde jag inte tacka nej till.


    Demontering av yttertaket på donatorbilen
    Jag borrade ur 160 st svetspunkter för att lösgöra plåten


    Donatorplåten losstagen


    Inredningen urtagen på Sporten


    Uttagning av bakruta
    Inbjuder till obekväm arbetsställning


    Uttagning av framrutan
    Lite pilligt då jag inte vill köpa en ny


    Det fanns lite rostangrepp i botten på rutfalsen.
    Det har stått vatten kvar under gummilisten tydligen


    Sågat loss den gamla ytterplåten på taket med karosserisåg.
    Lättare att komma åt med borrmaskin för att borra ur punktsvetsar.


    Punktsvetsar bortborrade, återstår att slipa ner resterna av svetsarna.

    • Detta ämne redigerades för 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 5 månader sedan av .
    #202126

    Det här blir ju kul å följa!
    Bra med ”inspirerande” komentarer i bland så man kommer igång…

    #202129
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Ja det var en kille 8 – 10 år gammal som uttalade sig om skicket på bilen. Kändes som om det var dags att
    göra en ansiktslyftning

    #202130
    Morten S.
    Moderator

    Fint tråd.
    Ekstra morsomt med en bil som har blitt brukt aktivt som rallybil i så mange år også.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #202184
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Hittade en gammal bild från en tävling 1974 med en förgående ägare
    bakom ratten.


    Tittar på bilden och konstaterar att det var inte lika stora krav på skyddsutrustning förr.
    Det räckte tydligen med T-shirt och hjälm……

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #202187
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Inpassning av takplåten och svetsning av densamma


    Fick en släng av arbetslust och passade in och svetsade taket på plats.
    Lite besvärligt att hantera takplåten ensam


    Det gick åt en del svetstänger för att hålla taket på plats under arbetets gång.
    (Inköpte flera på en rikstäckande firma som säljer det mesta)


    Massor av punktsvetsar blir det


    Färdigsvetsat, återstår en del slipjobb

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #202188
    Dicst
    Deltagare

    Uj! Hur många punktsvetsar var det att borra ur på taket? :czy

    #202217
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    160 st. svetspunkter blev det att borra ur. Inte att förglömma att
    dessa 160 hål skulle svetsas igen när taket transplanterats. :weld2
    Valde denna metoden eftersom takstolparna inte har kroknat och jag tror det kan vara kinkigare att skarva takstolpar.

    #202226
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Taket svetsat och slipat


    Spacklat svetsskarven och grundmålat taket


    Spacklat svetsskarven och grundmålat taket

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #202621
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Lite pyssel på fredagskvällen, rostlagning i nederkant på sidoplåten mellan
    bakhjul och dörr.


    Plåt där Rosttrollen varit framme och tuggat har kapats bort


    Frisk plåt svetsad på plats istället,jakten på Rosttrollen fortsätter

    Lördagen fortsatte vi med att snygga till framkanten på vänster tröskellåda
    som fick sig en törn efter en liten dikesvisit på Gullabo-knixen i höstas.


    Tröskellåda som blev lite tillstukad efter en liten mindre dikesvisit på Gullabo-knixen


    Krokig och rostig plåt bortkapad


    Nytillverkad främre del av tröskellåda svetsad på plats


    Frisk plåt i främre hjulhuset


    Tröskel / Innerskärm igensvetsad

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #201149
    Lilln
    Deltagare

    Snyggt jobbat!

    #202789
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Lite jobb i garaget på fredagskvällen:


    En liten triangelformad ”passbit” vid nedre bakre hörnet av dörrhålet där Rosttrollen
    har käkat rejält


    Ett kärt tillhåll för Rosttrollen ser det ut som


    När triangelplåten kapades bort avslöjades ett hål i mellanplåten


    Försöker tillverka en plåtbit för att ersätta det som kapats bort
    Det blir mycket mätande och pillande då det vinklar åt flera håll
    (Ibland känns det kul med utmaningar)

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
    #202792
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Nu hoppade det in en blå -62:a från ett okänt håll, snygg bil men inte min. ❓

    #202797
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Folke Åkerblom wrote:

    Nu hoppade det in en blå -62:a från ett okänt håll, snygg bil men inte min. ❓

    Ja, det här problemet kvarstår.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #201380
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jakten på Rosttrollen fortsätter, måndagens arbetspass i garaget:


    Plåten med rosthålet bortkapad


    Svetsat dit den nytillverkade plåten


    Slipat och klart, jag blev nöjd med resultatet. Det ser bra mycket bättre ut än före reparationen


    Hittade även rostangrepp i botten på mellanplåten, fram med vinkelslipmaskinen och ta bort rostig plåt


    Tillverkning av mutterstycken till bakskärmsinfästningen.
    En del mutterstycken har ”försvunnit” vid tidigare lagning av rost tydligen


    Färdiga mutterstycken, tyvärr gjorda med M8-mutter istället för 5/16
    Jag hade obehandlade M8-muttrar i ”Bra-att-ha-lagret”, bra att slippa svetsa i galvade muttrar


    Nytillverkade mutterstycken fastsvetsade i bakskärmsinfästningen


    En titt ifrån hjulhussidan


    Passade även på att förstärka infästningen i bakre hjulhusen till strävorna för skyddsbågen

    • Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 131 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng