Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4

  • Detta ämne har 102 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-17 15:06 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 103 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46194
    markus a
    Deltagare

    Låter som en B230K… Ingen miljömotor egentligen, men snåla är de om förgasaren är som den skall.

    Jobbig att hålla på med dock.

    Vill du ha upp verkningsgraden är det högre kompression, insprutning med lambda och knacksensor som gäller.

    /M

    #44994
    mats a
    Deltagare

    Har monterat en weber 34 på en 1700-motor från en sonett och satt i 96-68:an. Jag har ännu inga förbrukningssiffror men är det någon med erfarenhet av jämförelse av förbrukningen mellan weber och fomoco? Den senare är ju allmänt rätt utskälld.

    #48092
    hup213
    Deltagare

    Tar upp tråden igen.

    Får ingen ordning på vehikeln, senaste åtgärden var en ny Dellorto-förgasare. Hur läser man via motornumret av om det är en 1200, 1500 eller 1700-motor? Inga uppgifter finns i VHB. Min bil, en -75 har motornr 343501. Ovanför siffrorna står FY instämplat.
    Någon som vet??

    Pelle i Härnösand

    #48095
    Morten S.
    Moderator

    Det fantes i sin tid en tråd i det gamle forumet med alle motorkodene for V4.
    Skal se om jeg kan finne igjen den.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #48096
    Per-Erik
    Deltagare

    99% säkert har du en 1500cc. Det finns sätt att kolla, det som skiljer 15-1700 är slaglängden. Om du har en du vet är 15 eller 1700, ta en sticka, mät in i ett tändstifthål när cyl är i nedre vändläget, markera på stickan, upprepa på din motor – voila!

    #48116
    hup213
    Deltagare

    @Morten Strandmoe wrote:

    Det fantes i sin tid en tråd i det gamle forumet med alle motorkodene for V4.
    Skal se om jeg kan finne igjen den.

    Det vore guld värt om du hittar den tråden.

    Per-Erik: Tack för tipset, har själv funderat på det, men det kan bli svårt hålla tråden vinkelrätt mot borrningen. T-stifthålen sitter knepigt.

    Pelle i Härnösand

    #46270
    esso
    Deltagare

    Idag pratar alla om hur mycket bensin resp diesel bilarna drar,och det kan ju vara olika från bil till bil och naturligtvis hur man kör och vad man har lastat, för min egen del brukar jag säga att den tar vad den behöver.

    #46268
    Per-Erik
    Deltagare

    …behöver inte mätas vinkelrätt, bara man mäter lika hela tidan, om du förstår… Det gäller ju bara att få fram ett mått ”x” för en garanterad 15- eller 1700, sen så tar du fram måttet ”y” på din motor. Är x=y, då är din motor lika som kontrollmotorn, annars inte…

    #46356
    lennart j.
    Deltagare

    @Morten Strandmoe wrote:

    Det fantes i sin tid en tråd i det gamle forumet med alle motorkodene for V4.
    Skal se om jeg kan finne igjen den.

    Jag har noterat följande beträffande V4:ans motorbetekningar:

    EY står för 1500 ccm och hög-kompressionskolvar
    EX står för 1500 ccm och låg-kompressionskolvar
    MY står för 1700 ccm och hög-kompressionskolvar
    MX står för 1700 ccm och låg-kompressionskolvar

    Bästa hälsningar
    Lennart

    #48382
    hup213
    Deltagare

    Tack alla för råd och tips.
    Som jag tidigare skrev har jag monterat en Dellorto 32a.
    Bestyckningen är inte helt OK, jag fortsätter och återkommer.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #46647
    hup213
    Deltagare

    Lennart: Jag har kollat en extra gång; Det är stämplat EY på blocket, alltså är det en 1500 högkompare. Tack för tipset.

    Morten: Har du hittat tråden om motorbeteckningar på gamla forumet? Vore guld värt. Jag har själv letat, men hittar den inte.

    Har kollat bestyckningen i Dellorton som sitter på. Huvudmunstycke 120, verkar litet. Fomocon har 130. Blir att konsultera Rallydelar i Vretstorp till veckan.

    Pelle

    Pelle i Härnösand

    #48746
    cch
    Deltagare

    @HUP213 wrote:

    Har kollat bestyckningen i Dellorton som sitter på. Huvudmunstycke 120, verkar litet. Fomocon har 130. Blir att konsultera Rallydelar i Vretstorp till veckan.

    Pelle

    På min Sonett III -72 hade jag en Fomoco med 130 i huvudmunstycke. Den gick ojämnt förutom på fullgas.
    Jag gick till en gammal urmakare som brotchade upp munstycket i två etapper, först till 138 och slutligen till 140 där jag tyckte att den gick bäst. Brotchverktyget gjorde hålet väldigt jämnt och fint.

    Mvh

    CCH

    #48752
    svarvaren
    Deltagare

    Här finns munstyckbrotschsats!

    /Owe

    #48756
    hup213
    Deltagare

    Tack Owe!

    CCH: Tack för tipset. I somras bytte jag huvudmunstycke från 130 till 135, enda skillnaden var att bränsleförbrukningen ökade. Dina erfarenheter är intressanta, de visar att den gamla tesen om att motorer är individualister håller. Det finns inte två motorer som går likadant med samma inställning.

    Pelle

    Pelle i Härnösand

    #49627
    hup213
    Deltagare

    Har bytt flänsen mellan insuget och förgasaren, varpå motorn gick mycket bättre. Flänsen var inte krokig eller spräckt, men kan vevhusventilationsventilen ha ställt till det? Det märktes ingen skillnad mellan den gamla och den nya när jag provblåste.
    Bilen börjar bete sig prestandamässigt som en V4 ska göra. Dock: den går märkbart bättre på 98 oktan än 95, trots att blyersättning och oktanbooster är tillsatt. Är det verkligen så stor skillnad i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan?
    Jag har inte fått fram några relevanta siffror för bränsleförbrukningen, men återkommer om detta.
    Förgasaren är en Dellorto FRD32 med 40 i lågfartsmunstycke och 135 som huvudmunstycke. ❓

    Pelle i Härnösand

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 103 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng