Vem tilverkade växelådar för Saab C900

Forum Modellspecifika forum OG900 Vem tilverkade växelådar för Saab C900

Detta ämne innehåller 13 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-11-12 00:48.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

saaberik
    Deltagare

Hejsan
    Jag undrar vem som tilverkade, altså vilket bolag. Finns det kannske någon som vet lite om detta bolag, ville det vara trevligt, då jag forsökar jobba mig fram til lita 8.ans primar växel.

Hejsan från Erik Nielsen, Danmark

Saabs växellådsfabrik i Göteborg, GM Powertrain. Finns inte så mycket info att hitta om dem, tror de belv uppköpta av tyska koncernen Weigl för nåt år sen.

8:ans primär är mycket eftertraktad, men finns ibland att köpa begagnat, för den som vill betala.

saabaero
    Deltagare

Hur jobbigt är det egentligen att fixa dreven som behövs på annat vis?
    Egentligen är det ju inte svårare än att dreva en moppe :jobbar:

turbocab
    Deltagare

För info så såldes det mindre än 10 bilar i Sverige med 8ans primär enligt utsago. De flesta hamnade nere i Europa. Även begagnat är de superbt ovanliga!

Jag hade 8ans i min gamla Aero 1988, och ärligt talat är inte skillnaden så djävlig som många tror. Mkt tveksamt om det är värt de pengar som det bägärs för den, ibland runt 4000:- Gör ca 10 km/h i motorvägsfart. Pendlar man mkt i hög fart kan det ju vara värt det kanske.

saaben
    Deltagare

Martin: det beror helt på vilken slutväxel lådan har som man monterar primären i.

Geert
    Deltagare

Min 900S (6:a original) tåg en hel liter mindre med en 8:a.
    Vist bodde jag i Tyskland då och Autobahn är inget för en 900S.
    Detta var en bra investering.
    har man en 7:a blir skilnaden rätt liten.

Senaste priser jag sett var 7000-8000sek. Lönsamt bör en nytillverkning vara, men då faller priserna direkt …

Den är säkert bra om man kör mycket på motorväg. Jag har kört både 6:ans och 7:ans primär och efter att ha upplevt hur mycket drygare det blev att köra i stadstrafik med 7:an så är inte 8:ans primär särskilt lockande.

saab bilmuseum
    Deltagare

Som alltid är utväxlingar en kompromiss. Med tanke på mitt förflutna på Växellådslabbet på Saab drar denna tråd fram vissa minnen.

8:ans primärväxel är en variant som kan sägas var avsedd för Autobahn på kontinenten. Tilldrar sig ett stort idag intresse främst från Saab 900-ägare med Tysk och Holländsk bakgrund, vilket ju är naturligt med tanke på deras standard på vägnätet.
    På våra breddgrader ( Sverige-Norge-Finland) tror jag att 7:an är att föredra. Man upplever ju lådan som mer tätstegad jämfört 8:an.

Tycke och smak spelar in här…….och naturligtvis fanns det GODA skäl till att det fanns olika utväxlingar på lådorna.

PS. NEJ, jag har ingen så kallad 8:a liggande….! DS.

Med Vänlig Hälsning

Peter Bäckström
    Saab Car Museum

saabaero
    Deltagare

Vad får man för utväxling med 8:ans primär?
    Motsvarar det ”45-lådan” till 9000 ?

morsole
    Deltagare

http://www.900aero.com/index.html

Om du tittar in på denna länken så har du de flesta utväxlingar till og900.
    Tech, gearbox data.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

henrikg
    Deltagare

Vilken slutväxel är att föredra då? Jag har inte räknat på det, men det verkar finnas två olika:

9:33 och 9:35

Känns det verkligen så mycket?

/Henrik (som kommer ha 8:ans primär i sin Aero när den är klar)

peter engqvist
    Deltagare

9:33 som finns till -88 med 7ans primär ger nästan samma utväxling som en senare låda med 9:35 och 8ans primar.

Melwin
    Deltagare

Ja fast bara nästan! 🙂

saabcustom
    Deltagare

När detta nu är uppe med olika primärer. Har någon en bra metod för hur man får bort muttrarna som håller primärväxeldreven i den 5-växlade lådan. De är ju stukade/låsta och ett rent he–vete att få loss. Iallafall min erfarenhet när jag rivit rasade lådor. Skulle helst behöva byta min nuvarande primär. Har 3000rpm på 5:an i 100km/h (vilken primär det nu blir) vilket blir piggt (vilket en MB200CLK fick erfara :racesmile: ) men bullrigt. Men jag drar mej liksom för detta p.g.a. muttrarna så tips och idéer emottages.

/ Kenth

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng