ventil inställning 1700 motor !!??
- Detta ämne har 44 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-17 06:44 av sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 7, 2007 at 16:15 #15369
hej !
vill bara dubbel kolla en grej.
har en 1700 motor i v4:an och jag känner att det är dags för ventilinställning.vad är ventilspelet ???
enligt förra ägaren 5 mm på både insug o avgas
enligt diverse information jag läst på nätet så 5mm på insug 6mm på avgas.ska motorn vara varm eller kall ???
januari 7, 2007 at 16:31 #1016425 mm 😡 :sick:
Enligt instruktionsboken ska det vara vid kall motor:
Insug 0,35 mm
Avgas 0,40 mmDetta får inte fuskas med!
Lycka till!januari 7, 2007 at 16:56 #101644Sten-Arvid har rätt. Dock rekommenderar saab andra spel ihop med vissa trimkammar. Se s&r-boken.
Hei!
At ett större ventilspel skulle miska rampen kan jag inte få till att stämma. Rampen ska jo helt korekt ta opp veltilspelet före det egentilige ventillöftet men et for stort spel vil som Fuling säjer leda till et j.. skrammel då sista del av “glappan” blir utliknad av den branta delen av kamnocken.
Bakgrunnen for å anvenda större spel på trimkammar i motorer med stötstenger er den högre temperatur som oppstår i trimmade motorer. Den höjda temeperaturen gör at stötstengene utvider seg mer enn i standard motorer. Detta kan i sin tur leda til at ventilspelet helt blir borta och ventilarna brenner på grund av för liten kontakt med ventilsätene. Som kjent går en stor del av varmeavledningen fra ventilen til topplocket gjennom ventilsätene.Saabs verkstadhandbok for Saab 96, utgave Febr 1977:
“Justering av ventiler.
För at motoren skall få bästa gång och lägsta ljudnivå krävs att ventilspelet er rätt justerat.
Ventilerna skall justeras när motoren er KALL.
Rekomanderat ventilspel:
Insugningsventil 0,35 mm
Avgasventil: 0,40 mm
Kontroll och justering kan dock göras så snart luftrenare och ventilkåpa demonteras, även om motoren fortfarande er varm. Ventilspelet har nämligen redan efter 10 min nått ett värde motsvarande kall motor.”Detta visar efter min förstand at Saab har konstaterat at ventilspelet krymper nar motoren har maksimal driftstemeperatur men at spelet relativt rakt återställas til normalvärde straks motortemperaturen går något ned. Om man nu har en driftsituasjon med högre motortemeperatur enn normalt, t.ex Rally, tycker jag att det er ganske logiskt att både stötstången och ventilstommen utvides mer enn normalt främst på längden. Så har jag i alla fall alltid trodd at det var. Tar jag fäl?
Min gamla motor med 7.6 kam har ALLTID gått med 0,35 och 0,40.
Den har varit med om ett och annat.Min nya motor går på 0,45, rekomendation från den som slipat kammen. Kam är igentligen en Volvo B20 kam, allså med stötsänger och annat junk. B20:s stötsänger är LÅNGA i genförelse med V4ans.
januari 9, 2007 at 00:45 #101716Jösses vad långdraget detta blev!
Vill påstå att den där sista 500-dels millimetern (0,35 o 0,40) inte är så lätt att exakt uppnå :sick:
Så; gör så gott ni kan med era bladmått. MEN var inte alltför snåla 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.