ventil inställning 1700 motor !!??
- Detta ämne har 44 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-17 06:44 av
sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
januari 12, 2007 kl. 20:48 #101883
Trevligt med alla dessa inlägg 😀
Jag känner ibland att man har något litet att tillföra.
När då sådana ”storheter” som t.ex. ”Fuling” också tillför tråden ”vishet” känns det extra bra!Som gammal ”Saab-stofil” envisas jag med att uppträda i detta forum så länge jag känner att jag kan ”supporta” alla de nya ägarna av gamla TT och V4.
”Gammal är äldst, men inte alltid mest vis!”
Lite OT, men detta är en hjärtefråga för mig.
Jag hoppas du fortsätter att vara envis. Mixen mellan ”gammal” kunskap och nya rön, resp. gamla erfarna Saabare och nytillkomna Saabare är en viktig ingrediens i Saabklubben och därmed detta forum. Då avser jag också erfarenheter och vishet som inte bara kan kopplas Saabhobbyn. Med andra ord: :applause:
Sten-Arvid Larsson wrote:Som gammal ”Saab-stofil” envisas jag med att uppträda i detta forum så länge jag känner att jag kan ”supporta” alla de nya ägarna av gamla TT och V4.”Gammal är äldst, men inte alltid mest vis!”
januari 13, 2007 kl. 16:30 #101912Jag tycker att det är viktigt att alla får komma till tals, jag har tyvärr den egenskapen att jag sällan svarar på frågor utan ställer dom :blush:
Det är ytterst viktigt att alla som kan / vill / vågar leverera svar också gör det för det fortsatta intresset för Saab.
Jag kan bara konstatera att detta är en källa till svar och inspiration utan dess like.
Fortsätt att leverera, SNÄLLA :worshippy:Anonymjanuari 13, 2007 kl. 17:19 #101914hej alla !
var ju inte meningen att det skulle bli folkstorm på mitt lilla inlägg, ville ju bara veta om några visste hur ventilerna skulle ställas, mer exakt, men jag gör som fuling skrev.citata:
Du har fått
0,35/0,4
0,5/0,6
0,5/0,5
Åsikterna verkar går isär.
Vad gör man då?
Jag hadde kört på ett medelvärde om jag inte hadde en egen åsikt.hade jag en egen åsikt hade jag inte frågat 🙂 så jag får väll testa med medelvärdet 0,5/0,5 som förra ägaren sa….
tack för alla svar…
Nikke
januari 13, 2007 kl. 17:23 #101915sabbe wrote:Jag har sett bromsbänksprov med endast utbytt kamaxel (samma duration) men 0.2mm ökad lyfthöjd utan att prestandan blev bättre!! Detta var ioför sig på en 4-ventilsmotor där andra parametar är viktigare.Intressant att höra, då jag håller på att välja kamaxel till mitt segdragna motorbygge. Mina två toppkandidater just nu verkar ge liknande motorkaraktär, men den ena har betydligt högre lyft.
Jag är inte så insatt, så jag frågar: kan exemplet ovan förklaras med att det var kompressionen som var den begränsade faktorn, att motorn ifråga inte hade tillräckligt hög komp för att kunna dra nytta av det ökade lyftet?
Nikke:
Nu vet du det viktigaste: att inte motorn skadas av att köra med litet spel .35/.40 och dessutom att det eventuellt ger bättre motorkaraktär/effekt med ökat spel. Upp till dig vad du vill ha. Tyst motor = litet spel. Mest effekt = prova dig fram till du hittar vad motorn verkar svara bäst på. 🙂Bromsbänksprov med ökat lyft utan ngn prestandförändring indikerar att flödesbegränsningen inte ligger över ventilen.
Med andra ord: för en okänd oflödad V4-motor finns det bara ett sätt att ta reda på om olika ventilspel gör ngn skillnad på prestanda => dvs genom att prova.
Mitt tips är att köra med 0.4mm ventilspel på både insug o avgas för 7.2 kam. Detta förutsätter (som alltid) att man kontinuerligt håller koll på vart ventilspelet tar vägen. Och vill du köra 0.35mm på avgas så funkar det också. Prepareringen och underhållet av de grejor du byggt ihop är alltid nyckeln till att få saker att lira ihop.
Anledningen till att ha mer ventilspel på en rallymaskin är att det börjar flexa mer i bland annat ventilmekanismen ju mer du varvar.
Själv räcker 6000 rpm gott nu då min effekt dyker efter 5400rpm!
Några funderingar om kamaxlar.
Högt lyft men mindre duration ger ett bredare effektregister medan begränsad lyfthöjd och mycket duration ger ett smalt register ofta på högre varv. Detta var vanligt på extrema Standard B kammar som inte fick öka lyfthöjden.
En körbar gatbil skulle därför kunna ha vipparmar med ändrad utväxling som det fanns till VW:s luftkylda motorer. Har inte sett sådana till V4:an.Sabbe
Anonymjanuari 15, 2007 kl. 20:20 #102025jo något brett register är det ju inte, men härligt att höra flåset vid 6000 rpm +
händer grejer mellan 4000rpm-7000rpm,
jo jag ska ut o testa med ändra lite försiktigt på ventilerna, men gör det mycket skillnad på ca 0.05-0.10 mm ändring ??? känns ju inte riktigt det.Har du en 1500 cc motor med Std B kamaxel kanske 0.1mm ventilspelsminskning kanske märkas. Normalt sett märks inte så små skillnader.
Däremot om en kamnock är nedsliten 0.2 mm ger det mycket dålig gång på motorn. De flesta beg. trimkamaxlarna är ofta slitna. Jag har flera 7.2 kammar som skiljer upp till 0.2 mm på nockarna. En har t.o.m högre lyft än 7.2 mm på några nockar vilket tyder på dålig slipning från början. Dessa kamaxlar skulle inte jag montera i en motor som jag var rädd om. Däremot duger de till någon enklare busbil.Sabbe
sabbe wrote:Har du en 1500 cc motor med Std B kamaxel kanske 0.1mm ventilspelsminskning kanske märkas. Normalt sett märks inte så små skillnader.
Däremot om en kamnock är nedsliten 0.2 mm ger det mycket dålig gång på motorn. De flesta beg. trimkamaxlarna är ofta slitna. Jag har flera 7.2 kammar som skiljer upp till 0.2 mm på nockarna. En har t.o.m högre lyft än 7.2 mm på några nockar vilket tyder på dålig slipning från början. Dessa kamaxlar skulle inte jag montera i en motor som jag var rädd om. Däremot duger de till någon enklare busbil.Sabbe
Många billiga ”folkraceslipare” slipar bara kammarna och hoppas att de inte bryter igenom härdningen som gjordes original. Ska man slipa riktigt så ska naturligtvis kammen härdas om men det blir naturligtvis dyrare. Därav den troligaste orsaken till att många omslipade kammar går ner sig. Förutom det faktum att folk inte byter lyftarna då förstås……..
Saab:s kamaxlar som användes i fabriksbilarna (v4)var inte efterbehandlade /härdade. De var omslipade standardkamaxlar. Om man vill kan man nitrerhärda kamaxlarna när de är nyslipade.
Jag har själv en 7.6 kam som är slipad 1974 på ett gammalt Taunus 17M ämne vilket jag inte fick nyttja som inbytes. Denna kamaxel är fortfarande felfri men den har i flera olika motorer alltid gått med bra olja och org. lättade lyftare på samma positioner.Sabbe
Anonymjanuari 16, 2007 kl. 18:29 #102062fuling:
vad menar du ??? hur fagasaren är betyckad…
luftfiltret är ett öppet, hemmagjort, ser lite ut som v8 öppna luftfilter, är det, det du tänker på ???I förgasaren finns det en jä… massa munstycken som skall se till att motorn får rätt mängd soppa vid olika last, varvtal mm mm.
Sen har man också halsringer spridare mm mm.
ALLT skall lira ihopp för motorn skall gå just.Typ byta munstycken var vad man kan kalla mappa inspruting.
Kam mäting:
När man mäter en kam MÅSTE man mäta grundcirken och nocken.
Nocken minus grundcirken ger lyftet. Kan vara så att kamen av någon anleding slipad med lite olka grundcirkeldiamterar så då blir även nocken lägre men lyftet är det samma.
Rätta mig om jag har fel.Du har helt rätt Fuling angående kamaxelmätningen. För att kunna slipa om en standardkamaxel måste man minska grundcirkeln vilket gör att nocken blir högre. Normalt slipar man bara så mycket att den nya profilen går rent. Detta medför att det kan vara olika grundcirklar till olika nockar.
Mina kamaxlar är uppmätta i riktig mätutrustning med kammen uppsatt på dubbar i ändarna och med en digital mätare som mäter lyftet. På detta sätter får man även med långkrokigheten som inte är ovanlig på V4-kammarna.
Den bör inte vara mer än 0.02 mm på mittenlagret. Har haft kamaxlar som gått trögt i blockets lagringar, kamaxlar som jag därför fått lämna in för att rikta.Sabbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.