Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4

  • Detta ämne har 102 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-17 15:06 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 103 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177012

    Rapport från Karstula, Keski Suomi:
    4,8 l/100km på kurviga landsvägar genom det backiga landskapet med två vuxna och tre större barn! Försöker marscha 80, ibland upp till 90
    och sedan rulla ut till 50-70 efter backarna med motorn avstängd. Knapparna på växelspaken gör start/stopp till en enkel rutinsak.
    Svårt att tro på siffrorna själv men även med max felmarginal får jag inte högre resultat än 5,0 så vi säger väl 4,9 för säkerhets skull. :mrgreen:
    (aldrig förr har smileyn ”mr green” känts så rätt)

    Ett litet problem vid start-/stoppkörningen är att då motorn är varm vill den gärna glödtända och surra till några varv baklänges.
    Har ingen aning om hur mycket sot det finns i förbränningsrummet och att byta tändstift är säkert ingen dum idé i vilket fall.
    Visst måste det väl vara så att den bensin motorn hinner dra igenom motorn oförbränd efter att tändningen brutits sedan hämtas tillbaka
    från avgassystemet när motorn glödtänder? Ibland känns bensinlukt under rullningsfasen… Finns rent av risk att bränna upp luftburken/filtret?
    Det är förmodligen inte heller nyttigt för motorn att gå baklänges eftersom det skickar tillbaka motoroljan till sumpen.

    Måste få ordning på detta när jag kommer hem! Hjälper det inte med tändningsbyte antar jag det är sot i förbränningsrummet och i så
    fall kanske enklaste fulfixet är att prova med förgasare från Opel Kadett som ju har solenoid på tomgångsmunstycket.

    #175681

    Uppdatering:
    Glödtändningen blev allt mer hopplös. Hemkommen från finlandssemestern fick jag tillbaka kontrollen över etanolprocenten och efter en E85-chock i tanken var balansen återställd till mina ca 20-25% E85 och glödtändningarna försvann efter några kilometer. Att jag inte tidigare haft glödtändningsproblem har enbart berott på körsättet eftersom jag ständigt utsätter min motor för det annars mycket ovanliga att slå av tändningen ögonblicket efter hårt pådrag uppför en backe.

    Under finlandsresan steg förbrukningen i samma takt som glödtändningarna ökade. Sämsta mätningen i finland gav trots min extrema körteknik en för V4 ganska normal siffra. Senaste mätningen på hemmaplan med högre etanolinblandning gav tillbaka de sensationella 4,8 L/100km. Jag tvivlar inte längre på att denna siffra faktiskt är sann. Jojjotekniken påstås kunna spara uppemot 30% om man stänger av motorn i rullningsfaserna och det är också ungefär vad jag lyckats uppnå.

    Vill jag fortsätta sänka mina koldioxidutsläpp på den här planeten får jag se till att skära ner på min köttkonsumtion i stället!

    Nästa steg med bilen blir att ersätta ”rempropellern” med en elfläkt, sedan är det aeromods som gäller.

    #177422

    Nu börjar det kännas helt vansinnigt! Senaste tankningen gav en ännu lägre siffra men jag vågar inte tro på den fullt ut så jag lade till lite säkerhetsmarginal och landade på 4,6 liter / 100 km. Om det går att lita på att det ögonblick då bensinpumpen slår ifrån första gången av löddret i tankröret, och det dessutom är lika för alla pumpar och de mäter bensinen lika noga, blir den exakta förbrukningssiffran 4,4. Jag valde att tanka i en liter extra och landade då på 4,6. Medelvärden över flera tankningar får med tiden visa en mer exakt siffra, men uppenbart är att jag fortsätter köra bilen allt snålare.

    Vad har jag då ändrat sedan tidigare tankningar? Främst har det handlat om att allt oftare stänga av motorn medan jag rullar, göra cyklerna mellan acceleration och frirullning längre men jag har också blivit mer brutal med gaspedalen under accelerationsfaserna. För att inte sänka snittfarten allt för mycket tillåter jag också farten gå upp till nästan 90 innan jag stänger av och rullar. Tidigare hade jag kortare cykler med maxfart på drygt 80. På det stora hela tror jag snittfarten kan ha fallit från ca 80 till minst 75.

    Förr när jag låg ganska konstant på 80, aldrig stängde av motorn, men undvek att använda bromsarna höll sig förbrukningen kring 6,0-6,5 för blandad körning landsväg/tät stadstrafik.

    #177424
    Janne Hagnell
    Moderator

    Spännande! Gränsen trycks stadigt neråt, var tar det stopp?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177426

    Ja du Janne… Jag befinner mig nu någonstans i mittskiktet av resultaten som nissarna på http://ecomodder.com redovisar, jämfört med vad de olika bilarna presterar i händerna på snittförare och bilfabrikanternas egna siffror. Det är helt fantastisk att man faktiskt kan göra så stor skillnad bara genom att ändra körsättet. I ett globalt miljöperspektiv blir det samtidigt ganska obehagligt gamla ohejdade dumma vanor uppenbarligen gör så stor skillnad. Insatt miljöfolk jag talat med har bekräftat min uppfattning om det kontraproduktiva i att smälta ner gamla bilar för att bygga nya katalysatorrenade ”miljödito”. Så länge gammelskorven inte tillåts svartryka och droppa snigelspår av olja efter sig är det en tveklös miljövinst att köra fullständigt slut på gamla bilar innan man uppgraderar till ett elektroniskt mirakel av plast (som är fullt av onödiga system och därför väger mer än gammelbilen den ersätter). Lägger man till detta bidraget av ÄKTA ecodriving ger jag mig sjutton på att man som miljövän t.o.m. kan försvara en gammal kortnossaab som bruksbil! (jag ska prova detta så småningom har jag tänkt)

    Laborerandet med inblandning av E85 är dels ett sökande efter den mer exakta blandningen hos en modern insprutning, och där är jag nog ganska nära nu med mina ca 20-25%. (inga ändringar på förgasaren) Etanolen sägs också bidra till förbättrad förbränning och sänkning av temperatur och förbränningshastigheten så den bättre matchar kolvrörelsen. (minns inte exakt hur en etanolspecialist förklarade detta) Oavsett HUR det fungerar så får jag uppenbarligen en mycket lägre förbrukning med en hel del etanol i bensinen. Motorn startar snabbare då den är varm och får knga glödtändningsfenomen. Det KAN dessutom vara så att de känsliga ventilsätena skonas av etanolblandningen.

    #177427
    William
    Deltagare

    Jäklar, bra jobbat! 🙂

    #176105

    När jag hade min första saabgurka som 20-åring häpnade jag över en kille som småtrimmat sin 96:a med bl.a. annan kam och på köpet fått den att gå snålare än original. Påstådda förbrukningen 0,7 hade jag nästan svårt att tro, min egen gurka drog över 0,9. Då pendlade jag Uppsala-Stockholm och blåste oftast på i 120. Inte konstigt att det gick åt motorer…

    #177702

    Statusrapport:
    Det förra fantastiska resultatet på ca 4,5 höll inte i sig, i stället blev det ca 4,8. Hur stort mätfelet kan vara relativt sett vet jag inte men efter senaste fulltanken har jag gasat mer aggressivt och det oftast upp till 90 i stället för som tidigare till strax över 80. Luftmotståndets kvadratiska ökning kan säkert göra en hel del här, trots att bilen tillbringar relativt kort tid i högre fart.

    Den knasiga jojjotekniken är fortfarande under utforskning och förmodligen har jag ännu inte funnit vad som är optimala cykler för Spökplumpen. Parallellt med funderingar och insikter om hur motorns verkningsgrad maximeras skissar jag på en aerodynamikförbättrande tillsats som ska monteras som en lös låda i bakluckans och bakrutans hål. Tror tyvärr det kommer ta sin tid att förverkliga den idén…

    Vore kul och intressant om någon annan på forumet kunde testa jojjotekniken under åtminstone en halvtank och sedan fylla upp igen. Alltså mjukt men bestämt gasa upp till drygt 80, stänga av med nyckeln, rulla ner till 60-70 och starta igen. Även stänga av vid rödljusen och framför allt se till att anpassa farten så att bromsen knappt behövs annat än för att hålla bilen stilla sedan den väl stannat. Vill man dessutom tanka ca 20% E85 tror jag det ökar chansen att nå riktigt låga siffror.

    #177704
    morsole
    Deltagare

    Vi som har några år på nacken kör väl ofta med huvudet, och inte med gasfoten.

    Fast…

    Just att inte bromsa har jag använt mig av i många år; det är nog svårare att gasa lugnt med en turbo!

    Du kanske hade behövt lite högre komp på din motor, för att få ännu bättre resultat?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #177710
    rallysaaben
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Ja du Janne… Jag befinner mig nu någonstans i mittskiktet av resultaten som nissarna på http://ecomodder.com redovisar, jämfört med vad de olika bilarna presterar i händerna på snittförare och bilfabrikanternas egna siffror. Det är helt fantastisk att man faktiskt kan göra så stor skillnad bara genom att ändra körsättet. I ett globalt miljöperspektiv blir det samtidigt ganska obehagligt gamla ohejdade dumma vanor uppenbarligen gör så stor skillnad. Insatt miljöfolk jag talat med har bekräftat min uppfattning om det kontraproduktiva i att smälta ner gamla bilar för att bygga nya katalysatorrenade ”miljödito”. Så länge gammelskorven inte tillåts svartryka och droppa snigelspår av olja efter sig är det en tveklös miljövinst att köra fullständigt slut på gamla bilar innan man uppgraderar till ett elektroniskt mirakel av plast (som är fullt av onödiga system och därför väger mer än gammelbilen den ersätter). Lägger man till detta bidraget av ÄKTA ecodriving ger jag mig sjutton på att man som miljövän t.o.m. kan försvara en gammal kortnossaab som bruksbil! (jag ska prova detta så småningom har jag tänkt)

    Laborerandet med inblandning av E85 är dels ett sökande efter den mer exakta blandningen hos en modern insprutning, och där är jag nog ganska nära nu med mina ca 20-25%. (inga ändringar på förgasaren) Etanolen sägs också bidra till förbättrad förbränning och sänkning av temperatur och förbränningshastigheten så den bättre matchar kolvrörelsen. (minns inte exakt hur en etanolspecialist förklarade detta) Oavsett HUR det fungerar så får jag uppenbarligen en mycket lägre förbrukning med en hel del etanol i bensinen. Motorn startar snabbare då den är varm och får knga glödtändningsfenomen. Det KAN dessutom vara så att de känsliga ventilsätena skonas av etanolblandningen.

    Jag har aldrig förstått varför man inte kommer med en lag som tvingar alla att sätta katalysatorer på sina gamla bilar, då är ju problemet så gott som löst och ingen kan beskylla gamla bilar för att vara miljöbovar.

    E85 håller på att fasas ut så då blir det snart till att laborera vidare då.

    /Anders

    #177726
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det finns de som sätter katalysator på gammelbilar (tex Julle på Klassikers Merca) men utan lambdasond och modernt insprutningsstyrsystem går den tyvärr en tidig död till mötes.
    Tesen att man faktiskt är värsta miljömuppen genom att köra en bil som bara har behövt belasta miljön med sin tillverkning en gång på, i mitt fall, 39 år driver jag stenhårt. När de ”riktiga” miljömupparna då surt muttrar att man ju ska cykla istället påpekar jag att då är det ju synd att samhället är anpassat efter att alla har bil. Försök överleva i en liten by på landet med bara cykel! Eller tycker miljökämparna kanske att alla ska bo i städerna och vi ska skippa det där med levande landsbygd? I det läget brukar de leta upp någon annan att prata med… :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177743

    Jag har precis som Janne länge agerat i god tro med mina gamla bilar sedan jag hörde talas om begreppet ”grå energi”, den dolda energiboven i kretsloppet mellan en gammal uttjänt plåtburk och en ny fantastisk miljöklassad plastbil innan den kör sina första metrar. Enligt påståendet som jag nyligen fått bekräftat av en engagerad miljöpolitiker är den grå energin större än vad en personbil själv omsätter under sin livslängd, och då är det lätt att försvara användandet av gammelbilarna. Åtminstone så snart man satt ett tuggummi i hålet där oljetråget läcker. :mrgreen:

    Vore intressant att veta hur långt marginalerna faktiskt sträcker sig, för tänk om det är så illa att t.o.m. en blårykande TT-Saab har ett miljömässigt existensberättigande om man ser till den totala energiomsättningen och miljöbelastningen! Det ryker åtminstone lika illa om politikernas resonemang kring fordonspolitiken när det slänger sig med miljötermer. Den stora militära utskrotningen för 15 år sedan skedde t.ex. under starka miljöargument då bandvagnar och nästan oanvända jordbrukstraktorer som kunde gjort stor nytta i fattiga länder i stället skrotades eftersom de saknade katalysator… Mitt konspiratoriska antagande är att politikerna faktiskt känner till hur det verkligen förhåller sig men att miljöargument är säljande för åtgärder som egentligen handlar om att hålla ekonomiska tillväxtens sjuka pyramidspel igång.

    #177745

    Beträffande katalysator på bilar utan lambdareglering har också jag fått för mig att det inte håller någon försvarbar tid och att det är överskottet på bränsle som lägger sig som en hinna över platinabeläggningen i katten. Något jag funderar över nu är om det kanske kanske kan fungera en längre tid när man som jag drygar ut bensinen med E85 så att blandningen blir så pass mager att motorn är nära gränsen för att den börjar misstända och rycka. Jämfört med lambdareglerad insprutning är metoden grov men bränsleöverskottet är åtminstone mycket mindre än på ren bensin.

    #189830

    Har nu snittat på ca 4,8 – 4,9 över fem sex fulltankningar så jag vågar definitivt påstå att jag kör min ruttna gurka under halvlitern milen. :race

    Nu lär det dock gå upp en bit p.g.a. byte från utslitna framdäck till trögrullade gamla avdubbade vinterdäck…

    #198887

    Avdubbade vinterdäck från 80-talet är en katastrof för bränsleekonomin, åtminstone på elitnivå. Rullningsfaserna är märkbart kortare och förbrukningen ligger konstant på 5,3 – 5,6. Helt uselt må jag säga, fast inte helt utan kaxighet med tanke på att det fortfarande är låga siffror jämfört med vad gurkorna dricker om man kör som de flesta vardagsbilister.

    En anledning till att inköp av nya framdäck dröjer är mitt velande om dimensionen. 155:or är förstås det enda ”riktigt rätta” men ska jag utveckla ecolinjen är större diameter rätt väg att gå för att få ner motorvarvet närmare max vridmoment. Tror 175R15 kan vara möjligt utan mickel men på breddade fälgar vet jag att 195R15 funkar i hjulhusen. Hur det går med ytterskärmarna fram vet jag dock inte. Har kört med 165R15 hela tiden som jag vässat körtekniken och nedsteg till 155:or är bara det hela 6%. Tror det är en faktor värd att experimentera med, i synnerhet för de sträckor det med hänsyn till övrig trafik är olämpligt att ”jojjoköra”.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 103 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.