US Cabben *for sale*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / US Cabben *for sale*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / US Cabben *for sale*

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 162 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 26, 2010 at 18:45 #25081

      För vissa som varit med ett tag är jag gammal inom saabkretsar, har ägt runt 10 olika og900, allt från en rostig 900i8 5 dörrars till en 900 Aero T16 -84 med allt lull lull inkl. bakrutetorkare 😮

      Själv är jag ännu bara 27 år men nu är det inte jag som ska presenteras, utan min Cabriolet som stått i 4 år i väntan på bättre tider. Nu ska den få sig en ordentligt ansiktslyftning, historien är att den som många andra og cabbar exporterades till USA och i detta fallet Miami som nybil, där har den rullat alla sina nu cirka 17.000 mil. 2006 togds den med som flyttgods till Sverige, sedan dess har den stått i garage och blivit mer eller mindre bortglömnd. I garaget har den tyvärr fått någon liten byckla och trots att den fick ny lack när den kom till Sverige behöver den nog dammas av lite och putsas upp. Det finns även vissa andra skavanker som måste lösas innan påställning i vår med det är ju sådant som är kul, turbobyte, kamkedjebyte, framstolar pga värmen som gjort dem platta 😆 och lite annat småpyssel. Håller även på att leta efter ett vettigt Aeropaket och någon lagom sänkning.

      Lägger här upp lite få bilder som jag tagit med mobilkameran lite snabbt de gånger jag varit nere och pysslat samt tittat till henne. Hämtade faktiskt en uppsättning fälgar idag som ska få åka på så snart jag putsat klart på dem och lagt på några nya däck.

      Bilen bredvid min bruks 9-5 aero som normalt inte står inträngd vid sidan om.

      Modellbilen som jag fick i julklapp precis av min flickvän, hon vet då vad jag vill ha.

      Fälgarna som börjar få bra puts.

      Det trevliga med denna bilen är att den saknar allt som heter rost i hjulhus och under och i alla skrymseln och vrår, till och med bromssköldar och ok är hur fina som helst, men så är det väl när de slipper rulla i Sverige. En annan trevliga sak är förståss att cabben är bytt och att lacken är hyffsat fräsch, det som lämnar endel att önska är framförallt framstolarna, instrumentpanelen är bytt mot en ny med just framstolarna har tagit stryk av värmen i Miami. Kommer väl fler bilder allt eftersom.

      ….. och just, glömde att den har automatlåda 🙄

        december 26, 2010 at 22:42 #180660

        Trevligt med en projekttråd! Jaså du knep 16″arna, var ju bra pris på dem! Cool bil 🙂

          december 26, 2010 at 23:04 #180663

          Nice med Cabb!
          Då får vi ha en cabb träff till våren här nere i Skåne!

          Vart bor du förresten? Lund?

            december 27, 2010 at 12:17 #180669

            Jepp jag knep dem, det var mps i Kristianstad som hade dem så det var nära och bra nu när jag är hemma hos föräldrarna här i kristianstad under jul.

            Jag bodde i Lund fram till för ett par månader sedan, nu bor jag i västra hamnen i Malmö, där garageplats kostar 800:- /mån 😮 Därför står cabben kvar i mitt garage i Lund där förövrigt någon till saabkille har sin 99:a och snart kanske även schwartz?

            Så jag är i Lund när jag pysslar med bilen 😛

              december 27, 2010 at 12:57 #180671

              @Pershav wrote:

              Jepp jag knep dem, det var mps i Kristianstad som hade dem så det var nära och bra nu när jag är hemma hos föräldrarna här i kristianstad under jul.

              Jag bodde i Lund fram till för ett par månader sedan, nu bor jag i västra hamnen i Malmö, där garageplats kostar 800:- /mån 😮 Därför står cabben kvar i mitt garage i Lund där förövrigt någon till saabkille har sin 99:a och snart kanske även schwartz?

              Så jag är i Lund när jag pysslar med bilen 😛

              Okey!
              Bor själv i Burlöv, där det kostar 240kr i månaden för ett garage 🙂
              Precis lagom.

                december 27, 2010 at 21:13 #180685

                @Beeos wrote:

                @Pershav wrote:

                Jepp jag knep dem, det var mps i Kristianstad som hade dem så det var nära och bra nu när jag är hemma hos föräldrarna här i kristianstad under jul.

                Jag bodde i Lund fram till för ett par månader sedan, nu bor jag i västra hamnen i Malmö, där garageplats kostar 800:- /mån 😮 Därför står cabben kvar i mitt garage i Lund där förövrigt någon till saabkille har sin 99:a och snart kanske även schwartz?

                Så jag är i Lund när jag pysslar med bilen 😛

                Okey!
                Bor själv i Burlöv, där det kostar 240kr i månaden för ett garage 🙂
                Precis lagom.

                Där jag har garageplats i norra lund kostar det 340:-, och det är för en plats som rymmer 2 bilar så mycket smidigt, där står nu tjejens z3 coupe och min cab för vinterförvaring. I västra hamnen är det hutlöst, men någon gång inom de närmaste åren blir det hus och då är kravet rejält stort garage!

                En påställningsträff i april nångång hade kanske passat, när man börjar få ordning på allt vinterstök och mek.

                  december 27, 2010 at 22:24 #180687

                  Träff blir det säkert. Vi brukar ha en i början på våren. STCS brukar ju ha träff på Knutan i April med. Där vi skåningar kan mötas upp på Nova som vi gjorde i år. Det var trevligt 🙂

                    december 28, 2010 at 08:01 #180690

                    @Beeos wrote:

                    Träff blir det säkert. Vi brukar ha en i början på våren. STCS brukar ju ha träff på Knutan i April med. Där vi skåningar kan mötas upp på Nova som vi gjorde i år. Det var trevligt 🙂

                    Ja så kan ni komma in om och plocka upp mig på vägen dit 😆

                      december 28, 2010 at 11:37 #180694

                      @plankan wrote:

                      @Beeos wrote:

                      Träff blir det säkert. Vi brukar ha en i början på våren. STCS brukar ju ha träff på Knutan i April med. Där vi skåningar kan mötas upp på Nova som vi gjorde i år. Det var trevligt 🙂

                      Ja så kan ni komma in om och plocka upp mig på vägen dit 😆

                      Har du ingen og kvar längre? 🙂

                        december 28, 2010 at 22:15 #180702

                        Fint med en OGcab 🙂

                        Kommer nog bli riktigt fin då du har putsat upp den 🙂

                        Häftigt också med modell bilen där 😉

                          december 29, 2010 at 16:35 #180714

                          @Pershav wrote:

                          Har du ingen og kvar längre? 🙂

                          Jodå –
                          vet bara inte om jag hinner bli färdig tills april 🙄

                            december 29, 2010 at 17:50 #180719

                            @plankan wrote:

                            @Pershav wrote:

                            Har du ingen og kvar längre? 🙂

                            Jodå –
                            vet bara inte om jag hinner bli färdig tills april 🙄

                            jasså, har du så pass mycket jobb kvar? Trodde Luvan var färdigbyggd.

                            Idag har jag mekat lite, demonterat instrumentpanel och bytt vacumslang. Även börjat demonteringen av turboagget som är mycket glappt, ska bytas mot ett i riktigt bra skick. Någon som har tips på hur man lätt lossar de 4 bultarna mellan grenrör och turbo, de sitter som s*tan. Två är borta, den ena gick av på mitten.

                            Någon som kan låna ut lämpligt verktyg eller tips?

                              december 29, 2010 at 21:46 #180737

                              Det brukar vara lite eländigt detta, helt klart. Man får bråka med fasta nycklar och ha lite tur. Hur var det nu – är det inte tumstorlek? Det tror jag det var… Tänk på det, du behöver nog alltså fasta tumnycklar. Massa rostlösning, kanske en burk biltema snabb-rostlösning, den är hyfsad. En eller två av skruvarna går väl att skära av i värsta fall. Att en gick av är ju inte jättekul dock – är det rostigt som fan eller?

                              Rent allmänt så är det ju kul att du hittade hit, och en cabbe är ju ball! Inte jättemånga såna här på klubben. 😛

                                december 29, 2010 at 22:13 #180739

                                De två översta tar du ovanifrån…likaså den närmast i nederkant kan du komma åt andra tar du nog lättast under ifrån eller med såkallade avgasnycklar böjda blocknycklar..

                                Over and Out ska bli gött o glida lemansblå turbocab i sommar 😉

                                  december 29, 2010 at 22:25 #180741

                                  @Turbocab wrote:

                                  Det brukar vara lite eländigt detta, helt klart. Man får bråka med fasta nycklar och ha lite tur. Hur var det nu – är det inte tumstorlek? Det tror jag det var… Tänk på det, du behöver nog alltså fasta tumnycklar. Massa rostlösning, kanske en burk biltema snabb-rostlösning, den är hyfsad. En eller två av skruvarna går väl att skära av i värsta fall. Att en gick av är ju inte jättekul dock – är det rostigt som fan eller?

                                  Rent allmänt så är det ju kul att du hittade hit, och en cabbe är ju ball! Inte jättemånga såna här på klubben. 😛

                                  Haha, ja tur gäller det att ha. Drog åt alla muttrar och så, Pusta ut, äntligen klart.
                                  Jaha, men, nehe, så får man inte bort blocknyckeln. Försökte man med det i 10 min innan man gav upp o skruva bort skiten lika förbannat igen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 162 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.