Varför så krångligt på nya saabar?

Forum Övrigt Allmänt Varför så krångligt på nya saabar?

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-04 14:42.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25084

    jellybear
    Deltagare

    Jag har ju införskaffat en 9-5a för att 900an inte riktigt räcker till nu när man blivit en mer i familjen. SID-Displayen upplyste mig så snällt om att det var dags att byta batteri i ena fjärrkontrollen, och det är väl inga problem tänkte jag och bläddrade igenom instruktionsboken för att hitta hur man gör och vilket batteri man ska köpa.

    Vad paff jag blev när det stod att man måste lämna in nyckeln hos saab för att få batteriet bytt! Närmare 200 spänn ska de visst ha för besväret? Är alla moderna bilar så att de idiotförklarar användaren och säger att allt måste göras av en verkstad? 👿

    Som tur är finns youtube där någon lagt upp en instruktionsfilm på hur man gör. 25:- kostade batteriet på Kjell & co och det tog mindre än 1 minut att göra bytet!

    #180712

    M.Broberg
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    Vad paff jag blev när det stod att man måste lämna in nyckeln hos saab för att få batteriet bytt! Närmare 200 spänn ska de visst ha för besväret? Är alla moderna bilar så att de idiotförklarar användaren och säger att allt måste göras av en verkstad? 👿

    Yepp.

    #180727

    turbocab
    Deltagare

    Håller med. Så illa är det faktiskt… Tänk bara på Xenon, där får man ju absolut inte byta själv enligt manualen och gud vet allt. Det är ju precis likadant som en vanlig lampa, bara sjukt mkt dyrare, så jag förstår inte grejen där heller. Men det är klart att alla vill åt originalservicen, det är ju pengar i det. Själv stör jag mig mest på all elektronik och datakraft i moderna bilar, det är too much nu. Storleken på krockar tex som en bil överlever och lagas minskar ju för varje år, för alla kablar och pryttlar i bilen gör den för dyr laga. Man läser om tillverkare som skryter om alla funktioner och utrustning i bilarna, jag tänker mest ”åh herregud vad krångligt om några år när det börjar krångla…”. Tänk, jag har blivit teknikfientlig på äldre dar. 😛

    #180731

    Simon
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Håller med. Så illa är det faktiskt… Tänk bara på Xenon, där får man ju absolut inte byta själv enligt manualen och gud vet allt. Det är ju precis likadant som en vanlig lampa, bara sjukt mkt dyrare, så jag förstår inte grejen där heller. Men det är klart att alla vill åt originalservicen, det är ju pengar i det. Själv stör jag mig mest på all elektronik och datakraft i moderna bilar, det är too much nu. Storleken på krockar tex som en bil överlever och lagas minskar ju för varje år, för alla kablar och pryttlar i bilen gör den för dyr laga. Man läser om tillverkare som skryter om alla funktioner och utrustning i bilarna, jag tänker mest ”åh herregud vad krångligt om några år när det börjar krångla…”. Tänk, jag har blivit teknikfientlig på äldre dar. 😛

    Ska bli intressant att se hur många av dagens bilar som finns kvar och fungerar något sånär om sisådär 30-40 år. 😐

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180732

    M.Broberg
    Deltagare

    @herrsiba wrote:

    @turbocab wrote:

    Håller med. Så illa är det faktiskt… Tänk bara på Xenon, där får man ju absolut inte byta själv enligt manualen och gud vet allt. Det är ju precis likadant som en vanlig lampa, bara sjukt mkt dyrare, så jag förstår inte grejen där heller. Men det är klart att alla vill åt originalservicen, det är ju pengar i det. Själv stör jag mig mest på all elektronik och datakraft i moderna bilar, det är too much nu. Storleken på krockar tex som en bil överlever och lagas minskar ju för varje år, för alla kablar och pryttlar i bilen gör den för dyr laga. Man läser om tillverkare som skryter om alla funktioner och utrustning i bilarna, jag tänker mest ”åh herregud vad krångligt om några år när det börjar krångla…”. Tänk, jag har blivit teknikfientlig på äldre dar. 😛

    Ska bli intressant att se hur många av dagens bilar som finns kvar och fungerar något sånär om sisådär 30-40 år. 😐

    bara kolla många 9-5or som strular redan i elen.. försöka byta lampor bakom knapparna o…

    #180733

    turbocab
    Deltagare

    Ja, kanske att Saab borde bli bättre på el. Jag hade skitmkt strul med min gamla 9-5, Xenonet krånglade precis i allting, backsensorerna var kass och fel-larmade mm. På en 6 år gammal bil med 12.000 mil på mätaren. Det är ett underbetyg anser jag. Jag fasade över min gamla Galant Gti 16V förr i tiden, den var fullsmetad med el och hade gått långt och var misskött rent allmänt. Men elen krånglade ALDRIG, däremot gick allt annat sönder. 🙄 Känns dock som att japsen gjort sin läxa med el bättre än tex Saab?

    #180734

    M.Broberg
    Deltagare

    japanarna är sjukligt bra på kvalitét. Men många moderna bilar har problem med kallödningar och dåliga kontaktstycken som börjar glappa fort.

    #180747

    jellybear
    Deltagare

    Problemet som jag ser det är två med moderna bilar:
    1. Kvalitén är ofta sisådär
    2. När någonting nu pajar, varför ska det vara så in i bomben knepigt att åtgärda?

    #180760

    M.Broberg
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    Problemet som jag ser det är två med moderna bilar:
    1. Kvalitén är ofta sisådär
    2. När någonting nu pajar, varför ska det vara så in i bomben knepigt att åtgärda?

    1. man ska ju ha råd o göra bilar, bently tex har ju bra kavlité på sina grejjer men det får du betala för.

    2. för att man inte SKA laga det själv utan lämna in på verkstad.

    #180778

    prostreet
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    2. för att man inte SKA laga det själv utan lämna in på verkstad.

    Så sant! 9-5 är ett helvete o greja med. De går, men är varken kul eller smidigt.

    #180794

    torbo
    Deltagare

    Det handlar ju om att man vill dölja alla skruvar och lister etc. Pga designen, nu när de ska ”mäta” sig med bmw osv..

    Kollar man på en ng95 dörr, så ser man inga skruvar alls, ännu mindre hur f*n man ska plocka isär dörren. På og900 ser man ju skruvarna superlätt.

    #180799

    longjohn61
    Deltagare

    Moderna bilar är väl gjorda för att man är tvungen att lämna in på verkstad tom lampor går inte att byta själv på vissa märken vet ej hur detta är på nyare saabar vill inte ha nåt annat en og 900 😆

    Mvh Nisse

    #180831

    michelle
    Deltagare

    Undrar om inte den största boven i dramat är att man numera ”måste” konstruera bilar främst så att dom ska kunna byggas ihop snabbt och billigt, inte för att dom ska kunna servas snabbt och billigt. Därav t.ex. att nästan alla bilar numera har mcpherson framvagnar, trots att dubbla a-armar ger bättre väghållning.

    #180832

    michelle
    Deltagare

    😀 Och medan man ändå håller på att dissa nya bilar, så kan jag ju inte låta bli att att klaga på att dom växer så mycket, särskilt på bredden, vilket gör att man helt enkelt inte kan använda alla parkeringsrutor, för dom har ju inte växt.
    Jag märkte redan när jag började köra min 9000, som ju bara är 8-9 cm bredare än og900, att det genast blev svårare att hitta parkeringsplatser. Många nyare standardbilar som 9-5 och volvo S80 t.ex är ju nästan ännu en decimeter bredare, typ nästan 1.90 och plus backspeglarna på det. Rena 60-tals-jänkarstorlek liksom. Nä tacka vet jag den gamla 96:an med sina 149 cms bredd, och ingen elektronik, utom bilradion, dårå :D. Med den kommer man in överallt, även om grannbilarna parkerats lite snett.

    #180836

    icecream
    Deltagare

    @michelle wrote:

    😀 Och medan man ändå håller på att dissa nya bilar, så kan jag ju inte låta bli att att klaga på att dom växer så mycket, särskilt på bredden, vilket gör att man helt enkelt inte kan använda alla parkeringsrutor, för dom har ju inte växt.
    Jag märkte redan när jag började köra min 9000, som ju bara är 8-9 cm bredare än og900, att det genast blev svårare att hitta parkeringsplatser. Många nyare standardbilar som 9-5 och volvo S80 t.ex är ju nästan ännu en decimeter bredare, typ nästan 1.90 och plus backspeglarna på det. Rena 60-tals-jänkarstorlek liksom. Nä tacka vet jag den gamla 96:an med sina 149 cms bredd, och ingen elektronik, utom bilradion, dårå :D. Med den kommer man in överallt, även om grannbilarna parkerats lite snett.

    Om man orkar vrida på ratten utan servo ja. Och allra helst med en liten sportratt och inte jättekringlan som är original 😉 .

    Det finns ju en massa EU-regler också att bilar från -03 och framåt kopplas upp mot ODB-kontakten hos bilbesiktningen. Snacka om integritetskränkande behandling.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.