ventil inställning 1700 motor !!??

Forum Övrigt SSR ventil inställning 1700 motor !!??

Detta ämne innehåller 44 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-17 06:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15369

    anonymous
    Deltagare

    hej !
    vill bara dubbel kolla en grej.
    har en 1700 motor i v4:an och jag känner att det är dags för ventilinställning.

    vad är ventilspelet ???
    enligt förra ägaren 5 mm på både insug o avgas
    enligt diverse information jag läst på nätet så 5mm på insug 6mm på avgas.

    ska motorn vara varm eller kall ???

    #101642

    5 mm 😡 :sick:

    Enligt instruktionsboken ska det vara vid kall motor:
    Insug 0,35 mm
    Avgas 0,40 mm

    Detta får inte fuskas med!
    Lycka till!

    #101644

    mats jonsson
    Deltagare

    Sten-Arvid har rätt. Dock rekommenderar saab andra spel ihop med vissa trimkammar. Se s&r-boken.

    #101646

    tigerhonda_0
    Deltagare

    7,2 kam skall ha 0,50 mm inn och ut, kall motor.

    #101650

    perhaninge
    Deltagare

    7,6 då ?

    #101651

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    7,6 kamaxel

    insug = 0,50 mm
    avgas = 0,60 mm

    Källa: Saab Sport & Rally och eget mekande

    /B

    #101671

    fuling
    Deltagare

    Blir ett jä… skarmel med 0,5 och 0,6mm.

    Std måtten går alldelses utmärkat att åka med även på trimkammar.
    Hmm kan kanske öka lite, men till vilken nytta?

    #101678

    sabbe
    Deltagare

    Med större spel minskas rampen vilket skall ge bättre respons på motorn trots att lyfthöjden minskar med motsvarande höjd!

    Sabbe

    #101687

    fuling
    Deltagare

    Defijera respons.
    För mig ligger det bara för i prinsip uppvarvning av motorn utan belsting.

    #101694

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    fuling wrote:
    Blir ett jä… skarmel med 0,5 och 0,6mm.

    Jag bara väntade på det…..

    Därför lade jag in källhänvisning.

    /B

    #101698

    jorn
    Deltagare

    Hei!

    At ett större ventilspel skulle miska rampen kan jag inte få till att stämma. Rampen ska jo helt korekt ta opp veltilspelet före det egentilige ventillöftet men et for stort spel vil som Fuling säjer leda till et j.. skrammel då sista del av ”glappan” blir utliknad av den branta delen av kamnocken.
    Bakgrunnen for å anvenda större spel på trimkammar i motorer med stötstenger er den högre temperatur som oppstår i trimmade motorer. Den höjda temeperaturen gör at stötstengene utvider seg mer enn i standard motorer. Detta kan i sin tur leda til at ventilspelet helt blir borta och ventilarna brenner på grund av för liten kontakt med ventilsätene. Som kjent går en stor del av varmeavledningen fra ventilen til topplocket gjennom ventilsätene.

    #101700

    fuling
    Deltagare

    Bengt:
    Är jag jobbig???? 🙂

    Jorn:
    Ja temperaturen kan vara en anldeing att öka lite, tex 0,05

    Jag har även kollat vetilspelet på varm motor, skiljer i prinsip ingen ting.

    #101711

    jorn
    Deltagare

    Saabs verkstadhandbok for Saab 96, utgave Febr 1977:

    ”Justering av ventiler.
    För at motoren skall få bästa gång och lägsta ljudnivå krävs att ventilspelet er rätt justerat.
    Ventilerna skall justeras när motoren er KALL.
    Rekomanderat ventilspel:
    Insugningsventil 0,35 mm
    Avgasventil: 0,40 mm
    Kontroll och justering kan dock göras så snart luftrenare och ventilkåpa demonteras, även om motoren fortfarande er varm. Ventilspelet har nämligen redan efter 10 min nått ett värde motsvarande kall motor.”

    Detta visar efter min förstand at Saab har konstaterat at ventilspelet krymper nar motoren har maksimal driftstemeperatur men at spelet relativt rakt återställas til normalvärde straks motortemperaturen går något ned. Om man nu har en driftsituasjon med högre motortemeperatur enn normalt, t.ex Rally, tycker jag att det er ganske logiskt att både stötstången och ventilstommen utvides mer enn normalt främst på längden. Så har jag i alla fall alltid trodd at det var. Tar jag fäl?

    #101715

    fuling
    Deltagare

    Min gamla motor med 7.6 kam har ALLTID gått med 0,35 och 0,40.
    Den har varit med om ett och annat.

    Min nya motor går på 0,45, rekomendation från den som slipat kammen. Kam är igentligen en Volvo B20 kam, allså med stötsänger och annat junk. B20:s stötsänger är LÅNGA i genförelse med V4ans.

    #101716

    Jösses vad långdraget detta blev!

    Vill påstå att den där sista 500-dels millimetern (0,35 o 0,40) inte är så lätt att exakt uppnå :sick:

    Så; gör så gott ni kan med era bladmått. MEN var inte alltför snåla 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng