ventil inställning 1700 motor !!??

Forum / Övrigt / SSR / ventil inställning 1700 motor !!??

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare

Så; gör så gott ni kan med era bladmått. MEN var inte alltför snåla 😀

Jag ställer med indikatorklocka på magnetfäste. Det är pillrigt att få klockan centrerad så att inte ”spindeln” glider på vipparmen. Då slipper man bry sig i ev slitagegropar som kan finnas i vipparmen eller på ventilskaftet. Jag brukar nöja mig med 0,35-0,40 på insug och 0,40-0,45 på avgas
      Är jag överambitiös som gör så??

januari 9, 2007 kl. 11:28 #101728

Nej fööör ambitiös kan man inte vara men som Sten Arvid skrev så är det viktigare att ha spel än att ställa på hundradelarna. Jag menar, hur många kollar spelet överhuvudtaget? Det är först när ventilerna är bortbrända som det funderas över den saken och då är det naturligtvis den blyfria bensinen som är boven i dramat och inte ägarens skötsel………..
        Personligen brukar jag ställa B20 och andra grova smiden med fingertoppskänsla, har aldrig sett nå problem med den saken.

januari 9, 2007 kl. 11:43 #101729

Rampen är till för att ge en mjuk öppning av ventilerna och liten ventilacceleration. Genom att köra med stort ventilspel miskas även överlappet och när ventilen öppnar går det mycket snabbare till fullt ventillyft. Kolven sugfunktion ökar med mer undertryck i cylindern vilket skall ge en annan karaktär på motorgången. Detta har Uno sagt som slipade SAABs egna tävlingskamaxlar. Jag tror idéerna kommer från speedway då Uno
          konstruerat och bygget ett stort antal kamaxlar till dessa motorer. I speedway kan man behöva ända inställningen mellan de olika heaten. Ola Strömberg har även berättat att de justerade ventilspelen mellan olika sträckor på Standard B tiden med 1500cc V4-motorer.

Sabbe

januari 9, 2007 kl. 19:18 #101748
            fuling wrote:
            Bengt:
            Är jag jobbig???? 🙂

Nej men något enkelspårig. Fuling har rätt i alla lägen 😀

Tänk på att en hel del på forumet körde Saab när du sket i trasor så det kanske finns lite kunskap på annat håll än i Bromma. 😀

No hard feelings och en totalkraschad forumtråd!

/B

bengt@akesson-motorsport.se

Anonym
              januari 9, 2007 kl. 19:32 #101750

här lyser det inte med frånvaro av tillägg…

1700 vevaxel, 7.6 kamaxel, SSR-lyftare, 2ports Weber(32-36???), portade toppar, större ventiler, lättat svänghjul, solfjäderkoppling, el-fläkt,

kanske hjälper med hela motor specen…

januari 10, 2007 kl. 12:03 #101778

Konstig tråd då ordningsföljen blivit helt omkastad!
                P.g.a olika längutvidgningskofficienter ändrar sig ventilspelet olika på gjutjärnstoppar jämfört med aluminium dito. Det är mycket lättare att bränna ventiler på en gjutjärnstopp ty ventilspelet minskar ju varmare motorn blir. Spelet kan minska upp till 0.10 mm. På en aluminiumtopp ökar spelet ju varmare motorn blir upp till 0.10 mm vilket är mycket bättre. Med gjutjärn och större spel ökar ju även tiden som ventilen är stängd så värmen hinner kylas bort. Jag har saltkylda turboventiler i en V4-motor utan lösa ventilsäten. Detta fungerar mycket bra med blyfritt utan att ventilerna sjunker in i topparna.
                Hur många mäter in kamtiderna när en trimkam monteras?

Sabbe

Anonym
                  januari 10, 2007 kl. 14:15 #101781

hur ska jag ställa ventilerna… ???!!!

januari 10, 2007 kl. 14:23 #101783

0,5 runt om , funkar för mig iaf …

januari 11, 2007 kl. 00:23 #101812

citat:
                      Det är mycket lättare att bränna ventiler på en gjutjärnstopp ty ventilspelet minskar ju varmare motorn blir. Spelet kan minska upp till 0.10 mm.

Nu börjar det bli intresankt.
                      0,1mm är det std eller trimmotor?

citat:
                      Med gjutjärn och större spel ökar ju även tiden som ventilen är stängd så värmen hinner kylas bort.

I min värd så ger ett större ventilspel än nödvändigt mindre lyft=mindre effekt.
                      Sen vill man ha en kam som är stängd längre är det då inte bättre att minska duratioen?

citat:
                      hur ska jag ställa ventilerna… ???!!!

Du har fått
                      0,35/0,4
                      0,5/0,6
                      0,5/0,5

Åsikterna verkar går isär.
                      Vad gör man då?
                      Jag hadde kört på ett medelvärde om jag inte hadde en egen åsikt.

Benkt:
                      Din kommentar värmde, frågan är om jag skall ansluta sig till musslorna?
                      Är det fler som har samma åsikt och tillräklig stake att tala om det för mig så skall jag sluta skriva här.

januari 11, 2007 kl. 04:21 #101814

Den som uttrycker sig tvärsäkrast är inte alltid den som vet bäst, men för att det ska bli någon diskussion måste man våga säga emot när man inte håller med, driva en åsikt och komma med argument! 🙂 Det gäller bara att se till att inte hamna i sandlådan när argumenten är slut. Jag ser ingen sandlåda här, tvärtom – jag ser fram emot fler argument! 😀

Det finns mycket tyckande och kunnande om det här och många olika metoder, koncept och åsikter. Det är därför vi diskuterar, backar upp idéerna med argument och mäter argumenten mot varandra. Låt diskussionerna flöda, låt lyssnarna ta till sig det de tycker låter vettigast och återkomma med resultaten här på forumet! :applause:

januari 11, 2007 kl. 12:01 #101816

Helt rätt åsikt om att sprida information här på forumet.

Olika personer kan ha helt olika infallsvinklar på samma problem.

Jag anser att det är bättre att ha lite större ventilspel på en motor med gjutjärnstoppar. Ställ alla ventiler så lika som möjligt så blir ljudet jämnare. Ett avvikande spel på 0.1 mm på en enda ventil hörs tydligt. Vipparmarna är inte härdade så det brukar vara en grop efter ventilskaftsänden. Materialet är mjukt så man kan lätt bryna bort gropen på frihand, försök bara bevara radien på ytan.

Jag körde redan i mitten av 70-talet med 7.6 kam på landsväg och senare även Rally till mitten av 80-talet. På den tiden körde jag med standard ventilspel för att få ut maximal lyfthöjd. hade aldrig några problem med detta. Kamaxeln är fortfarande helt ok efter att även gått några år i Folkrace.

Har någon i forumet mätt upp prestanda med olika ventilspel på samma kamaxel? Jag har sett bromsbänksprov med endast utbytt kamaxel (samma duration) men 0.2mm ökad lyfthöjd utan att prestandan blev bättre!! Detta var ioför sig på en 4-ventilsmotor där andra parametar är viktigare.

Det är inte så enkelt att byta kamaxel i en V4-motor så det väntar man med in i det sista, däremot kan man testa olika inställningar istället.Det är skillnad mot Volvos B21 till B230 motorer som man lätt skiftar kamaxel på en lunchrast.

Sabbe

januari 11, 2007 kl. 12:11 #101818

Fuling

Jag tycker att dina inlägg är intressanta. Hoppas verkligen att du kommer att fortsätta att vara aktiv på detta form.

januari 11, 2007 kl. 14:04 #101820

Håller utan tvekan med Urban, jag tror inte det är någons önskan att någon ska sluta skriva här, absolut inte. Diskussioner på nätet har lätt att bli övertolkade, man missar tonfall och annat. Ödmjukhet är som vanligt nyckeln till framgång!

januari 11, 2007 kl. 18:48 #101834
                                fuling wrote:
                                frågan är om jag skall ansluta sig till musslorna?

Nej! Gör inte det!

Kort men klart.
                                Åter till ämnet, jag kallar mig själv för amatör i dessa sammanhang så jag frågar väl som en sådan då

Om jag funderar över ventilerna, för problemet ligger väl där?

Insugsventilen kyls väl av den inströmmande luften så alltså trimmad motor= mer luft och bränsle passerar och kyler.
                                Varför mer spel där?

Avgasventilen? blir det så mycket varmare avgaser i trimmad motor att en spelökning med 25% behövs 0,4 till 0,5?

januari 12, 2007 kl. 20:16 #101882

Tror inte att det går att få tyst på Fuling 😉
                                  All information skulle orsaka härdsmälta i karl`n, skämt åsido klart du skall argumentera Johan.
                                  Jag tycker att det blir en tendens att bli mycket mer konstruktiv teknikbeskrivning när det ”huggs” lite.
                                  Hårt men hjärtligt :angel:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.